Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Windows Update fungerer ikke lenger etter forsøk på å oppdatere til 8.1

Anbefalte innlegg

Hei!

Forsøkte nettopp å oppdatere en Windows 8-maskin til 8.1. Lastet som vanlig ned via Store, men maskinen restartet seg midt i installasjonen og ga meg en "installasjonen var ikke vellykket"-melding.

Kjipt, men enda verre er det at Windows Update etter dette har sluttet å fungere. Hver gang jeg søker etter oppdateringer blir jeg møtt med «Windows kan ikke søke etter nye oppdateringer» og feilmeldingen "800703F1".

Har forsøkt å kjøre feilsøking, hvorpå Windows finner følgende feil:

«Potensiell feil i Windows Update databasen er oppdaget 0x80070490»

«Windows Update komponenter må repareres»
Begge feilene ble "løst", men Update fungerer fortsatt ikke. Har prøvd å gjenta feilsøkingen flere ganger. Resultatet er at den finner og "løser" de samme feilene igjen.
Å avinstallere tidligere oppdateringer går heller ikke.
Noen som vet om dette er mulig å løse, eller er Windows rett og slett ødelagt etter en misslykket installasjon? Jeg tenker at om jeg først får innstallert alle nye oppdateringer, lar kanskje også 8.1 seg installere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ikke minst kan du prøve å gjenopprette systemet til et punkt før du oppdaterte maskinen.

Så laster du ned 8.1 igjen (sørg for å fjerne det som lå i den mappen som er påpekt over) og kjører dette på nytt og passer på at du ikke har noe irriterende i bakgrunnen som antivirus osv ( kan jo også kobles fra nettet akkurat da).

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Å gjenopprette systemet ser ikke ut til å fungere, men etter å ha "hamret" på update-knappen unngikk jeg plutselig feilmeldingen, og Windows fant fem oppdateringer. Fikk installert to av dem - Intel graphics, samt en update til "Windows malicious software removal tool". De vanlige oppdateringene og sikkerhetsoppdateringene får jeg derimot fremdeles feilmelding på.

Kan ikke dette tyde på at det er kontakten med Microsofts servere som er problemet? Siden Intel-oppdateringen ikke var noe problem altså? Burde jeg fortsatt tømme %windir%\softwaredistribution\download-mappen?

Lenke til kommentar

Gå igjennom rutinen her under metode #1

http://support2.microsoft.com/kb/958044

Feilmelding der også dessverre!

Får "Error 87 The online/cleanup-image/restorehealth option is unknown. For more information, refer to the help by running DISM.exe \?. The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log" i ledetekstvinduet.

Edit: Fikk en annen feilmelding i Windows Update nå, etter å også ha kjørt feilsøking igjen. (Mulig den har dukket opp før.) "Kode 8024A000"

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Gå igjennom rutinen her under metode #1

http://support2.microsoft.com/kb/958044

Feilmelding der også dessverre!

Får "Error 87 The online/cleanup-image/restorehealth option is unknown. For more information, refer to the help by running DISM.exe \?. The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log" i ledetekstvinduet.

Edit: Fikk en annen feilmelding i Windows Update nå, etter å også ha kjørt feilsøking igjen. (Mulig den har dukket opp før.) "Kode 8024A000"

Du brukte et administrator cmd vindu/shell for dism kommandoene?
Lenke til kommentar

Takk for linker! Må undersøke litt hva jeg kan gjøre i og med at det er en bedriftsmaskin, men har en følelse av at det til slutt ender med reinstallasjon.

Erfaringen min med Windows 8 er at det stort sett har låst seg på alle maskinene jeg har brukt det. Pleier dog å gå bedre i 8.1, derfor det er så ergerlig at det nettopp er installasjonen av det som ikke fungerer...

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Windows 8 var uferdig, det er det ikke noe tvil om.

Men noen problemer ligger igjen i selve "update" programmet til MS , her må du bare slette alt som kan slettes kan og starte på nytt , det er det som har fungert til meg.

Kan være greit med en integritets sjekk på minnet (memtest86) i tilfelle det forårsaker noe tull.

Lenke til kommentar

Windows 8 var uferdig, det er det ikke noe tvil om.

Men noen problemer ligger igjen i selve "update" programmet til MS , her må du bare slette alt som kan slettes kan og starte på nytt , det er det som har fungert til meg.

Kan være greit med en integritets sjekk på minnet (memtest86) i tilfelle det forårsaker noe tull.

Forhåpentligvis blir Windows 10 en "ny" Windows 7 :)

Mener du å slette alt som ligger i %windir%\softwaredistribution\download, eller avinstallere oppdateringene på vanlig måte? Har ikke fått sett så mye på det de siste dagene, så mappen ligger fortsatt urørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...