Gå til innhold

Strømmen går når PC kobles til strøm


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Litt usikker på om dette er riktig sted for denne tråden, men jeg prøver;

 

Jeg leier en kjellerleilighet i et nybygd hus, og helt siden jeg flyttet inn har jeg hatt problemer med at sikringen går (nesten) hver gang jeg setter i kontakten og slår på PSUen. Når sikringen slås på igjen fungerer alt som normalt. En jeg snakker med som mente å ha peiling sa at det var veldig unormalt at dette skjedde så lenge alt funket som det skal ellers.

 

I samme kontakt har jeg også tilkoblet TV, ruter og PS4.

 

Noen som har vært borti noe liknende?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU av typen: https://www.komplett.no/product/639229

 

Størrelse på kursen er jeg ikke sikker på, kan eventuelt finne ut.

 

Jeg er virkelig ubrukelig på alt som har med elektrisitet å gjøre, men jeg antar at alle kontaktene som mister strømmen når sikringen går er på samme kurs? I så fall er det noe mer en TV, ruter og PS4. Mobillader, vekkerklokke/radio, nattbordlampe og av og til en lader til bærbar pc.

Lenke til kommentar

Det er vel uvanlig at en PC skal få sikringen til å ryke, men PSUen har en transformator og alle transformatorer trekker veldig mye strøm akkurat når spenningen blir satt på (fordi trafoen bygger opp et magnetfelt), men den varer bare kort tid. Det finnes sikringer som er "raske" og sikringer som er "trege". Raske sikringer kan reagere på slike kortvarige strømmer og slå seg ut.

Det er sikkert best å ha bryteren på PSU satt til "av" når kontakten settes i.

Lenke til kommentar

Takk for god info.

 

Bryteren på PSU er stort sett av når jeg setter i kontakten, men sikringen går når jeg skrur den på.

 

Bør jeg vente litt med å skru på PSUen etter at kontakten er satt inn?

 

Bør jeg trekke ut andre kontakter på samme kurs før jeg skrur på PSU?

 

 

Jeg skal prøve å finne ut mer om kursen ved anledning.

Endret av haugenhhh
Lenke til kommentar

Årsaken til at sikringen ryker er nok at kursen har rask sikring. Det sitter noen store kondensatorer i PSU som suger masse strøm i oppstarten. Hvis det er den gamle typen sikringer, bør du bytte til trege sikringer. Da bør den holde.

 

Har samme problemet selv med min 850w PSU. Den er noen år gammel og jeg tror nyere PSU har innebygget begrensning av belastning ved oppstart.

 

Er ikke så stort problem for meg siden jeg har automatsikringer. Bare å slå den på en 2-3 ganger, så holder den. Kan jo få den byttet til treg type, men da må man jo ha elektrikker til å ordne det. Tror det blir billigere å kjøpe ny PSU :)

Lenke til kommentar

Har samme problemet jeg og på en 13A kurs. Varmepumpa og lys er på samme kursen og ofte så går sikringa hvis jeg har tatt ut kontakten til pc og så setter den i igjen. Og det er med en RM450 psu bare. Så det du beskriver tror jeg er ganske normalt hvis du har ei lita kvikk sikring og det er noe annet som trekker en del strøm på samme kurs, feks varmovn/gulvvarme osv.

Lenke til kommentar

 

 

Og sjekke fortegnelsen ved anledning? Har du ikke eget sikringsskap?

Sikringsskapet står i etasjen over, hos han jeg leier av, og han har tatt juleferie og reist bort ;)

 

Er det ikke bare å la PSU være på 24/7? Hvorfor drive å slå av og dra ut kontakt? Eneste jeg kan tenke meg er hvis man drar med seg PC-en andre steder :hmm:

Det er kun i forbindelse med oppgradering av PC eller støvfjerning osv. Har tatt det for gitt at strømmen bør kobles fra når man skal mekke inni kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...