Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Punktering av dampsperre

Anbefalte innlegg

Hei!

Flyttet nylig inn i ny bolig og her har vi hengt opp et par gardinstenger. Jeg brukte ordinære gipsanker for å feste gardinstengene.

Desverre leste vi først etterpå i huseierboken at man må feste i stendere da du punkterer dampsperren ellers.

Så nå frykter jeg at vi har punktert dampsperren et par steder med gipsankerne våre så da er spørsmålet mitt hva slags betydning dette har? Er dette noe vi bør ofte nattesøvnen for?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Flyttet nylig inn i ny bolig og her har vi hengt opp et par gardinstenger. Jeg brukte ordinære gipsanker for å feste gardinstengene.

Desverre leste vi først etterpå i huseierboken at man må feste i stendere da du punkterer dampsperren ellers.

Så nå frykter jeg at vi har punktert dampsperren et par steder med gipsankerne våre så da er spørsmålet mitt hva slags betydning dette har? Er dette noe vi bør ofte nattesøvnen for?

Takker for svar :)

Ikke anbefalt, men heller ikke et stort problem. :) Men det blir en liten luftlekasje og det er ikken noe fordel å få for mange av dem.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg lekter ut over sperren og isolerer ekstra på innsiden så strøm og annet skrueri ikke ødelegger sperren.

Hva snakker vi om her gipsanker av typen flater seg ut på baksiden? Borret du inn langt først?

Eller gipsplugger man skrur inn for å så skru i de.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg lekter ut over sperren og isolerer ekstra på innsiden så strøm og annet skrueri ikke ødelegger sperren.

Hva snakker vi om her gipsanker av typen flater seg ut på baksiden? Borret du inn langt først?

Borret så vidt igjennom gipsen først, så stakk jeg inn plast-ankeret før jeg skrudde inn skruen og strammet til. :/ vi overreagerer sikkert men vi føler litt at vi har ødelagt leiligheten. Endret av Zyg0te
Lenke til kommentar

Borret så vidt igjennom gipsen først, så stakk jeg inn plast-ankeret før jeg skrudde inn skruen og strammet til. :/ vi overreagerer sikkert men vi føler litt at vi har ødelagt leiligheten.

Kommer an på hvor ny leiligheten er. Standard praksis som nevnt ovenfor er å lekte ut på innsiden av dampsperra før gipsing, typisk 2x2 tommer (ca. 5 cm). Dersom dampsperra er brutt er det ikke verdens undergang, men dersom boligen er bygd etter nye tetthetsstandarder (TEK 7 eller 10) så kan det vel teoretisk ha en innvirkning der og sånn sett påvirke verdi. Men nå er jeg hverken byggmester eller takstmann.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Borret så vidt igjennom gipsen først, så stakk jeg inn plast-ankeret før jeg skrudde inn skruen og strammet til. :/ vi overreagerer sikkert men vi føler litt at vi har ødelagt leiligheten.
Kommer an på hvor ny leiligheten er. Standard praksis som nevnt ovenfor er å lekte ut på innsiden av dampsperra før gipsing, typisk 2x2 tommer (ca. 5 cm). Dersom dampsperra er brutt er det ikke verdens undergang, men dersom boligen er bygd etter nye tetthetsstandarder (TEK 7 eller 10) så kan det vel teoretisk ha en innvirkning der og sånn sett påvirke verdi. Men nå er jeg hverken byggmester eller takstmann.

Boligen ble ferdigstilt for 3 måneder siden så den er vel bygget etter TEK10 ja. Men det er altså ingen enkel måte å rette opp i dette på?

Lenke til kommentar

Boligen ble ferdigstilt for 3 måneder siden så den er vel bygget etter TEK10 ja. Men det er altså ingen enkel måte å rette opp i dette på?

Jeg vil synes det er merkelig hvis det ikke er noe mellomrom mellom gips og dampsperre, men hvis det står det er bygget slik så stemmer det vel. Det lar seg ordne, men du må fjerne gips og komme til plasten, teipe over med dampsperreteip og kle over igjen.

Jeg foreslår at du bare overser dette, for det er en del jobb for en såpass ubetydelig ting.

Lenke til kommentar

Har dere kontakter på vegg sjult kablet?

Det er håpløst å få til uten å lekte ut , så hvis ja har du neppe laget hull på.

Ikke håpløst, men fryktelig tungvint og dårligere resultat enn med lekter. Som jeg sa over så vil jeg si det er ytterst merkelig om det ikke er lektet mellom gips og plast.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Det står følgende beskrevet:

Ytterveggene er utstyrt med dampsperre. Dampsperren består av ett lag plast som ligger rett bak

gipsen. Denne gjør at veggen blir lufttett, og hindrer at fuktighet fra leiligheten kan trenge inn i

veggen og føre til fuktskader.

Det er derfor viktig ikke å punktere denne dampsperren. Vi vil derfor sterkt fraråde å henge opp

ting på ytterveggen som krever montasjemetoder som vil punktere dampsperren.

Lenke til kommentar

Ytterveggene er utstyrt med dampsperre. Dampsperren består av ett lag plast som ligger rett bak

gipsen. Denne gjør at veggen blir lufttett, og hindrer at fuktighet fra leiligheten kan trenge inn i

Det er derfor viktig ikke å punktere denne dampsperren. Vi vil derfor sterkt fraråde å henge opp

Ja som sagt så er standard utførelse et lektelag i mellom. Mulig at dette bare er noe de skriver for å være helt på det tørre, men uansett tror jeg du kan slappe av.

Lenke til kommentar

Nå er det mer og mer vanlig å gå over til diff-brems da sperre er for tett, så i teorien har du oppgradert leiligheten, neppe verdens undergang, men en evt ny eier vil jo lese det samme og stusse på alt på de veggene så å forsøke å tette det så henge opp samme gardinen i samme festet er jo en mulighet.

Du får vel ikke ut pluggen igjen , aldri sett plastplugger til gips, kun stål av den typen jeg ser for meg.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ja som sagt så er standard utførelse et lektelag i mellom. Mulig at dette bare er noe de skriver for å være helt på det tørre, men uansett tror jeg du kan slappe av.

Det er ihvertfall JM som står bak, men jeg får kontakte dem å høre om de har lagt et lektelag imellom eller ei. Selv om jeg ikke var klar over dette med dampsperrer før jeg hengte opp disse gipsankerne så borret jeg veldig forsiktig og stoppet med en gang jeg var igjennom gipsen. Nå vet jeg ikke hvor skjøre dette plastlaget er da men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...