Gå til innhold

Prosessor for virtualisering

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lekt med tanken om å sette opp en egen maskin for virtualisering med enten ESXi eller Hyper-V i bunn. Antall prosessorkjerner har da dukket opp og jeg har satt firekjerners i5 opp mot Xeon. Husker jeg ikkehelt feil mangler Xeon den innebygde GPU'en som i5 har men hvilke andre fordeler har Xeon med tanke på virtualisering? Det er jo ofte den som brukes i bedriftssammenheng.

Jeg tittet nettop på AMD FX-9590 som har 8 kjerner og støtter AMD Virtualization. Denne er jo langt billigere enn Intels tilsvarende prosessorer med 8 kjerner. Hvorfor skulle ikke denne kunne brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha ett tips: Jeg har kjørt virtualisering en god stund. Som regel er ikke det som stopper meg CPU men RAM. Jeg kjører oppsett med 32gb med ram som fort kan bli litt lite. (4kjernes Xenon prosessor) om du velger intel eller AMD synes jeg er litt hipp om happ. Bare du ikke velger "low end" så går det som regel greit. (Jeg begynte i begynnelsen med typen VMware, xenserver ol) gikk etterhvert over til openstack.

Ps: for å dra nytte av innebygd GPU i virtualisering så må man gjerne gi direktetilgang til en resurs. Altså vil du som regel verken dra nytte av, eller ha behov for GPU'en til i5. Som regel har xenon mer L3 cache enn i5-7 prosessorene, Xenon har støtte for ECC ram(Noe som er viktig for en bedrift, men i hjemmemarkedet, muligens ikke så mye).

En stund siden jeg så på i5.... Men hyperthreading er noe som kan være veldig kjekt når man kjører viritualisering, har i5 støtte for hyperthreading på 4kjernesprosessorene? (Jeg ville valgt den prosessoren som ga meg hyperthreading og mest L3 cache for pengene)

Hvis jeg skulle valgt meg en til viritualiseringsserver så ville speccen min vært: Minimum en 4 kjernes prosessor (med HT) og ett hovedkort som støttet minimum 32gb med ram (helst mer) i mitt tilfelle velger jeg aldri noe annet enn Xenon grunnet HT og ECC minne. (Men, nå kjøper jeg gjerne servere f.eks IBM x3400 M3 (Bruker å finne disse brukt på ebay for mellom 2 og 5K, disse høres gjerne ut som ett fly, så eget rom er anbefalt)

Lenke til kommentar

Per se har jeg en i5 2500K og det virker ikke som den har HT og det får meg lyst til å oppgradere til noe annet på en maskin som skal brukes til virtualisering.

Vi har en del gamle servere på jobben med Xeon som jeg sikkert ville fått tak i for en billig penge, hvis ikke gratis. Som du nevner så bråker disse en del. Jeg kunne antageligvis hatt en slik maskin stående i boden men jeg er usikker på om den ikke ville bråket for mye der også.

Grunnen til at jeg spurte om å gi tilgang til GPU'en er at jeg har satt opp en virtuell maskin som står på F@H og GPU'er er mer effektive der enn CPU'er.

Lenke til kommentar

Per se har jeg en i5 2500K og det virker ikke som den har HT og det får meg lyst til å oppgradere til noe annet på en maskin som skal brukes til virtualisering.

Vi har en del gamle servere på jobben med Xeon som jeg sikkert ville fått tak i for en billig penge, hvis ikke gratis. Som du nevner så bråker disse en del. Jeg kunne antageligvis hatt en slik maskin stående i boden men jeg er usikker på om den ikke ville bråket for mye der også.

Grunnen til at jeg spurte om å gi tilgang til GPU'en er at jeg har satt opp en virtuell maskin som står på F@H og GPU'er er mer effektive der enn CPU'er.

Du snakker da gjerne om passthrough (aka, du gir ett vm direktetilgang til en resurs f.eks ett skjermkort) Noe som ikke er så trivielt når GPU'en er innebygd i prosessoren. Som nevnt, så kan du se etter billige brukte servere på ebay (forsåvidt også på finn, av og til kommer det noen greie servere til salgs der også)

Ikke alle servere høres ut som fly på takeoff F.eks IBM X3100 serverne er relativt stillegående, men. Her snakker jeg stillegående i forhold til andre servere, missforstå meg riktig, jeg ville ikke hatt den på stuen. Men kan fint stå på ett eget rom og surre for seg selv uten å skjenere noen hvis jeg lukker døren inn til rommet. Fujitsu primergy TX serverne er også relativt stillegående. (iallefall de jeg har hatt)

Det første jeg ville gjort. Var å se på hvor mye du ønsker å bruke, 1000-2000 - 10 000 ? Ditt første prosjekt burde kanskje legges i low end skalaen? Så finner du ut hva du egentlig trenger etterhvert? Selve installasjonen av både vmware og hyper v er enkel. Så en liten maskin for å teste deg litt fram er kanskje greit ?

Lenke til kommentar

Jeg har fått tak i en del lisenser til MS-baserte servere så jeg er usikker på om jeg kommer til å ha ESXi eller Hyper-V i bunn på et system som dette. Uansett kommer jeg til å kjøre minst en instans av Ubuntu, en av Windows 7 og en eller to servere fra MS og det blir mest for å øve seg i første omgang. Jeg kommer etterhvert til å dytte inn en del disker i et slikt system og bruke det som SAN/fillagring i heimen.

Lenke til kommentar

Skulle tro du skulle klare deg med en 4kjerners prosessor med HT og minimum 16gb ram (helst 32gb eller mer hvis du vil leke deg litt, kanskje en 6kjerners prosessor?) Når det er sagt, jeg kjører ikke så ofte MS os, så jeg kjører fort 10-12 vm++ (Jeg kjører ofte Centos når jeg tester, mye grunnet jeg kjører Redhat på jobb)

Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men. Hvis du bor i eller i nærheten av Oslo, så er mitt tips: Sjekk finn.no jeg har sett flere utrolig rimelige servere der (men man må gjerne hente de selv) gjerne servere med 16-32gb ram, xenon etc. Hvis ikke, så kan du se på ebay. Jeg har også irritert meg grønn, når jeg på finn ser maskiner som jeg vet støtter 128gb med ram, gå for under tusenlappen (men de sender ikke med posten og for min del, så kjører jeg ikke 100 mil for å hente en server. :p )

Om valget mellom ESXi eller hyper-v så har jeg følgende spørsmål: Har du gratis MS lisenser og tror du at du kommer til å utvide med flere virituelle servere senere? Hvis du har gratis MS lisenser og du tror du kommer til å utvide, gå for hyper-v hvis ikke, så synes jeg det er litt så som så hva du velger. (Sist jeg brukte esxi i gratisversjonen, så var det en del ting som vmotion etc. som ikke var støttet, men har du bare en server. Så er det ting som du ikke kommer til å bry deg med uansett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...