Gå til innhold

Medisinstudie i Latvia - kommer jeg inn?

Adele-87

Anbefalte innlegg

Hei :)

Når jeg begynner å skrive om mitt spørsmål og om min situasjon, blir det kanskje latterlig for noe av dere å lese. Men jeg bare må spørre og setter stor pris på svar :)

Jeg har studert "Grunnleggende Medisin" igjennom Atlantis Medisinske Høyskole. Men i år begynte jeg på sykepleien. Sykepleien er dessverre ikke noe for meg, samme hvor mye jeg ønsker at jeg skulle "ville" bli det. Kort utdanning og jeg har jo tross alt begynt på den. Men nei det er nok ikke veien for meg.

Å bli lege har jeg alltid hatt en drøm om. Derfor studerte jeg igjennom Atlantis. Med de har avtale med Universitet i Ungarn, mens jeg vil til Latvia.

Spørsmålet er: Er det vanskelig å komme inn på medisin i Latvia?

Min søkebakgrunn blir dette:

- Kompetansebevis etter 23/5-regelen.

- Kun kjemi 1 og biologi 1, av realfag.

- Lang arbeidserfaring ifra sykehus (hvis det teller).

- 60 SP - grunnleggende medisin

- 30 SP - anatomi og fysiologi (sykepleien første semesteret).

Ofte blir det mye "synsing" på slike tråder på nette. Jeg ønsker gjerne å høre om noe som har kommet inn eller hørt om noe som har kommet inn på medisin i Latvia, med litt tynn bakgrunn.

Skal også kontakte ANSA for nærmere veiledning.

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har jo flere universitet i Latvia som tilbyr medisinstudie. Så det er jo fullt mulig at to universitet har forskjellige krav, så du må nesten finne et universitet som er godkjent av lånekassen (regner med du skal ha lån til skolepenger osv.) og så se på opptakskravene der.

Utenom dette så kan det være lurt å merke seg de "nye" reglene for autorisasjon i norge.

" Søkere fra EU/EØS-land med integrert praksis i studiet
Nyutdannede medisinske kandidater som har gjennomført medisinsk utdanning fra et EU/EØS land der praksis er integrert i studiet, kan søke om direkte autorisasjon (norskutdannede leger skal også søke om direkte autorisasjon). Land i denne kategorien er:
• Belgia
• Bulgaria
• Estland
• Finland
• Frankrike
• Hellas
• Kypros
• Latvia
• Nederland
• Romania
• Slovakia
• Slovenia
• Spania
• Tsjekkia
• Tyskland
• Ungarn
• Østerrike "

http://www.sak.no/sites/SAK/yrkesgruppe/Sider/lege-med-utdanning-fra-eueos-land.aspx#.Uw8oGs7-ahg

EDIT: Etter ytterlig undersøkelse viser det seg at det er to universitet som tilbyr medisin i Latvia som er støttet av lånekassen.

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Riga Stradins er nok et godt valg. De har opptaksprøve(?) mener jeg å huske, og da har du anledning til å gøre det ganske bra på den om du vil.

Takk for tipset :)

Synd at jeg har valgt så feil dette året med utdannelse, så derfor rekker jeg kun 3 fag fram til sommeren. Det går jo an å søke - så får man se om man kommer inn i det hele tatt i ett av de ti Universitet. Ellers så blir det å ta et år ekstra med div fag... :)

Lenke til kommentar

Riga Stradins er nok et godt valg. De har opptaksprøve(?) mener jeg å huske, og da har du anledning til å gøre det ganske bra på den om du vil.

Takk for tipset :)

Synd at jeg har valgt så feil dette året med utdannelse, så derfor rekker jeg kun 3 fag fram til sommeren. Det går jo an å søke - så får man se om man kommer inn i det hele tatt i ett av de ti Universitet. Ellers så blir det å ta et år ekstra med div fag... :)

Ja, de er ikke like nøye på slikt der som i Norge, da det er universitetene selv som står for rekrutteringen, ikke noe som ligner Samordna Opptak. Prøv deg også på University of Latvia. Hvis ikke, så kan du også prøve deg i Vilnius eller Kaunas i Litauen. Også to veldig bra skoler. Alle de baltiske landene har veldig bra medisinstudier, men få nordmenn. Svensker er det derimot mange av der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...