Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med sammenkobling

Anbefalte innlegg

Jeg har snart sittet et halvt døgn for å prøve å koble sammen min stasjonære og bærbare via en router (SMC) :wow:

Framgangsmåten jeg har brukt har vært å gå inn på mine nettverkssteder og trykket på installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk. Jeg har videre valgt løsningen for de som har nettverkshub (under annet). Deretter har jeg valgt min trådløse nettverkskobling (får der en advarsel om at denne løsningen ikke anbefeles fordi det er mer enn en maskin som er koblet til internett, men ser ikke andre alternativer som passer). Deretter er det dette med å lage diskett og putte den inn i en den andre maskinen for å gjenta samme prosess. Utrolig nok ber den andre maskinen lage nok en diskett og gjenta på den første - igjen - osv...

Men maskinene finner hverandre ikke. Jeg har sett den stasjonære fra den bærbare enkelte ganger fra mine nettverkssteder, men da får jeg beskjed om at stasjonær ikke er tilgjengelig og at jeg mangler tillatelse :roll:

Kan noen her se hva jeg gjør feil? Er det virkelig så tungvint å koble sammen to maskiner via routeren? Jeg trenger sårt å få overført filer mellom maskinne uten og brenne hver gang, og det var også derfor jeg kjøpte routeren med trådløst nettverk, som er et trist kapittel for seg selv med stadig utkobling.

Håper nå bare på hjelp :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at du må ha felles arbeidsgruppe - MSHOME.

Dette er mange som glemmer.

Når du har denne adressen og kjører WinXP på begge maskinene så skal alt ordne seg selv.

Finner du SMC routeren når du legg inn IP adressen til den?

Bruk arbeidsgruppe - MSHOME. ;)

Lenke til kommentar
Husk at du må ha felles arbeidsgruppe - MSHOME.

Dette er mange som glemmer.

Når du har denne adressen og kjører WinXP på begge maskinene så skal alt ordne seg selv.

Finner du SMC routeren når du legg inn IP adressen til den?

Bruk arbeidsgruppe - MSHOME. ;)

Hei, ja, jeg har felles arbeidsgruppe, og den heter MSHOME.

Men en ting jeg ikke skjønte helt var det du spør om at jeg finner SMC routeren når jeg legger inn IP-adressen. Hvor skjer det? Er det tidilg i fasen når maskinen skal finne nettverkskortene? På min stasjonære finner den kun det intigrerte nettverkskortet. Det har jeg nå koblet ut, og da går den rett til SMC-kortet seinere i programmet.

Lenke til kommentar
Dersom du åpner Internett Explorer og i adresse feltet legger inn IP adressen til routeren. Adressen finner du i instruksjonsboken som fulgte.

Jeg trur adressen er...

http://192.168.123......

ok, nå har jeg funnet SMC'en med ip-adressen. Men skjønner ikke så mye om hvor jeg skal legge denne ip-adressen. Nå har jeg ikke fast ip-adresse, tror jeg. Men hva med fysisk adresse for det trådløse kortet?

Ser forresten et ikon for den stasjonære i den bærbare, under vis datamaskiner i arbeidsgruppen (men ingen tilgjenglighet), men i den stasjonære finner jeg ingen ikon for den bærbare...

Nå har jeg sittet med denne dritten i snart et døgn :grumpy:

Men takk for all hjelp så langt

Lenke til kommentar

Dersom du har WinXP..

Det du skal gjøre er å trykke:

Start/Settings/network connection/set up home or small office network.

Kjør denne og følg instruksjonene. Da vil de andre maskinene komme opp på denne siden. For å kunne komme deg inn på den andre PC'en så må du dele f.eks HD (Gi den andre PC'en tilgang).

Lenke til kommentar

Dersom du har koblet til alle PC'ene til routeren og har slått de på. Samt sjekket at du får kontakt med SMC routeren ved å legge inn IP adressen i Internett Explorer på alle PC'ene (en og en) og logget deg på som "admin", da skal dette FUNGERE.

Dersom det ikke gjør det da har jeg ikke flere gode råd.

NB!

Har du gitt hver PC et navn? Det må du gjøre.

Lenke til kommentar

har ikke lest det over for orker ikke settt meg inn i det.. men har smc og det er bare å gå på nettverksorta og ta på mota ip adrsesse automatisk... (hvis du har dhcp på routeren som meg)

det trådøse har ikke ikke peling på...

og til de som sier at man må ha samme arbeidgruppe, det er bere tull, det gåt fortere da men man må ikke ha det...

hvis det ikke er dhcp på routeren din så må du sette opp netterkskorta dine med ip f.eks

router -- 192.168.0.1

pc 1 -- 192.168.0.2

pc 2 -- 192.168.0.3

Lenke til kommentar

Sliter med nøyaktig samme problem selv om det er noen trøst. Prøver å få den bærbare og stasjonære i nettverk gjennom DI-614+, kjører wizard på begge to, men de finner hverandre ikke samma ****** hva man gjør. Løsningen til nå har vært å sette opp ftp-konto på den stasjonære som den bærbare kobler seg opp til, men det er ikke en gyllen løsning...

Lenke til kommentar

Sliter fortsatt med ikke å få kontakt mellom maskinene via routeren. Jeg har noen spørsmål som det hadde vært fint om noen kunne svare:

1. På den ene maskinen, den stasjonære, er det et intigrert nettverkskort i tillegg til den trådløse som jeg selv har instalert. Jeg har deaktivert den, men er det nok? Må det slettes eller eventuelt gjøres noe mer fysisk?

2. Jeg prøver med å søke ping på den andre maskinen via CMD ved å skrive ping ip 192.154.34.3 (fake ip), men får ikke svar. Gjør jeg noe feil?

Til informasjon finner jeg den stasjonære på den bærbare, men får ingen tilgang. Fra den stasjonære vises timeglasset et stund når jeg prøver å finne den bærbare via Mine nettverkssteder, og deretter får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang til Mshome.

Lenke til kommentar

ok, nå har jeg oppdaget noe her på den stasjonære, som er relevant til spørsmål 1 over. Når jeg velger installer nytt hjemmenettverk og velger internett-tilkobling kan jeg velge trådløs nettverkstilkobling. MEN når jeg velger tilkpbling til nettverket, til det som skal være bro, får jeg ikke velge det trådløse. Det eneste alternativet jeg får er dette helsikes intigrerte kortet, Realtek RTL89169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC.

Pokker, jeg hater allerede nettverk og har nesten mareritt om det om natta :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...