Gå til innhold

Hva tror dere om demoner?

103 stemmer

1. 1. Tror du på demoner?

• Ja
      18
    • Nei
      75
    • Vet ikke
      9

Anbefalte innlegg

Det er bare fordi noen, mot bedre vitende, ikke har sett samenhengen, og dermed må det være to frakoblede ting?

Der her ingen her som har snakket om noe "frakoblet". Qualia henger selvsagt uatskillelig sammen med kjemien og mekanikken i hjernen, noe annet ville vært overnaturlig.

For øvrig lider resten av innlegget av at du ikke har forstått hva jeg mener med qualia. Jeg har delt klart inn i mekanikk og qualia som to adskilte fenomener. Du ramser opp mekanikk, påstår at jeg kaller det qualia, og argumenterer mot "meg". Derfor gir jeg ikke noe tilsvar på innlegget ditt utover dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der her ingen her som har snakket om noe "frakoblet". Qualia henger selvsagt uatskillelig sammen med kjemien og mekanikken i hjernen, noe annet ville vært overnaturlig.

For øvrig lider resten av innlegget av at du ikke har forstått hva jeg mener med qualia. Jeg har delt klart inn i mekanikk og qualia som to adskilte fenomener. Du ramser opp mekanikk, påstår at jeg kaller det qualia, og argumenterer mot "meg". Derfor gir jeg ikke noe tilsvar på innlegget ditt utover dette.

Er det rart jeg er forvirret i såfall? Her motsier du deg selv??

Lenke til kommentar

Heldigvis er det å tro en personlig greie. Derfor er det ikke noe man trenger å overbevise andre om for det går ikke nettopp på grunn av at det heter å tro. Man velger å tro eller man velger å ikke tro. Jeg baserer tro på erfaring. Jeg tror på demoner :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde satt pris på seriøse linker til hvordan drive ånd og demonutdrivelse. Hvilke tips og triks som finnes innen det område.

Tja, det er vel slik jeg ser det så blir vel det omtrent en selvmotsigende uttalelse. De som sier de driver med slikt blir stort sett avslørt som lurendreiere, og ting er ofte iscenesatt. Det er i hvert fall slik jeg ser det, om noen faktisk har verifiserte tilfeller med kilde om at folk faktisk har "drevet ut en demon" så vil jeg gjerne se det. Mitt tips? Ikke gå til en eksorsist. Gå til en psykolog med den det gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg hadde satt pris på seriøse linker til hvordan drive ånd og demonutdrivelse. Hvilke tips og triks som finnes innen det område.

Tja, det er vel slik jeg ser det så blir vel det omtrent en selvmotsigende uttalelse. De som sier de driver med slikt blir stort sett avslørt som lurendreiere, og ting er ofte iscenesatt. Det er i hvert fall slik jeg ser det, om noen faktisk har verifiserte tilfeller med kilde om at folk faktisk har "drevet ut en demon" så vil jeg gjerne se det. Mitt tips? Ikke gå til en eksorsist. Gå til en psykolog med den det gjelder.

Tror jeg ville prøvd eksorsisme.

uansett om demoner finnes eller ikke, så er det godt mulig at det hjelper for troa sin skyld.

Lenke til kommentar

uansett om demoner finnes eller ikke, så er det godt mulig at det hjelper for troa sin skyld.

Jo, er jo mulig at en placeboeffekt kunne vært ute og gått, men jeg tror da det er viktigere å komme til bunns i det faktiske problemet i stedet for å kalle problemet en demon, sprute litt hellig vann, og så si at demonen er vekk og man er frisk igjen. Det er "psykologi" på steinaldernivå.

Lenke til kommentar

Det er lett å skape myter som dette. Har man lurt noen få godt, så må man bare la ting gå sin gang så har du plutselig lurt 4. Rykter sprer seg som epidemi. Lurer du da enda flere, ved å f.eks. iscenesette ting, så vil dette spre seg enda mer. Og enda bedre om du lurer noen som for andre er en troverdig kilde. For barn er voksne troverdig, spesielt om de ikke kan skjule det fordi de blir redde og barna ser dette. For voksne er det gjerne aviser, eller det å se det selv, eller se skeptikere bli overbevist.

Så et program på TV der de lurte en landsby til å tro at byen hadde gjenferd som kunne gjøre ganske skremmende ting. Det var ledet av illusjonister og var veldig overbevisende. Enten noen jævla gode illusjonister, eller filmtriks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, er jo mulig at en placeboeffekt kunne vært ute og gått, men jeg tror da det er viktigere å komme til bunns i det faktiske problemet i stedet for å kalle problemet en demon, sprute litt hellig vann, og så si at demonen er vekk og man er frisk igjen. Det er "psykologi" på steinaldernivå.

Forestiller meg noe sånt som på eksorsisten.

Enig med deg at det viktigere å komme til bunns i det faktiske problemet, men hva om man prøver eksorsisme først så drar til psykolog etterpå?

Det er lett å skape myter som dette. Har man lurt noen få godt, så må man bare la ting gå sin gang så har du plutselig lurt 4. Rykter sprer seg som epidemi. Lurer du da enda flere, ved å f.eks. iscenesette ting, så vil dette spre seg enda mer. Og enda bedre om du lurer noen som for andre er en troverdig kilde. For barn er voksne troverdig, spesielt om de ikke kan skjule det fordi de blir redde og barna ser dette. For voksne er det gjerne aviser, eller det å se det selv, eller se skeptikere bli overbevist.Så et program på TV der de lurte en landsby til å tro at byen hadde gjenferd som kunne gjøre ganske skremmende ting. Det var ledet av illusjonister og var veldig overbevisende. Enten noen jævla gode illusjonister, eller filmtriks.

Jeg ser den, mange lurendreiere der ute (de fleste om ikke alle er vel det)

Husker du navnet på den dokumentaren?

Haddw likt og sett den :)

Tipper det er mye penger og tjene på den slaga buisiness.

Men om personen faktisk hadde tatt en eksorsisme og følt at problemet forsvant, vil det da påvirke barna? Da går ikke akkurat foreldra rundt og skremme barna sine, da er dem jo ikke redde lenger.

Men som han over sier, er nok lurt og dra til en psykolog uansett

Lenke til kommentar

Enig med deg at det viktigere å komme til bunns i det faktiske problemet, men hva om man prøver eksorsisme først så drar til psykolog etterpå?

Hvorfor er det bedre? Skal jeg, mot all medisinsk bedre vitende, prøve en sjarlatansk alternativ metode først og deretter søke profesjonell hjelp? Jeg ville i hvert fall ikke gjort det. Jeg ville gått til proffene først, og hvis jeg hadde vært hos nok proffer som ikke kunne hjulpet meg ville jeg heller ikke gått til slike kvakksalvere. Er det noe som provoserer meg mye så er det folk som bruker løgn og bedrag for å sko seg på andres dårlige livssituasjoner. Nå sier jeg ikke at alle disse demonutdriverne nødvendigvis er løgnere og bedragere. Men de som har blitt gått i sømmene viser seg å være det. Så dersom noen kan påvise en faktisk demonutdrivelse så vil jeg gjerne se beviser på dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bedre? Skal jeg, mot all medisinsk bedre vitende, prøve en sjarlatansk alternativ metode først og deretter søke profesjonell hjelp? Jeg ville i hvert fall ikke gjort det. Jeg ville gått til proffene først, og hvis jeg hadde vært hos nok proffer som ikke kunne hjulpet meg ville jeg heller ikke gått til slike kvakksalvere. Er det noe som provoserer meg mye så er det folk som bruker løgn og bedrag for å sko seg på andres dårlige livssituasjoner. Nå sier jeg ikke at alle disse demonutdriverne nødvendigvis er løgnere og bedragere. Men de som har blitt gått i sømmene viser seg å være det. Så dersom noen kan påvise en faktisk demonutdrivelse så vil jeg gjerne se beviser på dette.

Kan være bedre for noen, som faktisk tror dem finnes, så dra til psykologen etterpå og fortelle hva dem har gjort for og bli kvitt problemet.

Ja eller som du sier få profesjonell hjelp først, så dra til en ekorsist hvis det ikke hjelper.

Men husk at det finnes folk som faktisk tror at dette finnes, jeg tviler sterkt på at dem hadde søkt profesjonell hjelp først

Lenke til kommentar

Jeg hadde fortsatt tvilt, hadde jeg sett noe sånt selv, enten det var en engel eller en demon. Det kunne vært flere ting som gjorde at jeg så det. Kanskje var jeg gal i hodet. Kanskje var det en illusjonist. Jeg er en evig skeptiker.

Det eneste vi vet sikkert, er at alt er usikkert. ;)

Jeg ser den, mange lurendreiere der ute (de fleste om ikke alle er vel det)

Husker du navnet på den dokumentaren?

Haddw likt og sett den :)

Tipper det er mye penger og tjene på den slaga buisiness.

Men om personen faktisk hadde tatt en eksorsisme og følt at problemet forsvant, vil det da påvirke barna? Da går ikke akkurat foreldra rundt og skremme barna sine, da er dem jo ikke redde lenger.

Men som han over sier, er nok lurt og dra til en psykolog uansett

The Happening heter serien, så den på britisk TV.

Jeg mente heller, hvis barnet hører forelderen hyle og rope til en annen voksen at det er et spøkelse eller noe sånt. :p Det skal ikke mer til for å lure et barn, de tror ofte på alt. Så går barnet videre og forteller dette flere unger. Og så tror folk at barna lyver, til de blir lurt selv og deretter tror at det er noe i det dem sier, noe som igjen styrker troverdigheten og senker terskelen for at andre skal bli narret.

Relatert til demoner: Om en forelder faktisk hadde vært besatt, eller oppført seg om h*n var besatt, tror jeg det barnet hadde trengt mye tid før det kunne føle seg noenlunde trygg på vedkommende igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja eller som du sier få profesjonell hjelp først, så dra til en ekorsist hvis det ikke hjelper.

Men husk at det finnes folk som faktisk tror at dette finnes, jeg tviler sterkt på at dem hadde søkt profesjonell hjelp først

Kan være bedre for noen, som faktisk tror dem finnes, så dra til psykologen etterpå og fortelle hva dem har gjort for og bli kvitt problemet.

Ja, dessverre er det fortsatt folk som tror på dette. Og jeg sier ikke at fremgangsmåten min er best, punktum. Jeg sier at fra et medisinsk ståsted så er det den beste fremgangsmetoden. Men for all del, tror man på det skal jeg ikke hindre noen. Men jeg synes fortsatt det er synd at godtroende folk putter penger i lomma på de som liker å utnytte seg av de svakerestilte på en ytterst luguber måte.

Lenke til kommentar

Jeg hadde fortsatt tvilt, hadde jeg sett noe sånt selv, enten det var en engel eller en demon. Det kunne vært flere ting som gjorde at jeg så det. Kanskje var jeg gal i hodet. Kanskje var det en illusjonist. Jeg er en evig skeptiker.Det eneste vi vet sikkert, er at alt er usikkert. ;)

Jeg ser den, mange lurendreiere der ute (de fleste om ikke alle er vel det)Husker du navnet på den dokumentaren?Haddw likt og sett den :)Tipper det er mye penger og tjene på den slaga buisiness.Men om personen faktisk hadde tatt en eksorsisme og følt at problemet forsvant, vil det da påvirke barna? Da går ikke akkurat foreldra rundt og skremme barna sine, da er dem jo ikke redde lenger.Men som han over sier, er nok lurt og dra til en psykolog uansett

The Happening heter serien, så den på britisk TV.Jeg mente heller, hvis barnet hører forelderen hyle og rope til en annen voksen at det er et spøkelse eller noe sånt. :p Det skal ikke mer til for å lure et barn, de tror ofte på alt. Så går barnet videre og forteller dette flere unger. Og så tror folk at barna lyver, til de blir lurt selv og deretter tror at det er noe i det dem sier, noe som igjen styrker troverdigheten og senker terskelen for at andre skal bli narret.Relatert til demoner: Om en forelder faktisk hadde vært besatt, eller oppført seg om h*n var besatt, tror jeg det barnet hadde trengt mye tid før det kunne føle seg noenlunde trygg på vedkommende igjen.
Alt er usikkert det er sant :p

Du sier du fortsatt hadde tvilt, men hvis du faktisk hadde sett det i (hodet) ditt hva hadde du gjort da, hadde du fått panikk og dratt til en eksorsist eller lagt deg inn?

Aha, ja da forstår jeg deg bedre, kjente ei alenemor som alltid prata om spøkelser mens ungen hørte på.

Spredde seg raskt i barnehagen, så man må være forsiktig med hva man sier i nærheten av barn.

Takk for navnet på dokumentaren :)

Ja, dessverre er det fortsatt folk som tror på dette. Og jeg sier ikke at fremgangsmåten min er best, punktum. Jeg sier at fra et medisinsk ståsted så er det den beste fremgangsmetoden. Men for all del, tror man på det skal jeg ikke hindre noen. Men jeg synes fortsatt det er synd at godtroende folk putter penger i lomma på de som liker å utnytte seg av de svakerestilte på en ytterst luguber måte.

Argumenterer ikke på den.

Er en del som tror på det (sier ikke at jeg ikke tror på det) .

Men ja er er synd at folk lar seg lure av mennesker som utnytter for pengenes skyld

Lenke til kommentar

Hva skal du drive dem ut fra, personer, hus eller rett og slett lærebøkene? ;)

Den katolske kirke har plikt til å tilby eksorsimer, og gjør det dermed også i Norge.

Sitat: Kirken krever at vedkommende har gjennomgått undersøkelser som utelukker psykisk eller fysisk sykdom som forklaring på problemet.

http://www.nrk.no/kultur/arlige-demonutdrivelser-i-norge-1.8067731

Er det noe som provoserer meg mye så er det folk som bruker løgn og bedrag for å sko seg på andres dårlige livssituasjoner.

Jeg tror ikke det koster noe for en eksorsisme fra den katolske kirke.
Lenke til kommentar

Du sier du fortsatt hadde tvilt, men hvis du faktisk hadde sett det i (hodet) ditt hva hadde du gjort da, hadde du fått panikk og dratt til en eksorsist eller lagt deg inn?

Aha, ja da forstår jeg deg bedre, kjente ei alenemor som alltid prata om spøkelser mens ungen hørte på.

Spredde seg raskt i barnehagen, så man må være forsiktig med hva man sier i nærheten av barn.

Takk for navnet på dokumentaren :)

Hvis jeg hadde sett halusinasjoner, demon-like halusinasjoner i hodet?

Da hadde jeg først blitt veldig trist, fordi da hadde jeg tvilt på meg selv, stilt spørsmål til meg og mine minner og mitt syn på virkeligheten. Deretter hadde jeg vel sagt dette til noen jeg stolte på og erkjent at jeg måtte tro på det jeg kunne. Man kan ikke leve et liv og sette spørsmål til alt du ser og hører hver dag. De som visste dette hadde fått beskjed om å passe på at jeg ikke skadet noen, fordi jeg hadde mistanke om at jeg kunne gjøre noe som var utenfor min bevissthet.

Deretter kunne jeg nok ha tilkalt en eksorsist, mest for nysgjerrighetens skyld, men hadde ikke hatt mye tro på det. Jeg hadde gjort det på mine premisser, researchet fremgangsmåten og gjort det mest mulig vanskelig å drive illusjoniststreker. F.eks. ved å vite adressen 5 minutter før utelukker man mange ressurser fra deres side til å iscenesette illusjoner. Avhengig av hva utfallet av "eksorsismen" bringte ville jeg nok ha lagt meg inn en plass, eventuelt kontaktet psykolog. Spørs hvilke halusinasjoner jeg hadde hatt, og om jeg kunne kontrollere meg selv og andre kunne bekrefte det samme.

Jeg er som sagt en skeptiker, og har evnen til å tenke som en paranoid. xD Ikke fordi jeg er paranoid, men fordi til og med veldig usannsynlige ting har skjedd veldig ofte (generelt og logisk sett, ikke nødvendigvis noe jeg har erfart selv), og fortsatt er en mulighet, selv om man ikke tror det er tilfelle. Så da kunne jeg jo ha undersøkt legimiteten til hele eksorsisme-greia også. :p Det er ikke sikkert jeg hadde trodd på det etterpå, men hadde vært interessant uansett. Har på en måte slått meg til ro med at man ikke vet alt.

No problem. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...