Gå til innhold

Nyttårshilsen fra Apple: Gigantisk prishopp


Anbefalte innlegg

Jeg har heller aldri tenkt på en mobiltelefon, uavhengig av modell, som noe som kan defineres som et statussymbol. Men det er jo mulig andre syns det...

 

I tillegg til de grunnene Newton nevner for å kjøpe iPhone kan det jo hende at noen tenker som meg og, at telefonen skal inngå som en del i et større nettverk, både innen familien/huset, og innen venner og slektninger. Da er det fint at alle dingser funker best mulig sammen...

Ja, har man først foretatt et plattformvalg så er det vesentlig smartere å kjøpe ting som fungerer godt i dette miljøet. Mange kjøper Xbox One fordi de har flest venner der og dermed kan sosialisere seg enklere med disse i det økosystemet. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Malvado:

Man har helt klart mennesker som er umodne og usikre og gjemmer seg bak merkelapper. Det være seg de som gjemmer seg bak en merkevare eller de som gjemmer seg i en motstandsgruppe til merkevaren. Alle disse usikre individene søker en slags tilhørighet og er veldig avhengig av å "velge en side" fremfor å være mer openminded og stå på egne ben.

 

Jeg sier heller ikke at Apple har noe forsprang lenger. Hadde jeg skulle gjort valget om smarttelefon for første gang i dag hadde det nok blitt en Sony Xperia Z3 Compact som jeg synes er en fabelaktig telefon. Jeg kunne også valgt en iPhone 6.

 

Alle har i dag mye av de samme løsningene rundt økosystemer. Microsoft, Google, Samsung osv. Alle tilbyr i dag hele plattformen selv om kanskje ikke alle er like fullendt på tvers av alle systemene de selger. Jeg kaller det økosystemer fordi det ikke bare dreier seg om programvare, men mange andre innholdstjenester samt ikke minst hvordan produktene på tvers av kategorier fungerer sammen.

 

Det er dog en issue som gjelder alle disse som Microsoft, Samsung, Google, Apple etc. og det er at ingen av dem tilbyr krysskompabilitet. Ergo er alle lukkede økosystemer. Programvare jeg kjøper på Android må jeg kjøpe på nytt på WinPhone og iOS etc. Har man først valgt en plattform så er det enklere å holde seg innenfor det økosystemet enn å ha litt her og litt der og stadig veksle mellom disse.

 

Denne lukketheten som "sperrer brukeren" inne i deres økosystem er et bevisst forretningsvalg alle de store har gjort og ikke bare Apple.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man se på valgene alle tar så har man på forhand plukket ut en favoritt og så vil man tildels undersøke om den holde stikke , enten det nåe er snakk om små elektroniske dingser , større ting som biler , eller klær

 

Setter man opp en liste med krav og så sammenligner alle telefonene for å finne den som matcher kraven best så er det ikke sikker at man da tar hensyn til listen lenger.

har man valgt seg ut en Iphone ( siden det er Apple ) og finner ut at den ikke tilfredsstiller kraven man ønsker seg 100% så vil nok mange likevel ikke vektlegge de karavane så nøye og valgene Iphone for det er den de har lyst på

for så senere å finner man ut at man trenger flere muligheter og må da finne en løsning på det og

 

En gang i tiden var Iphone anset som den beste telefonen ( det var opplest og vedtatt ) uansett hva tester beviste.

joda den var også øverst noen gang og en stund helt alene

Ipod skulle likesom være den beste MP3 spilleren og IPad det beste nettbrettet

 

al det andre ble definert som søppel

 

Men da IPone begynte å havne lit lenger ned på listen og det fantes bedre produkter så vart de plutselig for gode

 

da begynner man å luer på hva er de som skjer

skal Apple sette begrensinger på hvor gode produktene skal være ?

 

Heldigvis har de fleste gjennomskuet dette.

De gangene Apple produktene havner lit lenger ende på listen så er de ikke gode nokk for alle.

 

Likevel så skal Apple ha overpris for produktene for lure folket til å tro at de er så mye bedre en alle andre

Dette endrer seg hele tiden , det kommer stadig nye og bedre produkter

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Downhill:

Hvis det gjør valget av en billigere telefon enklere å tenke at "80% kjøper Apple pga. status, en slik idiot skal hvertfall ikke jeg være" so be it, men det virker nå litt unødvendig å ha slike mindreverdighetskomplekser. Valget du gjorde var helt rett, du kjøpte et produkt som dekker ditt behov og dine ønsker for det produktet, men...

 

Jeg har eid Iphone siden Iphone 3 ble lansert. Nå tenkte jeg det var på tide å betale for noe som matcher prisen. Eksempelvis iphone er så til de grader overprisa i forhold til produktet man får. Man betaler for logoen. Ikke funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Malvado:

iPhone er for meg inget statussymbol (her er det "motpartens" egen mindreverdighetsfølelse som taler). Det er et plattform valg.

 

Jeg vurderte lenge smarttelefoner og hadde mest lyst på Android, likte ikke Apple da jeg hadde de samme fordommer som de fleste som aldri har eid Apple produkter har. Jeg brukte også ymse MP3 spillere og flirte av alle som gikk rundt med iPods. Var også vanskelig å overtale når dattern ville ha en iPod Touch (pre iP4) som var det første Apple produktet vi hadde i hus men jeg brukte lite tid på å se på det og ble ikke kjent med hverken produktet eller økosystemet eller hvilke muligheter iTunes faktisk hadde som de fleste trodde det ikke hadde osv.

 

Når jeg skulle ha min første smarttelefon i 2010 så var ikke Android bra nok sammenlignet med iOS4 som nettopp hadde blitt lansert sammen med iPhone4. Før iOS4 og iPhone4 var heller ikke iOS og iPhone bra nok og i mine øyne da vesentlig dårligere enn Android, derfor ventet jeg og fulgte med i begge leire i lang tid før valget ble gjort. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle velge Apple men ga det en sjangs. Etter kun et halvt år hvor jeg også hadde forsøkt en Samsung Android telefon var jeg forelsket.

 

Et enkelt, godt og solid produkt som fungerte som det skulle uten å måtte bruke timesvis på tilpasning av produktet. Slikt gjorde jeg hele dager og kvelder på jobben og gadd ikke bruke tid på slikt på en telefon i tillegg.

 

Etter en stund ble jeg også rimelig imponert av økosystemet til Appe og endte dermed opp med en MBP, så en iPad Mini og deretter en iPad Air. I mellomtiden hadde jeg også 4S (arvet) og nå en 5S. Det var helt utenkelig for meg før dette at jeg skulle erstatte PC laptops med en MBP, men etter dette ble både PC laptops med tilhørende mini-mus liggende å støve ned. Med MBP følte jeg for første gang at jeg hadde fått en laptop som virkelig føltes som en fullendt laptop å bruke bla. uten ekstra mus. Ekstra mus ble nå bare i veien, før måtte jeg ha det for å jobbe effektivt. Jeg hadde før det jobbet med det meste av laptops oppgjennom tidene.

 

Jeg var pro Windows og Linux og har brukt disse siden dagen de kom samt forgjengere. Jeg mente da at OSX og Mac måtte bare være for de i lyd og bilde bransjen eller kanskje folk som ikke kunne bruke en skikkelig PC. Jeg var kraftig motstander av det meste Apple drev med og var preget av den samme desinformasjonen som de fleste av motstanderne i disse hylekorene, helt til jeg hadde brukt en del tid på Apple produkter og så hva det faktisk kunne gi brukeren.

 

Nå bruker jeg plattformer som Windows, Linux, OSX, iOS, Android, ChromeOS og ser fordeler og ulemper med alle. Er ikke Pro noen ting men har fått en liten forkjærlighet for Apple produkter forløpig.

 

"Fremmedfrykt" for noe man egentlig ikke kjenner, men bare har sett overflaten på danner alltid slike "mobs" grupper som bedriver "hatkampanjer" i det store og brede. Vi ser dette på alle områder, ikke bare produkter og man svelger da hatpropagande ofte helt ukritisk. Jeg har selv troen på at kunnskap er nøkkelen og dømmer ikke produkter før jeg virkelig har gitt det tid og innsats for å se med egne øyne.

Likevel: Du innser at Apple sine produkter er helt uaktuelle for oss som bygger highend PC og vil ha en komplett underholdningssentral?

Sist jeg sjekket var ikke akkurat OSX noen underholdsningsplattform.

Man blir jo lei av å forsvare seg mot fans stadig vekk som sier at det dem har er bedre, når det i realiteten ikke er brukbart i hele tatt til enkeltes bruksområder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett er ikke Apple brukans til mer enn tekst/bildebehandling, noe videobehandling og kobling mot andre appleprodukter. Dette er AKKURAT det samme som hva en PC klarer på en minst like tilfredsstillende måte (bortsett fra kobling). Hva er det Apple har som ikke andre merker har? Kan noen gi meg et godt svar på det. Jeg har eid mye Apple opp gjennom, men har til slutt finni ut at man får mer for pengene i andre produkter, som klarer oppgavene på en minst like bra måte. Jeg kan komme på èn ting, og det er muligheten til å på en lett måte koble seg opp mot andre Apple produkter. Men det er ikke verdt 40% pristillegg for logoen.

Endret av Downhill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjør akkurat de samme oppgavene nå med Apple som jeg før gjorde med Windows. Men det er nye mer stabilt driftsmessig og det er betydelig enklere å samhandle med mine andre dingser.

 

Det er jo bare en PC, det er uansett begrenset hvilke oppgaver en sånn maskin gjør. For de som er spillentusiaster så velger man antagelig Windows som plattform.

Lenke til kommentar

Kremt:

Som jeg også mener, man bør velge produkter som passer med ønskene og bruksområdet.

som er et problem for enkelte som vil plukke ut forskjellige favorittprodukter som ikke er tiltenkt å passe 100% i lag

 

f.eks Iphone, samsung glaxy nettbrett ,hjemmebygd pc , philps tv ,hjemmekinoanlegg , xbox og så logitch harmony fjernkontroll

og smart-hus styring

her er det mye som kan gå feil

Lenke til kommentar

Jeg hadde mye de samme forestillingene mot Apple som ikke-Apple brukere i denne tråden har. Jeg var strålende fornøyd med min Android-telefon og Android-nettbrett, og kunne ikke tenke meg en iPhone (uten at jeg gjorde narr av de som gikk rundt med det, som noen her nedverdiger seg til å gjøre).

 

Så vant jeg en iPad for ca et år siden. Lurte på å selge den, men tenkte "skitt au, kan jo prøve iOS, se hvordan den funker". Det gjorde jeg, og for et halvt år siden ble Android-telefonen byttet ut med en iPhone.

 

Jeg innrømmer at det er på grunn av to ting; kompatibiliteten med iPad'en som etter hvert tok helt over for Android-nettbrettet og fordi jeg fikk en god pris på telefonen. Mulig produktene er overpriset, men da jeg fikk iPad'en gratis og et godt tilbud på telefonen, så ble det ikke relevant for meg.

 

Passer iOS bedre enn Android for meg? Det kan virke sånn. Passer det bedre for alle andre? Definitivt ikke. Alle har forskjellige krav, ønsker og bruksområder. Jeg synes derfor man skal holde seg for god til latterliggjøre de som ikke har kjøpt det samme som en selv.

 

Kjøper jeg iPhone neste gang jeg skal kjøpe telefon? Tja. Jeg savner noen av fordelene med Android, men vil også savne fordelene med iOS.

 

I dag bruker jeg fortsatt PC og synes ikke en Mac er verdt pengene. Jeg har ikke gitt Mac en skikkelig sjanse, og det er på grunn av prisen. Går prisen ned, eller jeg får et godt tilbud, så kanskje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaffet meg selv en Macbook Pro, det tok en del settopp for å få den til å funke for meg. Finder er overraskende vanskelig og uoversiktlig, at man ikke har native snap funksjon som i Windows og div Linux syns jeg er rart, at CMD+Tab bytter men programmer og ikke vinduer og at docken ikke gjør det lett å holde oversikt når man bytter mellom mange vinduer i samme program er helt bak mål. Heldigvis fikk jeg fikset dette med tredjeparts programmer og syns den fungerer flott, slår alle andre laptoper jeg har prøvd med Linux og Windows.

 

Dog er dette en opplevelse som gjør meg veldig skeptisk til å skaffe en iPhone, dersom så grunnleggende ting som filbehandling og vindubytting fungerer så halveis på en Mac out of the box har jeg ikke lyst til å begi meg ut på et system der det vil være med mer problematisk å fikse core OS funksjoner.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

det beviser flere ting.

Apple produktene passer ikke for alle

Mange tror også at de passer for en uten at det nødvendigvis stemmer

( det samme gjelder for produkter fra andre produsenter også)

 

Noe lure jo også på hvorfor for det passet jo for meg , hvorfor passer det da ikke for deg ?

De forstår ikke problemet

 

Det her nok vært en del diskusjoner rund dette

hvorfor må du gjøre det slik og slik når det er bare denne metoden som fungerer ?

( nå er det ikke sikkert ar resultatet da blir riktig )

Lenke til kommentar

Generelt sett er ikke Apple brukans til mer enn tekst/bildebehandling, noe videobehandling og kobling mot andre appleprodukter. Dette er AKKURAT det samme som hva en PC klarer på en minst like tilfredsstillende måte (bortsett fra kobling). Hva er det Apple har som ikke andre merker har? Kan noen gi meg et godt svar på det. Jeg har eid mye Apple opp gjennom, men har til slutt finni ut at man får mer for pengene i andre produkter, som klarer oppgavene på en minst like bra måte. Jeg kan komme på èn ting, og det er muligheten til å på en lett måte koble seg opp mot andre Apple produkter. Men det er ikke verdt 40% pristillegg for logoen.

 

Automator, GarageBand, Time Machine, bedre touchpad. For å nevne noe.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Newton , Theo343 : Joda forstår at vi som er i en viss alder eller som har litt mer interesse enn gjennomsnittet for teknologi ikke nødvendigvis utgjør kundegruppen til Apple.

 

 

Her tror jeg du bommer relativt grovt. Det er mange med godt over gjennomsnittlig interesse for teknologi som eier og er godt fornøyde med Appleprodukter. Dette er ville teorier som neppe har noen rot i virkeligheten, om du da ikke har en veldig spesiell definisjon på hva som er å være "over gjennomsnittlig interessert i teknologi".

 

Kan jo bare opplyse om at de gangene jeg har vært innom hos Get sitt hovedkontor i Nydalen så er det alltid 3-4 personer innom med høyeste CISCO sertifisering og de har alle hatt iPhone. En god venn og tidligere kollega som nå jobber for Checkpoint sier at det knapt nok er en eneste ansatt som ikke har iPhone. Apple har også temmelig solid brukermasse i enterprisemarkedet, da også blant IT-administratorer osv..

 

 

Det at Android som plattform er mer åpen, og at det frigjør for mer fikling og triksing betyr så absolutt ikke det samme som at folk med høy interesse for teknologi nødvendigvis må mislike Apple sine løsninger av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Downhill:

Hvis det gjør valget av en billigere telefon enklere å tenke at "80% kjøper Apple pga. status, en slik idiot skal hvertfall ikke jeg være" so be it, men det virker nå litt unødvendig å ha slike mindreverdighetskomplekser. Valget du gjorde var helt rett, du kjøpte et produkt som dekker ditt behov og dine ønsker for det produktet, men...

 

Jeg har eid Iphone siden Iphone 3 ble lansert. Nå tenkte jeg det var på tide å betale for noe som matcher prisen. Eksempelvis iphone er så til de grader overprisa i forhold til produktet man får. Man betaler for logoen. Ikke funksjonaliteten.

 

 

 

Dette blir din subjektive mening og vurdering, ingenting annet. Apple tilbyr faktisk et noe særegent økosystem rundt sine produkter som ingen av de andre tilbyr. Verdien av dette vil jo varierer fra bruker til bruker, noen vil føle de ikke vil være endel av dette om de så måtte få produktene gratis. Mens andre vil være villig til å betale litt ekstra for å være endel av det tette og godt integrerte systemet som er mellom Apple sine produkter. Verken du eller jeg kan si hva som er rett eller galt her, ei heller kan vi bestemme hva som skal være riktig pris å måtte betale for dette. Noen kan føle at XXXX antall kroner er en vell verdt det, andre vil syntes det er hodeløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Malvado:

iPhone er for meg inget statussymbol (her er det "motpartens" egen mindreverdighetsfølelse som taler). Det er et plattform valg.

 

Jeg vurderte lenge smarttelefoner og hadde mest lyst på Android, likte ikke Apple da jeg hadde de samme fordommer som de fleste som aldri har eid Apple produkter har. Jeg brukte også ymse MP3 spillere og flirte av alle som gikk rundt med iPods. Var også vanskelig å overtale når dattern ville ha en iPod Touch (pre iP4) som var det første Apple produktet vi hadde i hus men jeg brukte lite tid på å se på det og ble ikke kjent med hverken produktet eller økosystemet eller hvilke muligheter iTunes faktisk hadde som de fleste trodde det ikke hadde osv.

 

Når jeg skulle ha min første smarttelefon i 2010 så var ikke Android bra nok sammenlignet med iOS4 som nettopp hadde blitt lansert sammen med iPhone4. Før iOS4 og iPhone4 var heller ikke iOS og iPhone bra nok og i mine øyne da vesentlig dårligere enn Android, derfor ventet jeg og fulgte med i begge leire i lang tid før valget ble gjort. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle velge Apple men ga det en sjangs. Etter kun et halvt år hvor jeg også hadde forsøkt en Samsung Android telefon var jeg forelsket.

 

Et enkelt, godt og solid produkt som fungerte som det skulle uten å måtte bruke timesvis på tilpasning av produktet. Slikt gjorde jeg hele dager og kvelder på jobben og gadd ikke bruke tid på slikt på en telefon i tillegg.

 

Etter en stund ble jeg også rimelig imponert av økosystemet til Appe og endte dermed opp med en MBP, så en iPad Mini og deretter en iPad Air. I mellomtiden hadde jeg også 4S (arvet) og nå en 5S. Det var helt utenkelig for meg før dette at jeg skulle erstatte PC laptops med en MBP, men etter dette ble både PC laptops med tilhørende mini-mus liggende å støve ned. Med MBP følte jeg for første gang at jeg hadde fått en laptop som virkelig føltes som en fullendt laptop å bruke bla. uten ekstra mus. Ekstra mus ble nå bare i veien, før måtte jeg ha det for å jobbe effektivt. Jeg hadde før det jobbet med det meste av laptops oppgjennom tidene.

 

Jeg var pro Windows og Linux og har brukt disse siden dagen de kom samt forgjengere. Jeg mente da at OSX og Mac måtte bare være for de i lyd og bilde bransjen eller kanskje folk som ikke kunne bruke en skikkelig PC. Jeg var kraftig motstander av det meste Apple drev med og var preget av den samme desinformasjonen som de fleste av motstanderne i disse hylekorene, helt til jeg hadde brukt en del tid på Apple produkter og så hva det faktisk kunne gi brukeren.

 

Nå bruker jeg plattformer som Windows, Linux, OSX, iOS, Android, ChromeOS og ser fordeler og ulemper med alle. Er ikke Pro noen ting men har fått en liten forkjærlighet for Apple produkter forløpig.

 

"Fremmedfrykt" for noe man egentlig ikke kjenner, men bare har sett overflaten på danner alltid slike "mobs" grupper som bedriver "hatkampanjer" i det store og brede. Vi ser dette på alle områder, ikke bare produkter og man svelger da hatpropagande ofte helt ukritisk. Jeg har selv troen på at kunnskap er nøkkelen og dømmer ikke produkter før jeg virkelig har gitt det tid og innsats for å se med egne øyne.

Likevel: Du innser at Apple sine produkter er helt uaktuelle for oss som bygger highend PC og vil ha en komplett underholdningssentral?

Sist jeg sjekket var ikke akkurat OSX noen underholdsningsplattform.

Man blir jo lei av å forsvare seg mot fans stadig vekk som sier at det dem har er bedre, når det i realiteten ikke er brukbart i hele tatt til enkeltes bruksområder.

 

 

 

Nå er det vel ytterst få som prøver å fortelle deg at Apple vil være best for DEG, men at de føler at Apple sine produkter er best for DEM? Det er vel ikke så rart at fornøyde Applebrukere fort havner i forsvarsposisjon når det første du ser under en Apple artikkel er ting som; "hahahaha jævla Applsauer", "fyfaen de jævla Apple fanboysa", "Apple suger jo balle. Betaler kun for eplelogo, alt er jo bare dritt" osv.. Og så fort du prøver å skrive litt om hvorfor du er en fornøyd Applebruker så er du Apple fanboy og iSheep før du i det hele tatt har klart å trykke på "Post" knappen på forumet.

 

 

Man kjøper produkter ut ifra egne preferanser og behov, så enkelt er det faktisk. Det er like idiotisk at du skal fortelle en Applebruker hvorfor han / hun ikke skal velge Apple, som det er at en Applebruker skal fortelle deg hvorfor du ikke skal velge selvbygget. Du må ikke tro at du er noe bedre eller dårligere uansett hvilken ende av diskusjonen du måtte sitte på om du sitter med et slags inntrykk av at "mine valg er bedre enn dine". Det blir så grunnleggene feil som det kan få blitt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Downhill:

Hvis det gjør valget av en billigere telefon enklere å tenke at "80% kjøper Apple pga. status, en slik idiot skal hvertfall ikke jeg være" so be it, men det virker nå litt unødvendig å ha slike mindreverdighetskomplekser. Valget du gjorde var helt rett, du kjøpte et produkt som dekker ditt behov og dine ønsker for det produktet, men...

 

Jeg har eid Iphone siden Iphone 3 ble lansert. Nå tenkte jeg det var på tide å betale for noe som matcher prisen. Eksempelvis iphone er så til de grader overprisa i forhold til produktet man får. Man betaler for logoen. Ikke funksjonaliteten.

 

 

 

Dette blir din subjektive mening og vurdering, ingenting annet. Apple tilbyr faktisk et noe særegent økosystem rundt sine produkter som ingen av de andre tilbyr. Verdien av dette vil jo varierer fra bruker til bruker, noen vil føle de ikke vil være endel av dette om de så måtte få produktene gratis. Mens andre vil være villig til å betale litt ekstra for å være endel av det tette og godt integrerte systemet som er mellom Apple sine produkter. Verken du eller jeg kan si hva som er rett eller galt her, ei heller kan vi bestemme hva som skal være riktig pris å måtte betale for dette. Noen kan føle at XXXX antall kroner er en vell verdt det, andre vil syntes det er hodeløst.

 

 

Er det virkelig nødvendig å komme med slike selvfølgeligheter hele tiden? Ja, han presenterer sin mening, det er åpenbart. Mesteparten av det som presenteres her er meninger, og det framgår tydelig selv om det ikke påpekes hele tiden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett er ikke Apple brukans til mer enn tekst/bildebehandling, noe videobehandling og kobling mot andre appleprodukter. Dette er AKKURAT det samme som hva en PC klarer på en minst like tilfredsstillende måte (bortsett fra kobling). Hva er det Apple har som ikke andre merker har? Kan noen gi meg et godt svar på det. Jeg har eid mye Apple opp gjennom, men har til slutt finni ut at man får mer for pengene i andre produkter, som klarer oppgavene på en minst like bra måte. Jeg kan komme på èn ting, og det er muligheten til å på en lett måte koble seg opp mot andre Apple produkter. Men det er ikke verdt 40% pristillegg for logoen.

 

 

Om du sitter med en så grunnleggende vrangforestilling av hva du kan gjøre med Appleprodukter så anbefaler jeg deg å faktisk lese deg litt opp og faktisk få et litt mer nyansert inntrykk av det du diskuterer. Det er nettopp folk som har et såpass snevert syn og oppfatning av ene siden i en diskusjon som skaper et stort problem, det fryktelig vanskelig å holde en diskusjon om parter av diskusjonen mangler såpass grunnlegende forståelse for det som faktisk blir diskutert.

 

Det finnes vel i utgangspunktet ingen begrensinger iform av hva du kan og ikke kan gjøre med en Mac kontra en Windows PC. Apple setter ingen spesielle restriksjoner for hva slags type applikasjoner som kan utvikles og skrives for Mac OS X, akkurat som Microsoft ikke setter noen spesielle restriksjoner for hva slags type applikasjoner som kan utvikles og skrives for Windows. Eneste forskjellen du i utgangspunktet vil møte på her er det faktum at Windows er større, det har hatt et konstant monopol i markedet over mange år nå så du vil stortsett alltid finne flere applikasjoner og løsninger utviklet for Windows kontra Mac OS X. Det betyr dog ikke det samme som at utvalget til Mac OS X på noen måte er dårlig.

 

Per i dag så er det vel primært bedriftspesifikke applikasjoner som kun er skrevet mot Windows, og en god del spill (da 90% av alle spill baserer seg på DirectX, noe som er Microsoft og Windows proprietær teknologi) mens Mac OS X baserer seg på open source iform av OpenGL noe som relativt få spill støtter.

 

 

Utover dette så er det ytterst få som kun fungerer i Windows kontra Mac OS X og andre veien. Og de fleste løsningene har fullverdige alternativer for den andre plattformen osv..

 

 

Tenker vi mobil og nettbrett, og Android vs iOS så er du jo via iOS avhengig å gå via AppStore, mens på Android så kan du installere ting ufiltrert selv om 99% av alle brukere forholder seg til Google PlayStore. Det er ikke så fryktelig mye du kan og ikke kan gjøre på den ene kontra den andre plattformen hva gjelder ren funksjonalitet.

 

 

Det Apple har er en integrering mellom egne enheter rett ut av esken som egentlig ingen per dags dato matcher. Måten du med en iPhone, iPad og MacBook vil kunne motta SMS og samtaler på tvers av alle enheter uten å måtte ty til programvare og løsninger fra tredjepart. Hvordan Mac'en din automatisk vil huske fanene du hadde åpnet i Safari på iPhone eller iPad neste gang du er på Mac'en. En dokument du skriver og redigerer på iPad vil du automatisk kunne åpne i Pages på Macen osv.. En tett integrering som ingen av de øvrige plattformene har i samme grad per dags dato.

 

Du trenger ikke å sette opp passord for hotspot mot mobil, du trenger ikke engang å skru det på. Har du samme Apple ID på iPhone / iPad som på Mac så kjenner enhetene hverandre igjen så kobler du en MacBook mot iPhone / iPad via hotspot så skrur det seg automatisk på og det helt uten at du må inn med passord. Den vil synkronisere alt av bookmarks, WiFi passord, ja egentlig mer eller mindre alt automatisk uten at dette må konfigureres av sluttbruker annet enn at du må logge inn med samme Apple ID på alle enheter og ha iCloud aktivert.

 

 

Videre så er Apple langt strengere hva gjelder retningslinjer for UX-design på apps og løsninger. Alle må forholde seg til Apple sine retningslinjer som gjør at du får en langt mer uniform og mer konstant brukeropplevelse på tvers av enheter, apps og programvare. Og Apple leverer stortsett kun produkter av relativt høy kvalitet, du vet at du vil ende opp med en telefon, et nettbrett og en maskin som alle er av meget høy kvalitet, med høy kvalitetfølelse og hvor det sjeldent er et eneste aspekt med produktene som ikke er godt gjennomført. De er ikke nødvendigvis alltid de aller, aller beste på markedet men de er alltid godt over gjennomsnittet og har svært sjeldent aspekter som er til irritasjon. Sånn som blant annet flotte Lenovo ThinkPad maskiner som leveres med forferdelig fargespekter på skjermen og elendige høyttalere osv..

 

 

Appleprodukter er ikke nødvendigvis for alle, og det er nok veldig mange som syntes de blir for dyre iforhold til hva de får igjen for pengene osv.. Men veldig mange er villig til å betale for økosystemet som Apple har å tilby og den gode integreringen mellom produktene deres og verdien av disse er for veldig mange vell verdt prislappen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...