kankanari Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Hei I barndomen lagde en kamerat og jeg et 'tv program' på ca 60 min. Vi hadde brukt måneder på å produsere og redigerte ved å spole tilbake. Nå i julen gledet vi oss til å se det, men da vi startet avspillingen så vi at søstrene mine hadde lagd en dårlig rip off over HELE kasetten. Er det mulig å få tak i det som var på kasetten først? Vi brukte en Mini DV kasett. På forhånd takk Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Selv Kroll Ontrack vil ikke ta i slikt, så det sier vel litt om at det neppe er store muligheter. Trodde ærlig talt det var mulig i.o.m at man kan lese flere lag tilbake i tid på en harddisk. Skal man sikkert fikse en harddisk mot gjenopprettning må den overskrives i spesielle mønster mange ganger, derfor ser jeg ikke helt hvorfor ikke det burde være mulig på en enkelt overskrivning på en tape. Lenke til kommentar
kankanari Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Selv Kroll Ontrack vil ikke ta i slikt, så det sier vel litt om at det neppe er store muligheter. Trodde ærlig talt det var mulig i.o.m at man kan lese flere lag tilbake i tid på en harddisk. Skal man sikkert fikse en harddisk mot gjenopprettning må den overskrives i spesielle mønster mange ganger, derfor ser jeg ikke helt hvorfor ikke det burde være mulig på en enkelt overskrivning på en tape. Det var det jeg også hadde håpet! Skal høre litt rundt, reise til en foto butikk i første omgang. Finner jeg ut av det, kegger jeg det ut her. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Regn med at det er tapt. Nei - du kan ikke få det tilbake - overskrevet er nok overskrevet. Dessverre. Skulle det være noe å "redde" er det snakk om enkeltbits og småting - filmen er overskrevet og tapt. Ad "redding" av data på harddisk kan man få tak i informasjon hvis det "bare" har blitt slettet. Har det blitt overskrevet er det borte. (Joda, man kan kanskje gå tak i små enkeltfragmenter of småplukk - men de komplette, hele filene er tapt.) Endret 4. januar 2015 av Trondster Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Her er det snakk om magnetbånd, og da blir det ikke overskrevet som på en HDD. Det gamle opptaket blir slettet før det nye legges på. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Alt som kan gå galt med backup går galt... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Selv Kroll Ontrack vil ikke ta i slikt, så det sier vel litt om at det neppe er store muligheter. Trodde ærlig talt det var mulig i.o.m at man kan lese flere lag tilbake i tid på en harddisk. Skal man sikkert fikse en harddisk mot gjenopprettning må den overskrives i spesielle mønster mange ganger, derfor ser jeg ikke helt hvorfor ikke det burde være mulig på en enkelt overskrivning på en tape. Det er en myte at harddisker må overskrives flere ganger for å beskytte mot gjenoppretting, det holder med en enkelt overskriving: http://www.howtogeek.com/115573/htg-explains-why-you-only-have-to-wipe-a-disk-once-to-erase-it/ (Når det gjelder SSD så kan imidlertid data "gjemmes" i periodisk utilgjengelige minneceller siden SSD har ekstra minneceller som brukes til wear-leveling og trim). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 (endret) Interessant, men dette er jo ting som Ibas og Kroll Ontrack reklamerer med at de kan fikse. De har utstyr som er så finjustert til å tolke de elektriske signalene som leses fra media meget presis og de har algoritmer som analyserer dette for å finne ut av hvilke bitmønstre som var skrevet der før på bakgrunn av hvordan signalet ser ut utenfor det en normal ville tolket det. Dette er som en funksjon av magnetiseing og materialegenskaper, hvor det som leses inneholder svake signaler av tidligere magnetisering. Slike selskap tar ut platene for analyse på egne systemer, så de er mye mer sofistikert enn noe disken selv er designet for klare å rekonstruere. Når det er sagt så lønner det seg jo alltid å tukle minst mulig med disken før man sender den til slike selskper. Det øker sannsynligheten til at de kan redde mer. Artikkelen var jo også inne på de ulike typene encoding og det er vel liten tvil om at utfordringen til gjenoppretning øker betydelig grunnet at hver bit får mindre og mindre plass på uperfekte media. Disken reparerer jo seg selv hele tiden, og det er under normale omstendigheter, så det gjør jo jobben vesentlig vanskeligere for selskaper som driver gjenoppretning. Endret 5. januar 2015 av vidor Lenke til kommentar
tow Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Interessant, men dette er jo ting som Ibas og Kroll Ontrack reklamerer med at de kan fikse. -og som de ikke får til. Sendte en harddisk til Ibas, der den he%&¤s dataleverandøren bare hadde dyttet inn en ny (Raid 1) uten å sjekke om det var en annen som var defekt. Ibas klarte ikke få ut noe som helst, så der gikk det ~10k ut vinduet for ingenting. Kan ikke skjønne at det er mulig å få ut noe som helst av en disk (eller tape) som er overskrevet, og ikke bare slettet/formatert. Husk at disken/tapen er en analog lagring av nivå som tolkes digitalt. Så snart det magnetisk nivået er over en gitt grense tolkes det som en 1, og det ingen måte å finne ut om det har vært under eller over grensen mellom 0 og 1 før siste overskrivning. Det finnes ingen backup på enkeltpunkter på disken eller tapen. Tape er enda vanskeligere enn disk, siden punktene ikke nødvendigvis er på samme sted hver gang, da er det ikke bare umulig, men enda mer umulig å finne ut hva som var der forrige gang, for du har ingen mulighet til å vite hva en enkelt bit kunne ha hørt til. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Vært interessant å høre hvor mye de klarer å redde på ulike scenarioer. De er vel best på det når hode låser seg og elektronikk eller motor feiler og platene er intakte uten overskriving. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Alt som kan gå galt med backup går galt... Har gått helt bort fra tape. Det beste systemet er ZFS og online diskbackup til annen lokasjon. ZFS er et genialt filsystem. Lenke til kommentar
Diskusjonnn Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) " Endret 27. januar 2015 av Diskusjonnn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå