Gå til innhold

[Løst] Ny PC, og behov for trådløst nettverkskort


Anbefalte innlegg

Hei

 

Søskenbarnet mitt fikk ny pc til jul. Selv bygger jeg stort sett datamaskinene mine selv, men han fikk en ferdigbygget fra komplett, på denne måten har de garanti på hele datamaskinen, som kan være en fordel for dem hvis det skulle oppstå feil.

 

Det er en bra pc, med et kraftig skjermkort. Bruksområdet blir i all hovedsak spilling (DOTA 2, Battlefield, Team fortress mm.) Vi glemte derimot ut at de hadde behov for et trådløst nettverkskort i denne PC'en. Det er jo normalt sett en enkel sak å ettermontere dette, men hovedkortet er et M-ATX kort, så det er begrenset med plass ved siden av skjermkortet. Jeg sjekket, og som antatt dekket kjøleren til skjermkortet hele PCI-E porten ved siden av skjermkortet. Den siste PCI-E porten blir ikke dekket, men det blir MEGET trangt mellom et evt. internt nettverkskort og kjøleren til skjermkortet. Nettverkskortet vil dekke store deler av den ene viften på skjermkortet, med max 2-3 mm klaring mellom kjøler og nettverkskort (se bilde).

 

post-76355-0-21923100-1420136389_thumb.png

 

Så til spørsmålet: Vil dette være et problem? Vil skjermkortet bli mye varmere pga denne tildekkingen? Tenkte egentlig å kjøpe dette nettverkskortet da jeg har god erfaring med det selv. Ellers blir jo alternativet en trådløs USB adapter, noe jeg har meget dårlig erfaring med selv, spesielt mtp. spilling. Noen som har noen tanker rundt hva som kan være den beste løsningen?

 

Mvh. :)

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det bare er for internettforbindelse, og ikke spesielle ytelsesbehov for lokalnettverket, kan en USB-adapter fungere helt greit. Asus-kortet du linker til får mer sin fordel når man ønsker god 802.11ac-utnyttelse til for eksempel filoverføringer i lokalnettverket.

 

Ser jeg for min egen del mellom pc-en på hjemmekontoret og ruteren i stua, får jeg vel ca. 350-400 Mbps med Asus PCE-AC68-kortet. Med Asus sin USB-AC53 mener jeg å huske at jeg lå på rundt halvparten. Ping-messig ingen spesiell forskjell.

 

Hvilket hovedkort er det? Fleste micro-ATX-kort har jo flere kortplasser og selv om grafikkortet er dobbel bredde bruker det normalt sett ikke å være noe problem. Husk at PCI-E 1x-kort også kan brukes i PCI-E 16x-kortplasser.

 

Personlig har jeg i en av pc-ene et Intel AC 7260-kort i en PCI-E-adapter. Betalte vel samlet ca. 200-250 kroner for dette via eBay.

Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for svar! :)

 

Sist jeg brukte USB adapter var en D-Link, den var forferdelig ustabil fra første stund, nettet ble kuttet rett som det var, dette med en avstand på 5 meter mellom router og pc.

 

Husker ikke hvilket hovedkort det var, men det har kun to pci-e porter ved siden av skjermkortet, den ene dekkes fullstendig av skjermkortkjøleren, og den andre dekkes ikke, men som sagt så vil vi få et meget lite mellomrom mellom kjøleren og nettverkskortet.

Tenker at vi forsøker med asus kortet som planlagt, og ser hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...