Gå til innhold

Hva tror dere om demoner?

103 stemmer

1. 1. Tror du på demoner?

• Ja
      18
    • Nei
      75
    • Vet ikke
      9

Anbefalte innlegg

Det er nok noen som tror at folk som Breivik også var besatt av demon.

Spør du meg er det heller en enkel måte å fraskrive seg en dypere forklaring på det som skjedde. Jeg tror det er et tilfelle med kompliserte psykiske grunner.

Det er ihvertfall veldig interessant (og sykt) å se opptakene av han, f.eks. i rettsalen. Og spesielt uttalelsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok noen som tror at folk som Breivik også var besatt av demon.Spør du meg er det heller en enkel måte å fraskrive seg en dypere forklaring på det som skjedde. Jeg tror det er et tilfelle med kompliserte psykiske grunner.Det er ihvertfall veldig interessant (og sykt) å se opptakene av han, f.eks. i rettsalen. Og spesielt uttalelsene.

Hvis det hadde vært tilfelle hadde han vel vært besatt enda?

Etter hva jeg vet så er han like gal nå og angrer ikke på hva han gjorde den dagen.

Har sett en del av rettsaken selv, syns han er motbydelig.

Han er bare gal og fortjener mye verre straff enn hva han har fått!

Hvem gir en massemorder tv,playstation ++!?

Syns han har gjort seg fortjent til og sitte i isolasjon uten lys resten av livet til han blir gal..

Noe som dette:

post-102257-0-57952700-1421018695_thumb.jpg

Endret av Grievdus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt så handler slikt mest om forholdet til resten av omverdenen. Det er OK å tro på engler og demoner. Det er OK, men kontroversielt, å tro at noen er besatt av demoner, men fortsatt OK. Det går over streken når du gjør altfor mye ut av det og gjør noe sak ut av det. Det skaper fort en usikkerhet for folk rundt, og det er gjerne denne usikkerheten som vekker flest alarmer. Det at man ikke forstår folk. Folk som man ikke kan lite på er ekstra skremmende.

F.eks. grunnen til at et barn som ser en beruset foreldre blir redd, er usikkerheten. Det at den ikke forstår. Det er en motsigelse eller en trussel til tryggheten, som for oss alle er veldig viktig. Vi mennesker liker at å forstå og føle oss trygge på ting. Vi liker at når vi ser på en nær venn så "kjenner" vi vedkommende. Faktumet er at dette ofte bare er en illusjon, noen mindre enn andre, generelt sett. Vi har et sett med "regler" for å analysere og tolke folk, denne varierer også i takt med alder, kunnskap, erfaringer etc. etc. etc.

Så, denne usikkerheten som kan vekkes i et barn i et sånn tilfelle vil kunne utelukkes ved å f.eks. snakke med barnet om hva som skjer når folk er beruset, og hvorfor de tilsynelatende blir en annen person, slik at barnet har en forklaring på det og føler seg trygg ved den forklaringen (ikke tolk dette som at det er greit å drikke med barn til stede!). Har selv erfart dette som barn, uten forvarsel, å se en forelder full, likte det ikke og skapte en del spørsmål.

Dette kan sammenlignes med demonbesettelse, fordi det tilsynelatende er en annen person inni der. Det er mulig at dette er en enkel forklaring, "fordi det umulig kunne være samme person som gjorde alt dette. Det måtte være en demon! Fordi "Ulf" kunne aldri ha gjort noe slikt! Jeg kjenner Ulf!".

Når man ser alle teorier mennesker har, og alle vrangforestillinger, misforståelser, overbevisninger etc. som er skapt av oss, så er det ikke vanskelig å finne grunner til at demonbesettelse er bullshit. Samtidig så har vi mysterier og ubesvarte spørsmål som holder muligheten åpen. En annen ting er at en masseoverbeviselse også har en troverdighet som ikke er sikker, det kan man lett se med alle mytene og feilkunnskapen som spres som ild i tørt gress.

Så det skal godt gjøres å bevise dette. Spekulering er uansett gøy, det er også fiktive serier.

Hvis det virkelig finnes demoner, engler og alt dette her, så er Supernatural de facto "Ghost Facers" for de som driver med dette i virkeligheten. Det er en setning som bare er forstått av de som ser Supernatural.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært tilfelle hadde han vel vært besatt enda?

Etter hva jeg vet så er han like gal nå og angrer ikke på hva han gjorde den dagen.

Hvis det var demonen som gjorde og ville dette, ja.

Breivik er nok gal, selv om det er subjektivt hva det betyr. Det kan vel forklares med at de vi ser, ikke stemmer med det han ser.

Hvis det er en demon som gjør dette, så måtte det vært en demon som skapte en forvridd virkelighet som gjorde at han utførte dette. Det er ikke umenneskelig i den forstand, vi er istand til grusomme ting alle. Ser du Lord of the flies så får man en interessant vinkling på dette.

I den rette situasjonen, så er vi istand til det meste. Når det er sagt tror jeg de fleste ikke er stand til det Breivik gjorde, fordi vi allerede har lært mange motsigelser til hans virkelighetperspektiv og psykiske "regler".

Jeg tror Breivik har aspergers, noe som igjen forklarer mye. En person med denne diagnosen vil ikke klare å tolke ting som oss andre, og det kan kanskje føre til store sprik i virkelighetsoppfattelsen i kombinasjon med andre psykiske lidelser.

Har sett en del av rettsaken selv, syns han er motbydelig.

Han er bare gal og fortjener mye verre straff enn hva han har fått!

Hvem gir en massemorder tv,playstation ++!?

Syns han har gjort seg fortjent til og sitte i isolasjon uten lys resten av livet til han blir gal..

Noe som dette:

Mhm, jeg hater han, kan ikke fordra han. Blir sint når jeg ser han. Jeg ønsker han ikke noe godt, og føler heller ikke han fortjener noe PlayStation. Ikke tro noe annet.

Jeg lurer også på hvorfor en sånn forbryter skal ha slike goder. Det er jo liksom noe vi gir ham, hvorfor skal vi gi ham noe? Hva har han gitt oss? Men igjen, hva er formålet med "straff", "fengsel"? Er det å påføre den smerten de påførte andre? Er det å skape trygghet i samfunnet? Er det å "reparere" gjerningsmannen og gjøre han skikket til å leve sammen med andre? En kombinasjon av alle disse tingene? Er det fordi vi er sinte og hater han, og derfor skal han brenne, han skal faen meg lide!

La oss si: En far har en datter. Datteren blir voldtatt på en svært brutal måte. Gjerningsmannen blir ikke tatt, men det er ingen tvil, alle vet det, men det er ikke noen bevis. Er det rett av faren å torturere de som gjorde dette? I en sånn situasjon så endrer normene seg, det er ofte sosialt akseptert å gjøre ting som vanligvis er uhørt. Dette varierer stort med kulturer, noen steder i verden ville nok gjerningsmennene i en sånn situasjon blitt torturert og kastrert i dagesvis og påført de verste ting. En gjennomsnittlig person ville nok sprunget etter gjerningsmennene med vold i tankene, og hadde ikke klart å gjøre noe veldig voldelig eller barbarisk. Men si, at gjerningsmennene som sagt ikke ble dømt, så kunne noen funnet på å leid inn noen som torturerte dem. Fordi de ikke klarer det selv, og fordi det føles bedre. En egoistisk tanke, på samme måte som hevn.

Ikke misforstå meg nå: Jeg er usikker til dette med hevn/straff. Jeg vil ikke påføre noen noe vondt som "straff" eller "hevn". Det vil heller ikke folk flest, da er det enklere at andre gjør det, fordi da har ikke DE gjort det. Dette er jo også feil, og du gjør samme skade, indirekte. Det er noe som skurrer litt for min del med konseptet "hevn". Hvorfor er det en bra ting? Hvorfor er det greit å påføre folk smerte fordi de gjorde noe grusomt? Hvorfor skal vi få en lisens til å drepe, henge, gjøre folk vondt eller gjøre deres liv mest mulig dritt?

Når jeg sier jeg er imot hevn, dødsstraff eller andre forslag osv., så er dette noe som gjerne kan vekke reaksjoner, for noen. Sikkert mest fordi det for andre gjerne skaper en usikkerhet om hvor jeg står. Noen som uttaler dette dårlig vil kunne blitt misforstått til å forsvare en som har gjort noe grusomt, noe som ikke stemmer.

Nå var dette ment som en generell filosofisk drøftelse rundt temaet, ikke noe som nødvendigvis omhandlet noe spesifikt.

Men spørsmålet er, hva er poenget med hevn? Hvorfor? Hvem tjener på det? Hjelper det på noen som helst måte? Så klart, vi er sinte, vi er triste, vi ønsker å agere på det vi føler, vi kaster ut ord som "justice" og rettferdighet (som forsåvidt betyr det samme...). Når noen gjør noe grusomt så vekker det følelser og vi ønsker hevn, vi ønsker at vedkommende skal få helvete, fordi det fortjener den etter alt den gjorde. Hvorfor?

Jeg vet ikke svaret selv, sikkert fordi det strider imot med det jeg føler, fordi man kan jo ikke unnlate å straffe noen. Straff er bra. Er det ikke? Ting må få konsekvenser. Og hvis noen hadde gjort noe grusomt mot noen jeg er glad i så hadde jeg ønsket å påføre vedkommende skade, jeg hadde vært knust og forbanna.

En demon er en enkel forklaring på ugjerninger, og isåfall demoner, hvem er det man straffer? Demonen eller personen som er besatt? Har demonen følelser? Hva er en demon? Er personen inni en tilskuer, bevisst, ubevisst, eller endrer demonen noe i hodet til den besatte? Er det den besatte som utfører dette? Hvorfor er en demon ond, hvorfor gjør den stygge ting? Er en demons definisjon på ugjerninger det samme som vår? Har den gode intensjoner? Har alle levende organismer gode intensjoner? Vil et fravær av handlingsbevissthet og bevissthet av negative handlinger tilsi at en organisme er "god"?

Lenke til kommentar

Jeg hadde satt pris på seriøse linker til hvordan drive ånd og demonutdrivelse. Hvilke tips og triks som finnes innen det område.

Hva skal du drive dem ut fra, personer, hus eller rett og slett lærebøkene? ;)

Den katolske kirke har plikt til å tilby eksorsimer, og gjør det dermed også i Norge.

Sitat: Kirken krever at vedkommende har gjennomgått undersøkelser som utelukker psykisk eller fysisk sykdom som forklaring på problemet.

http://www.nrk.no/kultur/arlige-demonutdrivelser-i-norge-1.8067731

Er det noe som provoserer meg mye så er det folk som bruker løgn og bedrag for å sko seg på andres dårlige livssituasjoner.

Jeg tror ikke det koster noe for en eksorsisme fra den katolske kirke.

Det er ganske komisk hvor i forsvarsposisjon mange setter seg fremfor å åpent kunne komme med innspill om de har det da. Jeg forventet meg egentlig ikke noe svar, men var artig å se om jeg hadde fått noen seriøse svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske komisk hvor i forsvarsposisjon mange setter seg fremfor å åpent kunne komme med innspill om de har det da. Jeg forventet meg egentlig ikke noe svar, men var artig å se om jeg hadde fått noen seriøse svar.

Er det like mye tilsvar i forsvarsposisjon, som du føler det?

Hva med de som ønsker å diskutere videre på det du dro opp? Strukturen til en diskusjon er som oftest argument, motargument, argument osv.

Hvorfor mener du at de burde behandle innlegget ditt som at du ikke forventet svar, spesielt når du ikke pakket innlegget ditt inn på denne måten? Du ba om et eple, og fikk et eple, selv om du ikke forventet eplet.

Og hvorfor skulle du ikke ha fått noe svar når noen hadde viten innen området?

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært tilfelle hadde han vel vært besatt enda?Etter hva jeg vet så er han like gal nå og angrer ikke på hva han gjorde den dagen.

Hvis det var demonen som gjorde og ville dette, ja.Breivik er nok gal, selv om det er subjektivt hva det betyr. Det kan vel forklares med at de vi ser, ikke stemmer med det han ser.Hvis det er en demon som gjør dette, så måtte det vært en demon som skapte en forvridd virkelighet som gjorde at han utførte dette. Det er ikke umenneskelig i den forstand, vi er istand til grusomme ting alle. Ser du Lord of the flies så får man en interessant vinkling på dette.I den rette situasjonen, så er vi istand til det meste. Når det er sagt tror jeg de fleste ikke er stand til det Breivik gjorde, fordi vi allerede har lært mange motsigelser til hans virkelighetperspektiv og psykiske "regler".Jeg tror Breivik har aspergers, noe som igjen forklarer mye. En person med denne diagnosen vil ikke klare å tolke ting som oss andre, og det kan kanskje føre til store sprik i virkelighetsoppfattelsen i kombinasjon med andre psykiske lidelser.

Har sett en del av rettsaken selv, syns han er motbydelig.Han er bare gal og fortjener mye verre straff enn hva han har fått!Hvem gir en massemorder tv,playstation ++!?Syns han har gjort seg fortjent til og sitte i isolasjon uten lys resten av livet til han blir gal..Noe som dette:

Mhm, jeg hater han, kan ikke fordra han. Blir sint når jeg ser han. Jeg ønsker han ikke noe godt, og føler heller ikke han fortjener noe PlayStation. Ikke tro noe annet.Jeg lurer også på hvorfor en sånn forbryter skal ha slike goder. Det er jo liksom noe vi gir ham, hvorfor skal vi gi ham noe? Hva har han gitt oss? Men igjen, hva er formålet med "straff", "fengsel"? Er det å påføre den smerten de påførte andre? Er det å skape trygghet i samfunnet? Er det å "reparere" gjerningsmannen og gjøre han skikket til å leve sammen med andre? En kombinasjon av alle disse tingene? Er det fordi vi er sinte og hater han, og derfor skal han brenne, han skal faen meg lide!La oss si: En far har en datter. Datteren blir voldtatt på en svært brutal måte. Gjerningsmannen blir ikke tatt, men det er ingen tvil, alle vet det, men det er ikke noen bevis. Er det rett av faren å torturere de som gjorde dette? I en sånn situasjon så endrer normene seg, det er ofte sosialt akseptert å gjøre ting som vanligvis er uhørt. Dette varierer stort med kulturer, noen steder i verden ville nok gjerningsmennene i en sånn situasjon blitt torturert og kastrert i dagesvis og påført de verste ting. En gjennomsnittlig person ville nok sprunget etter gjerningsmennene med vold i tankene, og hadde ikke klart å gjøre noe veldig voldelig eller barbarisk. Men si, at gjerningsmennene som sagt ikke ble dømt, så kunne noen funnet på å leid inn noen som torturerte dem. Fordi de ikke klarer det selv, og fordi det føles bedre. En egoistisk tanke, på samme måte som hevn.Ikke misforstå meg nå: Jeg er usikker til dette med hevn/straff. Jeg vil ikke påføre noen noe vondt som "straff" eller "hevn". Det vil heller ikke folk flest, da er det enklere at andre gjør det, fordi da har ikke DE gjort det. Dette er jo også feil, og du gjør samme skade, indirekte. Det er noe som skurrer litt for min del med konseptet "hevn". Hvorfor er det en bra ting? Hvorfor er det greit å påføre folk smerte fordi de gjorde noe grusomt? Hvorfor skal vi få en lisens til å drepe, henge, gjøre folk vondt eller gjøre deres liv mest mulig dritt?Når jeg sier jeg er imot hevn, dødsstraff eller andre forslag osv., så er dette noe som gjerne kan vekke reaksjoner, for noen. Sikkert mest fordi det for andre gjerne skaper en usikkerhet om hvor jeg står. Noen som uttaler dette dårlig vil kunne blitt misforstått til å forsvare en som har gjort noe grusomt, noe som ikke stemmer.Nå var dette ment som en generell filosofisk drøftelse rundt temaet, ikke noe som nødvendigvis omhandlet noe spesifikt.Men spørsmålet er, hva er poenget med hevn? Hvorfor? Hvem tjener på det? Hjelper det på noen som helst måte? Så klart, vi er sinte, vi er triste, vi ønsker å agere på det vi føler, vi kaster ut ord som "justice" og rettferdighet (som forsåvidt betyr det samme...). Når noen gjør noe grusomt så vekker det følelser og vi ønsker hevn, vi ønsker at vedkommende skal få helvete, fordi det fortjener den etter alt den gjorde. Hvorfor?Jeg vet ikke svaret selv, sikkert fordi det strider imot med det jeg føler, fordi man kan jo ikke unnlate å straffe noen. Straff er bra. Er det ikke? Ting må få konsekvenser. Og hvis noen hadde gjort noe grusomt mot noen jeg er glad i så hadde jeg ønsket å påføre vedkommende skade, jeg hadde vært knust og forbanna.En demon er en enkel forklaring på ugjerninger, og isåfall demoner, hvem er det man straffer? Demonen eller personen som er besatt? Har demonen følelser? Hva er en demon? Er personen inni en tilskuer, bevisst, ubevisst, eller endrer demonen noe i hodet til den besatte? Er det den besatte som utfører dette? Hvorfor er en demon ond, hvorfor gjør den stygge ting? Er en demons definisjon på ugjerninger det samme som vår? Har den gode intensjoner? Har alle levende organismer gode intensjoner? Vil et fravær av handlingsbevissthet og bevissthet av negative handlinger tilsi at en organisme er "god"?
Det spørs helt an på hva gjerningsmannen har gjort.

Når det kommer til breivik så fortjener han ingenting annet enn mye verre soning omstendigheter. Han er umulig og fikse og fortjener og råtne i fengsel..

Når det kommer til andre som viser tegn til forbedring og den kriminelle handlingen ikke var såpass ille så syns jeg di fortjwner en ny sjanse, men syns fortsatt det norske fengselet er alt for snilt.

Greit at di vil prøve og reparere personer inn i samfunnet igjen. Men da syns jeg de først fortjener straff, så når soningstiden er i ferd med å få ut så kan dem få det litt mer behagelig (slik norske fengsler er nå).

Om jeg hadde hatt en datter å jeg viste hvem som hadde voldtatt dattera mi, hadde jeg (Unnskyld språkbruket) kuttet av han pikken og banka han halvt ihjel.

Selfølgelig etter mim egen mening så fortjener ikke mennesker som gjør grusomme ting mot andre noe bedre, syns dem fortjener verre.

Om personen hadde Vært besatt av en demon haddde vært vanskelig og vite, tror man hadde handla impulsivt om noen hadde gjort deg eller dine kjære noe vondt.

Hvis demoner finnes så tror jeg dem er onde ja, troe også at alle personer har now ondt i seg.

Mye vi ikke vet, så blir mange spørsmål som ikke kan svares på :/

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Liker å sette fyr i tørt gress du.

Det spørs helt an på hva gjerningsmannen har gjort.

Når det kommer til breivik så fortjener han ingenting annet enn mye verre soning omstendigheter. Han er umulig og fikse og fortjener og råtne i fengsel..

Når det kommer til andre som viser tegn til forbedring og den kriminelle handlingen ikke var såpass ille så syns jeg di fortjwner en ny sjanse, men syns fortsatt det norske fengselet er alt for snilt.

Greit at di vil prøve og reparere personer inn i samfunnet igjen. Men da syns jeg de først fortjener straff, så når soningstiden er i ferd med å få ut så kan dem få det litt mer behagelig (slik norske fengsler er nå).

Vi er mye enige her. Selvsagt, men målet mitt var å se dypere på dette. Du har ennå ikke sagt hva som er meningen med hevn. Det er noe egoistisk. Det tjener deg, ingen andre. Hevn gir oss ingenting annet enn å mate en følelse. Men den følelsen er jo fortsatt forståelig. Nå tenker jeg på hevn uavhengig av situasjon. Svaret er jo selvsagt avhengig av hvilken situasjon, fordi det er tusenvis av nyanser. Som jeg sier lenger ned så er ikke dette noe jeg ønsker å diskutere videre (og derfor har jeg ikke kommentert alt :) ), fordi det er et umulig tema med tusen nyanser, variabler som blir blandet med subjektive inntrykk. Man kan ikke behandle det objektivt heller, mennesker er ikke objektive nok. Det skal ihvertfall godt gjøres.

Om jeg hadde hatt en datter å jeg viste hvem som hadde voldtatt dattera mi, hadde jeg (Unnskyld språkbruket) kuttet av han pikken og banka han halvt ihjel.

Jeg tror ikke du hadde klart det når du sto der med kniven. Men jeg skjønner hva du mener. I en sånn situasjon tror jeg de fleste hadde villet gjøre de grusomste ting.

Selfølgelig etter mim egen mening så fortjener ikke mennesker som gjør grusomme ting mot andre noe bedre, syns dem fortjener verre.

Om personen hadde Vært besatt av en demon haddde vært vanskelig og vite, tror man hadde handla impulsivt om noen hadde gjort deg eller dine kjære noe vondt.

Hvis demoner finnes så tror jeg dem er onde ja, troe også at alle personer har now ondt i seg.

Mye vi ikke vet, så blir mange spørsmål som ikke kan svares på :/

Spørsmålene var helst en mer objektiv/filosofisk drøfting av det. Vi alle mener og føler mye det samme ang. sånt. Filosofi er ofte mer objektivt og stiller gjerne spørsmål til det subjektive.

Jeg føler alikevel at straffesystemet idag er litt meningsløst. Fengselet skulle ikke vært et hotell, men et arbeidssted. Istedenfor å skape noe negativt ut av dette, husk at det koster samfunnet mye penger og ressurser, så burde vi prøve så godt dette gjøres, å skape noe positivt ut av dette. Og som sagt, er et eksempel arbeidskraft som tjener samfunnet. Er nok mye man kunne gjort. Men skal det være et håp om at de skal være skikket til å komme ut i samfunnet må vi gi dem muligheter til å jobbe med seg og sitt liv. Igjen, her snakker jeg generelt, dette kan like godt handle om en pengesvindler.

Som du sier, man kan ikke svare på disse tingene. Min hensikt var helst å stille spørsmål, spinne tankevirksomheten din opp litt. 10 spørsmål svarer gjerne et annet spørsmål.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

[...]

Liker å sette fyr i tørt gress du.

Det spørs helt an på hva gjerningsmannen har gjort.Når det kommer til breivik så fortjener han ingenting annet enn mye verre soning omstendigheter. Han er umulig og fikse og fortjener og råtne i fengsel..Når det kommer til andre som viser tegn til forbedring og den kriminelle handlingen ikke var såpass ille så syns jeg di fortjwner en ny sjanse, men syns fortsatt det norske fengselet er alt for snilt.Greit at di vil prøve og reparere personer inn i samfunnet igjen. Men da syns jeg de først fortjener straff, så når soningstiden er i ferd med å få ut så kan dem få det litt mer behagelig (slik norske fengsler er nå).

Vi er mye enige her. Selvsagt, men målet mitt var å se dypere på dette. Du har ennå ikke sagt hva som er meningen med hevn. Det er noe egoistisk. Det tjener deg, ingen andre. Hevn gir oss ingenting annet enn å mate en følelse. Men den følelsen er jo fortsatt forståelig. Nå tenker jeg på hevn uavhengig av situasjon. Svaret er jo selvsagt avhengig av hvilken situasjon, fordi det er tusenvis av nyanser. Som jeg sier lenger ned så er ikke dette noe jeg ønsker å diskutere videre (og derfor har jeg ikke kommentert alt :) ), fordi det er et umulig tema med tusen nyanser, variabler som blir blandet med subjektive inntrykk. Man kan ikke behandle det objektivt heller, mennesker er ikke objektive nok. Det skal ihvertfall godt gjøres.

Jeg tror ikke du hadde klart det når du sto der med kniven. Men jeg skjønner hva du mener. I en sånn situasjon tror jeg de fleste hadde villet gjøre de grusomste ting.

Selfølgelig etter mim egen mening så fortjener ikke mennesker som gjør grusomme ting mot andre noe bedre, syns dem fortjener verre.Om personen hadde Vært besatt av en demon haddde vært vanskelig og vite, tror man hadde handla impulsivt om noen hadde gjort deg eller dine kjære noe vondt.Hvis demoner finnes så tror jeg dem er onde ja, troe også at alle personer har now ondt i seg.Mye vi ikke vet, så blir mange spørsmål som ikke kan svares på :/

Spørsmålene var helst en mer objektiv/filosofisk drøfting av det. Vi alle mener og føler mye det samme ang. sånt. Filosofi er ofte mer objektivt og stiller gjerne spørsmål til det subjektive.Jeg føler alikevel at straffesystemet idag er litt meningsløst. Fengselet skulle ikke vært et hotell, men et arbeidssted. Istedenfor å skape noe negativt ut av dette, husk at det koster samfunnet mye penger og ressurser, så burde vi prøve så godt dette gjøres, å skape noe positivt ut av dette. Og som sagt, er et eksempel arbeidskraft som tjener samfunnet. Er nok mye man kunne gjort. Men skal det være et håp om at de skal være skikket til å komme ut i samfunnet må vi gi dem muligheter til å jobbe med seg og sitt liv. Igjen, her snakker jeg generelt, dette kan like godt handle om en pengesvindler.Som du sier, man kan ikke svare på disse tingene. Min hensikt var helst å stille spørsmål, spinne tankevirksomheten din opp litt. 10 spørsmål svarer gjerne et annet spørsmål.

1) det finnes mindre og mer uskyldige former på hevn, en tann for en tann. Hadde aldri gått så langt som blodhevn.

Men vil ikke kalle det egoistisk, jeg gjør mot han som han hadde gjort mot meg eller mine nærmeste.

Ja vil si det gir meg en god følelse.

men som du da det er tusenvis av nyanser.

2) Noe ville jeg ha gjort, men sant som du sier, vet ikke før man kommer i en slik situasjon.

3)sant som du sier, blir helt gal av alle disse spørsmålene, 1 spøramål blir til 10, 10 spøramål blir til 100. hehe :p

Lenke til kommentar

Forsvarsposisjon? Jeg har henvist til den katolske kirke. Det er den mest "seriøse" kilden jeg vet om, i den grad demonutdrivning kan sies å være seriøst.
Lenke til kommentar

Mitt innlegg var vel mer en liten "rant" i forhold til temaet. Og jeg tror problenet ligger i at folk fortsatt tar dette seriøst.

Lenke til kommentar

1) det finnes mindre og mer uskyldige former på hevn, en tann for en tann. Hadde aldri gått så langt som blodhevn.

Men vil ikke kalle det egoistisk, jeg gjør mot han som han hadde gjort mot meg eller mine nærmeste.

Ja vil si det gir meg en god følelse.

men som du da det er tusenvis av nyanser.

2) Noe ville jeg ha gjort, men sant som du sier, vet ikke før man kommer i en slik situasjon.

3)sant som du sier, blir helt gal av alle disse spørsmålene, 1 spøramål blir til 10, 10 spøramål blir til 100. hehe :p

1) Jepp.

Men, uavhengig av hva du kaller det, så er det fortsatt egoistisk, rent objektivt sett. Hvis du analyserer det. Det er nettopp som jeg sa, og som du også sier, å mate en følelse. Var ikke noe mer enn det jeg mente, enn å kaste et analyserende lys over det.

2) Mhm. :/

3) Jepp.

Lenke til kommentar

1) det finnes mindre og mer uskyldige former på hevn, en tann for en tann. Hadde aldri gått så langt som blodhevn.Men vil ikke kalle det egoistisk, jeg gjør mot han som han hadde gjort mot meg eller mine nærmeste.Ja vil si det gir meg en god følelse.men som du da det er tusenvis av nyanser.2) Noe ville jeg ha gjort, men sant som du sier, vet ikke før man kommer i en slik situasjon.3)sant som du sier, blir helt gal av alle disse spørsmålene, 1 spøramål blir til 10, 10 spøramål blir til 100. hehe :p

1) Jepp.Men, uavhengig av hva du kaller det, så er det fortsatt egoistisk, rent objektivt sett. Hvis du analyserer det. Det er nettopp som jeg sa, og som du også sier, å mate en følelse. Var ikke noe mer enn det jeg mente, enn å kaste et analyserende lys over det.2) Mhm. :/3) Jepp.
Jeg metter en følelse som han allerede har skapt, vil ikke kalle det egoistisk.
Lenke til kommentar

Jeg metter en følelse som han allerede har skapt, vil ikke kalle det egoistisk.

Tror jeg vet hva du mener, men at du samtidig misforstår hva jeg mener.Anyways, interessant diskusjon.
Rwgner med at du mener at den følelsen aldri vil bli mett?

Mulig jeg er helt på bærtur her nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...