Gå til innhold

Nyttårshilsen fra Apple: Gigantisk prishopp


Anbefalte innlegg

men var det ikke en gang i tiden et krav om system skulle gjøres tilgjengelig for alle , altså at neon kunne komme med tileg til et system som fungerte uten masse dirke darier.

det blir jo lett mye dirke-darier hvis man skal koble et Apple produkt mot noe som ikke er laget av Apple selv

 

 

Det er ikke så lett å forstå hva du vil frem til? Det har aldri vært noe krav til at løsninger og finesser skal være åpent og tilgjengelig for alle (cross-plattform) og det har det heller aldri vært tidligere.

 

Windows som er hovedplattformen i markedet i en årrekke har jo en hel masse lukkede og proprietære teknologier som har vært med på å forsikre Microsoft at Windows vil forsette å sikre sin markedsposisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Newton , Theo343 : Joda forstår at vi som er i en viss alder eller som har litt mer interesse enn gjennomsnittet for teknologi ikke nødvendigvis utgjør kundegruppen til Apple.

 

 

Her tror jeg du bommer relativt grovt. Det er mange med godt over gjennomsnittlig interesse for teknologi som eier og er godt fornøyde med Appleprodukter. Dette er ville teorier som neppe har noen rot i virkeligheten, om du da ikke har en veldig spesiell definisjon på hva som er å være "over gjennomsnittlig interessert i teknologi".

 

Kan jo bare opplyse om at de gangene jeg har vært innom hos Get sitt hovedkontor i Nydalen så er det alltid 3-4 personer innom med høyeste CISCO sertifisering og de har alle hatt iPhone. En god venn og tidligere kollega som nå jobber for Checkpoint sier at det knapt nok er en eneste ansatt som ikke har iPhone. Apple har også temmelig solid brukermasse i enterprisemarkedet, da også blant IT-administratorer osv..

 

 

Det at Android som plattform er mer åpen, og at det frigjør for mer fikling og triksing betyr så absolutt ikke det samme som at folk med høy interesse for teknologi nødvendigvis må mislike Apple sine løsninger av den grunn.

 

 

Skjerp deg litt , nå har jeg aldri påstått at "dette gjelder for alle" , men en selektiv gruppe der både alder og kunnskap til operativsystemet og produkter er et av kriteriene for at vi ikke utgjør kundegruppen til Apple. Det du sier derimot er at vi faktisk utgjør en del av denne gruppen fordi jeg bommer grovt...

 

Jeg kunne like godt ha poengtert andre argumenter for at man ikke velger Apple , feks pris. Noen betaler jo maks 2000kr for en ny telefon og du kan jo ikke nekte for at det da blir vrient for Apple å konkurrere der og ikke kom å si at man da bør kjøpe seg et brukt Apple produkt.

 

Jeg kan sikkert komme med en haug av personlige anekdoker om erfaringer jeg har med enkeltpersoner og noen bedrifter ( Visma som jeg bruker innimellom ) og min subjektive oppfatning av personalets bruk av Apple, men det blir ikke objektivt eller neutralt på noen måte.

 

Forøvrig er det ikke noe galt med Apple produkter , for meg personlig holder ikke en iPhone mål i forhold til at jeg faktisk har behov for en telefon som tåler å få seg en ordentlig vannsprut i ny og ne (eller kunne ta bilder unner vann ) eller at jeg kan miste den i bakken uten at jeg må krysse fingrene og håpe at glasset ikke knuser. Hadde Apple kunnet kommet med et kvalitetsprodukt som har tålt det jeg muligens hadde utsatt den for og i min prisklasse, så hadde jeg sikkert investert i en da jeg på ingen måte er nødt til å ha et Android produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kunne like godt ha poengtert andre argumenter for at man ikke velger Apple , feks pris. Noen betaler jo maks 2000kr for en ny telefon og du kan jo ikke nekte for at det da blir vrient for Apple å konkurrere der og ikke kom å si at man da bør kjøpe seg et brukt Apple produkt.

 

...

Hvis du vil betale maks 2.000 for en ny telefon, så får du ikke noe iPhone nei. Det er helt riktig. På samme måte får du heller ikke en bil til 600.000 hvis du bare vil betale 200.000. Man kan selvsagt si til disse at de kan få samme merke brukt for 200.000, men jeg antar at det bare blir frekt. For den skal jo være ny, og man vil ikke betale mer enn 200.000...

 

Alle bedrifter legger sin markedsstrategi. Apple har valgt å utvikle, designe og produsere kvalitet, det koster litt mer. De sier også at de ønsker å ha kvalitetskontroll gjennom alle ledd i produksjonen, ikke bare på hvert enkelt produkt, men på hele infrastrukturen. Det koster også litt. Dermed sier de også at de ikke ønsker å konkurrere i lavprissegmentet, noe som åpenbart har vært en lønnsom beslutning.

 

Samtidig er det veldig fint at noen bedrifter bestemmer seg for å satse mest mulig på å produsere billig, så kan kunder som bare vil betale 2.000 ha noe å velge blant. Gode markedsmekanismer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

selv om denne tråden handler om Apple og mobiltelefoner så lure jeg på om ikke det delte behovet om produser billige ting og dyre ting ( med påstått ekstra god kvalitet ) gjør at man får ok kvalitet i den ene "enden" og søppel i den andre "enden" ?

hvis alle hadde konsentret seg om lage god kvalitet ville man da ikke fått et mindre prisskille mellom de "billige" tingen og de "dyre" tingen samtidig som kvalitetsforskjellen var mindre ?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kunne like godt ha poengtert andre argumenter for at man ikke velger Apple , feks pris. Noen betaler jo maks 2000kr for en ny telefon og du kan jo ikke nekte for at det da blir vrient for Apple å konkurrere der og ikke kom å si at man da bør kjøpe seg et brukt Apple produkt.

 

...

Hvis du vil betale maks 2.000 for en ny telefon, så får du ikke noe iPhone nei. Det er helt riktig. På samme måte får du heller ikke en bil til 600.000 hvis du bare vil betale 200.000. Man kan selvsagt si til disse at de kan få samme merke brukt for 200.000, men jeg antar at det bare blir frekt. For den skal jo være ny, og man vil ikke betale mer enn 200.000...

 

Alle bedrifter legger sin markedsstrategi. Apple har valgt å utvikle, designe og produsere kvalitet, det koster litt mer. De sier også at de ønsker å ha kvalitetskontroll gjennom alle ledd i produksjonen, ikke bare på hvert enkelt produkt, men på hele infrastrukturen. Det koster også litt. Dermed sier de også at de ikke ønsker å konkurrere i lavprissegmentet, noe som åpenbart har vært en lønnsom beslutning.

 

Samtidig er det veldig fint at noen bedrifter bestemmer seg for å satse mest mulig på å produsere billig, så kan kunder som bare vil betale 2.000 ha noe å velge blant. Gode markedsmekanismer.

 

 

I dollar koster en iPhone 6 $200 å produsere. Ganger du dette med dagens kurs x7.59 så blir det 1518 Kroner.

Apple store Norge tar seg 6590 i skrivende stund for 16Gb utgaven og 7590 for 64Gb utgaven (som er trolig det lureste kjøpet om du bruker telefonen mye).

Sånn sett så vil de ha alt fra 3753 kr i fortjeneste til 4753 kr i fortjeneste per solgte telefon i forhold til produksjonskostnadene og mva i Norge.

 

Så får det bli opp til hver enkelt forbruker om de mener at Apple fortjener å tjene alt fra 3753 kr på telefonen de kjøper til opp mot 4753 kroner. Jeg er ganske så soleklar på at man får faktisk bedre / like bra telefoner til lavere priser enn dette.

 

En bil til 600.000 kroner trenger ikke automatisk å være bedre enn en bil til 200.000 kroner , og dette gjelder forsåvidt alt annet av ting man kan få kjøpt...

Lenke til kommentar

Du verden så mye folk vet. Jammen meg også produksjonskostnadene på iPhone. Det er ikke verst...

 

Hvordan vet du dette?

 

Jeg antar at du har tatt med ALLE kostnader som bør regnes inn det du kaller produksjonskostnader?

 

Også tar du rett og slett valutakursen og finner norsk kostpris. Dette er nesten priceless...

Men god underholdning er det i det minste...:-)

 

 

Når det gjelder bileksemplet, nei, en dyr bli trenger ikke automatisk være bedre. Det eneste jeg sier er at du får ikke en bil som koster 600.000 hvis du bare vil bruke 200.000...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er faktisk ikke produksjonskostnadene til Apple spesielt hemmelig , tar du et google søk vil du se at den er estimert til 200$.

R&D kostnadene har jeg ikke tatt med , men disse skal altså ligge på omtrent 4.36 billioner for 2014 mens inntektene til selskapet er på 8.5 billioner US for det siste kvartalet (september 2014).

Det er svært vanskelig å fordele nøyaktig pris per enhet i R&D kostnader , markedsføring osv , men det er soleklart at selskapet tjener masse penger og har en egenkapital på over 160 Billioner dollar.

 

Når det gjelder den første kalkylen jeg gjorde så kan du le så mye du vil og så får du nesten komme med konkrete tall som også inkluderer Mva om du faktisk mener du vet bedre.

 

Kilder :

200$ estimert : PC

4de kvartal 2014 Apple

R&D kostnader

Lenke til kommentar

Når det gjelder den første kalkylen jeg gjorde så kan du le så mye du vil og så får du nesten komme med konkrete tall som også inkluderer Mva om du faktisk mener du vet bedre.

 

...

Jeg har ikke den fjerneste anelse, så nei, jeg vet ikke bedre. Og jeg kunne heller ikke bry meg særlig mindre om hvordan Apple, Samsung, LG, BMW, Mercedes eller hvilken som helst bedrift beregner sine produksjonskostnader og deretter markedsprisen i de ulike markeder.

 

Jeg forholder meg til den prisen jeg må betale og om jeg syns den prisen står i forhold til mine egne behov og ønsker. Hvor mye produsenten tjener er for min del totalt irrelevant hvis jeg får det jeg ønsker. Når det er sagt er jeg veldig fornøyd med at Apple tjener så store penger, det betyr at de kan fortsette å drive IT-verden fremover, noe som er til fordel for oss alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er faktisk ikke produksjonskostnadene til Apple spesielt hemmelig , tar du et google søk vil du se at den er estimert til 200$.

R&D kostnadene har jeg ikke tatt med , men disse skal altså ligge på omtrent 4.36 billioner for 2014 mens inntektene til selskapet er på 8.5 billioner US for det siste kvartalet (september 2014).

Det er svært vanskelig å fordele nøyaktig pris per enhet i R&D kostnader , markedsføring osv , men det er soleklart at selskapet tjener masse penger og har en egenkapital på over 160 Billioner dollar.

 

Når det gjelder den første kalkylen jeg gjorde så kan du le så mye du vil og så får du nesten komme med konkrete tall som også inkluderer Mva om du faktisk mener du vet bedre.

 

Kilder :

200$ estimert : PC

4de kvartal 2014 Apple

R&D kostnader

 

 

Men på hvilken måte er dette relevant for noe som helst? Hvordan folk estimerer seg frem til hva store selskaper som Apple betaler for produksjon av telefoner aner jeg ikke, regner med at det foreligger kvantumsrabatter og avtaler som er temmelig konfidensielle og at dette belager seg på veldig mye vill og noe kalkulert gjetning. Skrevet i sten er det hvertfall ikke, og hva Apple bruker på R&D vet ingen med sikkerhet om folk så måtte analysere herfra og til månen. Må jo også ta med i betraktningen at Apple bruker en hel del mer penger iform av at de utvikler sin egen skreddersydde ARM-arkitektur / kjerne og en hel del andre utgifter som endel andre produsenter ikke trenger å ta høyde for da Google står for mesteparten av utviklingen på programvarebiten, mens 99% av alle Androidtelefoner benytter hyllevare hva gjelder SoC da de henter 100% fra Qualcomm.

 

 

Men helt uavhengig av denne kabalen, som ingen andre enn Apple med sikkerhet kan vite hvordan går opp så er jo det totalt irrelevant for meg som forbruker? Om en produsent har 1%, 5% eller 90% avkastning på produktene sine er da ikke noe som bryr meg i det hele tatt. Det eneste som er relevant for meg er prisen jeg må betale og hvorvidt jeg føler denne prisen er verdt å betale iforhold til produktet og tjeneste jeg får tilbake.

 

Du har et temmelig merkelig syn på ting om du sitter å baserer dine valg av produkter basert på hvor mye fortjeneste produsenten måtte ha. Det du da sier er at du faktisk setter pris og fortjeneste til produsent foran din egen vurdering av hvor godt produktet utfyller dine behov og preferanser. Det er jo et fryktelig merksnodig grunnlag å vurdere noe ut ifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er faktisk ikke produksjonskostnadene til Apple spesielt hemmelig , tar du et google søk vil du se at den er estimert til 200$.

R&D kostnadene har jeg ikke tatt med , men disse skal altså ligge på omtrent 4.36 billioner for 2014 mens inntektene til selskapet er på 8.5 billioner US for det siste kvartalet (september 2014).

Det er svært vanskelig å fordele nøyaktig pris per enhet i R&D kostnader , markedsføring osv , men det er soleklart at selskapet tjener masse penger og har en egenkapital på over 160 Billioner dollar.

 

Når det gjelder den første kalkylen jeg gjorde så kan du le så mye du vil og så får du nesten komme med konkrete tall som også inkluderer Mva om du faktisk mener du vet bedre.

 

Kilder :

200$ estimert : PC

4de kvartal 2014 Apple

R&D kostnader

 

 

Men på hvilken måte er dette relevant for noe som helst? Hvordan folk estimerer seg frem til hva store selskaper som Apple betaler for produksjon av telefoner aner jeg ikke, regner med at det foreligger kvantumsrabatter og avtaler som er temmelig konfidensielle og at dette belager seg på veldig mye vill og noe kalkulert gjetning. Skrevet i sten er det hvertfall ikke, og hva Apple bruker på R&D vet ingen med sikkerhet om folk så måtte analysere herfra og til månen. Må jo også ta med i betraktningen at Apple bruker en hel del mer penger iform av at de utvikler sin egen skreddersydde ARM-arkitektur / kjerne og en hel del andre utgifter som endel andre produsenter ikke trenger å ta høyde for da Google står for mesteparten av utviklingen på programvarebiten, mens 99% av alle Androidtelefoner benytter hyllevare hva gjelder SoC da de henter 100% fra Qualcomm.

 

 

1 Men helt uavhengig av denne kabalen, som ingen andre enn Apple med sikkerhet kan vite hvordan går opp så er jo det totalt irrelevant for meg som forbruker? Om en produsent har 1%, 5% eller 90% avkastning på produktene sine er da ikke noe som bryr meg i det hele tatt. Det eneste som er relevant for meg er prisen jeg må betale og hvorvidt jeg føler denne prisen er verdt å betale iforhold til produktet og tjeneste jeg får tilbake.

 

2 Du har et temmelig merkelig syn på ting om du sitter å baserer dine valg av produkter basert på hvor mye fortjeneste produsenten måtte ha. Det du da sier er at du faktisk setter pris og fortjeneste til produsent foran din egen vurdering av hvor godt produktet utfyller dine behov og preferanser. Det er jo et fryktelig merksnodig grunnlag å vurdere noe ut ifra.

 

 

Ja, det er irrelevant for deg Ramguy , men er det irrelevant for andre forbrukere? Nå vet jeg ikke om du overså en vesentlig del av det ene innlegget mitt, men det står klart "Jeg er ganske så soleklar på at man får faktisk bedre / like bra telefoner til lavere priser enn dette."

 

Sitter jeg og analyserer hver enkelt telefon som selges på markedet? Nei. Men jeg kan heller ikke nekte for at jeg er prisbevist og ønsker å få mest mulig for pengene. Man har jo også sine preferanser , noe jeg ikke skal nekte på , men jeg har personlig hatt Nokia , htc , iPhone ( 1 uke ) Sony Ericsson og Siemens som telefoner så jeg skal ikke påstå at jeg holder meg til kun et merke.

Jeg har derimot blitt langt mer bevist og prøver å unngå feilkjøp som jeg har gjort , sånn sett så er det et par faktorer som er svært viktig for meg når jeg kjøper telefon og det er :

 

*Holdbarhet.

*Vanntett og tåler en støt.

*God bildekvalitet.

*Tåler minusgrader (Nordiske forhold).

*Helt til sist kommer pris inn i bildet for meg , det er også en viktig faktor, men faktorene over teller inn i denne rekkefølgen for at jeg skal i det hele tatt vurdere om produktet skal kjøpes.

 

Uansett så har jeg fått utdypet synspunktene mine så det holder , en videre diskusjon med deg vil ikke føre til noe konstruktivt da du vi er svært opphengt i våre meninger og vi skal få lov til å være det.

Lenke til kommentar

Alle de fem kriteriene dine er helt relevante, både for deg og mange andre. Også pris, noe som nok er en avgjørende faktor for mange. Mange er naturlig også prisbevisste.

 

Men det har svært lite, om noe, å gjøre med produksjonskostnader og fortjenesten til produsenten og leddene frem til forbruker. Det er det jeg, og RamGuy tror jeg, påpeker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sjelden jeg gidder og kommentere i slike typiske saker som dette som er masse for og i mot apple vs android osv.

 

Nå eier ikke jeg ett eneste epple produkt og knapt nok tatt i ett uten og være redd for og få byller og eplelus så er nok ikke så veldig nøytral og derfor lar jeg være og kommentere.

 

Men denne tråden er helt fantastisk og mine beste bortkastede 10min noengang tror jeg med og lese kommentarer.

 

Sjelden jeg har smilt og ledd så mye.

 

Tusen takk for god underholdning

Lenke til kommentar

Når moen ikke bryr seg om produktkostnader og fortjeneste til produsentene, så bryr de seg samtidig svær lite om hvordan de produksjons ansatte har det .

 

Er en telefon billig så kan det være flere årsaker

- de ansatte blir underbetalt

- de bruker billige materialer

Den er også billig å produserer

 

Er telefonen dyre i butikken så vil jo de fleste tro at alle ledd i produksjonen får den betalingen de har krav på

men vet man det ?

 

hvis så produksjonskostnadene er lave kan man tro at det er noe som før alt for dårlig betaling eller at de bruker dårlig og/ eller billige materialer , noe flere produsenter kan gjøre

 

hvis telefon i tillegg selges til høy pris så er det lov å reagerer

Da er det et ledd som er griske

 

Man burde ikke godta at noen få tar seg mye betalt mens resten av dem som produserer er underbetalte

 

 

De fleste godtar at en skrue som kanskje koster 10 ære å produsere selges for noen få kr kr

selges den samme skruen for 50 kr begynner man å reagere med en gang

 

Andre ting som kanskje koster 1 kr å produsere vil nok mange godta å betale 15-20 kr , men ikke så mye mere

 

koster produksjonen 100 kr så godtar man normalt ikke så stor mange dobling av prisen.

kanskje 300 kr blir akseptert

 

hvis noe koster 1000 kr så godtar man normalt ikke noen mange dobling av prisen

en dobling blir nok akseptert under tvil men ikke så mye mer

 

Da er det mang en gåte at man godtar en 5 dobling av prisen forutsatt at alle opplysningene stemmer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

*snip*

 

Hva i all verden er det du prøver å si elgen..?

 

Prøver du virkelig å si Apple bruker mer underbetalt arbeidskraft enn andre siden de har dyrere produkter?

 

Det er forøvring ingen gåte at man kan ta hva som helst for et produkt. Man selger et produkt til det markedet er villig til å betale, fullstendig uavhengig av hva det måtte koste å produsere noe. Dette gjelder absolutt alle, og er ikke unikt for mobilmarkedet. Hva er problematisk med det egentlig?

Lenke til kommentar

 

Prøver du virkelig å si Apple bruker mer underbetalt arbeidskraft enn andre siden de har dyrere produkter?

De er beskyldt for det før uten at det var det som var poenget mit

 

Det jeg prøver å si er at man bør virkelig tenke seg om når noen tar et billig produkt og forsøker selge det til svindyr pris

Det oser grådighet av det

 

Da er det et komplett produkt jeg snakker om

( en mobiltelefon med både elektronikk , innpakning og operativsystem )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Tror det er best å følge innlegget til Itw litt lenger opp her, og bare la dette gli inn i historien som en underholdende tråd. Det elgen koker sammen nå gir absolutt ingen mening, og da er det like greit å la det være.

 

Men for all del, jeg syns det har vært en interessant meningsutveksling...:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...