Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Livet blir tyngre og tyngre

Blixus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har ikke peiling på hvilke mappe dette hører til, men men.

Jeg er nå 16 år, og har vært en aktiv "Gamer" siden jeg var 11 år...

Jeg har aldri blitt lei av dette. Min mor, far søster og bror har lenge klagd på meg at jeg må komme meg bort fra denne hersens datamaskinen, men jeg har aldri tatt det til meg, og aldri rikket en finger. Jeg spilte fotball fra 1-7. klasse, og da var alt helt fint. Men sluttet da jeg begynte på ungdomskolen, PGA ble lei.

Nå i det siste har jeg sluttet å spille, men begynt med serier, filmer etc.

For CA en måned si, gjerne lengre, så begynte jeg å få en dårlig følelse av å sitte inne hele tiden.

(Blant alt dette her, så har jeg delvis holdt på med en jente, og hun er en av hovedårsakene til at jeg ikke brekker meg selv i senga og gråter 24/7)

Uansett, poenget er at jeg har rett og slett blitt lei av den vanlige rutinen; Våkn opp KL. 07:00, skole til 13:20, 14:20 og 15:05, gå hjem, sitte på data, spise mat, sitte på data, sove, og på igjen. Jeg har rett og slett blitt pissa lei av dette, og sliter med å komme meg opp.

Tingen er at jeg er innerst inne en ganske oppegående gutt, men får ikke ut dette.

Ingen sport interisserer meg, og noen sporter er det for sent å begynne med. Nå i det siste har jeg og en kompis begynt å snakke om å begynne på treningstudio, som er helt greit, men har en følelse om at jeg kommer til å backe ut for den lille kyllingen og sosial, men redd for andre mennesker - gutten jeg er.

Jeg trenger hjelp av dere eldre, og gjerne like gamle, og forsåvidt yngre gutter som har vært gjennom lignende!

- Jobb har alltid vært et alternativ, men aldri kommet meg helt dit.

- Har ikke aldeles med peng, så kino, bowling, Kjøretøy er ikke noe jeg kan kjøpe i nærmeste fremtid.

Og en liten "Bonus problem". Denne jenta, jeg slutter aldri å tenke på henne, og når jeg er med kompisen føler jeg en liten "meningsløs følelse" som sier til meg at dette er ikke noe du trenger, du må være med jenta... adder på at jenta er ikke inntil meg like mye som jeg er inntil henne :D Hvertfall etter mine oppfatninger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert en hobby som "tvinger" deg ut? Kommer jo selvfølgelig litt av på hva du interesserer deg for. Men fotografering, for eksempel er jo en fin hobby som gjør at man kommer seg ut av huset. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert en hobby som "tvinger" deg ut? Kommer jo selvfølgelig litt av på hva du interesserer deg for. Men fotografering, for eksempel er jo en fin hobby som gjør at man kommer seg ut av huset. :)

noen sporter er det for sent å begynne med.

Hvis du skal hevde deg på høyt nivå, ja. Men det er aldri for sent å ha det gøy, som er/burde være hovedgrunnen til at de aller fleste driver med sport.

takker folks, Sant M.H, noen forslag? :D Fotografering har alltid vært litt kult, og har også en liten RC bil som går temmelig fort som kan være noe å drive med, takk for svar! :)

Isbilen, så sant... Men da er det som oftest gamle folk som driver med fotball (f.eks) gjennom jobb etc, som 16åring er vel "å ha det gøy" å tenke litt forbi ungdomenes logikk? :) takk for svar ;)

Lenke til kommentar

Om du først skal sitte foran datamaskinen så kan du jo begynne å ta opp ting som programmering, 3D-animering, bilde redigering, eller musikk produksjon. Skal du sitte foran datamaskinen din så er det kanskje verdt å prøve seg på noe produktivt.

Har gjort diverse programmering, og redigert noe youtube videoer (ikke det barnslige 360 fag greine vi ungdomer vanligvis holder på med FYI), og joa ser hvor du går til, men er litt interissert å komme meg opp fra stolen, og ut og henge med venner etc. :)

Lenke til kommentar

noen sporter er det for sent å begynne med.

Hvis du skal hevde deg på høyt nivå, ja. Men det er aldri for sent å ha det gøy, som er/burde være hovedgrunnen til at de aller fleste driver med sport.

Han er bare 16 år gammel, vet om flere som begynte i 20 åra som er proff den dag i dag.

Mye muligheter, ski, slalom, fotball, kamsport, bygging, styrke etc etc :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

(Blant alt dette her, så har jeg delvis holdt på med en jente, og hun er en av hovedårsakene til at jeg ikke brekker meg selv i senga og gråter 24/7)

Vel, da er det første du gjør å bytte ut alt som har med data å gjøre med å til bruke tid med på denne jenta! Det var det rådet jeg skulle ønske noen ga meg når jeg var på din alder! Det er seriøst bedre investert tid, hvis du faktisk bryr deg om henne, og det får du mye mer igjen for en bortsløst tid foran datan.

Men jeg vet hvilke meningsløs følelse du mener. Du må rett og slett kutte ut datan, og finne deg noe annet som faktisk interesserer deg å gjøre. Det finnes *alltid* noe som kan engasjere. Hvem vet, plutselig kommer det nye venner inn i bildet også etterhvert, alt skjer ikke over natta. Det viktigste er å finne noe man blir engasjert i og virkelig liker. Kanskje tenkt litt utenom det vanlige og, det er ikke nødvendig å gjøre som alle andre.

For min del begynte jeg med Paragliding (du kan begynne fra 15år med foreldres underskrift såklart..) som ingen av mine venner ble med på. Et annet alternativ, som er veldig billig å drive med, er Bilcross. Bilracing på budsjett, og man lærer å skru. Mange alternativer.

Eller istedet for å trene på treningssenter, hva med å dra med denne jenta på en fjelltur da? Kan hende hun synes det er romantisk til og med ;)

Men du må ikke tenke at du skal bli god i noe, bare drit i å bli god. Ha det gøy er viktigere enn noenting.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Vel, da er det første du gjør å bytte ut alt som har med data å gjøre med å til bruke tid med på denne jenta! Det var det rådet jeg skulle ønske noen ga meg når jeg var på din alder! Det er seriøst bedre investert tid, hvis du faktisk bryr deg om henne, og det får du mye mer igjen for en bortsløst tid foran datan.

Men jeg vet hvilke meningsløs følelse du mener. Du må rett og slett kutte ut datan, og finne deg noe annet som faktisk interesserer deg å gjøre. Det finnes *alltid* noe som kan engasjere. Hvem vet, plutselig kommer det nye venner inn i bildet også etterhvert, alt skjer ikke over natta. Det viktigste er å finne noe man blir engasjert i og virkelig liker. Kanskje tenkt litt utenom det vanlige og, det er ikke nødvendig å gjøre som alle andre.

For min del begynte jeg med Paragliding (du kan begynne fra 15år med foreldres underskrift såklart..) som ingen av mine venner ble med på. Et annet alternativ, som er veldig billig å drive med, er Bilcross. Bilracing på budsjett, og man lærer å skru. Mange alternativer.

Eller istedet for å trene på treningssenter, hva med å dra med denne jenta på en fjelltur da? Kan hende hun synes det er romantisk til og med ;)

Men du må ikke tenke at du skal bli god i noe, bare drit i å bli god. Ha det gøy er viktigere enn noenting.

Takk for inspirerende innlegg! Joa, men føler å tildele hele livet mitt til en jente som jeg er forelsket i, i en så ung alder er vel litt mye? Å blir kvitt datan vet jeg ikke om jeg klarer rett og slett... Og hun er ikke noe tur menneske :-D Men jeg skal deffinitivt PRØVE å skjerpe meg.

Det er litt slik at jeg er fanget i en liten "loop", jeg får engasjement i noe, men orker aldri å gjøre det, og forblir her hjemme, om du skjønner? :-/ Fart og spenning har alltid vært kjekt, men her i område så er det ikke så alt for mye slikt å holde på.

Jeg angrer så utrolig mye på at jeg solgte atv'en og kjøpte meg en "Gaming-Pc", før var alt helt greit, men nå føler jeg at alt har rett og slett krasjet.

-Utrolig hva et A-sosialt liv kan gjøre med en person.

Endret av Blixus
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg godt igjen i det Blixus forteller. Jeg drev med mye spilling (diablo 2 exp, Eve Online, Elder Scrolls, osv), kombinert med jobb/skole og ikke noe mer utenom. Jeg kom en dag frem til at jeg måtte finne på noe i det virkelige liv slik at jeg fikk mer sosialt påfyll og høyere aktivitetsnivå.

Jeg tenkte litt igjennom hva jeg liker og hva jeg ikke helt føler meg komfortabel med. Jeg kom frem til at for min del er ikke lagidrett noe som frister og treningsstudio er kjedelig. Jeg måtte finne aktiviteter som er mer individuelle og moro, som gjerne har en positiv treningseffekt i tillegg. Jeg holder nå på med klatring, kajakk og turer i fjellet. Dette synes jeg er veldig moro og jeg treffer mye spennende folk. Vurderte også svømming men kom aldri i gang med det.

Når det gjelder kostnaden knyttet til disse aktivitetene er nok klatringen det som er billigst. En utstyrspakke til 2000kr holder helt fint. Mulig du må oppdatere skoene etter 1-2 sesonger avhengig av hvor hardt du bruker de, men selen og bremsen holder i mange år. I tillegg må du ta brattkortet for å kunne sikre andre. Fjellturer krever naturlig nok litt fritidsklær men det har du kanskje allerede? Turlaget i ditt område har sikkert en del arrangerte turer om du ikke har noen andre du foretrekker å gå med. Kajakk krever en del i innkjøp men ofte kan du låne kajakk gratis (eller leie billig) dersom du er medlem i den lokale kajakklubben.

Mitt råd til deg Blixus er at du vurderer hvilke aktiviteter du kan trives med og hva som er tilgjengelig i ditt nærområde. Om du i tillegg kan gjøre noe av dette med den damen du er interessert i vil det sikkert være ekstra gøy.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg godt igjen i det Blixus forteller. Jeg drev med mye spilling (diablo 2 exp, Eve Online, Elder Scrolls, osv), kombinert med jobb/skole og ikke noe mer utenom. Jeg kom en dag frem til at jeg måtte finne på noe i det virkelige liv slik at jeg fikk mer sosialt påfyll og høyere aktivitetsnivå.

Jeg tenkte litt igjennom hva jeg liker og hva jeg ikke helt føler meg komfortabel med. Jeg kom frem til at for min del er ikke lagidrett noe som frister og treningsstudio er kjedelig. Jeg måtte finne aktiviteter som er mer individuelle og moro, som gjerne har en positiv treningseffekt i tillegg. Jeg holder nå på med klatring, kajakk og turer i fjellet. Dette synes jeg er veldig moro og jeg treffer mye spennende folk. Vurderte også svømming men kom aldri i gang med det.

Når det gjelder kostnaden knyttet til disse aktivitetene er nok klatringen det som er billigst. En utstyrspakke til 2000kr holder helt fint. Mulig du må oppdatere skoene etter 1-2 sesonger avhengig av hvor hardt du bruker de, men selen og bremsen holder i mange år. I tillegg må du ta brattkortet for å kunne sikre andre. Fjellturer krever naturlig nok litt fritidsklær men det har du kanskje allerede? Turlaget i ditt område har sikkert en del arrangerte turer om du ikke har noen andre du foretrekker å gå med. Kajakk krever en del i innkjøp men ofte kan du låne kajakk gratis (eller leie billig) dersom du er medlem i den lokale kajakklubben.

Mitt råd til deg Blixus er at du vurderer hvilke aktiviteter du kan trives med og hva som er tilgjengelig i ditt nærområde. Om du i tillegg kan gjøre noe av dette med den damen du er interessert i vil det sikkert være ekstra gøy.

Takk! :-D Kjekt på en god måte å se at andre kjenner seg igjen :) Joda, du har rett, vi har gode tur områder her nede, og liker jo forsåvidt å være aktiv slikt :) Takker! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Takk for inspirerende innlegg! Joa, men føler å tildele hele livet mitt til en jente som jeg er forelsket i, i en så ung alder er vel litt mye? Å blir kvitt datan vet jeg ikke om jeg klarer rett og slett... Og hun er ikke noe tur menneske :-D Men jeg skal deffinitivt PRØVE å skjerpe meg.

Det er litt slik at jeg er fanget i en liten "loop", jeg får engasjement i noe, men orker aldri å gjøre det, og forblir her hjemme, om du skjønner? :-/ Fart og spenning har alltid vært kjekt, men her i område så er det ikke så alt for mye slikt å holde på.

Jeg angrer så utrolig mye på at jeg solgte atv'en og kjøpte meg en "Gaming-Pc", før var alt helt greit, men nå føler jeg at alt har rett og slett krasjet.

-Utrolig hva et A-sosialt liv kan gjøre med en person.

Jeg har havnet i et sånn "loop" jeg også en gang, så vet hvordan det der er. Det er desverre ingen enkel oppskrift på å komme ut av det. Men det er jo ikke slik at du trenger å snu opp ned på alt over natta heller da, kan jo ta ting gradvis ;)

Men når det er sagt, så er det jo ikke noe vits å sløse tid på ting som føles meningsløst? Hva skulle det hjelpe for liksom? Føles det totalt meningsløst å sitte foran datan, så hva i all verden er da vitsen? ;) Jeg skal innrømme at å gå på fjelltur kanskje ikke var den beste ideen til en 16åring. :) Tror jeg ville avfeid den ganske greitt og. Poenget er bare å ta seg til noe man liker å gjøre og kan engasjere seg i, om det så skulle vært hekling ;)

Hva med bare å prøve noe, som noen nevnte, hva med å prøve seg på et klatrekurs f.eks? Eller terrengsykling? Gjennon slike aktiviteter så er det for gjort å få seg nye venner også, og ting kan skje! :) Evt om det er noen på skolen som driver med noe som virker kjekt å slenge seg med på? Hvis det ikke skulle passe for deg allikevel, er det jo bare å kutte ut, og så har du lært nok en ting her i livet. Ikke bortsløst tid det ihvertfall. Du skal ikke se helt bort ifra at foreldrene dine kanskje kan være behjelpelig med økonomiske ting og hvis de ser at du prøver å ta deg til noe nyttig :)

Jeg sa heller ikke at du børde bruke all din tid på denne jenta, men hvis du virkelig liker henne, så burde du jo faktisk ha lyst å være med henne da! ;) Hva med å spørre henne hva hun har lyst å finne på? Hun har helt sikkert ikke lyst å game..

Dumt spørsmål, men det er ikke aktuelt å gå andre veien da, selge gaming riggen og kjøpe en ATV igjen? ;)

Evige løkker av meningsløs tilværelse er ikke lett å komme ut av, men det løses ihvertfall ikke med å gjøre mer av det som er problemet i utgangspunktet ;)

Jeg vil også anbefale deg å drite i hva evt. venner måtte mene om ting du prøver deg på! Hvis du har typiske "gaming venner" (har førstehåndserfaring der) som ikke ser noe vits i å gjøre annet enn å game eller se tv serier, så er det siste du trenger av inspirasjon gode råd fra slike ;) Verden er så utrolig herlig utenfor skjermen! :) Og btw, det finnes antakelig myye mer å ta seg til enn det du tror, uansett hvor du bor!

Hadde en venn av meg en gang, skikkelig gamer uten noe liv whatsoever, bortsett fra et liv foran datan. Og han hadde holdt på i årevis. Så når jeg spurte om det ikke var noe annet han ville gjøre utenom å spille, fikk jeg til svar, og ja dette er episk klassisk: "Det er jo ikke noe annet å finne på..?". Da tok jeg meg i å svare: "Jo, omtrent absolutt alt i hele verden faktisk.. og det er ikke så lite" ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Takker for at du tok deg tid til å skrive et langt innslag :-)

Har tenkt litt på å selge riggen,og ta meg til ATV, men å kjøre dagen lang så kjører man på fumes etterhvert. Og område sliter jeg med ettersom jeg ikke ha lapp av noe slag.

jeg elsker denne jenta,og vil nok begynne å bruke mer tid på henne ;-)

Altså, det med meningsløst retta jeg ikke mot pc, (hovedsaklig pc) men også andre diverse ting, føles meningsløst uten "henne" eller ting som ikke går noen veier. Vanskelig å forklare, så får bare håpe at du forstår ;-)

Det du forklarer om venner som gamer er 100% legit. Jeg prøver å få dem med på ting, men livet deres er forann skjermen.

ja jeg vet! Verden er helt fantastisk vekke fra skjermen! Men sliter med å se hvor fantastisk livet faktisk kan være...

idag, lørdag har jeg tilbragt 4 timer på pc, gått 2 turer, og bokstavelig talt ligget på gulvet og stirret i taket i et par timer.

Lever ikke akkuratt livet slik jeg vil. Jeg er met en "henge med venner og forelskelsen", men har blanda meg opp i feil venne gjeng der kandu si.. Kjekke folk, men lite liv...

Takker igjen for kjekt innslag :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Bare for å ta det først. Du må ikke tro at alle som "har et liv" går rundt og har det morro dagen lang og alt bare er bra! Det nekter jeg å tro skjer med noen som helst ;) Fordi om jeg (for å ta meg som et eksempel her da) har noen hobbyer som jeg er veldig engasjert i, så gjør jeg jo mye annet iløpet av uka også som jeg ikke synes er gøy, kjeder meg til tider også! ;) Så å drive med noe hele tiden man synes er gøy kommer ikke til å skje, men det er jo viktig å gjøre ting innimellom så man syns uka har vært bra om ikke annet..

Og så trenger det ikke være sånn at man må gjøre ting som koster så mye heller. Ser du på youtube, TV, eller graver deg ned i Facebook hvor alle tilsynelatende er så syykt happy, skulle man tro at alle driver med superkule og dyre ting. Men virkeligheten er heldigvis langt unna ;) Penger er overhode ikke nødvendig for å ha det gøy ;)

Nå skal jeg være veldig forsiktig å fortelle deg hva du bør og ikke bør gjøre når det kommer til venner og slikt, siden jeg ikke kjenner deg, dette vet du best selv. Men tror jeg var i veldig samme situasjon som deg, og hadde en del venner som ikke var opptatt av så mye annet enn gaming, og sånn sett er dårlig påvirkning når man prøver å "passe inn". Det er ingenting i veien med de, kjempefolk egentlig, men de var bare feil for meg. Jeg har funnet ut, i ettertid tror jeg, at det nytter lite å prøve å dra med seg folk på ting som absolutt ikke har noen interesse av ;) For min del endte det opp med at jeg begynte å gjøre på andre ting, sånn gradvis ihvertfall, og til slutt hang vi ikke sammen mer enn en gang iblandt. Og det var helt greitt, livet endrer seg og går videre, av og til må man ta andre veier som passer bedre for seg selv enn det man trodde.

Tror det jeg vil frem til er at å engasjere seg i ett eller annet (selv om det bare er en time eller to i uka liksom), uansett hva det skulle være, er en stor inngangsdør til å utvide vennekretsen og å bli med på andre aktiviteter! Men, vær litt tolmodig, det skjer ikke en forvandlig på én dag ;)

..Husker en av tingene jeg gjorde var å kjøpe et stort bensindrevet helikopter, så satt jeg å mekka på det, mens resten av gjengen satt rett ved siden av og gamet. Så var jeg ute en gang iblandt og hadde det gøy, styrtet, inn og mekke igjen. Og etter et par uker hadde jeg nesten ikke vært foran skjermen i det hele tatt, og tenkte til meg selv at ja, det var jo faktisk ganske digg :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Så sant! Du fink meg til å huske at jeg har en bensindreven RC bil i hylla som trenger et par deler :-) digger slikt! Aldri tenkt på det som eb måte å få meg ut på slikt, Takk!!!

Du har nok rett det med venner, og det er nok stort sett det samme du har vært gjennom :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...