Gå til innhold

Kamera til filming av scene og teater

Anbefalte innlegg

Hei!

Folkehøgskolen jeg går på har lyst å kjøpe et rimelig kamera til å dokumentere alt hva de framfører, og de spurte da meg om jeg kunne finne noen alternativ. Hovedsakelig blir nok den stående på et stativ ganske langt bak i en gymsal og må kunne filme i over 2 timer i strekk. Så langt har jeg brukt noen speilrefleks lånt av andre elever og det funker greit, problemet er bare at det kan filme 20 minutter av gangen.

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kodak Zi8 er en genial liten sak du kan ha 32 GB SD-kort i. Tar opp i full HD eller 720p med 10 timers opptak i 720p med strømadapter koblet i.
Det er lurt å bruke ekstern mic nærmere folkene, men den innebygde er ikke så alt for ille den heller hvis firmware er oppgradert (gjøres enkelt selv), men lydkvalitet er viktig og det blir definitivt best med en god ekstern mikrofon som er nært lydkilden.

Lyden i denne videoen er i alle fall helt fin når han bruker ekstern mic.

Du får nok bedre lyd med en Zi10 enn Zi8 som er kjapp å justere opp sensitiviteten når det er stille, noe som gir mye støy til tider. Zi12 har best følsomhet i lav lys, men de andre gjør også en høvelig ok jobb der.

Koble til noe ala at2022 eller Røde NT-4 som mic, så blir det bra til jobben. Mic-sensitiviteten kan styres i alle Zi-ene.

Edit: Med tanke på plassering bør den vel plasserers i samme høyde som øynene til tilskuerene høvelig fremst. Hvis scenen ikke er så alt for stor.

35mm ekvivalenten på denne er 61 mm for 1080p og 46mm for 720p så den kan ikke stå så alt for nært heller om det er en stor scene. Linser som denne kan ordne det.

http://www.aliexpress.com/item/telescope-for-iphone-5G-external-Macro-camera-lens-mini-Optical-camera-for-iphone4-mobile-phone-wide/1914843913.html

http://www.aliexpress.com/item/Universal-Magnetic-Silver-3in1-Fisheye-Wide-Angle-Macro-Lens-Photo-Set-For-iPhone-5-4-Samsung/1370792945.html

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er en del DSLR som har HDMI-utgang, da kan du filme så lenge du vil. Sjekk om det er det på ett av de du har lånt. Da trenger du i tilfelle en eller annen ekstern opptaker, eller rett til PC.

Kan være lurt å sjekke dette om det er lange opptak som skal gjøres. Det er en god del populære DSLR som stopper etter en gitt tid eller filstrørrelse. For indiefilmere trenger dette nødvendigvis ikke være et problem men for et kamera som skal stå å filme lenge kan det fort bli kjipt om man ikke var klar over det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...