Gå til innhold

PSU til raspberry pi. Trygt med mobillader?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har to RPi'r som surrer og går med diverse. Den ene går omtrent på tomgang, men gjør en lett oppgave en gang i minuttet. Den andre får en litt tyngre oppgave. Til nå har jeg pleid å sjekke dem jevnlig, men nå jobber jeg på ett skip og er ikke hjemme. Jeg har om telefonladere som tar fyr. Er det trygt å la en mobillader stå i kontinuerlig som PSU? Laderne er jo blitt så små så noe av sikkerhetsfunksjonene kanskje ikke er tilstede? Eller bør jeg heller kjøpe en slik og la den drive begge to+tilbehør? https://altitec.no/dc-5v-3a-3000ma-stromadapter-100-240v-2-1mm-x-5-5mm.html

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En original lader av kurant merke skal klare oppgitt merkestrøm kontinuerlig. De har også sansynligvis sikkerhetsfunksjoner som fungerer som de skal. Billige kinaladere (inkl. billige Biltema/jula/etc.) er jeg mer skeptisk til. Hvis utstyret du driver kan trekke mer enn laderne er i stand til å gi så ville jeg ikke brukt dem.

 

Jeg hadde en 2A biltema-strømforsyning som nettopp eksploderte og fylte rommet med røyk. Heldigvis var jeg hjemme da. Den gikk på ca. 90% av merkestrømmen. Det fungerte knapt ei uke.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har to RPi'r som surrer og går med diverse. Den ene går omtrent på tomgang, men gjør en lett oppgave en gang i minuttet. Den andre får en litt tyngre oppgave. Til nå har jeg pleid å sjekke dem jevnlig, men nå jobber jeg på ett skip og er ikke hjemme. Jeg har om telefonladere som tar fyr. Er det trygt å la en mobillader stå i kontinuerlig som PSU? Laderne er jo blitt så små så noe av sikkerhetsfunksjonene kanskje ikke er tilstede? Eller bør jeg heller kjøpe en slik og la den drive begge to+tilbehør? https://altitec.no/dc-5v-3a-3000ma-stromadapter-100-240v-2-1mm-x-5-5mm.html

 

Takk :)

 

Jeg har det samme og har ikke hatt problem med to mobilladere. De er dog ikke særlig gode (lader mobiler tregt), men det funker. Skal dog over på et slik grenuttak pga tilkobling av ekstern harddisk. Testet det med oppladning av min Nexus 5 og den ble ladet på 1.5 time fra 8% gjennværende batteri. Så de virker å ha det som trengs av strøm:

 

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak-med-USB/36-5760

 

Da har du også to kontaker, en til hver.

Lenke til kommentar

Da kan han vel strengt talt bare fortsette med mobilladere.

Er ikke noe mer enn svak og sannsynligvis elektronikk av billigste sort i noe slikt.

 

Litt problematisk å vite hva som befinner seg på innsiden, så det blir i bunn og grunn litt gjetting. Det finnes de som leverer billig kina-vare i et fancy skall.

 

Hvor mye trekker Rasberry PI'ene da? Ser at det er ganske så forskjellig etter hvilken modell og utstyr du har tilkoblet (om noe trekker strøm derfra). Ville i alle fall kanskje sett meg ut fra at ca. 50 % kontinuerlig belastning, samt noe høyere ved peaks er relativt greit, om man er usikker på kvaliteten.

Lenke til kommentar

jeg har testet nettbrett lader til apple, den fungerte ikke bra....for all del, den kunne være oppegående i lengre tid, men den gjorde at sd kortet ble korrupt HELE tiden grunnet for lav spenning (de oppgir at de skal gi riktig spenning, men ikke under samme last som en rpi greier å levere)

 

jeg tok en universal lader fra clash ohlson og loddet på en usb tupp :) fungerte topp

 

OBS! husk å ha en usb ledning med så tykke ledere som mulig, er faktisk ett ganske stort spenningstap i dårlige/tynne usb kabler

Lenke til kommentar

Da kan han vel strengt talt bare fortsette med mobilladere.

Er ikke noe mer enn svak og sannsynligvis elektronikk av billigste sort i noe slikt.

 

Litt problematisk å vite hva som befinner seg på innsiden, så det blir i bunn og grunn litt gjetting. Det finnes de som leverer billig kina-vare i et fancy skall.

 

Hvor mye trekker Rasberry PI'ene da? Ser at det er ganske så forskjellig etter hvilken modell og utstyr du har tilkoblet (om noe trekker strøm derfra). Ville i alle fall kanskje sett meg ut fra at ca. 50 % kontinuerlig belastning, samt noe høyere ved peaks er relativt greit, om man er usikker på kvaliteten.

Man vet sjelden hva som er på innsiden av noe. Men en RPI belaster ikke en lader slik som en mobil under oppladning. Fordelen med grenuttaket er at jeg frigjør to strømkontakter. RPIene står i en bod sammen med modem og diverse annet så greit å redusere ledningskrøllet.

Lenke til kommentar

En strømkilde bør holde seg innenfor ATX-kravene (som normalt sett er gode nok for det meste av utstyr). Da inkludert at kabelen er dimensjonert for dette.

ATX:

 

50mV PP Ripple

 

±5% (±0.25 V)

 

Hvis disse to kravene er oppfyllt så skal verken spenningen eller rippelspenning være utenfor dette på inngangen til utstyret.

 

xFrEaKx, du nevner at den har kapasitet nok, men får et for stort spenningsfall. Da vil jeg egentlig påstå at strømkilden du bruker faktisk ikke har nok kapasitet, eller er dimensjonert for utstyret. Men selvsagt, det er et godt poeng at visse produsenter prøver å "juge" på seg mer kapasitet enn utstyret egentlig klarer.

Er det 5V og den f.eks er spesifisert ved 1A, så bør den klare å levere 1A ved 5V (med maks 0,25V slingringsmon), hverken mer eller mindre. :)
Litt værre for Ola Nordmann å teste Ripple-spenningen, uten noe mer kostbart utstyr vell og merke, og kan ha en del å si for stabiliteten og holdbarheten. Både på strømforsyning og mottakerutstyr.

Edit: Og dette er da enda en grunn til å velge en strømkilde som er overkill til hva du skal ha. Da er sjansen stor for at spenningen ikke går for lavt, selv under tung last. Samt at Ripple-spenningen typisk vil være lavere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

vist jeg ikke husker feil så datt min ned til 4,2v tror jeg det var med god kabel og nærmere 4v med god kabel, husker ikke akkurat nå, men vet at disse "laderene" ikke gir ordentlig 5v ettersom de skal lade 3,8v mobilbatterier, og de trenger faktisk ikke hele 5v for å lade, dermed er spenningen lavere på mange av dem selv om de er oppgitt til 5v

 

(dette er noe jeg leste på rpi forum for lenge siden, så ta det siste med en klype salt)

Lenke til kommentar

Såpass ille ja.

 

Li-Ion batterier bør ha ca. 4.1v-4.2v ladespenning. (Et fulladet batteri ligger på over 4V) Er bare nominell spenning som er 3,7V, og da er batteriet sånn halveis utladet.

 

I tillegg er det jo også litt tap i interne kretser osv... anyways.

 

Selv om jeg fortsatt vil tro det hjelper godt å kjøre overkill mobillader på over 2A som linket til av TS. Så kan det jo hende man bør finne seg bedre mer dedikerte strømkilder.

 

F.eks: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=69-059-00&toc=19593

 

Koster jo ikke stort, og så lenge man klarer å skru på et støpsel så er man i boks.

Obs: Pass på å ikke gå "crazy" på effekten, da visse krever en minstebelastning, og er mer effektive ved 30-70 % belastning.

 

Den jeg linket til bør funke knall. Lav Ripple, lavt spenningsfall (er en skikkelig psu), og mulighet for å justere et par prosent opp eller ned for å havne på nøyaktig 5v om ønsket.

 

Edit: Her er helt innkaplset versjon om ønskelig:https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=69-065-23&toc=19413

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...