Gå til innhold

[Løst] Problemer med lukkertid på Canon EOS 1000D

Anbefalte innlegg

Hei

Min søster har et veldig godt brukt EOS 1000D som har begynt å tulle med lukkertid. Prøver å bruke kameraet i auto og uten blitz moduser, av og til blir lukkertiden flere sekunder og bildet helt ubrukelig.

Har så vidt testet litt på det i dag, men jeg kan veldig lite om faget. Noen som aner hva dette kan være, eller er det bare å kjøpe nytt?

Jeg har prøvd med annet objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På full auto skal kameraet gi best resultat i forhold til omgivelsene, men det er avhengig av blitsbruk når det er litt mørkt.

Uten blits blir det lange lukkertider med dertil bevegelseuskarphet som er uunngåelig hvis man ikke bruker stativ og motivet er statisk.

Begynn med og resette kameraet til fabrikkinstillingene og les denne guiden angående "lukker, blender, iso og sånt"

Lenke til kommentar

Høres ut som om det ikke er nok lys, og kameraet holder lukkeren åpen for å slippe inn nok lys til å få en korrekt eksponering.

Sett kameraet i Av-modus, laveste blendertall (f3.5, sikkert) og juster opp ISO til 6400 eller 3200 eller hva nå 1000D har som høyeste alternativ. Sørg for at eksponeringskompensasjonen står på 0 (sort/hvit firkant med +/- inni). Du skal nå få ok lukkertid, såfremt du sitter i et soverom uten lys.

Lenke til kommentar

Sett heller kameraet i Tv-modus (lukkertidsprioritet) så vet du nøyaktig hvilken lukkertid som blir brukt. Hvis det fortsatt feiler så kan lukkeren være gåen. Lukkeren er to mekaniske metallgardiner som åpner og lukker for lysinnslipp på sensoren. Disse kan bli ødelagt for eksempel av slitasje. Vanligvis er lukkere spesifisert for å holde til hundretusner av bilder, men det er stor variasjon i når disse feiler. Sjeldne ganger kan de ryke etter bare få tusen bilder.

Lukker-levetiden er sjeldent noe problem for vanlige folk, men pressefotografer og ivrige timelapsere kommer av og til borti problemet. Det er en ting man bør være obs på ved bruktkjøp, særlig av pressekameraer.

Levetiden til lukkeren i 1000D er spesifisert til 100 000 bilder. Tallene fra en brukerundersøkelse kan tyde på at holdbarheten er en god del lavere i praksis. NB. Slike tall kan inneholde store feilkilder så ta det med en klype salt.

Hvis søstra di sitt kamera viser seg å ha lukkerfeil og det skjer alt for tidlig i "livsløpet" så bør du reklamere på det. Siden reparasjon koster ganske mye så kan det hende det lønner seg for produsent og selger å gi henne et nytt 1000D kamera i stedet for å fikse det gamle.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å sette kameraet i Av-modus, og med utløseren halvt inntrykt prøvd å rette det mot forskjellige steder i rommet, bare for å se at infoen om lukkertiden (som kameraets lysmåler sier den vil bruke) endrer seg, mener da f.eks. mot en lampe, mot et mørkere sted osv.

Deretter ville jeg gjørt det samme igjen, presset halvt ned, "lest av lukkertiden" som står i søkeren, og etter å ha merket meg det - tatt bilde, for så å se om bildet som blir tatt har den lukkertiden kameraet sa den skulle bruke.

Altså som et første trinn i feilsøkingen. Veien videre er avhengig av hva den "testen" ville sagt meg.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Har feilsøkt videre med deres forslag og det virker som at problemet er litt to-delt, det kan virke som at autofokusen på objektivet også har begynt å svikte.
Setter jeg kameraet til Tv modus og MF så fungerer alt som det skal, så da virker det jo som at lukkeren fungerer som den skal.
Brukte et program (ShutterCounter e.l), det sa at kameraet hadde tatt 12800 bilder.
Setter jeg til Av modus med blenderåpning f5.6 og full zoom på objektivet så virker det som at lukkertiden blir mye lengre enn med mitt 1100D under samme lysforhold.
Setter jeg begge kameraene (mitt 1100D og søstra mi sitt 1000D) i Tv modus og samme lukkertid vil bildene på søstra mi sitt bli mørkere..?
Tror uansett jeg må teste videre i dagslys.
Lenke til kommentar

Tror det er litt av problemet, jo mørkere jo vanskeligere er det for autofokus og klare å fokusere rett.

Det at kameraene får forskjellige resultater kan være måten kameraet måler lyset på, har du sjekket at det er samme type lysmålingmetode som du bruker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror det er litt av problemet, jo mørkere jo vanskeligere er det for autofokus og klare å fokusere rett.

Det at kameraene får forskjellige resultater kan være måten kameraet måler lyset på, har du sjekket at det er samme type lysmålingmetode som du bruker.

Da jeg testet innendørs så var det stort sett i godt opplyste rom, hvor det normalt ikke burde vært noe problem. Kameraet har visst vært bra under slike forhold tidligere. Men jeg må uansett feilsøke videre i helgen.

Få gjenopprettet til fabrikkinnstillinger er sikkert ingen dum idé.

Har ikke sjekket lysmålingmetode nei.

Lenke til kommentar

12800 bilder er ikke veldig mye for en lukker, selv ikke for en begynnermodell. Det er mye større sjanse for at noen kan hjelp hvis du legger ut eksempelbilder, må være rett fra kamera inklusiv Exif-data slik at det er mulig å se innstillingene som er brukt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

Beklager sen tilbakemelding.

Ser ut til å ha funnet ut av problemet nå, da jeg brukte mitt 1100D til sammenligning så lurte det meg ganske godt, jeg var ikke klar over hvor mye bedre det kameraet er(min mening).

Lukkertiden som jeg først antok var problemet har etterhvert vist seg å være feil.

Så problemet er autofokusen på objektivet som ganske ofte svikter (kanskje 1 av 5 bilder), avhenger veldig av lys og om det er full zoom på objektivet. Så det blir nok et nytt kamera (eventuelt nytt objektiv)!

Tusen takk for alle gode svar, jeg har om ikke annet lært mye nytt!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...