Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førtsegangsbil (gutt)

Anbefalte innlegg

Ikke helt det samme 1.8l S40. M3 er steike kule biler, men det gjør ikke 316i særlig mer spennende. :wee:

M3 er bra det om du vil ha bakhjulstrekk, men bakhjulstrekk og m3 maskin som førstegangsbil er og blir en kjempe smell ;)

Jeg har kjørt den nye s40 med sportspakke med 1.8l og kjørte fra sierra cosworth i svingene.

så mye effekt er litt oppskrytt bare en lærer seg og bruke dem hestene en har :)

Du mistet poenget fullstendig. Men nei, bakhjulstrekk er ikke farlig. Jeg har kjørt bakhjulstrekk nesten eksklusivt helt siden jeg fikk lappen, og har aldri hatt problemer på hverken vanlige kjøreforhold eller på glatta, om du vil ha mitt anekdotiske bevis.

Det skal ganske mye til for å rive løs bakdelen under vanlig kjøring, med mindre vi snakker om biler som SW20 som lider av "liftoff-oversteer", noe som er veldig urealistisk på en front-motor, bakhjulsdreven M3 med 50/50 vektdistribusjon. Er det en ting som dreper deg i en M3 så er det kraften, ikke bakhjulsdriften. Skal du kjøre som en tulling så er ikke fremhjulsdrift særlig bedre, da du kommer til å få problemer med "torquesteer" og understyring, som sender fronten din i et tre, fremfor bakdelen.

Hvorfor vi snakker om bakhjulsdrift vs fremhjulsdrift vet jeg ikke. Poenget var at en S40 ikke er en S60 polestar, på lik linje med at en 316i ikke er en M3, eller en Audi A6 2.0d ikke er en S6.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel det mange tror, men er egentlig helt feil. Det aller meste som sitter på Saab (modeller nyere en 2000) er produsert av GM, og derfor mye av det samme du blant annet finner på Opel.

Ettersom Saab gikk konkurs, skapte det en panikk i markedet som fortsatt består. Derfor lett å gjøre god deal på Saab.

Du får da veldig ålreit forsikring, samtidig som det er en veldig sikker og behagelig bil.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Turbo er en risiko med tanke på driftssikkerhet. De ryker vel gjerne som første eller andremann ut i motorrommet ditt.

Har selv en Saab med turbo, og betaler nå ca 700 kroner i måneden i Delkasko.

At du får enda billigere forsikring på en bil uten turbo er jeg ganske sikker på.

Selv røk min turbo i fjor sommer, og ble en dyr affære. (Har nok mye å si på prisen at jeg befant meg i Tyskland det øyeblikket)

Motoren du da bør se på er bensinmotoren med betegnelsen "1,8i" på 122 hk.

Kan jo så klart finne en modell med turbo (mye større utvalg), men er som sagt en risiko når bilen er gått 100,000 km++. Finner du dog en modell hvor turbo allerede er byttet, er jo dette ypperlig.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Turbo er alltid en viktig faktor innenfor pålitelighet, spesielt på dieselmotorer siden den kan dra med seg resten av motoren sammen med sin død.

Jeg vil også støtte både S40 og 9-3 som begge er flotte biler. Det ble fryktelig Svensk her inne nå da, så da vil jeg kontre med en Mercedes CLK 200, som jeg synes er kule biler. Bare vær obs på rust.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49211545

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Turbo er alltid en viktig faktor innenfor pålitelighet, spesielt på dieselmotorer siden den kan dra med seg resten av motoren sammen med sin død.

Jeg vil også støtte både S40 og 9-3 som begge er flotte biler. Det ble fryktelig Svensk her inne nå da, så da vil jeg kontre med en Mercedes CLK 200, som jeg synes er kule biler. Bare vær obs på rust.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49211545

Hehhe jaa, er forsåvidt ikke noe mercedes-entusiast, og jeg kommer nok til å kjøpe 4dørs bil :D

Lenke til kommentar

Riktig motor. Arc, Vector, og Linear er da navn på modellene som er litt mer "eksklusive". Modeller som har skinnseter for eksempel, litt stivere understell, osv. Dette er vel bare en basis/standard 9-3. Ikke noe galt i det så klart :)

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt det samme 1.8l S40. M3 er steike kule biler, men det gjør ikke 316i særlig mer spennende. :wee:

M3 er bra det om du vil ha bakhjulstrekk, men bakhjulstrekk og m3 maskin som førstegangsbil er og blir en kjempe smell ;)

Jeg har kjørt den nye s40 med sportspakke med 1.8l og kjørte fra sierra cosworth i svingene.

så mye effekt er litt oppskrytt bare en lærer seg og bruke dem hestene en har :)

Du mistet poenget fullstendig. Men nei, bakhjulstrekk er ikke farlig. Jeg har kjørt bakhjulstrekk nesten eksklusivt helt siden jeg fikk lappen, og har aldri hatt problemer på hverken vanlige kjøreforhold eller på glatta, om du vil ha mitt anekdotiske bevis.

Det skal ganske mye til for å rive løs bakdelen under vanlig kjøring, med mindre vi snakker om biler som SW20 som lider av "liftoff-oversteer", noe som er veldig urealistisk på en front-motor, bakhjulsdreven M3 med 50/50 vektdistribusjon. Er det en ting som dreper deg i en M3 så er det kraften, ikke bakhjulsdriften. Skal du kjøre som en tulling så er ikke fremhjulsdrift særlig bedre, da du kommer til å få problemer med "torquesteer" og understyring, som sender fronten din i et tre, fremfor bakdelen.

Hvorfor vi snakker om bakhjulsdrift vs fremhjulsdrift vet jeg ikke. Poenget var at en S40 ikke er en S60 polestar, på lik linje med at en 316i ikke er en M3, eller en Audi A6 2.0d ikke er en S6.

Du har kjørt lite bil skjønner jeg, hehe...

Lenke til kommentar

Hmm, ja leste på Broom, han Benny som tester og skriver Reviewer av så og si alle biler, han skrev dette her om Accorden: http://broom.eonbit.com/underholdning/broom/honda/accord/1998-2002/63 Første setningen til Benny "Maken til evighetsmaskin finnes vel knapt." og på den 2 linken litt langt nede til DinSide her: http://www.dinside.no/2809/test-honda-accord-1-8-utfordrer-firmabiltoppene , står det bla. "I den nye Accorden er serviceintervallene på hele 45.000 kilometer. Det medfører jo et behagelig nivå på verksteds-/vedlikeholdsutgiftene" og "Honda har -- med mer eller mindre rette -- blitt betraktet som den litt mer ekslusive og sportslige av de japanske bilprodusentene."

Så hvordan er Accorden ift andre biler jeg har sett på som:a4, passat, s40, saab 93 og golf?

Lenke til kommentar

Men det virker som det er mer styling til en Accord enn en Volvo, og i tilleg er vel volvoens deler dyrere enn den japanske hondans deler (og dermed dyrer reprasjonspriser) ? Vett ikke helt om det siste er positivt eller ei for hondan sin del..:S

Dette med delepriser, er det noe du synser om eller noe du har sjekket opp?

Japser og koreanere har tradisjonelt hatt horribelt dyre deler.

Lenke til kommentar

Fant denne linke som jeg syntes var meget interessant http://www.klikk.no/...ticle695882.ece

Litt klipping derfra:

"Honda på topp"

"På topp finner vi også i år Honda. Den japanske bilprodusenten har hatt topplasseringen i denne undersøkelsen syv år på rad. Kun ni prosent av Hondas biler har hatt behov for reparasjoner, noe som er forsvinnende lite i forhold til jumboplassens 55 %. Den beste modellen er HR-V som ble solgt fra 1998 til 2006, mens den verste modellen er forrige generasjon Accord (1999-2003)."

Står jo her at Accorden i det tidsintervallet jeg ser på er dem verste, men det er BLANDT honda sine modeller og i verden. Og det å være verst blandt dem alle beste, det er jo ekstremt myye bedre enn mye annet.

Står også at feilprosentene på de ulike merkene så er Honda på 9%, mens man får over tre ganger så mye feil på VW (31%), Volvo (32%) og Audi (33%).

Lenke til kommentar

Men det virker som det er mer styling til en Accord enn en Volvo, og i tilleg er vel volvoens deler dyrere enn den japanske hondans deler (og dermed dyrer reprasjonspriser) ? Vett ikke helt om det siste er positivt eller ei for hondan sin del..:S

Dette med delepriser, er det noe du synser om eller noe du har sjekket opp?

Japser og koreanere har tradisjonelt hatt horribelt dyre deler.

Nei, jeg har ikke sjekket dette opp, men har fått det inntrykket av andre forumer, at plastikk-japsene er billigere i form av. deler og reprasjoner, enn VAG-biler og mange andre , (nødvendigvis ikke svenske saab eller volvo) men som sakt har jeg ikke sjekket dette opp så skal ikke uttale meg så mye mer enn hva jeg har fått intrykk av. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...