Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg bestemme hvem som arver meg?

anonymisen

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hva dere mener om arveretten. altså her innbilder vi oss at vi er så fri og at vi bestemmer over oss selv, ect... men vist det er noen som kan litt om arveretten så vil de nok vite at, man kan ikke selv velge hvem som skal arve deg. det kan noen ganger bli sykt komplisert med inn gifte koner, døde barn, halvsøsken, skills-misser osv.. men i utgangspunkt skal barn arve foreldre, hva om man ikke har god kontakt med barna, hva om man rett og slett ikke ønsker barna sine arv... hva om man vil gi arven til sin bestevenn eller kusina, det er vell bare å skrive et testement det? nei det er det faktisk ikke i Norge har vi denne arveloven som gir rettigheter for slekten osv. deler av arven kan du testamentere, men jeg mener selv at man skal ha såpass mye frihet til å velge hvem som skal arve seg selv. dette er jo det siste man skal gi bort av seg selv, bør ikke man selv velge hvem som skal få og ikke staten. hva synes dere, om dere kan noe om lover er det bare å spytte ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har barn så kan du testamentere bort inntil 25% av arven din bort fra barna dine. Resterende 75% vil tilfalle dem ved din bortgang.

Du kan derimot, gi bort alt du eier til hvem du vil mens du fremdeles lever. Så hvis du på sykesengen velger å gi bort alt så kan ingen stoppe deg fra å gjøre dette med mindre du blir umyndiggjort eller noe slikt.... noe som dessverre er ganske vanlig.

Hvis du ikke har barn, altså ingen direkte blodslinje så kan du bestemme helt selv hvem som arver hva.

Disclaimer: Juss er komplisert og mekanismene fungerer ikke alltid som på papiret. Det er altid et "skjønn" inn i bildet. Jeg garanterer ingen av utsagnene mine som korrekte da jeg ikke er utdannet innen feltet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvis du på sykesengen velger å gi bort alt så kan ingen stoppe deg fra å gjøre dette med mindre du blir umyndiggjort eller noe slikt.... noe som dessverre er ganske vanlig.

Gaver som gis på dødsleiet blir regnet som dødsdisposisjoner og kan ikke gå i mot pliktdelsreglene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan fint bytte statsborgeskap og bostedsland. Da er jeg litt i tvil om det norske systemet kan forfølge deg. Det finnes land som har mindre regulerte arveregler, og som ikke har særlig tette avtaler med Norge.

Spesiellt hvis du er godt bemidlet, så skal du ikke se bort i fra at en del forskjellige land er interesserte i å tildele deg statsborgerskap, som ellers kan være litt vanskelige å få tildelt.

Vil ikke anbefale noen spesifikke. Men, altså hvis det er ekstremt viktig tema for deg, så vurder det ihvertfall..

Sjansen da er vel stor for at landets regler som du er statsborger av, og som du oppholder deg i (også) vil følges? Men, jeg vet ikke sikkert. Advokatmat dette temaet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du kan fint bytte statsborgeskap og bostedsland. Da er jeg litt i tvil om det norske systemet kan forfølge deg. Det finnes land som har mindre regulerte arveregler, og som ikke har særlig tette avtaler med Norge.

Spesiellt hvis du er godt bemidlet, så skal du ikke se bort i fra at en del forskjellige land er interesserte i å tildele deg statsborgerskap, som ellers kan være litt vanskelige å få tildelt.

Vil ikke anbefale noen spesifikke. Men, altså hvis det er ekstremt viktig tema for deg, så vurder det ihvertfall..

Sjansen da er vel stor for at landets regler som du er statsborger av, og som du oppholder deg i (også) vil følges? Men, jeg vet ikke sikkert. Advokatmat dette temaet.

Pliktdelsarv til barn kan begrenses til 1 mill, så om en er godt bemidlet blir ikke behovet for å flytte ut så stort

Lenke til kommentar

Det er sant. Jeg har også fått med meg at man kan begrense pliktdelsarven ved en million.

De som ikke er så godt bemidlet må selv vurdere om det er verdt bryet. Eller om du synes avkommet ditt er noen krapyl, så kan du jo gjøre det bare i trass.. :wee:

En stor skipredersønn gikk jo på den millionarvesmellen her i Stavanger-regionen. Men, han var selv godt bemidlet, men mye vil jo ha mere, så han var sikkert ikke blid etterpå når skipsrederfaren fikk det som han ville. :rofl:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...