Gå til innhold

Hva tror dere om demoner?

103 stemmer

1. 1. Tror du på demoner?

• Ja
      18
    • Nei
      75
    • Vet ikke
      9

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

F.eks. sinnsyke massemordere e.l. synes å ha brukt for mye tid i livet sitt i innflytelse av noe som strider mot den naturlige indre moralen mennesker har, å ha gjort ting galt samtidig som man har visst det var galt osv. Og f.eks. mennesker som mor theresa eller dai lai lama synes heller som å bruke livet sitt til å være nær gode krefter og sprer gode krefter.

Jeg er enig i at det virker som at bevisstheten har ett "plan" eller "nivå" hvor alt forenes og universet slik vi kjenner det kollapser, men for å nå det planet må jeg først kvitte meg med "mennesket i meg", så da tror jeg ikke dette fenomenet "tilhører" mennesker, men er en naturlig effekt av å ikke være menneske

Kanskje bien og blomsten er akkurat det samme :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Qualia er ikke forklart av noen naturlov.

Bare fordi det ikke ennå er forklart, betyr ikke at det er overnaturlig.

post-176588-0-40349500-1427013639_thumb.png

Vel, det er det "overnaturlig" betyr; noe som ligger bortenfor (den nåværende) naturvitenskapens forklaringsevne.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jepp. Demoner finnes. Men det blir vel opp til hver enkelt å gjøre seg erfaringer som bekrefter fenomenet.

Seriøst?

Du tror det er opp til deg å lage sannheter rundt dette når det er umulig for alle andre å skille disse "opplevelsene" du har fra introspeksjoner (fantasi)?

Har du ikke annet å vise til enn dine egne subjektive opplevelser er det kanskje bedre at du holder kjeft om det tror jeg... For da har det ingen verdi for andre enn deg selv... Som sagt, når det er kliss umulig å skille dine opplevelser fra ren fantasi så er det virkelig ikke mye å bringe til torgs...

Lenke til kommentar

Jepp. Demoner finnes. Men det blir vel opp til hver enkelt å gjøre seg erfaringer som bekrefter fenomenet.

Demoner, hva er det?

Hvordan skal jeg kunne bekrefte noe ut ifra erfaringer, når jeg ikke aner hva demoner er?  :hm:

Men du skriver at det finnes så du burde hvite hva demoner er for noe, kan du forklare?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når noen går amok og gjør helt forferdelige ting, som de sier de aldri kunne tenkt seg å gjøre, hva annet enn demoner er det som virker?

Hvor mange er så redd for sin egen "mørke side" at de aldri sjekker om det også bor en demon  der??

Når du i ett lite anfall av sinne sier stille inni deg; Jeg skulle likt å drepe deg!

Er ikke det en indikasjon på at også du er i stand til å bli en demon?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Når noen går amok og gjør helt forferdelige ting, som de sier de aldri kunne tenkt seg å gjøre, hva annet enn demoner er det som virker?

Hvor mange er så redd for sin egen "mørke side" at de aldri sjekker om det også bor en demon  der??

Når du i ett lite anfall av sinne sier stille inni deg; Jeg skulle likt å drepe deg!

I så fall, hva klassifiserer en demon? Hva er en demon? Og hvorfor er et øyeblikks sinne et tegn på at du har/er en demon?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I så fall, hva klassifiserer en demon? Hva er en demon? Og hvorfor er et øyeblikks sinne et tegn på at du har/er en demon?

Jeg spurte om ikke det kunne være en god indikasjon, altså noe verdt å sjekke nærmere? Eller er det nok å bare avfeie hele saken, og når "uhellet" er ute, kan man jo håpe på en god psykolog som får en fri ved å peke til "sinnsyk i gjerningsøyeblikket"

enkelt og greit, ikke min feil nei ...

Og neida, jeg vet ikke hva en demon er eller hvordan en ekte sånn ser ut, men har erfart at vanlige folk kan bli som demoner, når alle forutsetninger er til stede

Lenke til kommentar

Jeg spurte om ikke det kunne være en god indikasjon, altså noe verdt å sjekke nærmere? Eller er det nok å bare avfeie hele saken, og når "uhellet" er ute, kan man jo håpe på en god psykolog som får en fri ved å peke til "sinnsyk i gjerningsøyeblikket"

Nå er det ikke mange som blir dømt "utilregnelig" i gjernings øyeblikket lenger... De aller fleste, selv skrullingen ABB, måtte stå for det de gjorde... Men å påkalle demoner, påfunn fra religiøse skrifter, er litt drøyt syntes jeg... Ikke for å avfeie det, men siden det ikke finnes noen indikasjoner på hverken demoner eller at folk er det så er det bare tull å dra demoner inn i det...

Og neida, jeg vet ikke hva en demon er eller hvordan en ekte sånn ser ut, men har erfart at vanlige folk kan bli som demoner, når alle forutsetninger er til stede

Du vet ikke hvordan en demon ser ut, eller hva det er, men du hevder fremdeles at folk kan bli demoner? Hvem forutsettninger er det du i så fall snakekr om? Du vet noe om demoner allikevel altså`?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå er det ikke mange som blir dømt "utilregnelig" i gjernings øyeblikket lenger... De aller fleste, selv skrullingen ABB, måtte stå for det de gjorde... Men å påkalle demoner, påfunn fra religiøse skrifter, er litt drøyt syntes jeg... Ikke for å avfeie det, men siden det ikke finnes noen indikasjoner på hverken demoner eller at folk er det så er det bare tull å dra demoner inn i det...

Du vet ikke hvordan en demon ser ut, eller hva det er, men du hevder fremdeles at folk kan bli demoner? Hvem forutsettninger er det du i så fall snakekr om? Du vet noe om demoner allikevel altså`?

Hva skal til for å få deg til å skjønne at ordet demon brukes i overført betydning, altså i betydningen av at vanlige folk plutselig gjør horrible handlinger som de ikke klarer redegjøre for, selv om de ellers er akkurat like normale som deg og meg

Lenke til kommentar

Hva skal til for å få deg til å skjønne at ordet demon brukes i overført betydning, altså i betydningen av at vanlige folk plutselig gjør horrible handlinger som de ikke klarer redegjøre for, selv om de ellers er akkurat like normale som deg og meg

Det eneste jeg hr plunder med å forstå er hvorfor man på død og liv skal kalle dem demoner... Hvorfor kalle dem for noe vi ikke aner hva er, eller om eksisterer, selv om det bare er en metafor?

Hva vet vi egentlig om folks motiver for å begå "horrible" handlinger? Trenger vi å ty til gamle myter i religiøse skrifter for å si noe om de handlingene? Holder ikke unormal oppførsel foreksempel? Umenneskelige kan ikke slike handlinger være, da de jo er begått av mennesker... Jeg føler at slike handlinger blir "unnskyldt" jeg ved å kalle dem for demoniske eller lignende, da har plutselig ikke gjernings mannen noe skyld i det lenger liksom.... Blir som de som prøver å si at gud ba dem om å gjøre handlingen, enten den er av det gode eller mindre gode... Det blir bare som å håpe på fritak liksom, for hvem vet hva en slik gud kan kreve liksom.... og mennesker blir derfor kun et redskap i den "unnskyldningens" hånd...

Lenke til kommentar

Det eneste jeg hr plunder med å forstå er hvorfor man på død og liv skal kalle dem demoner... Hvorfor kalle dem for noe vi ikke aner hva er, eller om eksisterer, selv om det bare er en metafor?

Hva vet vi egentlig om folks motiver for å begå "horrible" handlinger? Trenger vi å ty til gamle myter i religiøse skrifter for å si noe om de handlingene? Holder ikke unormal oppførsel foreksempel? Umenneskelige kan ikke slike handlinger være, da de jo er begått av mennesker... Jeg føler at slike handlinger blir "unnskyldt" jeg ved å kalle dem for demoniske eller lignende, da har plutselig ikke gjernings mannen noe skyld i det lenger liksom.... Blir som de som prøver å si at gud ba dem om å gjøre handlingen, enten den er av det gode eller mindre gode... Det blir bare som å håpe på fritak liksom, for hvem vet hva en slik gud kan kreve liksom.... og mennesker blir derfor kun et redskap i den "unnskyldningens" hånd...

Hvem sier at demonen/djevelen er en annen person, enn den personen som har utført den djevelske handlingen, RWS

Bare fordi ingen sier, ja jeg er en djevel, betyr ikke at djevler ikke finnes.

Lenke til kommentar

Demoner, hva er det?

Hvordan skal jeg kunne bekrefte noe ut ifra erfaringer, når jeg ikke aner hva demoner er?  :hm:

Men du skriver at det finnes så du burde hvite hva demoner er for noe, kan du forklare?

Demoner er vesener som kun eksisterer som en energi og kraft uten materie. Dette er da vesener som har onde hensikter og livnærer seg på å spre sine onde hensikter på mennesker. Disse entitetene kan finne på å besette mennesker og ta kontroll over menneskers fysiske kropp.

Her er en engelsk definisjon:

an evil spirit or devil, especially one thought to possess a person or act as a tormentor in hell.

Med norsk oversettelse:

en ond ånd eller djevel, særlig en som kan tenkes å besette en person eller fungere som en torturist i helvete.

Og.... selv om dette er en diskusjonsside, så er jeg ikke interessert i å diskutere akkurat noe jeg er overbevist om selv. Jeg bare valgte å svare på hva jeg mener en demon er.

Lenke til kommentar

Du kan ikkje verte ein demon sidan demonar er vonde ånder, ikkje menneske.

Det du kan bli er besatt, det vil seie at demonane tek bustad i deg.

Mange slike hamnar idag i psykiatrien, og får ikkje nødvendig hjelp i form av eksorsisme i Jesu namn.

For Jesus må alle demonar bøye seg, han har avvæpna alle makter. Hans blod vernar oss frå alt vondt og stygt.

+1 til deg! Genialt sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...