ATWindsor Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg tenkte å kjøpe meg ny sykkel om et års tid, da min gode gamle SV650 er moden for utskifting (dvs, det er den vel egentlig ikke, men jeg har lyst på noe nytt ) Jeg henger mest mot en streetfighter/roadster av typen Yamaha MT09, Triumph Speed Triple, Honda CB 1000R eller liknende da jeg kjører mye i byen, og liker godt å kjøre i byen. Når det er sagt så begynner jeg tydeligvis å bli gammel, og vurderer seriøst en BMW, nemlig R 1200 R, som virker litt mer allround, kanskje passer bedre med passasjer (som jeg kjører endel med). I tillegg har den endel kul elektronikk. Men er litt bekymret for at den er litt "klumpete"? Lengre avstand mellom hjul, litt tyngre, kardang og den underlige boxermotoren osv. Noen som har noen erfaring? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Du begynner ikke å bli gammel BMW R1200 R er slett ikke klumpete utifra de tester jeg har sett/lest. Har vurdert den selv (men jeg *er* jo gammel), men enn sålenge holdt meg til akkurat den type MC du foretrekker. For tiden (trimmet) B-King, men det er jo "latterlig" å ha/kjøre slik egentlig. Får sikkert like mye morro med f.eks. MT09, Speed Triple, CB 1000R, GSR 1000, BMW S1000R... og helt sikkert også R1200 R. Nå som slike sykler har sunket betraktelig i pris kan det kanskje være lurt å "opp/nedgradere" (avhengig av hvordan man ser på det) Endret 2. januar 2015 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Jeg tenkte å kjøpe meg ny sykkel om et års tid, da min gode gamle SV650 er moden for utskifting (dvs, det er den vel egentlig ikke, men jeg har lyst på noe nytt ) Jeg henger mest mot en streetfighter/roadster av typen Yamaha MT09, Triumph Speed Triple, Honda CB 1000R eller liknende da jeg kjører mye i byen, og liker godt å kjøre i byen. Når det er sagt så begynner jeg tydeligvis å bli gammel, og vurderer seriøst en BMW, nemlig R 1200 R, som virker litt mer allround, kanskje passer bedre med passasjer (som jeg kjører endel med). I tillegg har den endel kul elektronikk. Men er litt bekymret for at den er litt "klumpete"? Lengre avstand mellom hjul, litt tyngre, kardang og den underlige boxermotoren osv. Noen som har noen erfaring? AtW Jeg har ikke all verdens erfaring her, men gir noen råd ut fra tekniske spesifikasjoner, utseende og magefølelse samt informasjon hentet rundt om på nett. Jeg eier selv en Street Triple R 2015mod. og har prøvesittet både Yamaha MT09 og BMW S1000R. I tillegg har jeg også kjørt en Honda GSX650F 2014mod. GSX650F virker som en sinke i forhold til alle syklene du nevner her. Jeg anntar denne har noe av den samme motorkraften som SV650 har...? En kompis av meg hadde en slik og vi tok en liten uformell dragrace hvor jeg kjørte min Street Triple R. Han var tre sykkellengder bak meg før 2-giret var dratt ut. Sykler med større motorer som Speed triple og de andre du nevner går ikke nevneverdig bedre fra 0 til litt over 100km/t. Det du får igjen er det sykkelen gir fra rundt 150km/t og opp. Jeg har kjørt med en passasjer på min sykkel og jeg merket faktisk ikke at jeg hadde noen bakpå en gang, med tanke på motorkraft. Av de syklene du nevner her så ville jeg med en gang lagt MT09 på hylla. De andre syklene er er så mye bedre og virker mer påkostet. Spesielt Speed Triple og BMW'ene. MT09 gir deg mye for pengene, men hvis du liker kul elektronikk så glem denne. Den har også fått mye tyn for demperne sine som ikke engang er 100% justerbare. Speedometeret er bare en liten plastdings som virker pålimt etc. Av de du nevner ville jeg sett nærmere på Speed Triple og BMW S1000R. Personlig ville jeg valgt Speed Triple R. Rett og slett fordi jeg kanskje er en av de få som liker utseende på denne da den skiller seg litt ut. Her er forøvrig et bilde av min Street Triple R, som forøvrig er ganske lik Speed Tripl'en: Husk at Street Triple/Speed Triple og MT09 har 3-sylindrede motorer som gir en litt annen karakteristikk enn de andre du nevner. Dem vil normalt føles sterkere på lavere turtall der hvor kraften ofte er mest brukanes. Men sett deg på en MT09 for så og sette deg på de andre (eller omvendt) så vil du nok fort velge bort MT09. Jeg vil si de andre syklene (spesielt SPeed Triple og BMW'ene) er i en annen liga. Endret 4. januar 2015 av Bjerknez Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2015 Takk for tips Bjerknez Et par innspill: Street Triple ser kul ut den, men det er såpass mye annet som er viktig på en MC for meg at for meg ser alle streetfighterene/roadsterene "Kule nok" ut, altså, misforstå meg rett, jo finere jo bedre, men jeg tror jeg bare kommer til å innfinne meg i utseende til sykkelen (BMWen er jo på mange måter den styggeste av de i mine øyne, da jeg ikke synes de utstikkende boksermotorene tar seg særlig godt ut) Ellers er jeg enig i at jeg akselerasjonsmessig neppe trenger en 1000+-motor, det er mer for å ha bunndrag, og fordi produsentene (dessverre) har en tendens til å ha mere funksjoner og en størrelse som passer meg litt bedre på større modeller (jeg er 191) AtW Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 BMW S1000R imponerte vertfall meg med tanke på sittestilling, men den koster jo også 50.000,- mer enn Street Triple R og det syntes jeg rett og slett ikke den var verdt. Så i mitt hode er det kun Speed Triple R og BMW S1000R som gjelder av de syklene du har nevnt. MT09'en fremstår i mine øyne som uferdig i forhold. MT09 er rett og slett ikke noe annet enn en litt uferdig billig bøllesykkel. Vertfall det førsteintrykket jeg har fått. En jeg kjenner hadde bestemt seg for en slik da man fikk mye motor og kraft i forhold til pris, men etter en prøvetur så måtte han bite i det sure eplet og vedgå at dette ikke var sykkelen for han. Han endte opp med en Ducati HyperMotard, som forøvrig er en langt mer gjennomført sykkel. Demperene på MT09 er ikke mye å skryte av, og dekkene som sitter på orginalt er heller ikke noe å hoppe i taket for. Dessuten så går en Street Triple så og si like bra som en MT09, selv om MT09'en har 150cc større motor. Rett og slett fordi Street Triple er mer gjennomført og mer av kreftene blir overført til asfalten. Det "påklistrede" speedometeret ser heller ikke bra ut og i det hele tatt virker den litt billig... Vertfall i mine øyne. En BMW S1000R og Street/Speed Triple R er i en helt annen liga. Lenke til kommentar
MiniTrollet Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 BMW R1200R er kjempefin sykkel. Har vært passasjer på den flere ganger. Kompisen min har en sånn og han er kjempefornøyd. Veldig behagelig sete og kjørefølelse Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Sjekk om du kan like Suzuki GSX1400 med potter på begge sider. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 Sjekk om du kan like Suzuki GSX1400 med potter på begge sider. Tror ikke det, den virker litt stor og klumpete, og 1200cc er allerede mer enn nok, i tillegg har den gått ut av produksjon for 6 år siden? Blir nok noe nytt, eller noen få år gammelt. AtW Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hva som er "mer enn nok" kommer vel ikke ann på hvor mye kubikk motorsykkelen har, men hvor mye krefter man har pr.kg. motorkarakteristikk/motortype/utveksling/dreving etc. har også mye og si her, så det er ikke ensbetydende med at en 1400cc går noe bedre enn en 600cc. Mange variabler som spiller inn her. Jeg hadde feks. en Yamaha 1300cc V-Twin cruiser og denne hadde ikke hat sjans mot min nåværende Street Triple R 675cc. Men en Hayabusa 1300cc derimot kjører vel kanskje fra det meste på langstrekningene. Av de syklene som er nevnt her så er nok BMW S1000R den raskeste sykkelen, med Speed Triple R hakk i hel. Litt synsing her nå... Men fart er jo ikke alt. De flester sykler i dag vil gi deg hakeslipp i form av krefter hvis man ikke er vant til å kjøre sykkel. Det kommer litt ann på hva man vil ha. Liker du sykkel som er store av utseendet og som kanskje buldrer litt så du virkelig kjenner vibrasjonene så er det mye kubikk og helst en V-Twin du skal ha. Er det fart og smidighet du skal ha så ville jeg kikket på en 3-sylindret sykkel hvis du skal ha noe under 1000cc. Men det er bare min mening. Jeg er av typen som synes 4-sylindrede sykler er kjedelige. Drømmesykkelen min som jeg en vakker dag skal kjøpe meg er rett og slett denne: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå