TheNarsissist Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Hei, ser at NSB er på jakt etter kundebehandlere på bla Oslo S til sommeren. Noen som jobber i NSB og kan forklare litt mer om hva jobben går ut på? Stillingsbeskrivelsen sier meg lite. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) Ta i mot kjeft fra misfornøyde kunder når kjøreledningene ramler ned når sporlysene ikke fungerer når toget er forsinket og liknende Tar ikke de kundebehandlerne og viser folk hvordan de automatene fungerer, samt gir informasjon om hvor sporene er og liknende? Tror de også viser vei til buss-for-tog-plattformen. Endret 30. desember 2014 av Star Fox 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 31. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2014 Haha, var det jeg regnet med. Får søke å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Hvis jeg ikke tar helt feil har Zarac skrevet en del om den jobben i "Kunder på jobben din"-tråden. Du kan jo begynne der. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Kan vel også være koordinator for buss for tog, da står du hele sommeren og roper hodet av deg og prøver å ha kontroll på et par hundre busser og irriterte passasjerer som må ta buss for tog. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 (endret) Jeg kan bekrefte at jeg har hatt denne jobben i snart 4 år nå. De andre som har svart i tråden treffer bra på hva de viktigste arbeidsoppgavene går ut på. Du har kanskje reist med buss for tog og sett oss stå på forskjellige stasjoner med signalgule vester. Og som du kanskje ser, svarer vi på mange spørsmål fra kunder, blar fram og tilbake i listene våre og snakker med bussjåfører, men det er selvsagt ikke alt. Som Isbilen sier, har jeg delt noen titalls historier i "Kunder på jobben din"-tråden. Jeg har noen trivelige, noen morsomme og noen dårlige erfaringer fra jobben. Historiene jeg deler i den tråden er ikke nødvendigvis representative for hverdagen min, men de reflekterer i noen grad at det er en tidvis vanskelig og spennende jobb og at i hvert fall jeg har fått et annet syn på samferdsel og menneskers atferd og orden. Jeg har dannet meg til dels sterke meninger om disse temaene og har opplevd å møte både støtte og kritikk blant forumbrukerne når jeg har delt dem. Det en veldig fin jobb for oss som er studenter. Oppdragene fungerer slik at vi får forespørsler på e-post rundt to uker i forveien og svarer på om vi kan jobbe på den eller den datoen. Vi tar akkurat de oppdragene vi vil. Du vil aldri få ei vakt uten at du har sagt at det passer å jobbe. Kan eller vil du ikke jobbe på grunn av eksamner eller andre ting, svarer du bare "nei" når du får en forespørsel på e-post. Jeg bodde i Askim da jeg fikk jobben og i begynnelsen jobbet jeg hele sommeren og nesten hver helg. Siden den gang har jeg studert to år i Bergen og et halvt år i Tyskland. Det har vært null problem. Jeg har jobbet i ferier og når jeg har vært hjemme noen ganger ellers. Vi får statlige lønnstillegg og de utgjør en betydelig del av lønnen. Utenom sommerferien, foregår de fleste oppdragene i helgene. Siden helgetillegget og nattillegget er på 45 % hver, ender vi opp med en effektiv timelønn som er konkurransedyktig. Kanskje den viktigste egenskapen du må ha i jobben er å være selvstendig. Noen ganger er du alene på arbeidsplassen. Men det er også viktig å kunne jobbe med en viss grad av selvstendighet når du jobber sammen med andre. Jeg har jobbet sammen med mange forskjellige mennesker på mange forskjellige steder. Som du sikkert kan tenke deg, er det vanskelig å jobbe sammen med mennesker som aldri gjør noe som helst uten at de blir bedt om det eller som ikke kan løse de enkleste og mest rutinemessige problemstillingene selv. I sammenheng med dette, er det også viktig at du forbereder deg før du kommer på jobb. Før et oppdrag, får du et sirkulære. Det inneholder informasjon om de berørte stasjonene, avgangstider, busstraséer og annen relevant informasjon. Jeg blir irritert når enkelte av kollegene mine kommer på jobb uten å vite noe mer enn kundene om hva som foregår. Hvis ikke du har vært på stasjonen før eller er kjent med hvilke strekninger bussene kjører på, hvor mange de er eller liknende, er det ikke mye forlangt at du bruker 15 minutter på å lese informasjonen du har fått tilsendt før du kommer på jobb. Du må også ha hodet med deg hele veien og være proaktiv. Du må ha kontroll på hvilke busser og tog du kan forvente å se senere. Du vil ikke miste jobben hvis du har et uhell, men det er likevel ikke artig å være ansvarlige for at en buss "blir borte", eller at kundene blir med feil buss eller liknende. Og du må vite hvilke alternativer som finnes hvis noe uplanlagt skulle skje. Du må være hardhudet. Med én gang noe går galt, er det deg folk vil ta. De fleste kundene er overbærende, men det er likevel svært belastende når du av og til må ta imot kjeft, krav og trusler for forhold som er fullstendig ute av dine hender. Kundene er ikke alltid kjent med reisevilkårene, men har likevel lav terskel for å kreve drosjerekvisisjon og gir seg ikke selv om du sier nei. Det er ikke bare kundene du må svare til. Noen ganger går busstrafikken vår på samme steder som lokale rutebusser og da kan det bli konflikter med disse. Bussjåførene som kjører buss for tog er heller ikke alltid like medgjørlige. Og selv om de er det, kan det noen ganger være utfordrende å plassere bussene forsvarlig og samtidig overholde kjøre- og hviletid. Du har til enhver tid ansvar for kunder og busser og andre økonomiske ressurser. Hvis du driter deg ut, får kanskje enkelte kunder en dårlig opplevelse, men det kan også skape problemer for kolleger og kunder på andre stasjoner. Jeg synes stort sett at det er en grei jobb, men den passer absolutt ikke for alle. Jeg har sett mange kolleger komme og gå i jobben. Med tida har det også blitt vanskeligere å bestå opplæringen som du må ta for å få jobben. Endret 31. desember 2014 av Zarac 4 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 Takk for svar Zarac. Får tenke litt på om jeg skal søke. Høres ikke digg ut med en kaotisk dag på Oslo S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå