Gå til innhold

Mangler utreisevisum, assistanse hjemreise ved sykdom

Anbefalte innlegg

Min pappa har siden Juni 2013 bodd i filipinene.. Nå er han så syk og dårlig at han vil hjem...Det som er er at han har vært der for lenge.. Han kunne være der i 1 år, og nå har han vært der i over 80 uker.. Men han var i Manila i august og betalte seg ut av den situasjonen (korrupt vet du?)

Han må inn til Manila for å hente papirer han trenger for å reise hjem til Norge, men det klarer han ikke, han er så dårlig.. Det er en dagsreise fra Cebu, hvor han bor.Jeg er ikke helt sikker på hva eller hvilket papirer han trenger, men jeg har forstått det sånn at det er papirer som beviser at han ikke har gjort noe ulovlig eller har fått noe på rullebladet mens han har vært der nede, en slags vandelsattest..(og om passet hans også har gått ut, det vet jeg ikke)..

Jeg har ikke all informasjon, men tenker det at det må være en mulighet for en norsk statsborger som er syk og ikke klarer reise lange stykket å få hjelp..det må være en annen måte å gjøre dette på mens han kan være i Cebu. Grunnen til at han ikke drar på sykehus der nede er fordi det er korrupt.. (Han hadde en motorsykkelulykke når han kom ned i juni 2013, og da måtte han gi fra seg alt han eide og hadde for å betale for én time på sykehus for å få bandasje, selvfølgelig fordi han er hvit ..)Den norske ambassaden der nede sier dem ikke kan gjøre noe med akkurat det, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan en norsk statsborger må ligge der nede uten å få hjelp fra ambassaden eller ikke få lov til å dra før han har vært i manila.. Er en hel dagsreise for å komme seg dit, og han sier han ikke har sjans.. Beklager for at jeg ikke har all informasjon rundt situasjon...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utreisepapirer. Dette får man normalt sammen med visum før innreise. Har man ikke overholdt forpliktelsene i visumet er ikke dette lenger gyldig og må man skaffe nytt, inkl nye utreisepapirer.

Herunder evt også motta straff (bot, fengsel etc) for å ha brutt reglene i det opprinnelige visumet. Dette er i prinsipp et lovbrudd. Har man mistet utreisedokumentene, men overhold reglene i opprinnelig visum, er det som regel bare et gebyr for å få disse en gang til.

Du må ha visum dersom du skal være mer enn 30 dager i Thailand. For å få visum eller inn/ut-reise papirier må en gjerne møte opp personlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...