ahpadt Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Lillesøsteren min hadde så vidt engelsk gjennom all skolegangen hennes. Norsk og matte ble også tatt på et roligere nivå. Hun tok fagbrev innen service og samferdsel og er nå avdelingsleder i en stor matbutikk. Det er håp for alle. Hun tok påbygg etter læretiden kun i tilfelle hun skulle ta kurs senere i livet. Hun slet med noen av fagene men besto alt. Endret 2. januar 2015 av ahpadt Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Må man ha dokumentasjon på krav om tilrettelegging? Men gjelder dette påbygg? Jeg antar at svaret er ja på begge disse spørsmålene. Kontakt skolen eller fylkeskommunen for å få en bekreftelse. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Høyere utdannelse er i hvert fall mer krevende og for å bestå en eksamen på en høyskole eller et universitet, må du klare 40 - 50 %. Det tilsvarer vel karakter 3 - 4 på videregående, som ikke er vanskelig så lenge du jobber med skolen, men likevel er utfordrende for enkelte. Hvorfor tror du at det er lettere å bestå fagene som privatist. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å få 4 med 40 % riktig, slik du beskriver her. 40 - 59 % tilsvarer en 3'er på videregående skole. Endret 4. januar 2015 av DoitNow Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Da jeg gikk på videregående, multipliserte lærerne poengene med 6 for å komme til en karakter. Fikk man 8 av 40 poeng, ble karakteren 8 / 40 * 6 = 1,2. Så rundet man ofte opp til 2 i dette tilfellet. 50 % riktig tilsvarer 50 % * 6 = 3. Men på videregående inneholdt prøvene alltid noen elementære oppgaver som skulle løfte de svakeste litt opp. Det skjer i mye mindre grad på eksamner i høyere utdannelse. Du har kanskje rett i at en ståkarakter oftere vil tilsvare 3, men poenget står fortsatt. Man må prestere bedre i høyere utdannelse og det er en dårlig strategi kun å nøye seg med å bestå påbygning til generell studiekompetanse for å få rett til å studere. Endret 4. januar 2015 av Zarac Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Hvis jeg får PC, da trenger jeg ikke PC-en jeg hadde på vgs før læretiden... men jeg har jo info på den PC-en osv, selv om den ''ikke virker'' lenger i det hele tatt. Hvor kan man kaste PC-er så alt blir slettet på den? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Du kan ødelegge harddisken med en skrutrekker, hammer eller liknende og kaste den med resten av PC-en i elreturen til for eksempel Elkjøp. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 9. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2015 Finnes det skoler som garanterer stå-garanti? Bør jeg vurdere privatskoler kanskje? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 10. januar 2015 Del Skrevet 10. januar 2015 Finnes det skoler som garanterer stå-garanti? Bør jeg vurdere privatskoler kanskje? Akademiet har en karaktergaranti - Pengene tilbake hvis du ikke forbedrer karakteren. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 10. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2015 Er det normalt å måtte reise mye kollektivt f.eks. bytte fra buss til tog til trikk osv. for å komme til skolen? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Sjekk gjerne opp fagskoler også, der kommer du rett inn hvis du har fagbrev. Og går vel ut i jobb som prosjektleder/ingeniør en plass etter 2 år De fleste her gjorde det hvertfall Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 Fagskoler? Det gir vel ikke studiekompetanse? Kan man ikke ta Fagskole ETTER å ha fått kompetansen for studie? Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 22. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2015 Y-Skolen i Hedmark (Rena)? Rett på studie med kompetansen fra VG 1 og VG 2 Yrkesfag? Tenker at hvis man ikke består påbygg, kan man heller ikke bestå studie, så hvorfor gå rett på 3 år med studier for så å finne ut på slutten du aldri var bra nok..? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Hvis jeg har skjønt det riktig så har du et fagbrev? I såfall, hva har du fagbrev i ? Noen tekniske fag, som f.eks rørlegger, snekker, elektriker? Hvis det er tilfelle så skjønner jeg ikke helt hvor du vil med påbygg. Da kan du jo gå teknisk fagskole uten påbygg. Hvis du ikke har fagbrev i noe, så er jo saken annerledes. Da må du bare skjerpe deg og sette av nødvendig tid til å komme deg opp på et nivå som er akseptabelt for å gå videre, og ikke bare nok til å bestå fagene. (Det må du jo uansett hvis du har tenkt til å gå videre på f.eks høyskole eller universitet. Du har ikke en sjans der hvis du bare såvidt står påbygg. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Er du sikker på at det er ensbetydende med at interessante praktiske studier er mer vanskelig enn påbygg som bygger mere vidt? Kommer til å få fagbrev i Kontor- og administrasjon, og det er ikke mange Fagskoler som tilbyr dette, da må jeg reise bort fra der jeg bor nå, og da kunne jeg like godt søkt rett på studier ved Y-Skolen i Hedmark... Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2015 Elvebakken eller Kuben ser ut som fine skoler. Vanskelig å komme inn? Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 31. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2015 Fikk høre fra en rådgiver at ved påbygg har du automatisk fritak fra X antall fag og at dagene fint kan bli 08:00 - 09:00 deretter 12:00 - 13:00, 14:00 - 15:00, osv. Hvordan er dette mulig da folk på påbygg mener det er så sykt mye arbeid og LANGE dager? Hvis du har fri totalt flere timer totalt over dagen som går... hvordan kan du mene du har så lange dager? Er det da også sant det finnes skoler som slår sammen alle timene du skal ha i løpet av en uke og komprimerer dem til ukedager, slik at du får f.eks. fri hver fredag i stedet for fri annenhver time et par ganger i uken? Og hvis dette faktisk stemmer; hvordan skal mine godkjente fritak fra fag settes inn? Skal ha fritak i fag, men de må fylles opp med programfag har jeg fått høre. Stemmer dette? I så fall; gjøres de fagene alene, eller blir jeg sendt inn i f.eks. VG 1 sin historie-time hvis jeg velger det som program? Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 7. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2015 Ett søk på ''Skole trøbbel Oslo'' på Google gjør at jeg plutselig ikke ble så keen på å gå på skole igjen. Det er seriøst ingen skole uten en trøblete fortid, selv ikke Elvebakken der ''fiffen og smartassene'' går. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. februar 2015 Del Skrevet 7. februar 2015 Tror du en skole der fiffen og smartassen går er en bedre skole? Miljøet vil nok mest sannsynlig ikke være bedre der. Mer lukket miljø og vanskeligere å komme inn i gjengene. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 8. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2015 Tror jeg bare søker en random skole. Alle skolene har jo hatt kniv-episoder og politi på besøk uansett... får bare ta sjansen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå