Gå til innhold

Intel core i7 930 2,8 ghz "bottleneck" med Asus Geforce strix 970.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et Hovedkort (Asus P6T SE 1366 socket) med en intel core I7 :http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819115225

Lurer på om jeg MÅ oppgradere med nytt hovedkort og ny cpu for å kunne spille de nyere spillene med overlevbar grafikk og FPS.

Hadde satt stor pris på tilbakemelding på dette fra noen som kan mer om dette eller evt har noe bra info/anbefalinger å komme med.

har altså da:

-Intel Core i7-930 Bloomfield Quad-Core 2.8GHz LGA 1366

-http://www.asus.com/Motherboards/P6T_SE/

-

CORSAIR 16GB (2KIT) DDR3 1600MHz/ VENGEANCE PRO BLK (CMY16GX3M2A1600C9)

-

SAMSUNG SSD 2,5 250GB MZ-75E250B 850EVO

-Seagate barracuda 2TB

-

ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB PhysX

er det noen spesielle ting jeg burde passe på ang spill etc?

har bestilt inn en del deler (gpu og RAM og ssd'en men lurer bare på om det vil fungere skikkelig.

skal for det meste brukes til litt spill og arbeid og litt musikkproduksjon.

setter stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja din CPU vil begrense GTX 970 kortet. Hvis du har pengene kan jeg anbefale deg dette :

- Intel i5 4690K

- Asus Maximus VII Formula

Helst en bedre CPU kjøler enn den som følger med prosessoren også.

Angående spill, så pass på å legg inn nyeste nVidia driveren (fjern de gamle skikkelig først). Resten regner jeg med du vet selv(?)

Edit : Kjøper du nytt hovedkort må du jo legge inn alt på nytt, men det vet du jo :p

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på om jeg MÅ oppgradere med nytt hovedkort og ny cpu for å kunne spille de nyere spillene med overlevbar grafikk og FPS.

Svarer på akkurat det du spør om, nei det må du ikke. De fleste nyere spill er mye mer avhenging av grafikkort enn cpu.

Du kan overklokke i7 930 til 3,4-3,6 ghz så kjører den det meste helt supert (bare husk ny kjøler/paste). Om du er i tvil, ta et googlesøk på den prosessoren med spillene du ønsker å prøve/skal spille - da finner du som regel fps/settings i spill etc.

Ja din CPU vil begrense GTX 970 kortet.

1x gtx 980 blir ikke bottlenecka av i7 930. (SLI vil bli kraftig begrenset, muligens også om det er flere skjermer/ikke standard oppløsning)

• Liker 2
Lenke til kommentar

1x gtx 980 blir ikke bottlenecka av i7 930. (SLI vil bli kraftig begrenset, muligens også om det er flere skjermer/ikke standard oppløsning)

Nå er ikke i7 930 med i denne grafen, men kan være av interesse fordet :

post-10067-0-62339900-1420189582_thumb.png

Minimum fps er nok der han vil se forskjell med raskere CPU.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overklokk CPU til 3.6 og sjekk om det hjelper på :)
På 920 PCUen jeg hadde, så var det bare å sette opp multiplier til 36, og muligens justere opp volten bittelitt.
Kjørte den på 3.8-3.9 også, men da uten HT på luft pga temp. (med HT på vann)

Som de andre sier, tror ikke du vil oppleve en mye høyere fps med ny CPU etc, men du vil få opp min. FPS noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke far cry selv, men et søk på youtube viser noen gærninger som har overklokka sine gamle i7 920 - i7 930 til 3,8-4 ghz og kjører det på ultra med 65 fps, de har ikke top notch grafikkort heller :eek:

Jeg ville helt klart overklokket din i7 930 - de er kjent for å være "gode gamle travere" og er lette å overklokke/ikke vanskelig å få til en stabil overklokk (og siden de er så populære til dette finnes det en drøss med guider der ute om du ikke har gjort det før)

Vi vet ikke hva du spiller, men regner med at du klarer deg uten ultra settings når du sier overlevbar grafikk og fps, Betroz sine forslag til mb/gpu er knallbra, men igjen det er fort 6000 kroner for litt fps her og der - test med det du har, og om du vil opp på ultra og max fps kan du alltids revurdere senere :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja din CPU vil begrense GTX 970 kortet. Hvis du har pengene kan jeg anbefale deg dette :

- Intel i5 4690K

- Asus Maximus VII Formula

Helst en bedre CPU kjøler enn den som følger med prosessoren også.

Angående spill, så pass på å legg inn nyeste nVidia driveren (fjern de gamle skikkelig først). Resten regner jeg med du vet selv(?)

Edit : Kjøper du nytt hovedkort må du jo legge inn alt på nytt, men det vet du jo :p

den er god! :)

Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke far cry selv, men et søk på youtube viser noen gærninger som har overklokka sine gamle i7 920 - i7 930 til 3,8-4 ghz og kjører det på ultra med 65 fps, de har ikke top notch grafikkort heller :eek:

Jeg ville helt klart overklokket din i7 930 - de er kjent for å være "gode gamle travere" og er lette å overklokke/ikke vanskelig å få til en stabil overklokk (og siden de er så populære til dette finnes det en drøss med guider der ute om du ikke har gjort det før)

Vi vet ikke hva du spiller, men regner med at du klarer deg uten ultra settings når du sier overlevbar grafikk og fps, Betroz sine forslag til mb/gpu er knallbra, men igjen det er fort 6000 kroner for litt fps her og der - test med det du har, og om du vil opp på ultra og max fps kan du alltids revurdere senere :)

Liker det jeg hører her. har sett en del som har klokket opp til 3,9-4,2 ghz. jeg har jo ikke vannkj i planene enda men får kjøpe meg en skikkelig noctua cpu kjøler med noen vifter så satser vi på at det gjør jobben! Tar Gjerne Anbefalinger på alternative kjølere!

Jeg er ikke noen grafikkfantast nei. ;) liker bedre en god historie.

Lenke til kommentar

Svarer på akkurat det du spør om, nei det må du ikke. De fleste nyere spill er mye mer avhenging av grafikkort enn cpu.

Du kan overklokke i7 930 til 3,4-3,6 ghz så kjører den det meste helt supert (bare husk ny kjøler/paste). Om du er i tvil, ta et googlesøk på den prosessoren med spillene du ønsker å prøve/skal spille - da finner du som regel fps/settings i spill etc.

Ja din CPU vil begrense GTX 970 kortet.

Har en relativt standard IPS skjerm fra Phillips. 1920-1080. ikke noe spesielt.

Lenke til kommentar

jeg har jo ikke vannkj i planene enda men får kjøpe meg en skikkelig noctua cpu kjøler med noen vifter så satser vi på at det gjør jobben!

Noctua er et trygt valg :) Liker også kjølepastaen deres (grei å få på, og grei å få av er den også :wee: )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke oppgradere.

Har Core i5 750 @ 3,8Ghz og og et gtx 970, Det fungerer fint å kjøre spill som Far Cry 4, Shadow of Mordor og Wolfenstein: New Order med høye instillinger og brukbar fps.

Som det nevnes over ville jeg overklokket prosessoren og sett hvordan det blir før du vurderer å oppgradere cpu og hk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke oppgradere.

Har Core i5 750 @ 3,8Ghz og og et gtx 970, Det fungerer fint å kjøre spill som Far Cry 4, Shadow of Mordor og Wolfenstein: New Order med høye instillinger og brukbar fps.

Som det nevnes over ville jeg overklokket prosessoren og sett hvordan det blir før du vurderer å oppgradere cpu og hk.

Kanon! Takk!

Lenke til kommentar

Jeg har en problemstilling nå som jeg er litt usikker på. er ca en uke til jeg begynner å sette dette sammen. og jeg stusser på en ting.

Jeg har bare en 500 W PSU. https://www.komplett...71922#!tab:info

vil denne holde til å drive 970'en (står at den bruker 225 W og en overklokket intel core 930? (130 W max stock)

Prøvd å lese meg opp på det, men har en følelse av at det er en del her på forumet som kan en del mer om dette enn meg.

Pluss da http://www.asus.com/...specifications/ og en cooler master nepton 120xl vannkj. Holder dette? :O eller må jeg investere enda mer?

Endret av AndyGroenner
Lenke til kommentar

er det noen som har erfaring med å ha akk i grenseland på "samme oppsett"? altså en 500W PSU på et geforce 970 kort? i såfall vil det fungere over noen uker for å så oppgradere?

En kompis av meg har en i5 2500K . Ikke overklokket. Har 500 W PSU og GTX 970 GPU. Dette fungerer helt uten problemer. Har to harddisker og tre vifter i Pc`en. (Det meste er satt til ultra I farcry 4. 60-65 FPS)

• Liker 1
Lenke til kommentar

er det noen som har erfaring med å ha akk i grenseland på "samme oppsett"? altså en 500W PSU på et geforce 970 kort? i såfall vil det fungere over noen uker for å så oppgradere?

En kompis av meg har en i5 2500K . Ikke overklokket. Har 500 W PSU og GTX 970 GPU. Dette fungerer helt uten problemer. Har to harddisker og tre vifter i Pc`en. (Det meste er satt til ultra I farcry 4. 60-65 FPS)

Episk! Takker for hjelpen! da avventer jeg PSU oppgrad til en senere gang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...