Gå til innhold

TEST: GoPro Hero 4 Black

Anbefalte innlegg

Den eneste ulempen er den høye prisen.

Hehe, den eneste faktisk. Hva med fisheye på alt du fotograferer og filmer? Hvem ville valgt fisheye som eneste objektiv på et hvilket som helst fotoapparat eller videokamera? Eller hva med batteritida i kaldt vær? Har den blitt fantastisk mye bedre siden Hero 3-serien eller er den fortsatt et gigantisk ankepunkt? Prisen ja, dette er et ikke-værtett kompaktkamera med videofunksjon og med mobiltelefon-kamera-størrelse på sensoren. Det zoom-løse fisheyeobjektivet er antagelig vesentlig billigere enn den optikken vanlige kompaktkameraer med 3x zoom eller mer har. Dette kan kombineres med værtetting i form av en "matboks" som er mer firkantet enn Volvo 240 fra 80-tallet, med ergonomi deretter. Ørten plastdippedutter for montering på hjelm, jakke, skituppen, eksospotte osv kunne like gjerne vært solgt sammen med løkhakker med 100 funksjoner fra tv-shop. 4000 kr for dette her, nei det skjønner jeg ikke mye av, men opplys meg gjerne..

Hei Simen :-)

En forutsetning for påstanden du siterer er selvsagt at kameraet skal brukes som actionkamera, da er den store synsvinkelen ofte en fordel. Brukeren har som regel ikke anledning til å korrigere bildet underveis, og da er det greit med et noe "tilgivende" utsnitt dersom noe skulle skje. En annen forutsetning er den lille størrelsen som gjør det lett å montere steder der et vanlig videokamera ville blitt for tungt. Se eksempelvis NRK Rogalands bruk av GoPro i trøbilkonkuransen «Top Pedal» http://www.nrk.no/rogaland/hans-morten-hansen-i-trobil-1.11078588.

Hvis man derimot ønsker et kamera for å ta mer "vanlige" hjemmevideoer ville jeg personlig heller valgt en vanlig "camcorder", eller Sonys RX100 III eller Panasonics Lumix LX100, som begge er meget gode stillbildekameraer med gode videofunksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette egentlig en test? Ser mer ut som oppramsing av spesifikasjoner spør du meg?

Kunne dere har sagt noe om batteritiden også kanskje? Det er jo en av tingene som lukter sure sokker på forgjengeren. Og grunnen til at jeg må ha med en "feltlader" for å lade opp mitt Hero3 iløpet av dagen.. makan til tungvindte greier.

Batteritiden er nok ikke blitt noe bedre, snarere tvert i mot desverre. Hvor problematisk det er kommer selvsagt ann på bruken, men hvis man skal ut noen timer av gangen må man fortsatt ha med ekstra batterier og belage seg på å lade underveis.

Vi kommer med en noe større samletest der vi blant annet skal se mer på batteritiden sammenlignet med konkurrentene :-)

Lenke til kommentar

Er dette egentlig en test? Ser mer ut som oppramsing av spesifikasjoner spør du meg?

Kunne dere har sagt noe om batteritiden også kanskje? Det er jo en av tingene som lukter sure sokker på forgjengeren. Og grunnen til at jeg må ha med en "feltlader" for å lade opp mitt Hero3 iløpet av dagen.. makan til tungvindte greier.

Kanskje de kommer med en mer utfyllende test for de som betaler for tek.no extra? Fordi jeg må si meg enig i at det mangler mye her for å kalle det en skikkelig test.

Vi vil si at Hero4 er noe bedre, men for å legge merke til det må du ha bilder fra Hero3+ ved siden av for sammenligning.

Så hva med å faktisk gi oss en sammenligning? Stillbilder også hadde vært fint. Og en masse mer info som burde vært med i en skikkelig test.

Angående lade opp i felten, kjøp 4-5 ekstra batteri, får helt greie batteri til en ok pris på f.eks ebay.

Hei Lain :-)

Vi kommer tilbake med en mer utfyllende samletest der vi sammenligner kameraet med noen konkurrenter, der skal vi også legge ved sammenligningsbilder :-)

Lenke til kommentar

GoPro Hero 4 Black er vel det beste actionkameraet på markedet. Om det er verdt prisen får den enkelte bruker avgjøre, men her er en sammenligning med en av GoPro's største konkurrenter, Sony HDR-AS100. Husk å se det i HD og fullskjerm:

Sony er vel verdt en titt om man vil spare noen kroner, for det ligger på rundt 2000 kroner. Det som er bedre på Sony, er at det har stabilisatorfunksjon, noe som for øvrig reduserer vidvinkelen noe. Sony har tradisjonelt sett også veldig bra batterier. Men både skarphet, fargegjengivelse og lysfølsomhet er bedre på GoPro.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Kjøpte meg selv GoPro 4 Silver for ett par dager siden. Grunnen til at det ikke ble Black er rett og slett fordi jeg ikke kommer til å ta video i 4k i det hele tatt. Det er vel den eneste fordelen med å velge black også så vidt jeg vet. Den kolster også 1000,- mer enn Silver. Dessuten har Silver innebygget LCD skjerm og har bedre batterikapasitet enn Black.

Hva er egentlig det store poenget med 4K opptak når det er svært få enheter som støtter avspilling i den oppløsningen?

Et poeng kan være å bruke software til å stabilisere videoen, d.v.s at videon blir croppet i hver frame og da er 4K oppløsning en fordel.

Lenke til kommentar

Prisen går nok ned fort. De er billigere i innkjøp enn 3 ern. Enig i at batteriet suger. Jeg har bare et batteri i ekstrapack. Og det holder akkurat ifra man slår det på til moroa begynner. Enten er kvaliteten på batteriene skikkelig ræva. Ellers burde noen lage noe som bruker mindre strøm. Når man ser hvor lenge en smart telefon har strøm burde ikke dette være noe problem.

Lenke til kommentar

GoPro Hero 4 Black er vel det beste actionkameraet på markedet. Om det er verdt prisen får den enkelte bruker avgjøre, men her er en sammenligning med en av GoPro's største konkurrenter, Sony HDR-AS100. Husk å se det i HD og fullskjerm:

Sony er vel verdt en titt om man vil spare noen kroner, for det ligger på rundt 2000 kroner. Det som er bedre på Sony, er at det har stabilisatorfunksjon, noe som for øvrig reduserer vidvinkelen noe. Sony har tradisjonelt sett også veldig bra batterier. Men både skarphet, fargegjengivelse og lysfølsomhet er bedre på GoPro.

Det var dette jeg hadde i tankene. Hvordan står det seg i sammenlikningen?

http://www.clasohlson.com/no/Sony-HDR-AS20-actionkamera-/Pr386555000

Sony HDR-AS20 actionkamera

Artikkelnummer 38-6555 (clas'ern nummer)

9212035465246.jpg

kr 1 398,00

• Få 250 kroner refundert med Sonys Cashbak-kampamje!

(Les mer om fordelen under fliken "Mer informasjon")

• SteadyShot gir klare bilder selv ved heftige bevegelser.
  • ZEISS Tessar-objektiv med ultra-vidvinkel.
  • Lysfølsom Exmor R CMOS-sensor.
  • WiFi-direktelenke, for enkel, smidig kontroll fra smartphone.
Lenke til kommentar

Det beste alternativet til GoPro er uten tvil Drift Ghost S HD. Ikke billig det heller, men det knuser Gopro på det meste kanskje bortsett fra videokvaliteten. Men videokvaliteten er mer enn god nok.

Drift Ghost er vanntett rett ut av boksen (uten hus), har MYE bedre batterikapasitet, har stor LCD skjerm, man kan vri på linsen, fjernkontroll følger med som er mye bedre enn GoPro sin som man nå må kjøpe i tillegg etc.

Tar riktignok ikke høyere oppløsning enn 1080p 60fps, men de fleste klarer seg nok fint med det. Vertfall jeg da...

Lenke til kommentar

Hvorfor nevnes ikke Contour som en konkurrent. (Tror DannyMacaskill bruker den på siste videoen)

Er veldig interessert i sammenligning mellom disse. Og sony HDR AZ1.

Contour vs Gopro vs Sony hadde vært fint.

Estetisk har jeg litt sansen for Contour, men jeg synes det er lenge mellom oppdateringene og når dem ikke engang har klart å lage en modell som støtter 1080p i 60fps (kun 30fps) så synes jeg ikke det er verdt pengene. Da er Drift Ghost S HD er langt bedre valg etter min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå brukte jeg GoPro kameraet til en timelapse igår i 26 minutter, fra fulladet tilstand. Etter dette var batteriet tomt da jeg skulle bruke det videre til et kort videoopptak. Akk og ve..

Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=BI2QcdN8t9w

Det var dette jeg hadde i tankene. Hvordan står det seg i sammenlikningen?

http://www.clasohlson.com/no/Sony-HDR-AS20-actionkamera-/Pr386555000

Sony HDR-AS20 actionkamera

Artikkelnummer 38-6555 (clas'ern nummer)

9212035465246.jpg

kr 1 398,00

• Få 250 kroner refundert med Sonys Cashbak-kampamje!

(Les mer om fordelen under fliken "Mer informasjon")

• SteadyShot gir klare bilder selv ved heftige bevegelser.
  • ZEISS Tessar-objektiv med ultra-vidvinkel.
  • Lysfølsom Exmor R CMOS-sensor.
  • WiFi-direktelenke, for enkel, smidig kontroll fra smartphone.

Den er praktisk talt en mindre utgave av HDR-100.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er unødvendig med så mange megapiksler på et actionkamera. Spesielt når optikken er så dårlig!

Jeg tar ekstremt mye skarpere og støyfrie fisheye-bilder med en gammel 6 megapiksel Nikon D40 med et Samyang 8mm på, enn noen Gopro-modell gjør :ermm:

Ja, jeg vet at det ene er et speilrefleks med stor brikke, og det andre er lite og lett og ikke ment for superkvalitet; men det er nettopp poenget mitt: De kunne oppnådd enda bedre bilder ved å innse at knøttsmå bildebrikker og dårlig optikk ikke burde delta i megapiksel-racet av ISO-støymessige grunner.

Og kanskje bildeprosessoren kunne klart full real-time fisheye-korrigering hvis den kunne jobbe med halvparten så mange piksler? Bare en tanke...

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prøvar meg på eit spm i denne tråden, håpar det ikkje vert heilt feilplassert. 

Er det mulig å "ta ut" eit stillbilde av filmopptak i etterkant? Veit det har ein funksjon der du tar bilde kvart 5 sek (bl.a) mens du filmar. Men dersom ein kun har filma utan denne funksjonen, og ynskjer eit stillbilde av eit øyeblikk frå filmen - er dette mulig ? 

Lenke til kommentar

Mange avspillere har mulighet for "save current frame" "create snapshot" osv, men er gjerne ikke like bra kvalitet som stillbilder.

Bruk step by stape frame playback for å finne den som er mest i fokus/klar.

Edit: Og sånn for senere, er det en felles tråd om gopro her, som passer bedre for sånne spørsmål.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1467655

Endret av lain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...