Gå til innhold

Hva tror dere om demoner?

103 stemmer

1. 1. Tror du på demoner?

• Ja
      18
    • Nei
      75
    • Vet ikke
      9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye vi ikke vet, så blir mange spørsmål som ikke kan svares på :/

Det er sant, men heldigvis sørger vitenskapen for at vi vet mer og mer.

Den nyeste hjerneforskningen har f.eks. funnet et senter i hjernen som når det trigges med elektriske impulser, gir religiøse/overnaturlige opplevelser.  Man opplever bl.a. en følelse av å ikke være alene i rommet, og sterkt ubehag eller nytelse i den forbindelse.

Dette er godt beskrevet i denne boken, av nevrobiologen Lone Frank.

Lenke til kommentar

Den nyeste hjerneforskningen har f.eks. funnet et senter i hjernen som når det trigges med elektriske impulser, gir religiøse/overnaturlige opplevelser.  Man opplever bl.a. en følelse av å ikke være alene i rommet, og sterkt ubehag eller nytelse i den forbindelse.

Er glad jeg ikke har dette senteret jeg  :p Det vil si, jeg benytter det ikke da...

Og herunder ligger også problemet, for de som opplever at "gud" er der eller snakker med dem juger jo egentlig ikke (selv om de lar seg lures til å tro at slike opplevelser er virkelige...). Personlig ville jeg blitt mega skeptisk om jeg hadde opplevd at en gud eller et eller annet annet (demoner kanskje..) kom og "snakket" med/til meg eller at jeg opplevde at andre enn meg var i rommet når jeg visset jeg var alene... Ville nok lett etter naturlige årsaker (som dette senteret i hjernen for slikt...) fremfor å gått ut på gaten og proklamert at jeg hadde beskjeder fra gud eller demoner ihvertfall...

Jeg vet at hjernen lurer oss til å tro det utroligste og har opplevd det et par ganger... Var på motorsykkeltur i fjor og siden det var såpass sent "teltet" jeg på en liten slette opp en liten tømmerbilvei ved siden av hovedveien (ikke campingplass) og mens jeg satt der i telt åpningen (alene selvsagt...) og lagde meg en litt mat på stormkjøkkenet begynte det å mørkne og jeg "så" plutselig en bevegelse i øyekroken jeg skvatt litt over. Det var selvsagt ikke noe der når jeg flyttet øynene bort dit (det var også klin stille der og jeg ville hørt om det faktisk var noe der) og i etterkant har jeg lest at dette er an sånn greie vi har evolvert med, at hjernen gir oss en "advarsel" liksom når det begynner å bli mørkt, for å få oss til å søke oss i sikkerhet... Vi er dagdyr og ser ikke spesielt godt i mørket og må derfor være i sikkerhet når mørket faller på... Jeg flirte der jeg satt, for jeg forsto at det måtte være noe slikt, det har skjedd meg før også, da jeg var alene... De samme natta ble jeg vekket av tasling og skramling på utsiden av teltet og da jeg åpnet telt åpningen for å se hva dette var (med et godt tak i bajonetten min...) så jeg en grevling forsvinne litt faderlig fort, den likte Trondhjems sodd den også tydeligvis... :) Det aller meste har en naturlig forklaring har det vist seg...  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje vi skulle laget en tråd der vi poster skremmende videoer av "demoner" og "spøkelser", og prøver å forklare hvordan de har faket det. :p Elsker å se på debunking videoer på YT, men noen er veldig bra laget og vanskelig å vise at det er fake.

Lenke til kommentar

Mye vi ikke vet, så blir mange spørsmål som ikke kan svares på :/

Det er sant, men heldigvis sørger vitenskapen for at vi vet mer og mer.

Hva får deg til å tro at "det er noen i rommet" er en religiøs opplevelse ? 

Lenke til kommentar

Fordi det som regel er religiøse som hevder at noe (som de innbilder seg er gud eller jsus eller engler eller demoner, alt etter som..) er i rommet...

Og norske eks prinsesser da.... Vet ikke om hun innbilder seg en gud, men hun fantaserer ihvertfall innbringene om engler...

Lenke til kommentar

Fordi det som regel er religiøse som hevder at noe (som de innbilder seg er gud eller jsus eller engler eller demoner, alt etter som..) er i rommet...

Nei, RWS du vet bedre enn dette. Jesus, Gud, demoner er inne i mennesker, ikke utenfor.

Lenke til kommentar

Nei, RWS du vet bedre enn dette. Jesus, Gud, demoner er inne i mennesker, ikke utenfor.

Det vet jeg vel. At du visste dette var derimot en overraskelse, hva har skjedd? Har du funnet ut at dette med gud og jesus er bare fantasier og innbildninger?

Lenke til kommentar

Yep disse begrepene eksisterer kun i hodet til folk som alle andre fantasier :)

Ikke begrepene, personlighetene, Noxhaven

Greit, disse personlighetene eksisterer kun i hodet til folk som alle andre fantasier og mentale diagnoser.

Også din personlighet er en sammensettning av en rekke personligheter du har møt og absorbert

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Også din personlighet er en sammensettning av en rekke personligheter du har møt og absorbert

Tja, jeg vil nå si at personligheten min er en sammensetning av en livslang rekke opplevelser i kombinasjon med genene som er ført videre fra mine foreldre.

Det er dog riktig at en god del av disse opplevelsene er påvirket av en rekke personligheter - men alle disse personlighetene er andre fysiske individer - ikke andre personligheter i mitt eget sinn*. Fra et filosofisk ståsted så kan man hente informasjon og spekulerer rundt drømmer, historier og fantasier men å legge disse spekulasjonen som grunn for livssynet sitt kan være en særdeles skadelig kombinasjon.

*Hmm, kanskje jeg har en skjult Mr.Hyde på lur som jeg ikke vet om ;)

Lenke til kommentar

Tja, jeg vil nå si at personligheten min er en sammensetning av en livslang rekke opplevelser i kombinasjon med genene som er ført videre fra mine foreldre.

Det er dog riktig at en god del av disse opplevelsene er påvirket av en rekke personligheter - men alle disse personlighetene er andre fysiske individer - ikke andre personligheter i mitt eget sinn*. Fra et filosofisk ståsted så kan man hente informasjon og spekulerer rundt drømmer, historier og fantasier men å legge disse spekulasjonen som grunn for livssynet sitt kan være en særdeles skadelig kombinasjon.

*Hmm, kanskje jeg har en skjult Mr.Hyde på lur som jeg ikke vet om ;)

Kanskje litt lesing om persolighets psykologi, personlighets utvikling osv. ville ha hjulpet deg med å se at dette prester og psykologer snakker om er realiteter. Du er den du er pga. alle de personene du møte. Det er derfor et møte med Jesus Kristus er interessant, plutselig blir mange "sider" ved deg urolig :)

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at "det er noen i rommet" er en religiøs opplevelse ? 

Tolkningen av "det er noen i rommet" viste seg å være avhengig av trosmessig bakgrunn. 

De kristne mente det var Gud/Jesus/Djevelen/Engler som viste sin tilstedeværelse.

De som tror på det overnaturlige, mente det var spøkelser/gjengangere/energier.

osv. 

Lenke til kommentar

Selvsagt er alles personlighet en erfaring av alle du har møtt, og latt deg farge av... Men det er et skritt derfra til å tro at "noen" er i rommet (jesus, bestefar, gud, allaah, muhammed, zarahustra, manitou ect..) Og som en over her påpekte, "hvem" som man føler er i rommet (eller oppe i hodet...) er sterkt preget av hvilken gud/overtro man ligger under for... Du foreksempel ville aldri hatt allaah eller muhammed på besøk, like lite som en troende muslim ville hatt jesus eller pappan hans på besøk i rommet eller i hodet... Det er slik disse fantasiene virker... De som føler/ser/hører vil ALLTID oppleve den overtroen som står dem nærmest og vil ikke få besøk av den avdøde tanta til Beate... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Selvsagt er alles personlighet en erfaring av alle du har møtt, og latt deg farge av... 

Oj, også du fanget opp den RWS :) Men den var vel ikke så dyp den da ? Uansett, noen av dem du møter gjennom livet er djevler (kan godt være foreldrene) og hva skjer da ? 

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...