Gå til innhold

Hva tror dere om demoner?

103 stemmer

1. 1. Tror du på demoner?

• Ja
      18
    • Nei
      75
    • Vet ikke
      9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ikkje verte ein demon sidan demonar er vonde ånder, ikkje menneske.

Det du kan bli er besatt, det vil seie at demonane tek bustad i deg.

Mange slike hamnar idag i psykiatrien, og får ikkje nødvendig hjelp i form av eksorsisme i Jesu namn.

For Jesus må alle demonar bøye seg, han har avvæpna alle makter. Hans blod vernar oss frå alt vondt og stygt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er deres tanker til demoner?

Du tror på demoner, men ikke vampyrer? :p

Eller hvis man er ond nok kan en bli en selv?

Ondskap er subjektivt.

Nei, jeg tror ikke demoner finnes. Jeg kan vente med å tro på det til jeg har fått bekreftet det fra folk som har observert dem skikkelig (med vitenskapelig "feilsøking") eller til jeg gjør tilsvarende selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan ikkje verte ein demon sidan demonar er vonde ånder, ikkje menneske.

Det du kan bli er besatt, det vil seie at demonane tek bustad i deg.

Mange slike hamnar idag i psykiatrien, og får ikkje nødvendig hjelp i form av eksorsisme i Jesu namn.

For Jesus må alle demonar bøye seg, han har avvæpna alle makter. Hans blod vernar oss frå alt vondt og stygt.

Nå er del vel nettopp slik tankegang som har hindret mange psykisk syke i å få ordentlig behandling opp gjennom historien. Heldigvis (håper jeg) representerer ikke du noen autoritet innen psykisk helsetjeneste.

På den annen side, for å svare TS: nei, demoner finnes nok ikke. Det er heller en slags overtroisk merkelapp man setter på folk som er rasshøl eller psykisk syke (i hvert fall når det kommer til det med å være besatt av en såkalt demon).

Når det kommer til om en demon eksisterer som en "ånd", så må man først finne ut hva en ånd er. Slik jeg ser det så er " ånd" et slags synonym med det menneskelige sinn. Og det menneskelige sinn er et produkt av hjernen i alle identifiserbare aspekt. Så dersom man påstår at en ånd eksisterer i fravær av en hjerne så vet jeg egentlig ikke hva folk mener. Og når man faktisk spør de som tror på slikt om hva de faktisk mener så er det ofte lite konkrete ting som kommer frem.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kjedelig at det ikke finnes noe overnaturlige.

Det at du faktisk opplever dette er egentlig i seg selv overnaturlig. Ikke det at du tenker det, men det at du subjektivt opplever denne tanken ("qualia").

Qualia er ikke forklart av noen naturlov.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Kjedelig at det ikke finnes noe overnaturlige.

Det at du faktisk opplever dette er egentlig i seg selv overnaturlig. Ikke det at du tenker det, men det at du subjektivt opplever denne tanken ("qualia").Qualia er ikke forklart av noen naturlov.

Ganske interessant, hmm

Lenke til kommentar

Finnes det bare onde demoner, da?

Wiki:

"The original Greek word daimon does not carry the negative connotation initially understood by implementation of the Koine δαιμόνιον (daimonion),[1] and later ascribed to any cognate words sharing the root."

Eller hvis man er ond nok kan en bli en selv?

Om det finnes demoner tviler jeg på at man kan bli en av å være ond. Kanskje om noen er ond mot deg?

Eller så er det jo forestillingen at vi alle har en liten demon inni som sitter på den ene skulderen, og en engel på den andre. Nå sier min demon at jeg ikke skal legge meg. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...