madman88 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Hei, Jeg er ute etter et godt kompaktkamera , men det er viktig at jeg kan ha det som et lommekamera.Personlig kan jeg svært lite om kameraer, men jeg har funnet ut med litt erfaring at kamera til 1000-2000 er uaktuelt, der jeg ofte føler det har vært dårlige kameraer. Jeg er villig til å bla opp så mye som rundt 5000 kr og personlig synes jeg Sony RX 100 II så ut som et spennende kamera.Hva tenker dere som kan mer om dette faget?For en nybegynner som skal ta bilder på ferie, fotballkamper og diverse er dette et godt kjøp?Og er det vanskelig å håndtere et kamera som dette? Si deres mening Vil også ønske dere et godt nytt år! Endret 1. januar 2015 av madman88 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Dette er rett og slett et knakende godt kamera, som har skikkelig god bildekvalitet, er lett å bruke og er noe å "vokse" i. Et meget godt kjøp - både for nybegynnere og entusiaster. Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Dette er rett og slett et knakende godt kamera, som har skikkelig god bildekvalitet, er lett å bruke og er noe å "vokse" i. Et meget godt kjøp - både for nybegynnere og entusiaster. Takk for svar. Det er kanskje litt i overkant i prisklassen for et kompaktkamera av det jeg har lest, men ved første øyekast fristet dette aller mest. Vil ha et godt lommekamera og vil tro dette er et av de bedre valgene:) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Det orginale RX100 til 3395 kr er veldig likt så har du ikke spesielle krav så gir det mer for pengene. Det er veldig mange instillinger som kan være forvirrende i starten men setter du det på grønn auto så tar det veldig gode bilder helt automatisk. Det eneste jeg lurer på er fotballkamper, har du tenkt på oversiktsbilder eller zoome helt inn på spillerne? Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Det orginale RX100 til 3395 kr er veldig likt så har du ikke spesielle krav så gir det mer for pengene. Det er veldig mange instillinger som kan være forvirrende i starten men setter du det på grønn auto så tar det veldig gode bilder helt automatisk. Det eneste jeg lurer på er fotballkamper, har du tenkt på oversiktsbilder eller zoome helt inn på spillerne? Takk for svar. Mye av grunnen til at jeg tenkte på RX 100 II er grunnet Wifi så jeg kan flytte over bildene kjapt på mobilen f.eks osv. RX 100 støtter ikke den funksjonen så Jeg tenkte mest oversikts bilder , når man drar på en fotballkamp eller andre idretts arrangements. Men slik jeg har forstått det så er Zoome funksjonen veldig bra på RX 2? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Du har ikke så mye "zoom" på RX100'ene - de har ikke så mye tele. Men - de har til gjengjeld veldig lyssterk og skarp optikk, som gir særs god bildekvalitet. Man får ikke i pose og sekk - RX100 er ingen superzoom, men har desto bedre bildekvalitet. Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Du har ikke så mye "zoom" på RX100'ene - de har ikke så mye tele. Men - de har til gjengjeld veldig lyssterk og skarp optikk, som gir særs god bildekvalitet. Man får ikke i pose og sekk - RX100 er ingen superzoom, men har desto bedre bildekvalitet. okey, så det finnes ikke et kamera som kan gi meg begge delene til denne prisen? Men jeg vil likevel tro zoom på dette kamera kontra mobil er to helt forskjellige verdener? Endret 1. januar 2015 av madman88 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Du har ikke så mye "zoom" på RX100'ene - de har ikke så mye tele. Men - de har til gjengjeld veldig lyssterk og skarp optikk, som gir særs god bildekvalitet. Man får ikke i pose og sekk - RX100 er ingen superzoom, men har desto bedre bildekvalitet. okey, så det finnes ikke et kamera som kan gi meg begge delene til denne prisen? Men jeg vil likevel tro zoom på dette kamera kontra mobil er to helt forskjellige verdener? Hvis det finnes et slikt superzoom kamera så vil du trenge en bag å bære det i. Det slår uansett mobiltelefonen på alle mulige måter. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Alle tre Sony RX100 modellene har vel omtrent vunnet alt av tester de har blitt kastet inn i og siste av RX100 III var mot Lumix LX, Fujifilm X30, 2 x Canon hvor Sony igjen vant og Lumix LX hakket bak. Det er jo alltid ulike krav osv til kameraer og personlig hadde jeg valgt Lumix LX pga bedre grep og tilgjenglige hjul for innstillinger. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 okey, så det finnes ikke et kamera som kan gi meg begge delene til denne prisen? Men jeg vil likevel tro zoom på dette kamera kontra mobil er to helt forskjellige verdener? Kameraet har litt tele, men er ikke en superzoom - det er ikke mengden zoom det utmerker seg i. Det er derimot kameraet som har best bildekvalitet i klassen - ut fra størrelsen er det best bildekvalitet og detaljnivå - både i godt og dårlig lys. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Skal du ha kameraet i lomma må du nok gå på kompromiss men brennvidde/zoom, spesielt hvis bildekvalitet er viktig. Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 okey, så det finnes ikke et kamera som kan gi meg begge delene til denne prisen? Men jeg vil likevel tro zoom på dette kamera kontra mobil er to helt forskjellige verdener? Kameraet har litt tele, men er ikke en superzoom - det er ikke mengden zoom det utmerker seg i. Det er derimot kameraet som har best bildekvalitet i klassen - ut fra størrelsen er det best bildekvalitet og detaljnivå - både i godt og dårlig lys. takk for svar alle sammen. Med tanke på at jeg har lyst på topp bildekvalitet og et lommekamra, er det dette jeg bør velge eller er det andre kameraer som er i samme kategori ,men som er litt mindre? Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Med tanke på at jeg har lyst på topp bildekvalitet og et lommekamra, er det dette jeg bør velge eller er det andre kameraer som er i samme kategori ,men som er litt mindre? Uansett hva du velger så er det kompromisser med et kamera. Den eldste RX100-modellen er også minst og lettest (rundt 250 gram) av de tre versjonene. Du får omtrent samme bildekvalitet, men litt mer zoom med Canon G7X. Det har ikke får like bra karakterer i tester som RX100, men G7X har også sine sterke sider. Vil du ennå mer ned i størrelse, eller beholde størrelse og få mer zoom må du velge noe med mindre sensor - og dårligere ytelse på høy ISO. Både Canon S110/S120 og Panasonic LF1 er bra modeller og veier rundt 200 gram, LF1 har mest zoom av disse. Panasonic har også TZ60 som er et kompakt superzoomkamera med 30x optisk zoom, men da med ennå mindre sensor. Men selv TZ60 har bedre bildekvalitet enn et mobilkamera. Det er en elektronikkmesse neste uke hvor det sannsynligvis vil lanseres nye modeller, om det kommer noe nytt som er interessant for deg vet jeg ikke, men har du det ikke veldig travelt kan det være lurt å se hva som kommer. Det kan imidleritd ta både uker og måneder før nye modeller er i butikkene i Norge. Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2015 Med tanke på at jeg har lyst på topp bildekvalitet og et lommekamra, er det dette jeg bør velge eller er det andre kameraer som er i samme kategori ,men som er litt mindre? Uansett hva du velger så er det kompromisser med et kamera. Den eldste RX100-modellen er også minst og lettest (rundt 250 gram) av de tre versjonene. Du får omtrent samme bildekvalitet, men litt mer zoom med Canon G7X. Det har ikke får like bra karakterer i tester som RX100, men G7X har også sine sterke sider. Vil du ennå mer ned i størrelse, eller beholde størrelse og få mer zoom må du velge noe med mindre sensor - og dårligere ytelse på høy ISO. Både Canon S110/S120 og Panasonic LF1 er bra modeller og veier rundt 200 gram, LF1 har mest zoom av disse. Panasonic har også TZ60 som er et kompakt superzoomkamera med 30x optisk zoom, men da med ennå mindre sensor. Men selv TZ60 har bedre bildekvalitet enn et mobilkamera. Det er en elektronikkmesse neste uke hvor det sannsynligvis vil lanseres nye modeller, om det kommer noe nytt som er interessant for deg vet jeg ikke, men har du det ikke veldig travelt kan det være lurt å se hva som kommer. Det kan imidleritd ta både uker og måneder før nye modeller er i butikkene i Norge. Jeg har som sagt ikke tenkt å bli noe proff på dette området, men mest til bruk på ferier og diverse Tror Sony sitt kamera dekker mitt behov, men i verste fall går det ikke an å kjøpe ekstra ting for at kamera yter mest mulig eller gjelder dette ikke kompaktkameraer? Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Du skal leite lenge etter kompaktkamera hvor du kan kjøpe objektiver hvis det var det du lurte på. Jeg er selv strålende fornøyd med RX100 II (og jeg hadde ikke peiling på kamera før innkjøpet), og selv om jeg ikke merket problemer med å holde kompaktkameraet så ble det helt fantastisk å holde i når jeg kjøpte AGR1 grep til kameraet. En liten gorillapod til stativ gjør også underverker hvis du skal ta bilder av f.eks. fyrverkeri med lang eksponeringstid. RX 100 I og II har også hot shoe, men ellers er det fint lite ekstrautstyr å kjøpe til de fantastiske kompaktkameraene. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Det finnes til noen kompaktkameraer "objektiver" som kan skrues på objektivet for å kunne feks gi mer vidvinkel, fisheye effekt eller mer tele, men optisk så gir dette sjeldent bra resultatet da dette er ofte rimelige løsninger. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Jeg har solgt absolutt ALT av speilreflekser og svindyr optikk til fordel for RX100II og det er et fantastisk lite og flott kamera. Så klart ikke på høyde med det jeg har hatt tidligere, men i godt lys er bildekvaliteten nærmest den samme. Hadde derimot noen gitt meg 7.000 spenn øremerket til kamera, så hadde jeg solgt RX100II for rundt 3.000,- og kjøpt meg Fujifilm X-E2..igjen. Eller kanskje t.o.m. X100S. De to er de kameraene jeg har hatt som jeg har vert mest fornøyd med. Men grunnet andre prioriteringer (MC utstyr) så ble de solgt til fordel for RX100II. Jeg mener RX100II er et perfekt kamera på mange måter, så løp og kjøp Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 RX 100 I og II har også hot shoe, men ellers er det fint lite ekstrautstyr å kjøpe til de fantastiske kompaktkameraene. RX100 I har ikke blitssko så der kan det ikke monteres blits. RX100 II er min favoritt av RX100-versjonene nettopp fordi det har blitssko som gir mulighet for blits og elektronisk søker. RX100 II har også en nyere sensor og LCD-skjerm som kan vippes. RX100 III har ikke blitssko, men innebygd søker (som er det jeg ville brukt blitsskoen til på RX100 II). RX100 III har imidlertid annet zoomområde som passer dårligere til mitt bruk. Men som sagt i første innlegg, versjon I er det minste og letteste RX100, også viktige egenskaper. Ellers enig med andre kommentarer, kjøper du kompaktkamera så er det lite ekstratustyr som er verdt å ha. Er du ikke fornøyd med det innebygde zoomområdet er det bedre å se etter et annet kamera enn å prøve å løse det med forsatslinser. Det finnes noen små systemkameraer (som går i en stor lomme) hvor du kan bytte linse. Panasonic GM1 er førstevalget med tanke på størrelse. Der kan du få kamera med et knøttlite standardobjekitv (12-32) og kjøpe en liten 35-100 i tillegg for en flott og kompakt pakke, men da ryker budsjett kraftig og du må ha med ekstra objektiv. Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2015 Takk for svar alle sammen. Skal ta en titt på dette kameraet.Hvordan er egentlig dette kameraet med litt mørkere omgivelser? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Takk for svar alle sammen. Skal ta en titt på dette kameraet. Hvordan er egentlig dette kameraet med litt mørkere omgivelser? Til kompaktkamera å være er det "as good as it gets" når det gjelder dårlig lys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå