Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Spiller det noen rolle om gal eks er religiøs?

Anbefalte innlegg

Jeg antar religiøsiteten kan være relevant da det kan ha noe med utgangspunktet for besettelsen (men kanskje ikke).

Etter mitt syn er alle religiøse gale. Men det er ikke slik at de fleste er psykisk syke. Begrepet gal er ikke noe faglig begrep. Men og tro på en gud, det kan man si er vrangforestillinger.

Du kan si at det er vrangforestillinger. Man da sier man noe som ikke stemmer. Kriteriet som gjør at (de fleste) religiøse ikke lider av vrangforestillinger er at en vrangforestilling må være noe som er uventet i det miljøet/samfunnet. Et avvik fra standarden. Selv ikke i Norge er det et avvik å være kristen eller muslimsk. Kanskje åsatroende faller inn i den kategorien, men det er jeg usikker på. Nå skulle jeg gjerne sjøl sagt at religiøse lider av vrangforestillinger, bare så det er nevnt. Men det er dessverre ikke tilfellet.

Jeg vil også anbefale deg å være litt forsiktig med å ekstrapolere religiøsiteten i Norge til resten av verden. Norge er på ingen måte et representativt land når det gjelder religiøsitet. Så selv om statistikken ikke nødvendigvis er fullstendig korrekt, så er det nok liten tvil om at majoriteten av verdens befolkning er religiøse... mens ikke-religiøsitet er økende i de mer siviliserte samfunnene. Heldigvis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil absolutt si at det har betydning, selv om det bare er en av mange faktorer.

Problemet med religiøse, (og dette problemet vokser i takt med de religiøse overbevisningene), er at personer som er i stand til å tro på noe som verken kan bevises eller i det hele tatt sannsynliggjort kan være i stand til å basere sine handlinger på noe som er nettopp kun i hans/hennes fantasi.

Kan være lurt å forholde seg skeptisk til religiøse inntil de selv har vist seg å hvertfall ha litt sunn fornuft.

Endret av Sir-Allistair
Lenke til kommentar

Du kan si at det er vrangforestillinger. Man da sier man noe som ikke stemmer.

Da er nok vi uenig i det. Det og tro på en gud er vrangforestillinger og et avvik, men jeg vil ikke si religiøsitet er noen psykisk lidelse. Jeg vet at enkelte fagfolk innen psykiatrien ønsker å diagnostisere religiøsitet. Dette er diskusjoner som har pågått i mange år internt. Jeg har selv 25 års erfaring som terapeut i psykiatrien.

Lenke til kommentar

Da er nok vi uenig i det. Det og tro på en gud er vrangforestillinger og et avvik, men jeg vil ikke si religiøsitet er noen psykisk lidelse. Jeg vet at enkelte fagfolk innen psykiatrien ønsker å diagnostisere religiøsitet. Dette er diskusjoner som har pågått i mange år internt. Jeg har selv 25 års erfaring som terapeut i psykiatrien.

Ah, i så fall så trekker jeg min protest. Jeg fikk fremstilt dette med vrangforestilling fra ei venninne på siste året i profesjonstudiet, og da vil jeg tro at jeg fikk en litt ensidig fremstilling.

Det eneste jeg vil påpeke at religiøsitet ikke er et avvik fra normen. Man må tross alt sette normen fra det som er vanlig, og mens det i Norge argumenterbart er flest ikke-religiøse så er det allikevel vanlig å være religiøs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det tenkes at det spiller større rolle om person er utlending, enn det at han er religiøs? At egentlig hvilken religion personen tilhører ikke har så mye å si?

Om en person er utlending, og da gjerne muslim, så sier jo det oss litt om hvilket miljø som har påvirket personen.

Er det mulig om det finnes noen jenter her på forumet som har slått opp med en albaner eller lignende der kvinnesynet er litt annerledes enn det norske? Hadde vært interessant å høre noen erfaringer.

Lenke til kommentar

Vil absolutt si at det har betydning, selv om det bare er en av mange faktorer.

Problemet med religiøse, (og dette problemet vokser i takt med de religiøse overbevisningene), er at personer som er i stand til å tro på noe som verken kan bevises eller i det hele tatt sannsynliggjort kan være i stand til å basere sine handlinger på noe som er nettopp kun i hans/hennes fantasi.

Kan være lurt å forholde seg skeptisk til religiøse inntil de selv har vist seg å hvertfall ha litt sunn fornuft.

THIS! kunne ikke sagt det bedre. Religiøse mennesker er i stand til å tro på ting som ikke har rot i virkeligheten, dette gjør dem til verdens desidert farligste mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er albaner :D men heldigvis har jeg vært smart nok til å ikke date albanere!

Albanske jenter er søte! Vil du gifte deg med meg?

Dessverre er jeg ikke typisk albansk hverken i utseende eller oppførsel D:

Men altså, utifra hva jeg har sett så er sjansene veldig små for at jeg skal være en av de få heldige som får en albansk mann som ikke er stormannsgal.

Lenke til kommentar

Dessverre er jeg ikke typisk albansk hverken i utseende eller oppførsel D:

Men altså, utifra hva jeg har sett så er sjansene veldig små for at jeg skal være en av de få heldige som får en albansk mann som ikke er stormannsgal.

Men på den mer positive siden, så liker du Buffy!

Visste ikke at albanske menn var stormannsgale. Hvorfor er de det? Høres upraktisk ut.

Lenke til kommentar

Visste ikke at albanske menn var stormannsgale. Hvorfor er de det? Høres upraktisk ut.

Aner ikke. Kan hende at det er på grunn av at det albanske samfunnet generelt setter mer ''verdi'' på guttebarn enn jentene, og det er mange ''gale'' oppfatninger i det albanske miljø som ikke stemmer overens med vestlige verdier. Det er veldig gammeldagse syn på blant annet kvinnens rolle hele hennes liv (hun skal gå rett fra foreldrenes varetekt til hennes albanske ektemann, selvsagt, for å garantere at hun ikke horer rundt eller bringer 'skam' på familien på en annen måte).

Når det er sagt så har jeg møtt enkelte greie, forståelsesfulle og fantastiske mennesker som også tilfeldigvis er albanere, og har søsken som også har adoptert vestelige verdier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...