Akke Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Hva er det smarteste å gjøre som vil senke støynivået på denne maskinen? -Aopen midi kabinett 250W -Taisol CGK760092 på AMD TB 1,2GHz -Epox 8kta3+ (som har chipset vifte) -80x80 vifte i front (kan fjerne denne men merker ikke noe forskjell på støynivået) Dette er alle viftene i maskinen. Skulle det ha noe å si er resten her: (med tanke på tempratur som nå er 45norm og 50maxload) -2xIBM 40GB (raid 0) + 20GB Maxtor -Sony 12x brenner -SbLive! platinum med livedrive (Front) -2 nettverkskort -TV kort -Radeon VE (har ikke vifte) Hvordan senke støynivået? Takker for alle forslag! :smile: Og... Ikke drep meg pga liten strømforsyning... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Sjekk i støydempings delen av forumet, er mange gode tips der. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Vifta i strømforsyninga bråker en del. Du kan bytte denne. Du kan rengjøre den taisol vifta. Mi bråkte mindre når den var helt ren.(HAr bytta vifte nå til en som bråker bare 19") Det kan være harddiskene som bråker. Ta ut ledningene til de og start opp maskinen. Kan hende du blir overraska som jeg ble når jeg tok bort min ibm 75gxp. Om chipsettvifta bråker tester du greit med å nappe ut ledningen en liten stund mens maskinen står på. Bråker den mye kan en liten oljedråpe virke effektivt. Har du vifte på skjermkortet kan denne bli sinnsyk bråkete. Samme løsning som på chipsettvifta. Sjekk om viften om dette er mulig før du gjør det. Ikke lurt å få spruta olje over halve innmaten++. Ellers er min erfaring at rene vifter bråker mindre enn skitne. Store vifter kan bråke mindre og kjøle bedre enn mindre vifter på høyere turtall. Ellers kan du pakke inn maskinen, sette den under bordet, isolere den innvendig med isoleringsmatter. osv. osv. Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Forslag: 1. Sett inn ny vifte (Papst 12dB)/ eventuelt Noisekiller i strømforsyningen. 2. Sett på en Fanmate (rheostat) på Taisol viften, da den kjøler nesten like bra (godt nok) på lavere hastighet, eller bytt ut viften med en Zalman eller TT Silent Viking. 3. Bytt ut chipsettvifte med en ribbe 4. Støydempingsmatter Da er du godt på gang til en stillegående PC... Blir vel bare harddiskene igjen som bråker, men støydempingsmattene hjelper en del. Lenke til kommentar
-balder- Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 hvis du har mottrykk, kan du jo sette en vifte til å suge ut av kabinettet, det vil jo kanskje minske litt på lyden Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Quote: On 2002-02-21 13:03, Akke skrev:Hva er det smarteste å gjøre som vil senke støynivået på denne maskinen?-Aopen midi kabinett 250W-Taisol CGK760092 på AMD TB 1,2GHz-Epox 8kta3+ (som har chipset vifte)-80x80 vifte i front (kan fjerne denne men merker ikke noe forskjell på støynivået)Dette er alle viftene i maskinen. Skulle det ha noe å si er resten her: (med tanke på tempratur som nå er 45norm og 50maxload)-2xIBM 40GB (raid 0) + 20GB Maxtor-Sony 12x brenner-SbLive! platinum med livedrive (Front)-2 nettverkskort -TV kort-Radeon VE (har ikke vifte)Hvordan senke støynivået?Takker for alle forslag! :smile:Og... Ikke drep meg pga liten strømforsyning... Slå av maskinen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå