Gå til innhold

DV -> FW -> PC => Striper

Anbefalte innlegg

Eg kopla eit DV-kamera til laptopen min, med ein FireWire-kabel. Starta Microsoft Movie Maker 2 og graba heile opptaket på best kvalitet. Resultatet blei ein .avi på 12 GB men den har kraftige horisontale striper ved avspeling. Eg kan ikkje sjå at Movie Maker 2 kan bruka andre kodek'ar eller justeringar for å skulle unngå det her...

Er opptaket søppel, eller kan eg fiksa det no i ettertid?

Korleis bør eg gå fram for å brenna DVD-Video-plater frå DV-opptak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min erfaring er det horisontale stirpene noe som ligger i videostandarden. Vi sier at vårt TV-system har 25 bilder i sekundet. Egentlig er det snakk om 50 halve bilder. Stripene vi ser på dataskjermen viser disse to halve bildene satt sammen til et helt bilde. TV'er viser bildet på en litt annen måte, og det resulterer i fine bilder, med mykere bevegelse. Prøv å spill videoen tilbake til kameraer, så kan du se der. Samme gjelder for eksport til DVD. Når vi komprimerer til andre formater for avspilling på PC (DivX, WMV e.l.) vil kompressoren ofte ta hensyn til disse stripene, slik at de ikke vil være fremtredende når vi senere spiller av filen.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Å spille tilbake til kamera var mest ment som en kontrollfunksjon på at videoen egentlig var fin.

Når det gjelder å brenne til DVD kan du f.eks. bruke Pinnacle Studio 8, eller et et hvilket som helst annet program med DVD-authoring-støtte. Så vidt jeg vet ligger dette f.eks. også i Nero-pakken. Ulead har også et eget program for å lage DVD. Sonic MyDVD kan også være et alternativ. Ofte følger det med et slikt program når du kjøper en DVD-brenner.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Verken Nero 5 eller Pinnacle Studio 8.8 LE klarte å gjøra noko med min 12 GB store fil. Sonic MyDVD 5 kom lenger, men etter masse jobbing endte det heile med feilmelding (lydkodek?) og brudd...

Min konklusjon er at Sonic sitt program er det "rette" programmet for å flytta råopptak frå DV-kassettar til DVD-R. Bare at du sikkert må grab'a filmen i Sonic - ikkje bruka Movie Maker (som eg gjorde).

Lenke til kommentar

Det beste er vel å minske fila litt også. Men man kan i mange programmer trykke at man vil de-interlaise??? (husker aldri hvordan det skrives). Virtual-dub kan kasnkje brukes.

Studio 8 skulle funket bra tror jeg og alle andre redigeringsprogram.

Masse info finner du på www.dvdrhelp.com og www.doom9.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...