Theo343 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Jeg har hatt dette problemet helt siden jeg kjøpte den og satt den opp første gang. Har også oppdatert firmware 2 ganger blir det vel siden oktober samt kjørt en "rebuild database" rutine den første uken jeg hadde den. (rebuild er ikke noe jeg vil gjøre for ofte da det sletter en del settinger osv.) Slet mye med dette i TLOU:RM som har en del mørke scener. Det skjer kun i mørke scener og eks. i TLOU:RM så dimmer da skjermen nesten helt til sort akkurat som om PS4 sin brightness over hdmi gikk i en slags sparemodus fordi det var så mørke scener på skjermen. Det hadde ingenting med tid å gjøre og ble trigget med en gang når scenen i spillet er mørk nok. Var vanskelig å komme gjennom TLOU:RM med dette og for å få opp lyset igjen måtte jeg røre på spakene på kontrolleren i situasjoner hvor jeg helst ikke skulle røre på meg osv. Etter TLOU:RM har jeg ikke spilt særlig på PS4 og lite i spill som har så mørke partier at dette skjer, men i dag kommer jeg ikke en gang forbi settingsmenyen til et spill fordi den er så mørk at alt bare dimmer ut. Jeg spiller på en U2711 monitor som også brukes til PC spilling så jeg vet det ikke er skjermen og jeg har sett at dette har vært et utbredt problem på PS4. Hva er løsningen? EDIT: Rebuild rutinen jeg har førskt for noen måneder siden når jeg først oppdaget problemet er denne: http://forums.naughtydog.com/t5/PlayStation-4-Support/Ps4-screen-dimming/td-p/44804273 https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/5044/ Endret 1. januar 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Høres litt ut som det er en strømsparingsfunksjon i monitoren din. Sjekket manualen til den ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Har hatt monitoren i siden lansering som er rundt 5-6 år(?) og brukt den til flere PCer, 360, PS3 og denne PS4en har kun opplevd dette i to titler på PS4 TLOU:RM og nå i dag P.T. (silent hill demoen i settingsmenyen). Rimelig sikker på at dette ikke er monitoren siden alt annet funker fint. Det er ei heller noen strømsparingsfunksjon innebygd det styres 100% fra maskinen. Endret 4. januar 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Ja, hvis du har hatt lignende scenarioer i andre spill før uten at monitoren har vist det du har forklart virker det fort litt mer pussig. Er ikke så dypt inne i HDMI-standarden at jeg vet om noe signal i den som skulle gi de symptomene du får. Det virker litt som PS4 initierer dette og at skjermen plukker det opp på en måte og følger opp. Kanskje HDMI-spesifikasjonen kan gi deg svar ? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Har du prøvd å skru av screensaver i ps4 under Settings -> Sound and Screen -> Start Screensaver -> Off ? Mulignes dynamisk kontrast som er problemet i U2711. Det er i alle fall noen som klager over at den dimmer ned i film med mørke scener. Endret 3. januar 2015 av vidor Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) U2711 har en egen setting for dynamisk kontrast og den har alltid vært slått av hos meg . Har aldri hatt problem med dimming i film osv og jeg bruker den mye til det formålet og har sett mye film med mørke scener. Skal sjekke screensaver. Endret 4. januar 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Høres ut som dynamisk kontrast på skjermen, samt super White i ps4-menyen. Jeg har en u2413 og den justerer lysmengde og intensitet ut fra hva som vises. Sett skjem til RGB og slå av dynamisk kontrast og lysstyrke Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Takk for tips Har som sagt slått av dynamisk kontrast og lysstyrke, aldri hatt det på. Skal sette skjermen til RGB, den står nå til Gaming på fargeoppsettet. Samt super-white må sjekkes ut EDIT: På skjermen. Tenker du at "Input Colorformat" under "Color settings" skal stå til RGB? Det gjør den. Color settings: Input Color Format: RGB (Denne stod til RGB fra før) Gamma: PC Mode-selection: Graphics Preset Modes: Game Display settings: Wide Mode: Fill Sharpness: 70 Dynamic contrast: off Skjermen har ikke noe eget valg for dynamisk lysstyrke, disse er helt manuelle. Endret 4. januar 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) På PS4 fant jeg ikke super-white settingen. Skjermsparer var av. Slik er settingene på PS4. Kan det være "Deepcolour Output" som forårsaker slikt? Noe annet her? Hva er HDMI Link? Endret 4. januar 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Har du prøvd å sette RGB range til Limited? Da blir RGB-verdiene skalert til å være mellom 16-235 i stedet for 0-255. Men skal ikke være nødvendig på en monitor, stort sett bare (eldre) TV'er som trenger det. Har du eksperimentert med 'preset modes' på monitoren? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Se om du finner "HDMI auto svartnivå" eller noe slikt på TVen eller PS4, har ofte fått lignende problemer i noen spill når denne ikke er slått av. Endret 6. januar 2015 av Aerow Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Opplever selv at The Last of Us blir mørkere i noen scener. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Dragen: Takk for bekreftelse Kunne du også testa det i settingsmenyen til P.T. Demoen også? Gratis å laste ned fra PSN og tar ikke mye plass. Er kun disse to stedene jeg har opplevd det. asdfteam: Har prøvd et par "preset modes" for colour men skal teste mer. Har ikke spesielt lyst til å sette PS4en til Limited på RGB. Av samme årsak som nevnes her: http://neogaf.com/forum/showthread.php?t=883355 PS4 Limited + TV Full = Washed out, dull, flat image. Everything seems to over-exposed, and blacks appear "greyish" Dvs. jeg kan evt. eksperimentere med preset modes på skjermen og RGB Limited på PS4. Hm, merkelig problem da U2711 er en skjerm som støtter ekstrem range på RGB. EDIT: Ser også ut som "Deep colour output" er noe jeg må teste litt med. http://manuals.playstation.net/document/en/ps4/settings/videooutput.html Endret 6. januar 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Nå så det ut som problemet plutselig var borte. Husker ikke helt hva jeg gjorde sist gang jeg postet her men tror ikke det var noe særlig. Tok uansett en "black shades" test fra nettleseren til PS4 og endret fra preset Game til preset Standard da sortnyansene ble mørkere med Standard enn Game (uavhengig av contrast og brightness). Preset sRGB og AdobeRGB på skjermen så ble 0-3 umulig å skille i sortnyanse (helt borte) så da valgte jeg standard. Med Game så virket altså sortnyansene gråere (washed out). Må nesten teste med noen div. spill for å se forskjellen. EDIT: P.T. demoen er faktisk litt creepy i mørkt rom på denne tiden hehe. Endret 6. januar 2015 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 Merket faktisk forbedring på mørke scener i generell kvalitet også. Med Game var ikke mørke scener like bra som med Standard. Å kjøre rundt i GTAV på natten nå var betraktelig bedre selv om det var bra før også . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå