Gå til innhold

Nyttårshilsen fra Apple: Gigantisk prishopp


Anbefalte innlegg

mens de fleste selskap er interessert i kunne tjene mest mulig penger på flest mulig kunder så er Apple tydeligvis bare ute etter å tjen penger .

De fleste firmaene kan selvsagt ikke nå alle kunder men de prøver å dekke dem også ved å tilby produkter i flere prisklasser

 

Apple er kun interessert i dem som vil betale uansett pris . de skal tjen pengen sine der

noen andre blir jo selvsagt også lokket med ,men det er neppe dem Apple satser på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og der mistet eplet mitt kjøp av 64GB versjonen av Ipad Air 2. Helt latterlig prishopp. Nå blir det i stedet Nvidia Shield Tablet her gitt.

 

64GB-versjonen av Air2 selges jo stadig for 4990 kroner hos flere velkjente nettbutikker/elektrokjeder, som så vidt jeg kan se er samme pris som før jul. Altså egentlig ingen grunn til å gå for et dårligere alternativ som Shield Tablet, med mindre du føler du må kjøpe iPad der det er dyrest... ;)

 

https://prisguiden.no/produkt/apple-ipad-air-2-64-gb-219629

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Alt i alt håper jeg at Apple mister markedsandeler grunnet dette. De fortjener ikke å holde på posisjonen de sitter på nå ved å lage dårlige, svindyre produkter.

Det er selvsagt din subjektive mening. Jeg synes de lager gode, svindyre produkter :)

 

 

Subjektivt, kanskje. Som iPhone-eier var jeg kanskje ikke blant de mest fornøyde brukerne Apple har hatt, så det er nok en del som sitter igjen der.

 

Men det endrer ikke faktumet at det er svindyre produkter med middelmådig kvalitet som overhodet ikke gir uttrykk for sin funksjonalitet og kvalitet i prisen.

 

 

 

Liker hvordan du starter med å være enig at dine noe bastante meninger er subjektive, for deretter å legge frem nøyaktig den samme regla med subjektive meninger som fakta rett etterpå..

 

At Apple sine produkter er i det høyere prissegmentet i markedet, det er et faktum. At du mener og føler at de er av middelmådig kvalitet som overhode ikke gir uttrykk for sin funksjonalitet og kvalitet i pris er og blir din personlige og høyest subjektive mening, og ikke noe faktum / fakta i det hele tatt.

 

Folk er tydeligvis uenig med deg, det er alt for mange som kjøper Appleprodukter til at dine vurderinger kan bli sett på som fakta her.

 

Mange ser ut til å ha litt merksnodige meninger som tilsier at "Applefansen kjøper hva det måtte være, uansett", men det faller jo på sin egen urimelighet. I og med at det selges flere titalls millioner flere iPhone's enn det selges MacBook's, iPod's osv.. Så tyder jo det på at flertallet av iPhone-brukere slettes ikke er "Applebrukere" i det hele tatt i den form at det ofte ikke eier noe særlig av øvrige Appleprodukter. Så denne kreative teorien og hypotesen om at eneste grunnen til at Appleprodukter selges utelukkende er på grunn av fullstendig hjernedød og hjernevaskede Applezombier av noen iSheeps som må ha alt og ingenting Apple måtte komme med, uansett pris faller jo på sin egen urimelighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

mens de fleste selskap er interessert i kunne tjene mest mulig penger på flest mulig kunder så er Apple tydeligvis bare ute etter å tjen penger . De fleste firmaene kan selvsagt ikke nå alle kunder men de prøver å dekke dem også ved å tilby produkter i flere prisklasser

 

Apple er kun interessert i dem som vil betale uansett pris . de skal tjen pengen sine der

noen andre blir jo selvsagt også lokket med ,men det er neppe dem Apple satser på

 

 

Her fremstår du passe naiv, et hvert børsnotert selskap er da alltid ute etter å tjene mest mulig penger. Tror du noe annet så er du ufattelig naiv i tankegangen. Ingen børsnoterte selskaper er ute etter å bedrive ren veldedighet ovenfor sine kunder, og samtlige har investorer, aksjeeiere osv som kun er ute etter å få inn mest mulig penger helt uavhengig av hva personligheter innad i selskapet måtte vise at de står for utad.

 

Forøvrig så faller logikken din helt igjennom. Måten man tjener mest mulig penger er ved å finne den beste balansen mellom antall salg og høyest profitt per salg. Du ser ut til å påstå at Apple bokstavelig talt driter i salgstall bare de tjener en formue per enhet de selger. Dette blir naturligvis helt idiotisk da Apple som et hvilket som helst annet selskap naturligvis heller selger 100 millioner enheter med 35% fortjeneste, fremfor 10 millioner med 40% fortjeneste. Om du tror noe annet så vil jeg svært gjerne høre rasjonaliteten bak teorien din.

 

 

Du må også huske at Apple tjener ekstra mye på å ha flere brukere i sitt økosystem. Grunnet sin tette integrering på tvers av systemer og måten hele økosystemet er flettet sammen så øker sannsynligheten voldsomt for at en som først kjøper en iPhone vil vurdere iPad og / eller Mac. Og sist men ikke minst så tjener Apple store summer på at de har mange aktive brukere i sitt økosystem da de tjener store summer på alle salgs gjort via AppStore på iPhone / iPad, og via Mac AppStore på Mac, og via iTunes Store osv.. De har et utrolig stort potensiale fort å tjene en god del penger utover et rent salg av enhet/maskinvare. Langt større enn mer eller mindre samtlige konkurrenter på markedet per dags dato da det er Google som står for 99% av all inntjening via økosystemet rundt Androidtelefoner osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Batmann og Ramguy alle selskaper er ute etter å tjen penger jeg , men ikke for enhver pris

Apple ligger dog i toppen av de verste for der betyr pengen mere en å beholde de gamle kundene.

Det er jo bare se på hvor kranglevorne de har vært på kundeservice over en del år nå ( spesielt reklamasjoner )

 

Mye av de de lager baser de også på at man må kjøpt tilleggs dingser til høy priser for utnytte den tingen skikkelig

konkurrentene er ikke så kyniske

 

dessuten så har de et slags indre monopol i et begrenset marked.ikke vanlig monopol i et større marked

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batmann og Ramguy alle selskaper er ute etter å tjen penger jeg , men ikke for enhver pris

Apple ligger dog i toppen av de verste for der betyr pengen mere en å beholde de gamle kundene.

Det er jo bare se på hvor kranglevorne de har vært på kundeservice over en del år nå ( spesielt reklamasjoner )

 

Mye av de de lager baser de også på at man må kjøpt tilleggs dingser til høy priser for utnytte den tingen skikkelig

konkurrentene er ikke så kyniske

 

dessuten så har de et slags indre monopol i et begrenset marked.ikke vanlig monopol i et større marked

Har du noe som underbygger disse påstandene?

Så godt som alle målinger av kundetilfredshet har Apple på toppen, også i Norge.

http://www.epsi-norway.org/images/industry-studies/mobile-phones/Pressemelding_Mobiltelefoner_2014.pdf

 

Hvis Apple var mer opptatt av salg enn å beholde kunder så ville de ikke vært best i klassen på å oppdatere OS på gamle telefoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Batmann og Ramguy alle selskaper er ute etter å tjen penger jeg , men ikke for enhver pris

Apple ligger dog i toppen av de verste for der betyr pengen mere en å beholde de gamle kundene.

Det er jo bare se på hvor kranglevorne de har vært på kundeservice over en del år nå ( spesielt reklamasjoner )

 

Mye av de de lager baser de også på at man må kjøpt tilleggs dingser til høy priser for utnytte den tingen skikkelig

konkurrentene er ikke så kyniske

 

dessuten så har de et slags indre monopol i et begrenset marked.ikke vanlig monopol i et større marked

Har du noe som underbygger disse påstandene?

Så godt som alle målinger av kundetilfredshet har Apple på toppen, også i Norge.

http://www.epsi-norway.org/images/industry-studies/mobile-phones/Pressemelding_Mobiltelefoner_2014.pdf

 

Hvis Apple var mer opptatt av salg enn å beholde kunder så ville de ikke vært best i klassen på å oppdatere OS på gamle telefoner.

 

Det vil jo ikke forholde seg så mye til de norske reglene , men er blitt nødt til det for å ikke risikere bøter

 

det var jo flere reklamering-saker her i landet , både en med Ipodden og dårlige batterier på noen telefoner , som Apple ikke godtok som reklamering-sak.

 

Du må huske på at hvis folk er villig til å betale så får de hjelp

 

undersøkelser på hva som er best er ofte veldig subjektive da er det ikke så sikkert at hele sannheten kommer frem

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple ligger dog i toppen av de verste for der betyr pengen mere en å beholde de gamle kundene.

Det er jo bare se på hvor kranglevorne de har vært på kundeservice over en del år nå ( spesielt reklamasjoner )

 

Merkelig nok har Apple for min del vært noe av det aller enkleste å forholde seg til i forhold til kundeservice og reklamasjoner opptil flere ganger i løpet av de 10 siste årene.

 

Da en av mine Time Capsules "vandret heden" for noen år tilbake var ny levert på døren tre dager etter at jeg kontaktet Apple.

 

Det samme da harddisken på en av mine Macbooks krasjet. Hentet på døren og levert igjen etter mindre enn ti dager. Med ny hardisk. Uten diskusjon.

 

Samme opplevelse da batteriet på en iPhone 5 ikke levde opp til forventningene etter ett års bruk. Batteriet var da erstattet i løpet av under ti dager. Også denne gang uten diskusjon.

 

Et par tre ganger hvor kjøp via iTunes ikke har fungert tilfredsstillende har jeg fått personlig svar og hjelp i løpet av få timer lydende som dette: "Dear XXX, Welcome to iTunes Store Customer Support. My name is XXX and I am glad to assist you. I understand that the song "XXX" won't play for complete duration. I know you are eager to listen to the song. I will certainly help you with this issue." Problem løst på særdeles kort tid.

 

For å si det raskt og kort så er Apple svært gode på service og support. I særklasse sammen med Logitech. I hvertfall for min del.

 

Det samme kan definitivt ikke sies i forhold til hvordan andre produsenter/leverandører løser problemer. For å si det sånn så var det ingen enkel prosess i forhold til MPX og Lenovo da GPU på mine foreldres Lenovo laptop tok kveld etter et par års bruk. Det endte opp i en månedslang "krangel" om ansvar hvor til slutt Forbrukertvistutvalget måtte involveres for å få oppnå en løsning.

 

Jeg har mange andre eksempler hvor ikke alle nødvendigvis kan relateres til PC/dataprodukter. Jeg har "kranglet" med eksempelvis Fuji, IBM/Lenovo, LG, Philips, Panasonic, Samsung, Beha etc. opp gjennom årene og ingen, absolutt ingen har vært enklere å forholde seg til enn Apple og Logitech.

 

Logitech er dog i særklasse når det gjelder service og support. Der har selv Apple noe å lære.

Endret av Valotunk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det vil jo ikke forholde seg så mye til de norske reglene , men er blitt nødt til det for å ikke risikere bøter

 

 

det var jo flere reklamering-saker her i landet , både en med Ipodden og dårlige batterier på noen telefoner , som Apple ikke godtok som reklamering-sak.

 

Du må huske på at hvis folk er villig til å betale så får de hjelp

 

undersøkelser på hva som er best er ofte veldig subjektive da er det ikke så sikkert at hele sannheten kommer frem

 

Apple er ikke det eneste selskapet som har vært motvillige til den norske forbrukerkjøpsloven, og det var en del år siden nå. iPhones med dårlige batterier pga feil har Apple byttet.

http://www.tek.no/artikler/apple-erstatter-darlige-iphone-5-batterier/162843

 

Hvis Apple er dårligst på kundebehandlig så ville det ha gitt utslag i undersøkelser, men de viser tvert i mot at det er Apple som folk er mest fornøyde med.

I tillegg så er Apple best på å oppdatere OS på gamle telefoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det vil jo ikke forholde seg så mye til de norske reglene , men er blitt nødt til det for å ikke risikere bøter

 

 

det var jo flere reklamering-saker her i landet , både en med Ipodden og dårlige batterier på noen telefoner , som Apple ikke godtok som reklamering-sak.

 

Du må huske på at hvis folk er villig til å betale så får de hjelp

 

undersøkelser på hva som er best er ofte veldig subjektive da er det ikke så sikkert at hele sannheten kommer frem

 

Apple er ikke det eneste selskapet som har vært motvillige til den norske forbrukerkjøpsloven, og det var en del år siden nå. iPhones med dårlige batterier pga feil har Apple byttet.

http://www.tek.no/artikler/apple-erstatter-darlige-iphone-5-batterier/162843

 

Hvis Apple er dårligst på kundebehandlig så ville det ha gitt utslag i undersøkelser, men de viser tvert i mot at det er Apple som folk er mest fornøyde med.

I tillegg så er Apple best på å oppdatere OS på gamle telefoner.

 

 

Det kan jo nevnes her at gjeldende norsk Lov om forbrukerkjøp trådte i kraft sommeren 2002, men at det lenge hersket stor tvil om hvordan denne skulle fortolkes ift reklamasjonstid for bl.a telefoner, mp3-spillere, kamera o.l. småelektronikk, og om 2 eller 5 års reklamasjonsfrist skulle gjelde. Så stor tvil faktisk, at bransjeforeningen Elektronikkbransjen sammen med Nokia kjørte en sak om dette helt opp til Høyesterett. Høsten 2007 slo en knusende dom i Høyesterett fast at forventet levetid for mobiltelefoner var 3-4 år og at reklamasjonsfristen derfor skulle være 5 år for slike produkter.

http://www.tek.no/artikler/forbrukerne_seirer_i_hoyesterett/43545

 

Det er derfor lite poeng i å trekke fram saker fra før 2007, da det var rimelig stor tvil i elektronikk- og telecombransjen om lovtolkningen og hvorvidt 2 eller 5 års reklamasjonsfrist skulle anvendes.

Apple har uten tvil hatt en viss læringskurve når det gjelder å forholde seg til massemarkedet innen småelektronikk og et salgsvolum uten sidestykke, mens jeg har inntrykk av at de hele tiden har vært imøtekommende og profesjonelle ift. private og profesjonelle Mac-brukere (som jo er et langt mindre antall, og der det aldri var tvil om 5 års reklamasjonsrett fra 2002).

Etter dommen mot Nokia/Elektronikkbransjen i 2007 er inntrykket mitt at det har vært atskillig lettere å få gjennomslag for reklamasjoner også for Apples i-produkter lenger ute i produktenes livsløp - dette basert på erfaringer fra folk jeg kjenner, da jeg som iPhone-bruker siden 2007 selv aldri har hatt behov for å benytte meg av garanti eller reklamasjonsrett. Har imidlertid reklamert på og fått byttet 3-4 år gammel MacBook-lader pga skade på ladekabelen, helt uten problemer, og dette er eneste reklamasjonsbehov jeg har hatt på mine Apple-produkt siden forrige årtusen. For min del må jeg derfor gi Apple topp score både for produktkvalitet og kundebehandling.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I alle tilfeller hvor jeg har klaget på et kjøp på itunes eller villet returnere en iPhone el. så har det aldri vært noe problem. Hadde 5'ern en stund men mistenkte at den var fra en batch med defunc wifi og det var ingen problem å returnere den og pengene stod var tilbake på konto asap.

 

En del bekjente som har villet returnere samsung, sony, lg, nokia etc. telefoner til sine forhandlere har ikke vært like heldige. Da har de ofte møtt kranglende kundebehandlere med påstander om "du har tatt den i bruk" osv. Aldri møtt dette hos Apple.

 

Den eneste gangen jeg har hatt problem med reparasjon eller lignende saker er når noen i familien har kjøpt telefoner sponset via mobilabbonement og man er nødt til å bruke disse 2 verkstedene som er oppnevnt her. Det har vært et rent helvete for å si det mildt og jeg kommer aldri til å kjøpe noe slikt igjen.

 

Når jeg kjøper rett fra Apple selv eller Eplehuset så er det aldri noe problem med service.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For en gangs skyld skal jeg støtte Apple og si at det er helt idiotisk å ta for lite betalt når kundene er villige til å betale en gitt pris for et Premium Apple produkt...

 

At vi andre ikke verdsetter Apple sine produkter ( dvs vi som ikke liker Apple av en eller annen grunn ) på samme måte er egentlig helt irrelevant da vi på ingen måte vil utgjøre nå eller i nær fremtid en del av kundegruppen deres ,og de sparer dermed penger på å fokusere på det kundesegmentet de har.

 

Apple har råd til å tape markedsandeler ,spesielt ser man dette når de ikke greier å produsere nok enheter til kundene sine og det er ventelister gang på gang ved nylansering av produktene sine.

 

Jeg tror fint at Apple har kunnet økt prisen enda et hakk uten at salgene hadde blitt nevneverdig berørt her i Norge , penger har vi nok av og eie en iPhone er tross alt et statussymbol.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg tror fint at Apple har kunnet økt prisen enda et hakk uten at salgene hadde blitt nevneverdig berørt her i Norge , penger har vi nok av og eie en iPhone er tross alt et statussymbol.

 

 

Norge er nok mindre prissensitivt enn de fleste andre land, men tror likevel ikke at Apple ville slippe så lett unna med et for stort prisgap mellom Norge og resten av Europa.

Hva som er et statussymbol eller ei avhenger veldig mye av øynene som ser. For noen er det iPhone, for noen er det å ha den nyeste Xiaomi-telefonen, for andre er det å ha den største TV-en eller den feteste BMW-en. For min del har jeg ikke sett på iPhone som et statussymbol siden 2007, før iPhone var i salg i Norge og da man måtte importere 1. generasjon iPhone selv fra USA. Den gang hadde den nok en viss allmenn status og ga en til og med en viss geek-cred. I dag er iPhone vanlig blant alt fra fjortiser til bestemødre her i landet, og selger vel mye av samme grunner som VW og Toyota - det er velkjent, er teknisk oppdatert og har bra kvalitet, og det føles trygt. ;)

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri tenkt på en mobiltelefon, uavhengig av modell, som noe som kan defineres som et statussymbol. Men det er jo mulig andre syns det...

 

I tillegg til de grunnene Newton nevner for å kjøpe iPhone kan det jo hende at noen tenker som meg og, at telefonen skal inngå som en del i et større nettverk, både innen familien/huset, og innen venner og slektninger. Da er det fint at alle dingser funker best mulig sammen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Malvado:

iPhone er for meg inget statussymbol (her er det "motpartens" egen mindreverdighetsfølelse som taler). Det er et plattform valg.

 

Jeg vurderte lenge smarttelefoner og hadde mest lyst på Android, likte ikke Apple da jeg hadde de samme fordommer som de fleste som aldri har eid Apple produkter har. Jeg brukte også ymse MP3 spillere og flirte av alle som gikk rundt med iPods. Var også vanskelig å overtale når dattern ville ha en iPod Touch (pre iP4) som var det første Apple produktet vi hadde i hus men jeg brukte lite tid på å se på det og ble ikke kjent med hverken produktet eller økosystemet eller hvilke muligheter iTunes faktisk hadde som de fleste trodde det ikke hadde osv.

 

Når jeg skulle ha min første smarttelefon i 2010 så var ikke Android bra nok sammenlignet med iOS4 som nettopp hadde blitt lansert sammen med iPhone4. Før iOS4 og iPhone4 var heller ikke iOS og iPhone bra nok og i mine øyne da vesentlig dårligere enn Android, derfor ventet jeg og fulgte med i begge leire i lang tid før valget ble gjort. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle velge Apple men ga det en sjangs. Etter kun et halvt år hvor jeg også hadde forsøkt en Samsung Android telefon var jeg forelsket.

 

Et enkelt, godt og solid produkt som fungerte som det skulle uten å måtte bruke timesvis på tilpasning av produktet. Slikt gjorde jeg hele dager og kvelder på jobben og gadd ikke bruke tid på slikt på en telefon i tillegg.

 

Etter en stund ble jeg også rimelig imponert av økosystemet til Appe og endte dermed opp med en MBP, så en iPad Mini og deretter en iPad Air. I mellomtiden hadde jeg også 4S (arvet) og nå en 5S. Det var helt utenkelig for meg før dette at jeg skulle erstatte PC laptops med en MBP, men etter dette ble både PC laptops med tilhørende mini-mus liggende å støve ned. Med MBP følte jeg for første gang at jeg hadde fått en laptop som virkelig føltes som en fullendt laptop å bruke bla. uten ekstra mus. Ekstra mus ble nå bare i veien, før måtte jeg ha det for å jobbe effektivt. Jeg hadde før det jobbet med det meste av laptops oppgjennom tidene.

 

Jeg var pro Windows og Linux og har brukt disse siden dagen de kom samt forgjengere. Jeg mente da at OSX og Mac måtte bare være for de i lyd og bilde bransjen eller kanskje folk som ikke kunne bruke en skikkelig PC. Jeg var kraftig motstander av det meste Apple drev med og var preget av den samme desinformasjonen som de fleste av motstanderne i disse hylekorene, helt til jeg hadde brukt en del tid på Apple produkter og så hva det faktisk kunne gi brukeren.

 

Nå bruker jeg plattformer som Windows, Linux, OSX, iOS, Android, ChromeOS og ser fordeler og ulemper med alle. Er ikke Pro noen ting men har fått en liten forkjærlighet for Apple produkter forløpig.

 

"Fremmedfrykt" for noe man egentlig ikke kjenner, men bare har sett overflaten på danner alltid slike "mobs" grupper som bedriver "hatkampanjer" i det store og brede. Vi ser dette på alle områder, ikke bare produkter og man svelger da hatpropagande ofte helt ukritisk. Jeg har selv troen på at kunnskap er nøkkelen og dømmer ikke produkter før jeg virkelig har gitt det tid og innsats for å se med egne øyne.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en LG telefon til 1700 gangstere i går. Den sender meldinger, den ringer, har høyttaler og tar bilder. Kall meg gjerne surmuler og gjerrigper, men jeg betaler ikke så til de grader for overprisa varer, som leverer så minimalt mer. Joda En iphone 9 (eller hvor langt den har kommet, mista helt tellinga) har sikkert noen bruksmuligheter flere enn min kjære LG, men jeg tør å påstå at 80% av de som kjøper Apple produkter gjør det pga. status. Ikke fordi de har så jævla bruk for en Iphone 9. Og jeg tror de færreste tenker brukergrensesnitt og OS. På meg virker det i alle fall slik.

Lenke til kommentar

Nå er det ingen tvil om at Ipone er og blir et status symbol . på like linje med t BMW og Mercedes

 

joda. alt funger hvis man godtar det Apple har bestemt ( det er ok for mange )

skal man gå lit ut over det så blir det et sjansespill

 

Iphone /Ipod /ipad oer og blir status symboler fordi

1: Flere ting som ikke har noe med Apple å gjøre for ofte den samme betegnelsen

2: folk er villig til betale overpris for produktene

3: folk står i kø i flere dager for å få tak i siste utgave når det kommer ut for første gang

 

en ting man måp tenke lit på oppe i dette , som også antagelig gjør det lettere for Apple er at de ikke forholder seg så mye til hva konkurrentene gjør , med ett unntak og det er produkter som direkte konkurrer mot dem

Apple kjører sitt helt egne løp her og har derfor mindre å ta hensyn til en konkretene når de skal få ting til å fungere

 

De er også så heldig å ha mange blod-fann som er villig til å betale det Apple forlanger .

hadde Apple satt prisen på siste utgaver av Iphone og Ipad til 20 tusen så hadde nok vær mange som forsatt syntes det vasr en ok pris å måtte betale

Ergo så ville ikke Apple tape for mye på høye priser , selv om det er forkastelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Downhill:

Hvis det gjør valget av en billigere telefon enklere å tenke at "80% kjøper Apple pga. status, en slik idiot skal hvertfall ikke jeg være" so be it, men det virker nå litt unødvendig å ha slike mindreverdighetskomplekser. Valget du gjorde var helt rett, du kjøpte et produkt som dekker ditt behov og dine ønsker for det produktet, men...

 

Når jeg kjøper en Nissan så løper jeg ikke rundt og spotter alle som kjøper en dyrere Ford eller en Lexus. Jeg er komfortabel med valget selv om den var billigere.

 

Man har så klart de som kjøper BMW, Audi, Mercedes, Apple produkter, Miele, dyre klokker, dyre klær etc. fordi de er "merkeslaver", men skal man komme med et edruelig tall der så ligger nok det i helt andre enden av skalaen.

 

At apple er et statussymbol og merkevare i de fleste andres øyne betyr jo i grunn at Apple må ha lyktes med noe de fleste forsøker å oppnå men sjelden får til. Dette skaper nok mye misunnelse. Men for mange av kjøperne er ikke det så viktig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Newton , Theo343 : Joda forstår at vi som er i en viss alder eller som har litt mer interesse enn gjennomsnittet for teknologi ikke nødvendigvis utgjør kundegruppen til Apple , men når venner og bekjente snakker om Apple og gir produktet deres "kvalitets stempelet" og da spesielt tantebarna mine på 10 år forteller meg at de ønsker seg iPhone fordi alle andre i klassen har det så må jeg tolke det som et "Statussymbol" for dette produktet.

 

http://www.nrk.no/okonomi/nordmenn-elsker-fortsatt-iphone-1.11922649

 

Det er ikke tvil om at "økosystemet" (hater det ordet , her burde man brukte noe annet som programvaresystemet ) til Apple er noe som fungerer bra , men det gir fortsatt ikke den fleksibiliteten og valgmulighetene som man kan få ved bruk av et mer åpent system.

 

Men nå har faktisk programvaren og "økosystemet" hos andre leverandører , deriblandt Samsung , blitt såpass bra at jeg vil ikke påstå at Apple har det enorme forspranget som de hadde for noen år siden , det kommer også stadig vekk flere feil på Apple sine produkter som viser at Steve Jobs era for lenge er forbi.

Det er derfor jeg personlig mener at når konkurrentene kan tilby noe som er både bedre / like bra og man legger merke til at mange kunder fortsatt ikke vil ha noe annet så er det nettopp fordi det er "status" å ha Apple for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...