IceCool Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Skal lage et varme kar på 10L og innholdet skal holde ca 75'C, men hvilken type varme element kan jeg bruke? Er det no akvarie greier som kan avgi så mye varme eller bør jeg kjøpe en vannkoker som jeg kan demontere og koble på no termostat/temp føler saker? Lenke til kommentar
Oxxyd Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Hehe! Er nyskjerrig på hva du skal bruke det til, litt lite til å være badekar! Trur eg ville brukt ei stor panne å en vedovn! Men det er mulig å få tak i gameldagse varmtvannstanker som er opne på toppen! gamlingen har iallefall en sånn en! Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 1. november 2003 Forfatter Del Skrevet 1. november 2003 Skal bruke det til forskjellige eksperimenter med noe kjemi. Hadde det bare vært en enkel måte å fikse en akvariums varmer på så hadde det ikke vært no problem, men de har en termostat en eller annen plass somregel. Skal denne erstattes med en annen termostat for høyere tempraturer så er det jo ikke sikkert elementet tåler det...Så jeg satt liksom litt fast på akkurat det punktet. Like før jeg kjøper no skotørker staver av gammel typen, hvis jeg bare hadde funnet noen som egner seg da... En vannkoker er jo ikke ment å stå på lengre enn det tar å koke opp 1-2 liter vann, så det elementet og kretskort greierne varer neppe lenge om jeg modder dette. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Noen muligheter: Små varmtvanns beholdere Vannkoker Vanndispenser automater med varmt vann funksjon Akvarievarmekolber Sette en ståltank på en varmeplate. Akvarievarmekolber: Smør gumminen rundt glasset med Zalo og trekk innmaten forsiktig ut. Zalo fungerer ypperlig som smøremiddel. Fjern termostaten). Merk at mange av disse kolbene ikke er laget for å stå helt under vann. 75 grader skal gå, men den må være i vann, ellers sprekker glasset. Vannkoker varmekolber fungerer utmerket. For å regulere effekten kan du bruke en enkel triac krets fra en lysdimmer eller lign. Små varmtvanns beholdere kan du finne på dynga f.eks. De har som regel 3 effekt trinn du kan koble deg på. Mål med et ohm meter at de er i orden.. Vann dispenser automater har ofte en mini varmtvanns beholder. Har faktisk et par slike selv, rustfri ståltank med varmeelement innvendig. Clash ohlson har nøyaktige termostater som kan regulere effekt. Enkleste form for temperatur styring er en klix termostat, montert rett på tanken som har merkeverdi 75 grader cel. Lykke til! Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 1. november 2003 Forfatter Del Skrevet 1. november 2003 Hondaen Akvarievarmekolber: Smør gumminen rundt glasset med Zalo og trekk innmaten forsiktig ut. Zalo fungerer ypperlig som smøremiddel. Fjern termostaten). Merk at mange av disse kolbene ikke er laget for å stå helt under vann. 75 grader skal gå, men den må være i vann, ellers sprekker glasset. Hvor finner jeg en termostat som passer der den orginale sto tror du? Prøvde Clas Ohlson, men fant ikke. Har lett etter dyppvarmer, men fant bare industri saker info, sikkert rådyrt. Lenke til kommentar
Data-n00b Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Heisann.. Hvorfor gjøre det vanskelig? Ta en tykkbunnet glassbolle el.l. som har det volum du trenger, og sett en 150W arbeidslyskaster ca. 30-40 cm under bollen.. Etter en kort stund vil vannet være varmt nok.. Hvis ikke, kan du jo prøve 300W lamper.. Har gjort noe liknende en gang (herding av polyester-skrog på modellbåt), og det funka perfekt. Lykke til! Mvh, Thomas Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 De selger noen flotte varmeelementer på elfa. De er stavformede og dermed lette å montere i beholderen. Det er vanlig å benytte "meieristål" altså syrefast stål i slike beholdere. Dette er ganske dyrt men du sparer sikkert inn investeringen på sikt på grunn av mindre vedlikehold. Ellers så får du tak i passende varmeelementer fra gamle kokepleter og slikt, men der må du stå for isoleringen selv. Altså keramsike ringer rundt selve varmetråden og syrefast innkapsling til å ha i 10L-beholderen. Både elfa og clas ohlson har termostater som er veldig nøyaktige og bra i temperaturområdet rundt 78'C. NB. Vær forsiktig med hva du gjør! Hold tingene under oppsyn og ikke forlat "en tikkende bombe". Ha også helautomatiske sikkerhetsmekanismer som forhindrer fare dersom noe skulle ryke. Lykke til. -Trønderen- Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 HondaenAkvarievarmekolber: Smør gumminen rundt glasset med Zalo og trekk innmaten forsiktig ut. Zalo fungerer ypperlig som smøremiddel. Fjern termostaten). Merk at mange av disse kolbene ikke er laget for å stå helt under vann. 75 grader skal gå, men den må være i vann, ellers sprekker glasset. Hvor finner jeg en termostat som passer der den orginale sto tror du? Prøvde Clas Ohlson, men fant ikke. Har lett etter dyppvarmer, men fant bare industri saker info, sikkert rådyrt. Termostat som du kan erstatte den orginale i akvarievarmekolben kan bli litt vanskelig å finne.. Men det gjør ikke noe for de er ganske grove. Der termostaten sitter, bare legger du en ledning over slik at det blir forbindelse, slik at du kun får en varme element funksjon. Termostaten jeg tenkte på hos clas ohlson har artikkel nr 32-2000-86 Det er en temperatur regulator med innebygget PID reguleringsteknikk. Koster endel da...1600 spenn men det er gode greier.. Enkleste og billigeste form for regulering blir en slik bimetall termostat med merkeverdi 75 grader som du monterer på selve tanken, en eller flere steder som ekstra sikkerhet: Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Skal bruke det til forskjellige eksperimenter med noe kjemi. Hm, ikke etanol-konsentrat "eksperimenter" altså. Amfetamin eller annet happy-fun, mon tro? Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 1. november 2003 Forfatter Del Skrevet 1. november 2003 Nei det skal ikke brukes til noe som helst ulovlig, hadde vært passe idiot om jeg skulle komme hit å spørre om sånnt Dessuten har jeg råd til å kjøpe det jeg vil ha orginalt fra butikk, polet eller bar. En 10 liters 75'c "steamer"? Det må være verdens minste og svakeste isåfall og freser nok bare elendig sluttprodukt ved den tempraturen. Skal blandt annet prøve å framstille konsentrater, 75'C er passe temp og fjerner vann effektivt. Enkelt og greit, thats it Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Må det mye modifisering til for å få en vannkoker til å holde varmen istedenfor å slå seg av når temp har nådd kokepunktet? Går det ann å sette på en motstander en plass så den aldri når kokepunktet? Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Blir jo nesten bumping når bare jeg poster her, men kan ikke noen smartinger komentere? Kom på at det kanskje bare er å sette sånn lysdimmer eller no på ledningen til vannkokeren? Hvis jeg tar den løsningen da... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 * Motstand funker dårlig. Dvs. motstanden må ha kunne takle veldig store mengder varme. Antagelig rundt 500-1000W for at det skal være noe vits. Det blir nesten som å koble to vannkokere i serie-kobling. (ikke vanlig paralell som hvis du setter begge i stikkontakten) Da vil det ta ca 4-5 ganger så lang tid å koke opp vannet.. Setter du ennå en i serie tar det ennå lengre tid, osv. Kanskje ved ca 4-6 vannkokere blir effekten per vannkoker så lav at temperaturen ikke når 100'C. Men det er jo umulig å styre på andre måter enn ved å passe på selv eller ha noe som regulerer luftstrømmen rundt og dermed kjølingen av vannkokerene. Altså ganske upraktisk. * Lysdimmer i serie (triac eller tyristorstyrt) fungerer bedre (de som takler en vannkoker på ca 2kW er veeeldig dyre), men du har fortsatt like dårlige muligheter til å styre temperaturen. * Det beste er nok å operere litt på vannkokeren, finne kretsen/mekanismen som slår den av når vannet koker, og erstatte den med en egen styring. Den egne styringa bør kanskje bestå av en termostat + et relè som slår av og evt på strømmen igjen når det er på tide. Sett f.eks ønsket temperaturintervall til 74-76'C men ikke så mye mindre enn det. Da vil bare relèet slå seg av og på nesten kontinuerlig. NB. De relèene som er innebygd i mange termostater takler skjelden 2kW, så du må nok koble slik at det slår på et kraftigere relè som er tilkoblet selve varmeelementet. Men problemet med vannkokere kan jo være at det blir vanskelig å finne en på 10L. PS. Siden du ikke skal bruke det til noe ulovlig så kan du gjerne fortelle litt mer om hva som skal konsentreres osv. PS. Mange ting har en tendens til å svi seg fast i elementene. (jepp, har egenerfaring med spagetti i vannkoker) Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Nøyaktig hvilke prosesser er det du er så intressert i? De der det skal produseres gass for måling og forsøk, eller der jeg skal lage konsentrater av kjemikalier? Synes det er lite relevant. Alt jeg skal ha er en elektrisk, billig, ren beholder med varmer som holder stabil varme og lar prosesser og avdamping gå fort og problemfritt. Det er ikke en kjempekaserolle til å varme pølser i eller en megawok med elektrisk rørepinne, kunne like godt si det er en steamer for å rense vann med, men det spiller ingen rolle, kan ikke bevise/motbevise noe. Synes det blir en dum usaklig krangel hvis resten av tråden skal handle om hva jeg skal bruke den til. Dette er 3.gangen jeg sier hva den skal brukes til. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Helt i orden, prøvde bare å hjelpe og spurte om tilleggsinfo fordi jeg er nyskjerrig. Men skal du bli sint for det så skal du få lov til å fortsette å bumpe tråden.. Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Blir ikke sint, men hadde det vært nødvendig med flere opplysninger så hadde jeg gitt det, for mange opplysninger lager ofte bare mere missforståelser og uklarheter, Beklager hvis du oppfattet det som om at jeg ble sint. Har lært at sånne ting bør forklares helt basic for å få den nødvendige hjelp og info. Kikket på elfa sidene igjenn og det blir nok det nermeste jeg kommer, men går det ann å dra ut varme elementene i sånne håndkle tørkere? Lenke til kommentar
Izex Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Du kan jo bare få tak i en "svak" vannkoker (800w eller mindre) så plukke den i biter uten å fjerne noen deler, så sette dimmer på ledningen, den vil hindre at det kommer nokk strøm til elementet så du får det du vil ha av tempratur, kontrollerer bare temp med vanlig termometer. Kjøp den sterkeste akvariums varmekolben du får tak i på dyrebutikken, klipp termostaten, en dimmer på ledningen til å regulere varme tror jeg nok vil virke på den også, tror denne løsningen er best siden denne kolben er beskyttet av glass som tåler mye av kjemikalier og sånnt. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Dere glemmer det åpenbare svaret: Kjøp inn en 10-12 P4 3.0 GHz maskiner. Disse blir varme og fine. Monter vannkjøling i serie, putt radiatoren i vanntanken. Når temperaturen på prosessoren overstiger 75 C slår termal-protection på prosessorene inn, og varmeproduksjonen forsvinner. Om temperaturen synker, begynner varmeutviklingen for fullt igjen. Som en bieffekt kan du kjøre D2OL klienter, så klarer vi kanskje å sparke noen nederlandske kuer. Høh..skulle det koste under 100 000 sa du? Så kjedelig Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 5. november 2003 Forfatter Del Skrevet 5. november 2003 LOL Yeah right Tror heller jeg tar en kolbe med dimmer, det enkleste er ofte det beste når det gjelder sånnt som dette, men takker for mange forslag av alle prisklasser og funksjonalitet Blir shopping i morgen, så da håper jeg på å finne en dimmer en plass Lenke til kommentar
hart Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Hmmmm.. Etter å ha lagt to og to sammen her på forumet.. Den der varmekolben/elementet som skal tåle varme og fuktighet..... du skal vel ikke prøve det der trikset som "eatshorts" linker til (pdf fil).. Lar dette stå uten link da det er ulovlig.. Uansett.. om jeg har rett.. lykke til.. Snart selger de kanskje paracet på Rema 1000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå