Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jeg skal på visning på mandag, hva må være klart?

Anbefalte innlegg

Kan kommunelederen som skal fikse bolig til meg ordne de greiene som man eventuelt må ha for å kunne kjøpe boligen? Den koster under 2 millioner og jeg har råd. Må jeg ha noe mer enn bare pengene for å kunne betale boligen? Kan dette skaffes på en dag av komunestyret, sån at jeg får gått på visningen på mandag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ingenting før eller på visning, gå på visning på mandag og skriv deg på interesseliste om du er interessert.

Det er på ingen måte forpliktet til noe som helst eller må ha noe klart før visning.

Når du skal by derimot må du vite at du får penger, men for kun visning er det bare å møte opp :)

Lenke til kommentar

Du trenger ingenting før eller på visning, gå på visning på mandag og skriv deg på interesseliste om du er interessert.

Det er på ingen måte forpliktet til noe som helst eller må ha noe klart før visning.

Når du skal by derimot må du vite at du får penger, men for kun visning er det bare å møte opp :)

Ok. Hviss mamma bare sier til dem at jeg har penger men ikke har med papirer på pengene, går det også bra å gi bud da på mandag?

Lenke til kommentar

IKKE bland sammen bud og visning, hva skal du på mandag?

Skal du se på leiligheten eller by på leiligheten?

Visning(gå inn å se på den) er noe helt annet enn å by på den.

Ellers vil jeg abosolutt anbefalle å ha papirer på at du har tilgang til pengene, for om du ikke får de pengene sitter du virkelig i knipa, ellers vet jeg at man kan by uten å ha papirer på pengene, men husk at bud er bindende og du sitter med ansvaret om du av en eller annen grunn ikke får pengene.

Så, du bør absolutt skaffe papirer/bevis før du byr.

Men, du bør kanskje overlate det hele til mamma?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

IKKE bland sammen bud og visning, hva skal du på mandag?

Skal du se på leiligheten eller by på leiligheten?

Visning(gå inn å se på den) er noe helt annet enn å by på den.

Ellers vil jeg abosolutt anbefalle å ha papirer på at du har tilgang til pengene, for om du ikke får de pengene sitter du virkelig i knipa, ellers vet jeg at man kan by uten å ha papirer på pengene, men husk at bud er bindende og du sitter med ansvaret om du av en eller annen grunn ikke får pengene.

Så, du bør absolutt skaffe papirer/bevis før du byr.

Men, du bør kanskje overlate det hele til mamma?

Jeg skal se på og kanskje gi bud på den. Jeg har maks 2 milioner å gi bud på. Mamma skal være med å se på boligen.

Hviss jeg får flytte inn, og naboen i dette 2 manns rekkehuset har hund som bjeffer hele natta eller bæsjer i hagen min, har jeg rett på å klage da?

Lenke til kommentar

Som akkla nevner så vil du stille mye sterkere hvis du og/eller moren din har papirene i orden før du/dere skal begynne å by. Får du/dere tilsagnet uten å ha pengene i orden kan du som en ytterste konsekvens bli rævkjørt av selger. Legger du inn bud er dette bindene.

Når du skal på visning er det et par ting du bør se etter:

• Er det elektriske anlegget på stell (er det utført arbeide på det elektriske anlegget som ikke kan dokumenteres kan du få pålegg om å fikse det og det kan koste deg dyrt).
  • Er alt på våtrom gjort skikkelig. Er dette slurvet med kan du (kanskje) få lekkasje og da kan du slite hvis ting ikke er gjort skikkelig. Sørg for at dokumentasjon på det som er gjort er i orden.
  • Får du/moren din tilsagnet er det uansett greit å anskaffe overtagelsesforsikring. Det kan være greit hvis overnevnte punkter (og flere til) skulle inntreffe.
Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg skal se på og kanskje gi bud på den. Jeg har maks 2 milioner å gi bud på. Mamma skal være med å se på boligen.

Hviss jeg får flytte inn, og naboen i dette 2 manns rekkehuset har hund som bjeffer hele natta eller bæsjer i hagen min, har jeg rett på å klage da?

Tipper mammaen din har ganske grei kontroll vil jeg tro.

Ang. hund, hvem skal du klage til?

Du kan jo klage til naboen, evt. styre om det er i borettslag.

Men, å klage til selger eller megler går nok ikke, med mindre du spør spesifikt om dette. Selv om du spør om det så kan naboen skaffe seg hund som bjeffer hele natta og bæsjer i hagen etterpå...

Lenke til kommentar

Angående støy, så kan man vel kun skaffe seg/holde dyr om det ikke er til stor ulempe for naboer?

Eller kanskje det kun gjelder blokkleiligheter?

Uansett, om hunden bjeffer tilstrekkelig til at det er til ulempe for deg, eller bæsjer i hagen din uten at naboen din plukker det opp, har du god grunn til å klage. Men forsøk først å ta det med naboen i en hyggelig tone. De fleste vil ha forståelse for dette.

Hvis det ikke hjelper, kan du ta kontakt med eventuelt borettslag som kan snakke med naboen, og jeg tror de kan sende advarsel. Mulig de til og med kan true med utkastelse/tvangssalg, men usikker på hvor grensene går for dette.

Heldigvis er det sjelden et så stort problem at man ikke finner en løsning.

Lenke til kommentar

Ikke gi noe bud, om du ikke har midlene klare i bakhånd, eller garantier for disse.

En ordentlig megler vil uansett ikke ta i mot bud, der det ikke foreligger ordentlige forhold med oppgjørsgaranti fra banken din på forhånd (eller liknende).

Om du likevel skulle få lagt inn bud, og det senere viser seg at du sliter med å komme med midlene til kjøpet, så kan selger muligens heve kjøpet mot en sånn omtrentlig sats på 5 - 10 % av kjøpesummen. Vet ikke sikkert hvor mye. Selger vil uansett ha litt igjen for at du har kapret en budrunde, og at han/hun må få etablert en ny visning og budrunde.

Lenke til kommentar

Det ble verken bud eller bolig. Boligen vi såg på var det lekasje i taket og tarpeten var boblete på badet med mer. Jeg må visst bo på omsorgsbolig i noen år til.

Lekkasje i taket, kan være et dårlig tegn. Hvor stammer lekkasjen i fra?

At det var boblete tapet på badet, kan jo være i kategorien "estetiske feil", selv om det kan være dårlige tegn. Hva med muggsopp, var den fri for muggsopp? Det er en virkelig alvorlig ting å møte på i etterkant.

Med muggsopp må man gjerne gå grundig til verks og rive ned til rent stenderverk, eller værre (bygge nytt stenderverk). Kommer selvfølgelig an på hvilken type av sopp det dreier seg om. Sopp er en uting og et dårlig tegn på et eller annet som må være feil. Det kan være dårlig ventilert f.eks. I dag bygges jo hus veldig tette (puster ikke).

GRATTIS med å ha vært på visning. Det kan man lære mye av, i seg selv. Man lærer enda mere av å kjøpe katta-i-sekken, hvor man må utbedre på ting. Men, enkelte leilighetsobjekter kan jo være fine renoveringsobjekt, hvor man kan tjene mange hundre tusen kr på bare å pusse det opp. Koster selvfølgelig å pusse opp også. Men, man kan gjøre en del av arbeidet selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det ble verken bud eller bolig. Boligen vi såg på var det lekasje i taket og tarpeten var boblete på badet med mer. Jeg må visst bo på omsorgsbolig i noen år til.

Lekkasje i taket, kan være et dårlig tegn. Hvor stammer lekkasjen i fra?

At det var boblete tapet på badet, kan jo være i kategorien "estetiske feil", selv om det kan være dårlige tegn. Hva med muggsopp, var den fri for muggsopp? Det er en virkelig alvorlig ting å møte på i etterkant.

Med muggsopp må man gjerne gå grundig til verks og rive ned til rent stenderverk, eller værre (bygge nytt stenderverk). Kommer selvfølgelig an på hvilken type av sopp det dreier seg om. Sopp er en uting og et dårlig tegn på et eller annet som må være feil. Det kan være dårlig ventilert f.eks. I dag bygges jo hus veldig tette (puster ikke).

GRATTIS med å ha vært på visning. Det kan man lære mye av, i seg selv. Man lærer enda mere av å kjøpe katta-i-sekken, hvor man må utbedre på ting. Men, enkelte leilighetsobjekter kan jo være fine renoveringsobjekt, hvor man kan tjene mange hundre tusen kr på bare å pusse det opp. Koster selvfølgelig å pusse opp også. Men, man kan gjøre en del av arbeidet selv.

Det var lekasje i et takvindu og det var mugg på plata som var satt opp. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe boligen for plutselig så steig prisen til over 2 millioner.

Lenke til kommentar

Det var lekasje i et takvindu og det var mugg på plata som var satt opp. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe boligen for plutselig så steig prisen til over 2 millioner.

Det er selvfølgelig alltid en fin balanse i det å kjøpe et objekt. Objektene i dag er fremdeles nokså ettertraktede er mitt inntrykk. Ihvertfall borettslagsleiligheter hvor det gjerne ligger en forkjøpsrettsordning som medlemmer med lang "annisitet".

Det er et voldsomt press for alle parter, å skulle oppnå en deal man vil være fornøyd med.

Men, jeg skal gi deg et godt råd. Vent til rett timing!

Det er alltid tider på året hvor prisene får et svakt fall. Det vil si når boligene får en dårligere omsettelighet.

Dersom du da treffer en selger som har hastverk med å få skiftet vekk fra sin bolig for å kunne kjøpe en ny bolig, så har du et lykketreff som kjøper. Da kan det være litt færre budgivere.

Selger er selvfølgelig en "idiot", eller ønsker å "bevege seg videre" for å bruke sin tid på andre for ham/henne mer verdifulle prosjekter, enten i form av penger eller annet behag. For selger kan ta opp et lån som ligger i mellom, slik at han/hun for en kortere periode kan eie 2 objekter.

Det er fornuftig å ta et slikt lån, dersom man tror objektet er solgt på under 2 mnd., eller lengre alt etter hva du har råd til, og hva utlåner er villig til å stille opp med av kapitalstøtte.

Et dårlig tidspunkt å kjøpe leilighet på, men god tid å selge leilighet på, er nettopp måneden januar.

Et godt tidspunkt å kjøpe leilighet på, er desember.

Rett før sommerferien kan også være katastrofe, alt etter beliggenhet. Naboen vår la ut annonse før sommerferie, og et tregt marked gjorde at dette plutselig beveget seg over nesten hele skolesommerferien på 2 mnd.

Hvordan de andre årets mnd. er å selge leilighet i, vet jeg ikke fullt ut. Men det er klart dette vil svinge litt.

Jeg f.eks. kom meg inn i et borettslag (dessverre fra helvete), med kun 3 ukers annisitet. Dvs. jeg meldte meg inn i det lokale borettslaget, og bød på en leilighet som gikk igjennom dem.

Vinnerbudet gikk over min budvilje, og jeg måtte trekke meg fra budrunden mot slutten av den. Men, så testet jeg annisiteten min over budvinners. Og budvinner hadde ikke medlemskap en gang, foreløpig. Noe du i borettslag er pliktet til som borettslagsandelseier uansett når du har fått leiligheten og blitt godkjent.

Man kan kalle slikt griseflaks. Men, pga. annisitetssystemet, så kunne jeg "ta fra budvinner" muligheten til å få tilslag på leiligheten.

Nå eier jeg privat istedetfor, og synes det er herlig å slippe boring, hamring og et styre fra "helvete" i borettslaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...