Gå til innhold

Sony RX 100 II - for en nybegynner?

Anbefalte innlegg

Takk for svar alle sammen.

Skal ta en titt på dette kameraet.

Hvordan er egentlig dette kameraet med litt mørkere omgivelser?

Til kompaktkamera å være er det "as good as it gets" når det gjelder dårlig lys.

Jeg fikk testet kameraet i dag og det føltes veldig bra. Veldig lite som jeg også ville ha.

En ting jeg merket når jeg prøvde å ta bilder at jeg synes ting blir veldig smått på displayet kanskje er det en vanesak. Men følte jeg mistet litt oversikten egentlig.

Men regner med det ser mye bedre ut når man legger inn bilde over en pc og får full størrelse på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar alle sammen.

Skal ta en titt på dette kameraet.

Hvordan er egentlig dette kameraet med litt mørkere omgivelser?

Til kompaktkamera å være er det "as good as it gets" når det gjelder dårlig lys.

Jeg fikk testet kameraet i dag og det føltes veldig bra. Veldig lite som jeg også ville ha.

En ting jeg merket når jeg prøvde å ta bilder at jeg synes ting blir veldig smått på displayet kanskje er det en vanesak. Men følte jeg mistet litt oversikten egentlig.

Men regner med det ser mye bedre ut når man legger inn bilde over en pc og får full størrelse på det?

Bildene blir som fra alle andre kameraer så på PCen blir det det samme. Kansje du er vant til at mobiltelefonen har mindre vidvinkel eller større skjerm.

Lenke til kommentar

Bilde blir akkurat like stort som det bildet som du ser på skjermen i kameraet, du kan zoome hvis du ønsker motivet i bildet skal komme nærmere, kan du ikke zoome mer ut så er det det faktiske utsnittet på bildet du får.

Lenke til kommentar

Bilde blir akkurat like stort som det bildet som du ser på skjermen i kameraet, du kan zoome hvis du ønsker motivet i bildet skal komme nærmere, kan du ikke zoome mer ut så er det det faktiske utsnittet på bildet du får.

er nok jeg som formulerte meg feil.

Bilde blir vel like stort, men bilde vises i en større format kan man vel si over pcen? eller?

Dermed får man på en måte bedre oversikt over det bilde og detaljene enn på et lite display over kameraet tenkte jeg

eller tenker jeg helt feil?hehe

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Oppløsningen på RX100 er 5472 x 3648 piksler, så du skal ha en ganske stor skjerm for å ikke klare og fylle hele skjermen med bildet.

ok takk, med andre ord veldig god oppløsning.

Har du dette kameraet? eller har du testet det?

Lenke til kommentar

ok takk, med andre ord veldig god oppløsning.

Har du dette kameraet? eller har du testet det?

Detaljnivået på bildene er "as good as it gets" for kompaktkameraer - det er blant annet dette kameraet er spesielt kjent for. :)

Ok, da tror jeg at jeg bare bestiller det

Enkelt og greit,hehe

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Du gjør nok ikke dumt i det :)

Det jeg savner mest med 5D MK III med alskens L-optikk som man aldri får med et slikt kompaktkamera er ergonomi, treffsikkerhet med tanke på autofokus, lynrask tilgang til alle innstillinger etc. Samt så klart den gode lysstyrken dyr optikk tilbyr. Desverre så passer det svært dårlig for meg å ha slikt utstyr til mitt bruk så det blir nok ikke kjøpt igjen.

Hvis jeg skulle finne på og kjøpe meg systemkamera igjen så blir det noe langt enklere og rimleigere og da er nok kameraer som Olympus eller Fujifilm som scorer høyest. Men dette er uansett en saga blått foreløpig.

RX100II er med meg over alt stort sett og faktisk tar jeg fler bilder med mobilen enn RX100II også. For dokumentasjonen sin skyld samt at det er langt enklere å dele bildene med andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du gjør nok ikke dumt i det :)

Det jeg savner mest med 5D MK III med alskens L-optikk som man aldri får med et slikt kompaktkamera er ergonomi, treffsikkerhet med tanke på autofokus, lynrask tilgang til alle innstillinger etc. Samt så klart den gode lysstyrken dyr optikk tilbyr. Desverre så passer det svært dårlig for meg å ha slikt utstyr til mitt bruk så det blir nok ikke kjøpt igjen.

Hvis jeg skulle finne på og kjøpe meg systemkamera igjen så blir det noe langt enklere og rimleigere og da er nok kameraer som Olympus eller Fujifilm som scorer høyest. Men dette er uansett en saga blått foreløpig.

RX100II er med meg over alt stort sett og faktisk tar jeg fler bilder med mobilen enn RX100II også. For dokumentasjonen sin skyld samt at det er langt enklere å dele bildene med andre.

blir nok å skaffe det til uken, var få butikker som hadde den nå den første uken på åre.t

Men siden vi er inne på det.

du skriver det er langt enklere å dele bildene med andre over mobilen og den ser jeg.

Funker det ikke å dele bildene enkelt via wifi systemet på kameraet eller er ikke det så enkelt som det høres ut som?

Jeg tenker det går vel an å koble seg på nettverket til mobilen eller å overføre bildene fra kameraet til mobilen trådløst uansett hvor man befinner seg

Er det stor forskjell på zoomingen på RX II og III?

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Dele bilder fra kamera via smartmobil er fullt mulig å gjøre, men det er mye mer tungvindt enn via en smartmobil hvor det er snakk om ett par trykk på touchskjermen, som feks ta ett bilde og legge ut på Instagram.

Skal jeg overføre fra Olympus OM-D E-M1 til smartmobilen må jeg søke opp Wifi nettverket som innebærer ekstra knoting både på mobil og kameraet, deretter velge funksjon på mobilen for å laste over bildet, finne det bildet jeg ønsker og sende det over. Når det er gjort må jeg finne ut hvilket App/mail osv jeg skal dele via.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Skal jeg overføre fra Sony må jeg starte wifi-nettverket på kameraet. Den forhåndgodkjente telefonen min blir så automatisk tilkoblet til dette nettverket når jeg starter appen. Jeg kan så overføre det jeg vil.Akkurat det samme forløpet gjelder for Fujifilm sin løsning.

Litt mer fuzz enn bilder som allerede ligger på telefonen, men verdt det til tusen.

Slik du forklarer det, høres det for meg ut som Olympus har valgt en mer knotete løsning enn nødvendig.

Til topic, så er Sony RX100 II et knallbra kompaktkamera, med et lite fortrinn i svakt lys fra RX100 I, med førstnevntes bakbelyste sensor. Personlig syns jeg dog blitskoen er unødvendig og gjør kameraet mer klumpete enn nødvendig, men mange setter sikkert pris på mulighetene denne tilbyr. F.eks med ekstern mikrofon til video. For man kommer ikke bort fra at disse er svært gode på videoopptak, i tillegg til å være det ypperste man finner av kompaktkameraer i lommevennlig format.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...