Peacerich Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hei, jeg har altså tenkt til å kjøpe meg en ny pc da min er begynt å blitt ganske så gammel og lurte på om det var noen med tips til hva jeg burde kjøpe.Har selv vært å sett på deler og laget en liste med disse men vil høre hva dere mener om delene.CPU, RAM og Hovedkort: OppgraderingpakkeCPU Kjøler: Corsair H100i eller Noctua NH-D15GPU: Msi GTX 980PSU: Corsair Gold 650WKabinett: Fractal Design Define R5Har nettopp kjøpt ny HDD, men vurderer å kjøpe en til SSD.Takk på forhånd Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hei!Litt mer informasjon hadde gjerne hvert greit å få først .Slik som:Hva skal du bruke pcen til?Ser du har valgt R5 kabinettet, er dette på grunn av at du vil ha en veldig stille pc?Ser også du har valgt x99 plattformen, er dette noe du vil holde deg til(x99 er bra om du gjør andre ting enn spill, slik som videoredigering. Ellers så kan det være bra om du først vil bruke en del penger på en ny pc, men det koster en del ^^).Så kan jeg si med en gang at du bør gå for en bedre PSU Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Lagde en kjapp liste på netonnet : http://puu.sh/dVvm5/e31a46b968.pngMed 2xgtx970 vil du få enda bedre ytelse, enn med 1x980 ^^ Lenke til kommentar
Peacerich Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Ja R5 Kabinettet var på grunn av at jeg ville ha litt mer stille PC.5820k vil jeg ha, har sett på 4970k også men tenkte jeg ville bruke litt extra når jeg først skal kjøpe PC.Hvorfor er PSU'en dårlig? trudde gold va bra og at jeg ikke trengte mer W enn 650? Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Ja R5 Kabinettet var på grunn av at jeg ville ha litt mer stille PC. 5820k vil jeg ha, har sett på 4970k også men tenkte jeg ville bruke litt extra når jeg først skal kjøpe PC. Hvorfor er PSU'en dårlig? trudde gold va bra og at jeg ikke trengte mer W enn 650? Joda den er Gold, men den har ikke gjort det så bra i tester ^^. Også får du jo 100 mer watt med EVGA sin for knapt 100 kr Lenke til kommentar
Peacerich Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 En ting jeg også lurte på var om Noctua NH-D15 faktisk passer til 2011v3 socket? ser det bare står 2011 socket på Komplett sine sider. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor utnytte bare 2 av de 4 minnekanalene? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 En ting jeg også lurte på var om Noctua NH-D15 faktisk passer til 2011v3 socket? ser det bare står 2011 socket på Komplett sine sider. Samme fester som på 2011 og 2011-3 Lenke til kommentar
Peacerich Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor utnytte bare 2 av de 4 minnekanalene? Er faktisk 8 minnekanaler på det jeg linket, men blir ganske dyrt visst jeg skal fylle opp alle, er noe jeg kanskje blir å gjøre etterhvert. Lenke til kommentar
Peacerich Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Lagde en kjapp liste på netonnet : http://puu.sh/dVvm5/e31a46b968.png Med 2xgtx970 vil du få enda bedre ytelse, enn med 1x980 ^^ er forskjellen på 2x970 og 1x980 stor? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor utnytte bare 2 av de 4 minnekanalene? Er faktisk 8 minnekanaler på det jeg linket, men blir ganske dyrt visst jeg skal fylle opp alle, er noe jeg kanskje blir å gjøre etterhvert. Nei, det er 8 minneporter, 2 per minnekanal. Antall minneporter sier noe om antall minnemoduler du kan sette i kortet. Antall minnekanaler sier noe om hvor mange minnemoduler som kan sende/motta data parallelt. DDR4-2133 minne har en båndbredde på ca 17 GB/s. Utnytter du alle 4 minnekanalene får du 4 * 17 GB/s= ca 68 GB/s. Utnytter du bare 2 av minnekanalene får du 2 * 17 GB/s = ca 34 GB/s. Om det står 1 eller 2 minnemoduler per kanal spiller ingen rolle for båndbredden. Prosessoren kan bare sende/motta fra en av de av gangen. Tenk på en minnekanal som ett sett med ledninger fra prosessoren til minneportene. To porter deler på ett sett med ledninger. Derfor er det også viktig å plassere minnemodulene i riktige porter, med hver sine separate sett ledninger til prosessoren. Du vil ikke at 4 minnebrikker bare skal utnytte 2 kanaler. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Lagde en kjapp liste på netonnet : http://puu.sh/dVvm5/e31a46b968.png Med 2xgtx970 vil du få enda bedre ytelse, enn med 1x980 ^^ er forskjellen på 2x970 og 1x980 stor? I spill som støtter sli, is spill som ikke støtter det så er det dårligere igjen. Lenke til kommentar
Peacerich Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor utnytte bare 2 av de 4 minnekanalene? Er faktisk 8 minnekanaler på det jeg linket, men blir ganske dyrt visst jeg skal fylle opp alle, er noe jeg kanskje blir å gjøre etterhvert. Nei, det er 8 minneporter, 2 per minnekanal. Antall minneporter sier noe om antall minnemoduler du kan sette i kortet. Antall minnekanaler sier noe om hvor mange minnemoduler som kan sende/motta data parallelt. DDR4-2133 minne har en båndbredde på ca 17 GB/s. Utnytter du alle 4 minnekanalene får du 4 * 17 GB/s= ca 68 GB/s. Utnytter du bare 2 av minnekanalene får du 2 * 17 GB/s = ca 34 GB/s. Om det står 1 eller 2 minnemoduler per kanal spiller ingen rolle for båndbredden. Prosessoren kan bare sende/motta fra en av de av gangen. Tenk på en minnekanal som ett sett med ledninger fra prosessoren til minneportene. To porter deler på ett sett med ledninger. Derfor er det også viktig å plassere minnemodulene i riktige porter, med hver sine separate sett ledninger til prosessoren. Du vil ikke at 4 minnebrikker bare skal utnytte 2 kanaler. Ahh ok, det visste jeg ikke, takk for infoen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Synes du 8 GB er passelig mye så kjøp helst 4 stk 2GB-moduler. Synes du 16 GB er passe så kjøp helst 4 stk 4GB-moduler. Det som følger med i oppgraderingspakken er 2 stk 4GB-moduler. Vil du addere på 2 til så kjøp helt lik ram. Samme merke, samme hastighet etc. Lenke til kommentar
Peacerich Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Synes du 8 GB er passelig mye så kjøp helst 4 stk 2GB-moduler. Synes du 16 GB er passe så kjøp helst 4 stk 4GB-moduler. Det som følger med i oppgraderingspakken er 2 stk 4GB-moduler. Vil du addere på 2 til så kjøp helt lik ram. Samme merke, samme hastighet etc. Ja, blir å kjøpe mere ram senere, hva synes du om delene? og hva trur du om 970x2 eller 980x1? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg har ikke sett så nøye på resten, men med et kjapt overblikk ser det bra ut. Jeg har ikke sjekket tester angënde 2*970 vs 1*980, men stoler på The mystical forest. Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Du kan jo se selv her: http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_970_sli_review,1.html Men som Christian sier kan det variere en del fra spill til spill. Med de nyere "større" spillene pleier 2x970 å yte en del bedre. Men med eldre eller mindre og dårligere optimaliserte spill, blir det enten jevnere ytelse eller 1x980 kan yte bedre i noen tilfeller. I tillegg er det jo noen tilfeller hvor spil ikke enda har støtte for sll, slik som beta-er osv. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Synes du 8 GB er passelig mye så kjøp helst 4 stk 2GB-moduler. Synes du 16 GB er passe så kjøp helst 4 stk 4GB-moduler. Det som følger med i oppgraderingspakken er 2 stk 4GB-moduler. Vil du addere på 2 til så kjøp helt lik ram. Samme merke, samme hastighet etc. 2Gb moduler finnes ikke til DDR4. Jeg kjøpte et set til ca 3K (På tilbud til meg fra komplett 2300Kr) som er 4x4Gb ram, passeling mende samt jeg får utnyttet quad-channel. Også, 970 er 15-20% bak 980 is spill der det ikke er sli støtte, og det er stor forskjell der spill blir støtttet, men jeg gikk for 980 singelt, ikke sli problemer (Dog aldri hatt sli, kun testet er par uker med 780Ti sli) Lenke til kommentar
Peacerich Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Ser ut som dette blir delene jeg kommer til å gå for: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/43240 står bare 1 evga 970 men har tenkt å kjøpe 2 til SLI også vurderer jeg å kjøpe 2 ssd'er til raid 0. Kommer 750 watt til å være nok ? Endret 2. januar 2015 av Peacerich Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Anbefaler å kjøpe fra Komplett, du vil ikke angre når du n dag må ty til RMA; kan lett ta 1mnd++, i motsetning til kompletts 10dager. Bytt PSU til EVGa 750 G2 (eller 850 G2) Den er litt billig Psu til et bygg så dyrt, resten ser fint ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå