litera Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Etter hva jeg leser så er det oftest skjermkortet som er flaskehalsen. Dernest kommer problemer med installasjon/konfigurasjon av systemet. Tenk deg grundig om før du bytter ut den. Finn gjerne benchmarks som viser ytelsen til flere prosessorer med samme skjermkort. Bare sørg for at du sammenligner i7 930 mot noe relevant. Det Betroz postet virker for meg som en grunn til å ikke kjøpe i7 ovenfor i5.. Det kan godt hende du finner tilsvarende graf for eldre i7 generasjoner kontra dagens. Når det gjelder gamle prosessorer så er vel den største utfordringen at du må bruke gamle chipsets. De mangler en del funksjonalitet i forhold til Z97 og X99. Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Etter hva jeg leser så er det oftest skjermkortet som er flaskehalsen. Dernest kommer problemer med installasjon/konfigurasjon av systemet. Tenk deg grundig om før du bytter ut den. Finn gjerne benchmarks som viser ytelsen til flere prosessorer med samme skjermkort. Bare sørg for at du sammenligner i7 930 mot noe relevant. Det Betroz postet virker for meg som en grunn til å ikke kjøpe i7 ovenfor i5.. Det kan godt hende du finner tilsvarende graf for eldre i7 generasjoner kontra dagens. Når det gjelder gamle prosessorer så er vel den største utfordringen at du må bruke gamle chipsets. De mangler en del funksjonalitet i forhold til Z97 og X99. Tingen er at jeg hadde glatt kjøpt I5'en om jeg ikke allerede hadde hatt hovedkortet og 930'en allerede. lest meg opp på nett om at med overklokking av prosessoren (og hjelp fra andre her) så vil det levere gode tall som holder for meg i et år til frem til jeg får oppgradert CPU og hovedkort. Lenke til kommentar
otl Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 er det noen spesielle ting jeg burde passe på ang spill etc? Pass på hvor mye du bruker maskinen din, (totalt), så regner du ut på hva du sparer i strøm ved å kjøpe nytt. Hovedkort og 4690k, skal en vel klare å finne til 2500kr. Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 500W PSU er akkurat minstekravet for de skjermkorta der hvis jeg husker riktig. En 750W er å anbefale. er det jeg har sett også... dammit. jaja you got to do what you got to do! Endte opp med å kjøpe en corsair RM 850 W PSU s¨har jeg for fremtiden og vel så det! Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 er det noen spesielle ting jeg burde passe på ang spill etc? Pass på hvor mye du bruker maskinen din, (totalt), så regner du ut på hva du sparer i strøm ved å kjøpe nytt. Hovedkort og 4690k, skal en vel klare å finne til 2500kr. Ligger i planene å kjøpe meg et nyere hovedkort og en ny cpu, men budsjettet er nådd grensen for denne gang. tar å ser på det om noen måneder. got to pay the god damn bills.. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvorfor ikke Corsair AX850? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvorfor ikke Corsair AX850? Tenkt tanken at den praktiske forskjellen ikke er tilstede ved normal bruk? Det er stortsett bare nerder som henger seg opp i slike detaljer. RM serien er en god serie, og prisen er mer "levelig" for normale brukere. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvorfor ikke Corsair AX850? Tenkt tanken at den praktiske forskjellen ikke er tilstede ved normal bruk? Det er stortsett bare nerder som henger seg opp i slike detaljer. RM serien er en god serie, og prisen er mer "levelig" for normale brukere. AX serien bruker kvalitets komponenter som skal levere en mer stabil volt da. Så har man også lenger garanti på dem. Etter AX kommer HX, og så RM. Om AX er verdt pengene er relativt i forhold til krav man har da. Skal man overklokke og har skjermkort i SLI, så burde man uten tvil gå for AX. Ellers holder sikkert RM. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Ny cpu ram og hk er ikke nødvendig, men mulig du burde clocke litt. har samme hovedkort som deg. de støtter ikke SLI sånn FYI uten en liten bios hack(biosen til P6T) http://www.overclock.net/t/586111/p6t-se-deal-thread-turned-discussion-cross-flash-to-p6t Kjører selv i7 920 med 660 ti har ingen problemer på nyere spill av den grunn selv om ikke alt er på ultra. Endret 7. januar 2015 av Sprokket Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Ny cpu ram og hk er ikke nødvendig, men mulig du burde clocke litt. har samme hovedkort som deg. de støtter ikke SLI sånn FYI uten en liten bios hack(biosen til P6T) http://www.overclock.net/t/586111/p6t-se-deal-thread-turned-discussion-cross-flash-to-p6t Kjører selv i7 920 med 660 ti har ingen problemer på nyere spill av den grunn selv om ikke alt er på ultra. er i planene å klokke den opp til 3,5-3,9 ghz om ikke mer. får se hva kjøleren min leverer av temper og så får vi se. (cooler master Nepton 120XL) vannkj. jeg personlig trenger ikke SLI enda i og med at jeg ikke har mer å bruke for øyeblikket. Blir nytt hovedkort, ekstra 970 (om nødvendig får se på det) og ny cpu i neste runde. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvorfor ikke Corsair AX850? Tenkt tanken at den praktiske forskjellen ikke er tilstede ved normal bruk? Det er stortsett bare nerder som henger seg opp i slike detaljer. RM serien er en god serie, og prisen er mer "levelig" for normale brukere. AX serien bruker kvalitets komponenter som skal levere en mer stabil volt da. Så har man også lenger garanti på dem. Etter AX kommer HX, og så RM. Om AX er verdt pengene er relativt i forhold til krav man har da. Skal man overklokke og har skjermkort i SLI, så burde man uten tvil gå for AX. Ellers holder sikkert RM. Stoler heller på eksperter jeg. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6&reid=369 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Du velger det som passer deg, uansett hva vi sier Lenke til kommentar
otl Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Slutt å tull med Corsair merket nå og se heller på http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/stromforsyning/modulare/evga-supernova850g2/202012.7279/ Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Du velger det som passer deg, uansett hva vi sier Hehe, alltid godt å ta en prat med andre om andres erfaringer før man går amok i lommeboken uten å vite en shait. Jeg har en del forståelse for pc'er etc men er ikke ekspert av den grunn.. er mye bra med kunnskap her inne så setter stor pris på all hjelp! Kommer et nytt spørsmål ang "windows xp" i en virituell maskin en senere gang. en venn som driver med noen programmer som av en eller annen grunn ikke fungerer i nyere maskiner. programmet heter Pinecle steinberg clean 5. anyone med erfaring her inne? jeg må hente mer info av han før jeg kan komme med flere detaljer men er det noen spesielle her på forumet som kan ekstra mye om dette så hadde jeg satt pris på en melding/svar. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Du velger det som passer deg, uansett hva vi sier Hehe, alltid godt å ta en prat med andre om andres erfaringer før man går amok i lommeboken uten å vite en shait. Jeg har en del forståelse for pc'er etc men er ikke ekspert av den grunn.. er mye bra med kunnskap her inne så setter stor pris på all hjelp! Kommer et nytt spørsmål ang "windows xp" i en virituell maskin en senere gang. en venn som driver med noen programmer som av en eller annen grunn ikke fungerer i nyere maskiner. programmet heter Pinecle steinberg clean 5. anyone med erfaring her inne? jeg må hente mer info av han før jeg kan komme med flere detaljer men er det noen spesielle her på forumet som kan ekstra mye om dette så hadde jeg satt pris på en melding/svar. Hvis det kun funker på xp så er det mest sannsynelig for det er et 16 bits program. Som forøvrig ikke funker på W7 og nyere, usikker om vista støtter det. Bare til å fyre løs om virtuelle maskiner. Har en del erfaring med 16 bits applikasjoner fra helsesektoren men det er noe forbanna drit, letteste er å kjøre det i en vm/citrix løsning i bedriftssammenheng. Eventuelt så gjelder DosBox oppgradering eller bytte av applikasjon. Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Du velger det som passer deg, uansett hva vi sier Hehe, alltid godt å ta en prat med andre om andres erfaringer før man går amok i lommeboken uten å vite en shait. Jeg har en del forståelse for pc'er etc men er ikke ekspert av den grunn.. er mye bra med kunnskap her inne så setter stor pris på all hjelp! Kommer et nytt spørsmål ang "windows xp" i en virituell maskin en senere gang. en venn som driver med noen programmer som av en eller annen grunn ikke fungerer i nyere maskiner. programmet heter Pinecle steinberg clean 5. anyone med erfaring her inne? jeg må hente mer info av han før jeg kan komme med flere detaljer men er det noen spesielle her på forumet som kan ekstra mye om dette så hadde jeg satt pris på en melding/svar. Hvis det kun funker på xp så er det mest sannsynelig for det er et 16 bits program. Som forøvrig ikke funker på W7 og nyere, usikker om vista støtter det. Bare til å fyre løs om virtuelle maskiner. Har en del erfaring med 16 bits applikasjoner fra helsesektoren men det er noe forbanna drit, letteste er å kjøre det i en vm/citrix løsning i bedriftssammenheng. Eventuelt så gjelder DosBox oppgradering eller bytte av applikasjon. Det som er er at han som ønsker å bruke dette programmet reiser ut i nordsjøen annen hver måned, og han har en laptop med win 7. Denne laptopen ønsker han å kjøre pineckle programmet på. I og med at han da ikke har xp på den så vil jo ikke dette programmet virke. Derfor tenkte jeg på en løsning som da var med en Virituell maskin med xp, som han kunne kjøre der ute. jeg får denne maskinen og programmet av han om ikke så lenge, men fins det plasser å hente ned installasjonsfiler til win xp? i såfall hvor? og er det mulig å gjennomføre det på noen måte på denne måten? må man ha en monster nettlinje for det? vet ikke hvordan nettet er i nordsjøen. Noen tips til hvordan jeg skal gjøre dette? har aldri prøvd å kjøre en VM før og setter stor pris på tips om det er noe jeg bør tenke på. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Virtual Box. http://download.virtualbox.org/virtualbox/4.3.20/VirtualBox-4.3.20-96997-Win.exe Ganske rett frem her, opprett en ny maskin, gi den alt hva en normal datamaskin skulle ha behov for. dvs ram cpu disk etc. Skaff en ISO fil av installasjonsmediet til XP og si at den virtuelle maskinen skal boote på denne. et lite tips er å ikke gi maskinen for mye ressurser da dette vil påvirke ytelsen på laptopen. Maks støttet ram for 32 bits XP er i underkant av 4 GB. men kjøres fint på 1-2 GB Ram. Installasjonen av XP tar vel en 10-15-20 GB(husker ikke helt da jeg ikke har brukt XP på nesten 10 år.) avhengig av hvor mange sikkerhetsoppdatering som installeres, anbefaler alle. Problemet her er vel i utgangspunktet XP da dette tilnærmet er dødt. Hvis han jobber i nordsjøen bør det jo egentlig være arbeidsgiver å dekke eventuelle kostnader med programvare / oppgradering / datautstyr osv, for at han skal kunne utføre sin jobb. Strenge sikkerhetskrav i den sektoren. Lenke til kommentar
AndyGroenner Skrevet 13. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2015 Virtual Box. http://download.virtualbox.org/virtualbox/4.3.20/VirtualBox-4.3.20-96997-Win.exe Ganske rett frem her, opprett en ny maskin, gi den alt hva en normal datamaskin skulle ha behov for. dvs ram cpu disk etc. Skaff en ISO fil av installasjonsmediet til XP og si at den virtuelle maskinen skal boote på denne. et lite tips er å ikke gi maskinen for mye ressurser da dette vil påvirke ytelsen på laptopen. Maks støttet ram for 32 bits XP er i underkant av 4 GB. men kjøres fint på 1-2 GB Ram. Installasjonen av XP tar vel en 10-15-20 GB(husker ikke helt da jeg ikke har brukt XP på nesten 10 år.) avhengig av hvor mange sikkerhetsoppdatering som installeres, anbefaler alle. Problemet her er vel i utgangspunktet XP da dette tilnærmet er dødt. Hvis han jobber i nordsjøen bør det jo egentlig være arbeidsgiver å dekke eventuelle kostnader med programvare / oppgradering / datautstyr osv, for at han skal kunne utføre sin jobb. Strenge sikkerhetskrav i den sektoren. kanon, når det gjelder arb giver så er dette kun et hobby prosjekt som han kunne tenke seg å få til slik at han kan drive med dette mens han er på jobb også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå