AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Som tittelen sier, så er jeg på jakt etter et høreapparat, som bare ser ut som et vanlig høreapparat men ikke har noen funksjon ut over dette (dingsen bak øret, med kanal ned til øregangen). Evt. om det går an å få tak i noen som er veldig billig og "bruke" de i avslått modus? Jeg er klar over at dette kan være en snodig ting å ville ha tak i, så må vel nesten forklare hvorfor. Jeg lider av en alvorlig grad av hyperakusis (lydoverfølsomhet) i tillegg til tinnitus, noe som gjør at jeg ikke takler noen situasjoner egentlig som inkluderer lydnivåer. Jeg klarer egentlig ingen sosiale situasjoner i det hele tatt. Det eneste som funker for meg er ørepropper med demping, og det funker veldig bra (formstøpte). Men jeg er så *fryktelig* lei av å forklare alle nye jeg treffer på den lange historien om hvorfor jeg bruker ørepropper overalt. For ikke snakke om det sosiale stigmaet, og at noen bare ikke skjønner seg på problemet i det hele tatt og bare ser rart på meg. Ikke klandrer jeg noen for det heller, de som ikke har opplevd det, har nok veldig vanskelig å vite hvordan dette er. Jeg har derfor en idé om at å benytte "høreapparat" er mye mer "sosialt akseptert" sånn at jeg slipper alle de rare situasjonene (med en vanlig formstøpt propp i denden såklart). Og kanskje samtalene går litt lettere med andre. Dette er en ting jeg har lyst å prøve ut. Noen som vet om det er mulig å skaffe til veie noe sånt? Anonymous poster hash: b19e2...214 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Ebay har det meste. Om du ikke finner et som ikke virker, kan du kjøpe et fungerende apparat, og la være å skru det på. http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xhearing+aid&_nkw=hearing+aid&_sacat=0 Har du snakket med fastlegen? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20141230114515&SearchText=hearing+aid Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 Takker for superraskt svar alle sammen Det ser jo ut som dette var mye enklere å få tak i enn jeg trodde.. Takke for svar. Tror jeg prøver å bestille en eller to versjoner av de der, og så montere på formproppene mine i enden i steden for de påmonterte proppene. Klipp og lim, bokstavelig talt Anonymous poster hash: a1535...e83 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) Som sagt, har du nevnt dette for fastlegen, og muligens fått en mer riktig løsning? Kanskje et ekte høreapparat som er tilpasset deg? Endret 30. desember 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 De har på clasohlson også, http://www.clasohlson.com/no/Beurer-HA20-lydforsterker/44-1126 Litt dyrere, men kanskje enklere om du kan se de først, samt at du slipper vente ukesvis... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 Som sagt, har du nevnt dette for fastlegen, og muligens fått en mer riktig løsning? Kanskje et ekte høreapparat som er tilpasset deg? Akkurat dette har jeg ikke nevnt for fastlegen nei. Jeg har imidlertid hatt et par runder med ØNH lege (selv om jeg ikke har nevnt akkurat dette her da). Det som er skikkelig drit er at det ikke finnes hverken behandlig eller hjelpemidler for dette. Akkurat for tinnitus, så er det mulig å gjøre visse ting om det er alvorlig nok (f.eks motlydgenerator i øret), men jeg er ikke helt der at det trengs enda (heldigvis). De som måtte fortelle at det finnes mye behandlig for dette har antakeligvis aldri prøvd selv, for det stemmer ikke. Som alt annet finnes det 1000 forskjellige ting som visstnok har virket for noen få, men ingenting som beviselig hjelper mesteparten av de som måtte lide av det. Jeg er da heller tilhenger av tilvenningsteknikker fremfor falskt håp om at ku nr 101 skal virke.. Det eneste som hjelper for min tilstand er mindre eksponering. I sin aller enkleste for så er slike fine formstøpte propper helt optimalt og fungerer aldeles utmerket. Det er kun det sosiale aspektet jeg vil til livs egentlig.. Anonymous poster hash: a1535...e83 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 De har på clasohlson også, http://www.clasohlson.com/no/Beurer-HA20-lydforsterker/44-1126 Litt dyrere, men kanskje enklere om du kan se de først, samt at du slipper vente ukesvis... Hei, og takk for link. Jeg ser at det var myye forskjellig å velge mellom. Jeg finner nok helt sikkert noe som passer bra her. Jeg har imidlertid hatt dette i 2-3år snart, så det gjør ikke så mye å måtte vente et par uker ekstra.. Anonymous poster hash: a1535...e83 Lenke til kommentar
probin Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 bare ikke "masekoppene" ser at den er skrudd av da, så er du like langt igjen. bare det at du må forklare 2 historier .. hææh Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) bare ikke "masekoppene" ser at den er skrudd av da, så er du like langt igjen. bare det at du må forklare 2 historier .. hææh Er ikke værre enn å ikke ha i batterier, og ha det på Endret 30. desember 2014 av aklla Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 bare ikke "masekoppene" ser at den er skrudd av da, så er du like langt igjen. bare det at du må forklare 2 historier .. hææh Ja da er det bare en ting å gjøre. Hoppe ned i det store sorte hullet som forhåpentligvis åpner seg i gulvet Jeg er jo også klar over at det er en fryktelig snodig ting å ville gjøre..hehe. Og det kan nok helt sikkert høres fryktelig morsomt ut Men det er en fryktelig irriterende hverdag. Hvis noen flere her inne har denne skaden, kan de nok skrive under på det alle sammen.. Det kan nok hende at jeg takler hverdagen mye dårligere enn mange andre. Mange kan sikkert si at jeg bare må være mer åpen og akseptere at ikke alle vil forstå. Men det er pokker meg ikke alltid like lett.. Anonymous poster hash: a1535...e83 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Ser for meg at du bruker høreapparat og da begynner folk rundt deg å tro at du har svak hørsel og derfor snakker høyere? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 Ser for meg at du bruker høreapparat og da begynner folk rundt deg å tro at du har svak hørsel og derfor snakker høyere? Vel, siden jeg er nødt til å bruke lyddempende propper for å takle sosiale situasjoner uansett, så er det nesten like greitt at de snakker litt høyere, siden jeg i praksis da har "dårligere" hørsel.. Men fra spøk til alvor, hvis prosjektet blir fiasko så får jeg droppe det, men jeg skal prøve først. Anonymous poster hash: a1535...e83 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 De som måtte fortelle at det finnes mye behandlig for dette har antakeligvis aldri prøvd selv, for det stemmer ikke. Som alt annet finnes det 1000 forskjellige ting som visstnok har virket for noen få, men ingenting som beviselig hjelper mesteparten av de som måtte lide av det. Jeg er da heller tilhenger av tilvenningsteknikker fremfor falskt håp om at ku nr 101 skal virke.Hva som virker kommer selvsagt 100% an på hva årsaken er. Derfor tror jeg de aldri finner noe som hjelper for mesteparten. Har du noen idé om hva årsaken kan være for deg? Det blir dumt å ikke prøve behandlinger fordi du er redd for falsk håp. Det er smartere å prøve uten å knytte seg til et håp i forhold til det. Men det må selvsagt være med fornuft. Ingen vits i å ofre geiter. Nye høreapparater er jo "in-ear", altså at de ser omtrent ut som en ørepropp. Ingenting bak øret. Så her tror jeg du er på villstrå. Hva skal du svare på "hvorfor har du et 10 år gammelt høreapparat?" Jeg tror du har mer suksess ved å finne på en enklere standardforklaring "for dummies". Men jeg er så *fryktelig* lei av å forklare alle nye jeg treffer på den lange historien om hvorfor jeg bruker ørepropper overalt.Det bør du ikke gjøre. Folk er skjelden interessert, selv om de spør direkte (merkelig, ikke sant?). Og dess lenger forklaringen er, dess mer de kan henge seg opp i. Bare dra noe generelt med at du har et problem med hørselen. Og hvis de spør: - Hva slags problem? - Jeg er sensitiv for lyd Hvis de gir deg muligheten dreier du samtalen over på noe annet her. Ja, det er alltid noen som henger seg opp. Det blir det fortsatt med høreapparat. "Hvorfor går du med høreapparat når du ikke hører dårlig?" "Hvorfor vil du ha mindre støy når du hører dårlig? Kan du ikke bare skru ned volumet på høreapparatet ditt?" Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Hei, er sikker på at det finnes høreapparat som virkelig kan hjelpe deg. Nye digitale høreapparat kan programmeres med eq og helt sikkert gate/ limmiter / compressor som fikser lyden innenfor dine grenser Lenke til kommentar
PongPing Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) Hva med disse øreproppene (headsett) med "bøyle" rundt øre, så kan du heller klippe av ledningen? Endret 30. desember 2014 av Someone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå