Superfruit Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hva er kriteriene for å bli valgt inn når en søker? Får en bøker og PC spandert av skolen? Hvis man aldri har hatt fremmedspråk utenom engelsk, ei heller hatt nynorsk før, hvordan skal man få ''rett'' til å stå over disse? Jeg har aldri hatt nynorsk og lurer virkelig på hvordan jeg skal greie å bestå noe som helst innen det faget. Hvis en lærer plutselig kommer inn og sier vi skal ha spansk, til meg som aldri har hatt fremmedspråk... hvordan rett og slett overleve? Ser at skolene selv ikke har endret så mye på sine tilbudssider av utdanningsprogram, men på VilBli.no er det oppdatert, og når jeg uansett skal søke elektronisk via Vigo sin hjemmeside, og velger Påbygg til Generell Studiekompetanse, da vil vel automatisk kun skolene som tilbyr dette skoleåret 15/16 stå som alternativer i nedtrekkmenyer eller? At jeg stryker på påbygg er sikkert. Rådgiverne som kom for å fortelle om tiden etter læretiden sa at det verste valget tidligere lærlinger hadde tatt når de så tilbake på livet 40 år etter var at de ikke tok påbygg. Likevel understreket de at det faktisk er kun et fåtall som består påbygg, og dette forstår jeg da jeg kjenner folk som har tatt påbygg der de før læretiden fikk 5 og 6 i matematikk og naturfag, mens på påbygg sliter de med bare å bestå faget. Så er allerede innstilt på å søke privatist, for uansett hvor lang tid det vil ta, og hvilken kostnad det må få, så er det viktigste for meg å få RETTEN til å studere, og da må du ha bestått påbygg når du kan har yrkesfag og læretid fra før av. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hvis planen din er å studere videre, bør du virkelig undersøke Y-vei... Da slipper du å ta påbygg! Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Studiespesialisering/allmenn er jo ikke en utdanning, det er RETT til å SØKE om å studere, sant? Denne muligheten får man bare ved denne veien? Hva er Y-alternativet? Jeg har søkt rundt på alternativer, og funnet ut at alt jeg kvalifiserer til er påbygg, og ingen andre muligheter. Hva gjør samfunnet Norge med situasjonen min hvis jeg rett og slett ikke består skolen, uansett? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Om du er redd for å stryke på påbygg, hvordan skal du klare et studie? Jeg gjorde det etter min læretid og det gikk helt fint. Endret 1. januar 2015 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hva har du fagbrev i, og hva ønsker du å studere? Y-vei er at du kan studere på Høgskole hvis du har relevant fagbrev, veldig kort fortalt. http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/y-veien Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 La oss si jeg står uten påbygg-kompetansen, og heller ikke har studert. Du får ikke jobb i dagens Norge uten utdannelse. Det var en artikkel om en som gikk på et prestisjefylt studie i England og endte opp på en bensinstasjon i Norge. Hvaslags tilbud har Norge å tilby folk som rett og slett er for DUMME for det teoretiske innen skole? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hvaslags tilbud har Norge å tilby folk som rett og slett er for DUMME for det teoretiske innen skole? Om du har fagbrev skulle det ikke være så veldig vanskelig å få jobb innen det du er utdannet til.. Yrkesfag er for den målgruppen du nevner, hva annet skal du forlange? Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Å få retten til å søke om å studere. Hvis jeg kjeder meg om 50 år kan jeg ikke klage, for jeg vet at jeg ikke valgte påbygg bevisst. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Du mener yrkesfag skulle gitt retten til å søke vanlige studier, i tillegg til å være en halvgod utdanning? Ja, da skjønner vi hvorfor du mener du ikke vil bestå påbygg.. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Tror du misforstår her. Jeg vet hva yrkesfag er, men som rådgiverne sa; den verste avgjørelsen tidligere lærlinger selv har sagt de tok etter 50 år med èn utdannelse og 50 år i samme jobb, var at de ikke tok påbygg, enten for å endre retning helt, eller spesialisere seg innenfor det området de allerede kan, slik at de kan få en ''bedre'' jobb innenfor samme fagretning. Jeg mener ikke yrkesfag skulle gitt retten til noe annet enn retten til å søke om å få lærlingplass, og hvis du er heldig, få det. Det er DERFOR jeg skal søke påbygg, for å få retten til å søke om å studere, for grunnen nettopp det jeg skrev over linjeskiftet. Lenke til kommentar
oyvindlw Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hva er du lærling i? og hva vil du studere videre? hvis du skal studere ingeniørutdanning kan du ta realfagkurs. (http://hist.no/realfagskurs/) Er du over 25 kan du søke studier på realfagkompetanse http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/ Du bør ta en titt her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/ Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Er lærling i kontor, skal utdanne meg innen markedsføring. Har ikke realfag og er ikke over 25 år. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hva er kriteriene for å bli valgt inn når en søker? Får en bøker og PC spandert av skolen? Hvis man aldri har hatt fremmedspråk utenom engelsk, ei heller hatt nynorsk før, hvordan skal man få ''rett'' til å stå over disse? Jeg har aldri hatt nynorsk og lurer virkelig på hvordan jeg skal greie å bestå noe som helst innen det faget. Hvis en lærer plutselig kommer inn og sier vi skal ha spansk, til meg som aldri har hatt fremmedspråk... hvordan rett og slett overleve? Ser at skolene selv ikke har endret så mye på sine tilbudssider av utdanningsprogram, men på VilBli.no er det oppdatert, og når jeg uansett skal søke elektronisk via Vigo sin hjemmeside, og velger Påbygg til Generell Studiekompetanse, da vil vel automatisk kun skolene som tilbyr dette skoleåret 15/16 stå som alternativer i nedtrekkmenyer eller? At jeg stryker på påbygg er sikkert. Rådgiverne som kom for å fortelle om tiden etter læretiden sa at det verste valget tidligere lærlinger hadde tatt når de så tilbake på livet 40 år etter var at de ikke tok påbygg. Likevel understreket de at det faktisk er kun et fåtall som består påbygg, og dette forstår jeg da jeg kjenner folk som har tatt påbygg der de før læretiden fikk 5 og 6 i matematikk og naturfag, mens på påbygg sliter de med bare å bestå faget. Så er allerede innstilt på å søke privatist, for uansett hvor lang tid det vil ta, og hvilken kostnad det må få, så er det viktigste for meg å få RETTEN til å studere, og da må du ha bestått påbygg når du kan har yrkesfag og læretid fra før av. Jeg antar at du søker på påbygg med karaktersnittet ditt, men dette må eventuelt noen andre bekrefte, da jeg aldri har gjort det selv. Bøker får du låne kostnadsfritt av skolen. Når det gjelder PC, fungerer det litt forskjellig fra fylke til fylke. Noen låner dem ut kostnadsfritt, så lenge du skriver under på en kontrakt og forplikter deg til å betale skader som ikke dekkes av forsikringen. Andre steder må du betale stipendet ditt som depositum. Jeg vet ikke om noe annet gjelder påbygg, men på andre studieforberedende linjer må du ha et annet morsmål enn norsk for å få fritak fra sidemål. Man får ikke fritak fra fremmedspråk, men man kan ta privatisteksamen i et annet språk hvis ikke man vil ha fransk, tysk eller spansk. Ellers synes jeg at mye av det du sier er veldig rart. Ingen av medelevene dine er født med kompetanse i sidemål. Du lærer deg nynorsk slik du lærer andre ting, ved å lese og øve. Mange får bedre karakter i sidemål enn i hovedmål fordi det er høyere takhøyde for hvor mye du kan gjøre feil. Du lærer deg bare grammatikken og rettskrivingen til de ordene du bruker oftest, så bruker du ordboka på de ordene du er usikker på under eksamen. Eksamen ligger minst 16 måneder fram i tid nå, så jeg ser ikke hvordan du kan konkludere allerede nå med at det vil gå dårlig. Det vil ikke skje at en lærer plutselig kommer og sier at du skal ha spansk. Hvis du må ha fremmedspråk og aldri har hatt det før, får du velge hvilket språk du vil lære og du starter på det laveste nivået. Du vil også få en timeplan, så du aldri trenger å være uforberedt. For å lære språket, gjør du som i andre fag, deltar i undervisningen og leser og øver så mye du trenger på egenhånd. Jeg kan ikke si hva tidligere lærlinger tenker, men jeg tviler sterkt på at mange 60-åringer føler at livet deres er ødelagt i dag fordi de ikke har studiekompetanse. Man hadde vel heller ingenting som hette påbygning til generell studiekompetanse for 40 år siden. Det er alltid noen som stryker, men det er det i alle fag på alle linjer. Det er ikke fordi påbygg på noen måte er umulig å bestå. Antakelig er pensum litt større og mer krevende enn på yrkesfag, slik det alltid har blitt litt mer avansert for hvert år gjennom hele grunnskolen og videregående. At enkelte stryker på påbygg, henger mer sammen med at de ikke er vant til å jobbe på egenhånd etter skolen og at fagene er mer teoretiske og uinteressante for dem enn yrkesfagene er. Hvis ikke du tror selv at du klarer å bestå, er det ingen vits i å prøve å få studiekompetanse. Du må ikke gjennom påbygg bare for å få rett til å studere. Du skal lære deg noen ferdigheter og kunnskaper du trenger for å ha forutsetninger til å komme deg gjennom et studie. Hvis ikke du kan komme deg greit gjennom påbygg, kan du egentlig bare glemme å studere. Høyere utdannelse er i hvert fall mer krevende og for å bestå en eksamen på en høyskole eller et universitet, må du klare 40 - 50 %. Det tilsvarer vel karakter 3 - 4 på videregående, som ikke er vanskelig så lenge du jobber med skolen, men likevel er utfordrende for enkelte. Hvorfor tror du at det er lettere å bestå fagene som privatist? Hva gjør samfunnet Norge med situasjonen min hvis jeg rett og slett ikke består skolen, uansett? Hvaslags tilbud har Norge å tilby folk som rett og slett er for DUMME for det teoretiske innen skole? Har du en diagnose? Hvis ikke, er du ikke for dum til å forstå teori. Du er født med akkurat de samme egenskapene som de fleste andre. Hvis ikke du klarer å bestå fagene på videregående, er det fordi du ikke har jobbet godt nok med dem. Det er ditt ansvar, ikke Norges. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Men hva om jeg ikke greier å bestå skolen, skal samfunnet ikke gjøre noe da? Så sitter jeg her 1-1-15 med PC og skriver på Diskusjon mens jeg om 10-15 år ikke har PC, ikke har hjem, vel... utenom gata. Jeg har ALDRI hatt sidemål, aldri hatt fremmedspråk, aldri hatt ''ordentlig'' matte. Du kan argumentere med at da må jeg gi en innsats, og jeg kan argumentere med at medelevene mine vil ha ikke bare et bedre grunnlag, men et AVGJØRENDE annet grunnlag enn hva jeg har, fordi de har erfaring fra disse fagene. Staten betaler bare 5 år vgs. skole for deg. Påbygg blir det 5. året, stryker du vil all skole måtte gå via privatist (du må betale selv for skole). Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Hvorfor har du ikke vært borti de tingene? Har du ikke gått på grunnskolen? Det spiller egentlig liten rolle. Hvis ikke du har en diagnose, er det ingenting i veien for å lære disse tingene. Siden du tydeligvis kan skrive bokmål og bruke en PC, er det fullt mulig for deg å lære disse fagene på et år med jevn og god jobbing. Jeg vet ikke hva du legger i "ordentlig matte", men hvis det er alt som er vanskeligere enn matte i 10. klasse, hadde ikke jeg heller vært borti det før jeg skulle ha studiekompetanse. Jeg og mange andre klarte oss likevel. Dette er ditt ansvar. Samfunnet kan ikke lære disse tingene for deg, gå gjennom høyere utdannelse for deg eller jobbe for deg etterpå. Så lenge de økonomiske utsiktene til landet ser halvveis greie ut, vil du antakelig slippe å bo på gata. Du vil nok ha ei seng og mat, men kanskje ikke så mye mer. Endret 1. januar 2015 av Zarac Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2015 Nå er faktum slik at jeg ender på gata på grunn av intelligensen, da er spørsmål; hvordan skal Norge ta seg av meg forsvarlig? Har gått på spesialskoler der vi ikke hadde disse fagene. Lenke til kommentar
oyvindlw Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 De fleste høgskoler legger til rette for de fleste. Da gjør de sikkert dette på påbygg også. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Nå er faktum slik at jeg ender på gata på grunn av intelligensen, da er spørsmål; hvordan skal Norge ta seg av meg forsvarlig? Har gått på spesialskoler der vi ikke hadde disse fagene. Da bør du søke fritak. Vedrørende nynorsk, står det i opplæringsloven § 3-22.Fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål Elevar som har hatt rett til særskild språkopplæring på 8., 9. eller 10. årstrinn i grunnskolen eller på Vg1, Vg2 eller Vg3 i vidaregåande opplæring, kan få fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål. Når ein elev i grunnskolen og vidaregåande opplæring får opplæring etter individuell opplæringsplan, avgjer foreldra eller eleven om eleven skal ha vurdering med karakter i skriftleg sidemål. Valretten gjeld berre dersom enkeltvedtaket om spesialundervisning omfattar skriftleg sidemål. Elevar i heile grunnopplæringa og privatistar i vidaregåande opplæring har også rett til fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål dersom dei: a) på grunn av sjukdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert av ein sakkunnig, har problem med å greie begge målforma b) ikkje har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole c) fylte vilkåra for fritak frå opplæring eller vurdering i skriftleg sidemål i grunnskolen, men på grunn av dokumentert saksbehandlingsfeil likevel ikkje fekk fritak. Skoleeigaren skal stryke standpunktkarakter eller eksamenskarakter i skriftleg sidemål dersom en elev eller privatist som har fått innvilga fritak frå vurdering med karakter etter denne føresegna, likevel har fått vurdering i skriftleg sidemål. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2015 Må man ha dokumentasjon på krav om tilrettelegging? Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2015 Nå er faktum slik at jeg ender på gata på grunn av intelligensen, da er spørsmål; hvordan skal Norge ta seg av meg forsvarlig? Har gått på spesialskoler der vi ikke hadde disse fagene. Da bør du søke fritak. Vedrørende nynorsk, står det i opplæringsloven § 3-22.Fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål Elevar som har hatt rett til særskild språkopplæring på 8., 9. eller 10. årstrinn i grunnskolen eller på Vg1, Vg2 eller Vg3 i vidaregåande opplæring, kan få fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål. Når ein elev i grunnskolen og vidaregåande opplæring får opplæring etter individuell opplæringsplan, avgjer foreldra eller eleven om eleven skal ha vurdering med karakter i skriftleg sidemål. Valretten gjeld berre dersom enkeltvedtaket om spesialundervisning omfattar skriftleg sidemål. Elevar i heile grunnopplæringa og privatistar i vidaregåande opplæring har også rett til fritak frå vurdering med karakter i skriftleg sidemål dersom dei:a) på grunn av sjukdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert av ein sakkunnig, har problem med å greie begge målforma b) ikkje har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole c) fylte vilkåra for fritak frå opplæring eller vurdering i skriftleg sidemål i grunnskolen, men på grunn av dokumentert saksbehandlingsfeil likevel ikkje fekk fritak.Skoleeigaren skal stryke standpunktkarakter eller eksamenskarakter i skriftleg sidemål dersom en elev eller privatist som har fått innvilga fritak frå vurdering med karakter etter denne føresegna, likevel har fått vurdering i skriftleg sidemål. Men gjelder dette påbygg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå