Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt kjøkken - Tips til smarte løsninger

Anbefalte innlegg

Hei og Godt Nytt År folkens!

Har aldri vært helt fornøyd med kjøkkenløsningen i leiligheten min og tenkte å begynne å planlegge nytt. Kjøkkenet ser i dag slik ut:

post-31667-0-94507200-1420117112_thumb.jpg

Hovedpoenget er å få mer skapplass. Det betyr at det primært skal skap opp på veggene. I tillegg er jeg missfornøyd med hvitevarer og kommer til å bytte disse. Det er i dag kombinert kjøl/frys i høyskapet helt til høyre (Øverste dør er et skap). Ønsker mer plass både til kjøl og frys og har sett på side-by-side løsning. Dette vil gi betydelig mer kjøleplass og ørlite mer fryseplass. I tillegg til vann/is-dispenser. Alternativet er å ha helt kjøleskap der kombiskapet står nå og ha en halv integrert frys under komfyren. Har også vurdert å ha platetoppen på øya, men vil da få et problem med avsug. Ønsker ikke noe avtrekk som går ned over øya.

Kjøl/Frys

Alternativ 1: Side-by-Side kjøl/frys

Konsekvenser: Ovn må flyttes under platetopp og innebygget micro forsvinner. Det blir for mye å ha side-by-side pluss høyskap ved siden av.

Alternativ 2: Helt kjøleskap der kombiskapet står i dag. Frys under ovn (dersom det finnes/er mulig). Alternativt hadde det vært kult med ekte fryseboks under deler av "øya" der benkeplaten løftes opp for å komme til. Men vet ikke om det finnes slike løsninger.

Komfyr/plate

Her blir det induksjonstopp. Usikker på hvilke type, men vil helst ha en bred topp (1 meter?) med fleksible soner om det finnes.

Komfyr har jeg ikke noe preferanser på, men blir vel en pakke sammen med toppen,

Vask

Dagens løsning med en stor kum og en liten er lite funksjonelt. skal ha en bred vask med to store kummer.

kjøkkenskrog

Ingen preferanser. Gjerne IKEA om det tilfredsstiller våre behov for løsninger

Smarte løsninger

Dette er egentlig det viktigste punktet når man skal ha nytt kjøkken. Og her ønsker jeg så mange tips/erfaringer som mulig

1) Det skal være spotter/lysrør under alle veggskapene

2) Det skal være nok med stikkontakter

3) Ser at enkelte kjøkken har smarte underskapløsninger for store elektriske duppeditter som kaffemaskin/kjøkkenmaskin etc. som man hever hele hyllen dette står på.

Innspill og tips tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Sjekk ut Kvikk sine priser.

Jeg ville kanskje valgt å gjøre øya større slik at den bedre funker for spiseplass for flere mennesker, og jeg ville ikke hatt platetoppen der pga sprut.

Kjøl/frys ville jeg godt for standard løsning med en kompressor som er stillegående. Du kan få frys med plass for isterningsbrett for jeg ville ikke valgt is/vanndispenser.

Husk du bør ha lystlist under overskapene.

Stor og liten kum synes jeg selv er kjekt.

Om micro ikke benyttes ofte kan den jo byttes ut med is/vann/kaffe-maskin.

Alternativet er jo å smelle opp overskap der det ikke er skap i dag og heller beholde kjøkkenet som det er og kanskje tenke på å bytte benkeplate.

Lenke til kommentar

Side-by-Side vil kanskje virke veldig ruvende på et så lite kjøkken. Skapene er vesentlig dypere og med store dører vil det vil det ta temmelig stor plass i bruk.

Hvis man skal ha frys under stekovn, må stekovnen heves til samme høyde som benkeplate for å få plass. Kan også være uheldig å ha varmen rett over frysen.

Hva med å fjerne hele skapet med det integrerte kombiskapet og sette inn et frittstående høyt kombiskap? Vil gi merkbart større plass i kjøl/frys.

For mer skapplass er det jo greit å sette opp overskap over oppvaskbenken, evnt også over platetopp hvis man bytter til annen ventilator.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk ut Kvikk sine priser.

Takk, skal ta meg en tur innom Kvik.

Jeg ville kanskje valgt å gjøre øya større slik at den bedre funker for spiseplass for flere mennesker, og jeg ville ikke hatt platetoppen der pga sprut.

Jeg har vurdert å kanskje bytte underskapene på øya fra 38cm til 60cm dybde. Plassen som tas blir fra selve kjøkkenarealet da det er ganske greit at øya ikke går kant i kant med veggen slik at barkrakkene ikke står for mye i veien i rommet. Jeg har spisebord rett foran øya, men vi bruker øya til de fleste måltider når det bare er oss to og er enig i at den er i minste laget i dag.

Platetopp på øya blir nok ikke aktuelt.

Husk du bør ha lystlist under overskapene.

Ja, det er et must.

Om micro ikke benyttes ofte kan den jo byttes ut med is/vann/kaffe-maskin.

Micro benyttes relativt ofte, men skal vurdere å kanskje ha en frittstående eller montert under et av de nye overskapene. Dette er en ikea-greie som så vidt jeg forstår har mindre innvendige mål enn normale microer og tar derfor alt for stor plass nå i forhold til nytteverdien.

Alternativet er jo å smelle opp overskap der det ikke er skap i dag og heller beholde kjøkkenet som det er og kanskje tenke på å bytte benkeplate.

Det er ikke helte utenkelig, men ønsker å ha overskap i samme form/farge som underskap og siden det som er der er gammel ikea-modell tror jeg det er mest hensiktsmessig å bytte hele kjøkkenet. Spesielt med tanke på at jeg ønsker å forbedre innredningen og skaffe fixe løsninger som kjøkkenmaskin plassert på "hevbar skuff" etc.

Takk for innspill!

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Side-by-Side vil kanskje virke veldig ruvende på et så lite kjøkken. Skapene er vesentlig dypere og med store dører vil det vil det ta temmelig stor plass i bruk.

God vurdering og jeg er litt enig. Spesielt det du sier om at den nok er mye dypere. Og de store dørene fordrer luft på begge sider.

Hvis man skal ha frys under stekovn, må stekovnen heves til samme høyde som benkeplate for å få plass. Kan også være uheldig å ha varmen rett over frysen.

Å heve stekeovnen blir nok ikke aktuelt. Da blir det for høyt og upraktisk igjen. Så da blir det nok å skrinlegge alternativet for å ha frys under stekeovn.

Hva med å fjerne hele skapet med det integrerte kombiskapet og sette inn et frittstående høyt kombiskap? Vil gi merkbart større plass i kjøl/frys.

Dette høres ut som noe som kanskje blir løsningen. Jeg kan ikke fjerne skapet helt for det vil se utrolig dumt ut med et enkelt høyskap ved siden av et frittstående kjøleskap. Men det skal ikke være noe problem å få lagt inn noen pyntelister slik at det ser ut som om det er integrert og et skap over som passer med resten av kjøkkenløsningen.

For mer skapplass er det jo greit å sette opp overskap over oppvaskbenken, evnt også over platetopp hvis man bytter til annen ventilator.

Ja, ventilatoren skal fjernes og det skal monteres overskap på begge vegger.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...