WannabeGuitarCollector5000 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg har noen spørsmål om nevnte topic, som jeg selv ikke finner noen gode svar på, så jeg vender meg til dere, o' store orakler på dette felt.. Og håper på noen fornuftige svar siden jeg ser på en bil som har gjennomgått dette, som virker å være i meget god stand.. Først av alt, jeg ser karosseriet på en bil med ramme er en "del" på samme måte som feks bremseklosser, hvilket virker veldig rart, men nå er jo huden et organ på samme måte som feks nyrene, så I can't see why not.. Ja, spørsmålet - Anses en bil som har gjennomgått karosseribytte som original, eller ikke? Jeg ser det skal være forskjell på oppbygging og ombygging, så for meg virker det som bilen kan fremstå original på tross av dette.. "Original" defineres vel som at bilen skal ha deler av like god, eller bedre kvalitet enn den hadde da den kom fra fabrikken.. Også et spørsmål til, jeg ser grunner til karosseribytte kan være feks et krasj som "ødelegger" bilen, men som da etterlater (minst?) tre hovedkomponenter i funksjon som man kan ta over i det nye skallet (!), da feks motor, bremser og drivverk.. Eller en annen grunn, rust Spørsmålet her blir da - Vil bilen anses som en salvage title pga dette? Den har vært "ødelagt", og blitt bygget opp på nytt, antakeligvis med flere nye deler, som da kanskje er originale fra en donor-bil.. Bilen får jo også et nytt understellsnummer i forbindelse med dette i tillegg til det gamle, men grunnen til dette er jeg ikke sikker på, siden bilen antakeligvis får med det gamle understellet..??? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Så fremt arbeidet er godt utført, med bra du deler, er det ingen problem. Original betyr selvsagt som den kom fra fabrikk. Så en karosseribyttet bil er ikke original. Den er ombygget, eller restaurert. Vi har ikke salvage title i Norge. Chassisnummeret stemples inn flere steder, derfor nytt nummer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Original betyr selvsagt som den kom fra fabrikk. Så en karosseribyttet bil er ikke original. Ut fra en slik streng definisjon av "original", som i betydningen "det aktuelle kjøretøy-individet må ha de samme delene som når det kom fra fabrikken", så er heller ikke en bil som har byttet bremseklosser, eller vinduspusserblader, eller dekk, original. Selv om delene ikke har serie/chassisnummer, så er de ikke lenger originale... Statens definisjon på hva som i denne sammenheng skal regnes som "original utførelse" (altså en bil med identisk utseende/utførelse/teknisk oppbygning; sammensatt av tilsvarende/identiske deler som opprinnelig, men ikke de samme (gamle) delene) ved avgiftsfri (fordi man "reparerer" en eksisterende bil) oppbygning etter skade er imidlertid slik: "...den skadde motorvognen teknisk og eksteriørmessig fremstår som identisk type motorvogn (samme merke/modell/byggemønster) som den skadde motorvognen før skade inntrådte." (kilde) Om understellsnummeret skal beholdes eller ikke er litt uklart; det står først at "bytte av selvbærende karosseri regnes som oppbygging", men deretter at "Hvis rammen/karosseriet i forbindelse med reparasjon og/eller ombygging blir skiftet, angis på samme måte kjøretøyets opprinnelige understellsnummer. Har den/det innsatte ramme/karosseri annet understellsnummer innpreget fra før, skal dette samtidig overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig." (kilde) Antakelig må dette tolkes slik at biler med selvbærende karosseri alltid får nytt understellsnummer (som kjennemerket, se under) ved karosseribytte, mens om bare ramma (med nummeret innstemplet) på en separat-ramme-bil byttes (enten det er til en brukt ramme med eksisterende nummer som lesbart overstrekes, eller en fabrikkny reservedel uten eksisterende rammenr), så er det en ombygging hvor bilen beholder sitt gamle nummer. "Understellsnummer for enkelt kjøretøy tildeles av regionvegkontoret. Nummeret skal i alminnelighet være samme bokstav-/sifferkombinasjon som i kjøretøyets kjennemerke." (kilde) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå