Rakkern Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hei folkens. Er noen år siden jeg fulgte med på hardwarefronten. Lurer på hvilke minne (16GB) og grafikkort jeg kan kjøpe for å oppgraddere følgende oppsett til nogenlunde max performance, kvalitetskomponenter og til anstendig pris?: Hovedkort: Asus M4A79T Deluxe (AM3) Prosessor: AMD Phenom II X4 955e Lenke til kommentar
qlubber Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Hva skal du bruke denne maskinen til? I mine øyne er det lite hensiktsmessig å bruke penger på å oppgradere et så gammelt system. For å få en raskere PC, holder det med 8GB minne og en Solid State Disk (SSD = minnebasert disk) så vil alt du gjør på maskinen, som krever disklesing, gå raskere (oppstart av OS, oppstart av programmer/spill). Men i mange sammenhenger vil CPUen bli flaskehalsen i systemet. Denne maskinen kan brukes til kontoroppgaver, internett og gamle spill, mens til nyere spill og annen tung programvare vil den nok komme til kort. Når det kommer til skjermkort, så vet jeg ikke hva du bør velge. CPUen din vil fort bli flaskehalsen her, så ingen vits i å kjøpe et dyrt og raskt skjermkort under andre omstendigheter enn bytte av hovedkort/CPU også. Hva med å oppgradere alt (hovedkort, prosessor, minne, skjermkort, strømforsyning, minnebasert disk)? Å gå over fra en AMD Phenom II til f.eks. Intel i5 eller i7 vil være en ganske formidabel ytelsesforbedring. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Enig med qlubber. Den maskina virker moden for totalrenovering, men det er ikke dermed sagt at den er ubrukelig. Hva med å gi den bort til noen som ikke trenger siste skrik eller konvertere den til filserver, mediemaskin i stua eller noe annet som er relativt lite krevende? Når ble nåværende OS installert? Har du SSD? (Gammelt OS på HDD er ofte treige saker) Hvis du ikke vil bruke flere tusen på totalrenovering, sjekk bruktmarkedet på finn.no og her på tek.no. Et par kjappe treff jeg fant: 16 GB DDR3-1333 REG ECC til 550 kr. Sjekk om hovedkortet ditt støtter disse før kjøp. Radeon HD 7770 1GB til 400 kr og Geforce GTX 650 1GB for 300 kr. SSD: Corsair MX100 120 GB til 649 kr. Endret 1. januar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå