phckes Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Jeg har i dag kjøpt et par taklamper som begge leveres med sukkerbit med kun L og N (altså ikke 3+3 med jording, men 2+2 sukkerbit). Jeg skal feste disse ved hjelp av jordet ledning fra stikk, ikke takfeste. Spørsmålet mitt er om jeg bør kjøpe ujordet ledning (jeg er klar over at de runde støpselene ikke passer, så det blir i tilfelle med flatt støpsel)? Eller sagt på en annen måte; hvor gjør jeg av jordingen når det kun er + og - som skal i sukkerbiten, dersom jeg bruker en jordet ledning? For ordens skyld: begge lampene er dobbeltisolerte med "dobbel firkant"-symbol. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 du trenger ikke å gjøre noe som helst med den jorda lederen, blend av enden med noe så du er sikker på at du ikke får noen kortslutninger eller gjør som du sa; kjøp en ledning med fastmontert flatt støpsel på å koble dette opp.om jordinga stopper i stikkontakten eller lengre ute i systemet går på det samme, bare sørg for at jordlederen ikke kan komme i veien eller noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Så lenge lampene er dobbeltisolerte, kan du enten bruke en flat stikk (Euro-stikk) med 2-leder ledning eller vanlig jordet kontakt med 3-leder ledning. I det siste tilfellet kobler du ikke til jord (gul/grønn), men passer på at den ikke kan komme i kontakt med L/N. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Sikreste er å bruke ledning uten jord, men om du sørger for å klippe den helt ned at den ikke kommer i kontakt med noe live burde du være rimelig safe. Evt isoler ytterligere med elektrikertape. Støtter forslaget om å bruke 2-leder kabel, så slipper du potensielt å brenne ned huset og få forkortet erstatning på forsikringen. Lenke til kommentar
phckes Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 Takk for svar, alle sammen Jeg går for 2-leder med flatt støpsel, slik jeg tenkte (og dere foreslår). Jeg har riktignok gjort dette noen ganger, men er ikke maks komfortabel med å garantere at jordingen stoppes før sukkerbiten. Stikkord som "å potensielt brenne ned huset" gjorde egentlig valget enkelt Takk igjen og godt nytt år! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Dersom du har jordfeilbryter/-automat, er "potensielt brenne ned huset" en minimal risiko. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Poenget er å ikke rote med sterkstrøm med mindre man vet hva man holder på med. Det han er i ferd med å gjøre ligger vel i gråsonen mellom installasjon og lovlig selvfiksing som å bytte støpsel på en ledning. Folk har fått vesentlig forkortet forsikringsutbetaling grunnet uvettig mekking på det elektriske anlegget i huset. http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Poenget er å ikke rote med sterkstrøm med mindre man vet hva man holder på med. Det han er i ferd med å gjøre ligger vel i gråsonen mellom installasjon og lovlig selvfiksing som å bytte støpsel på en ledning. Folk har fått vesentlig forkortet forsikringsutbetaling grunnet uvettig mekking på det elektriske anlegget i huset. http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ Det er da ikke så veldig i gråsonen. Det kommer an på hva som man definerer som den 'faste installasjonen'. En ledning plugget i stikkontakt som går til ei enkel lampe vil jeg ikke anse som fast installasjon. Det å sette opp stikkontakt v/tak som huseier selv fikser lampe senere er jo blitt standard på nyinstallasjon. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Her er hva OSO mener man har lov til å gjøre selv: http://www.osohotwater.no/images/stories/slides/small/substoryno3-1kabelvideo.jpg Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 (endret) Oso har ingen autoritet. Dersom de gir bruker lov til å skifte utstyr på deres produkt så er vel det en særregel. Hos de fleste andre produsenter vil det innebære tap av garanti/reklamasjonsrett. Men uansett så er ikke en VVB del av den faste elektriske installasjonen før den er på over 1,5 kW. Når det er tilfellet så hjelper det ikke at Oso gir deg lov til å tukle med den faste installasjonen, da dette er registrert el-installatørs ansvarsområde og ikke Oso's. Endret 31. desember 2014 av El-Ateisten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå