Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter og lager en hjemmeside. Planen var å lage en egen kalkulator, en som ligner på de man finner innebygd i PC´er. Er bare for å ha noe å gjøre på. Den bør helst være GUI. Jeg kan Fortran best. Får repetere html. Javascript vet jeg ikke hva er. Ser at det går an å bruke html / javascript på One.com som jeg bruker.

Lenke til kommentar

Planen var å lage en egen kalkulator, en som ligner på de man finner innebygd i PC´er

Det er ingen kalkulator som er "innebygd" i noen PC, de er programmer som følger med operativsystemet, som også er et program, ikke "innebygd".

På en hjemmeside bør du bruke javascript. Det er det eneste du kan bruke for å kjøre programmet i nettleseren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Planen var å lage en egen kalkulator, en som ligner på de man finner innebygd i PC´er

Det er ingen kalkulator som er "innebygd" i noen PC, de er programmer som følger med operativsystemet, som også er et program, ikke "innebygd".

På en hjemmeside bør du bruke javascript. Det er det eneste du kan bruke for å kjøre programmet i nettleseren.

Ikke det eneste man kan bruke. Man kan også f.eks bruke WebGL (nettleserene bruker vel JavaScript til dette når jeg tenker meg om), Unity3D (Programmere i C#/JavaScript (Unity3D sin versjon) og bygge for Unity Web Player) og Flash(?). Python kan vel sikkert også brukes, men er veldig usikker på om man lage en kalkulator i nettleseren uten å måtte oppdatere sia ved hver "handling".

Litt mer On Topic:

For Fortan så ser jeg at man kan bruke CodeBlocks.

Microsoft har en Community versjon av sin Visual Studio 2013 pakke; Visual Studio Community.

Med den så kan du programmere i C++, Python, HTML5, JavaScript, C#, VB (.NET) og F#.

Du får også tilgang til Visual Studio sitt kraftige GUI designer, hvor du lett kan designe en kalkulator, og skrive koden til den etterpå.

For Web så har den også støtte for ASP.NET og Node.js.

For HTML5/JavaScript/Python så kan du også bruke Notepad++.

Hvis du ikke vil bruke HTML5/JavaScript eller .NET så kan du bruke Java.

Der har du mulighet for å bruke Eclipse, NetBeans eller IntelliJ IDEA.

Hvis du heller ikke vil programmere i Java, så anbefaler jeg deg å se på C++ og bruke CodeBlocks.

Oppsummering:

Eksempler:

C++:

calculator-example.png

C#:

FXG3AUMHS3GUN38.MEDIUM.jpg

HTML5/CSS3/Javascript:

vh6Q2hy.jpg

Java:

FoRYugi.png

Python:

PyCalc.jpg

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...