Sindruz Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) Hei, jeg går på VG2 Elektro, noe jeg angrer fælt på! Likte egentlig ikke elektro på VG1 heller, hadde egentlig tenkt å gå VG2 Industriteknologi eller Kjøretøy, som et kryssløp. Men endte da opp på VG2 Elenergi, noe som gjør at jeg gruer meg hver dag når jeg går på skolen, syntes også praksisen og teorien er kjedelig og vanskelig. motivasjonen er helt på bunn. Elektriker er ikke noe jeg har lyst til å bli! Derfor har jeg hele tiden tanker om å droppe ut, og begynne på skole igjen neste år, på Industriteknologi eller kjøretøy. (eller kansje IKT-service) Nå etter vinterferien på onsdag den 7. januar så skal vi ha en prøveeksamen som skal vare i 45 min, og dette er noe jeg gruer meg til. Har bare ikke lyst lenger, ville bare droppe ut nå! Hva burde jeg gjøre?? Er veldig frustrert, og vet ikke om jeg klarer dette lenger.. Er nå kansje også den dårligste og mest umotiverte i klassen.. Snittet mitt ligger nå og vipper på 2 og 3 i yrkesfagene, mens fellesfagene går helt greit. Stoffet blir vanskeligere og vanskeligere og jeg detter bare lenger og lenger bak. Jeg liker heller ikke så godt kontaktlæreren min. Så hva burde jeg gjøre? Skal jeg bare droppe ut og ta meg resten av halvåret som et friår og begynne på et annet yrke neste år (som VG2 industriteknologi eller VG2 kjøretøy eller kansje IKT?), istedenfor å pine meg selv hver dag til å gå på et yrkesfag som jeg misliker, og få fagbrev som elektriker som jeg egentlig ikke har lyst til å bli? Har ikke veldig lyst til å gå påbygg heller, siden jeg er også ganske skolelei, selv om jeg syntes fellesfagene er ganske enkle. Et annet alternativ jeg kunne tenkt meg er å jobbe som postbud. Syntes det hadde vært kjekt å jobbe i posten eller lignende også. Jeg jobber som avisbud om morgenen og syntes det er veldig kjekt å ha en aktiv jobb. Postbud trenger nå ikke utdanning, bare opplæring. Men hvordan er muligheten for å få jobb innen posten da? Tusen takk viss du kan ta deg til til å lese dette inlegget og hjelpe meg. Endret 30. desember 2014 av Sindruz Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Har du snakket med rådgiver på skolen? Det kan finnes andre muligheter. Det er vanskelig å få jobb som 17-åring, også i Posten, på butikker og liknende. Det er stor konkurranse om de jobbene som ikke krever utdannelse. Hvis du dropper ut av programfagene, kan du fortsette med fellesfagene slik at du ikke må ta dem på nytt neste år. Du må i hvert fall ikke slutte helt på skolen før du har en jobb. 1 Lenke til kommentar
Sindruz Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) Har du snakket med rådgiver på skolen? Det kan finnes andre muligheter. Det er vanskelig å få jobb som 17-åring, også i Posten, på butikker og liknende. Det er stor konkurranse om de jobbene som ikke krever utdannelse. Hvis du dropper ut av programfagene, kan du fortsette med fellesfagene slik at du ikke må ta dem på nytt neste år. Du må i hvert fall ikke slutte helt på skolen før du har en jobb. Dette hadde jeg ikke tenkt på! Takk for et godt svar! Men hvem skal jeg gå til for å da skrive meg ut av yrkesfagene? Jeg har ikke snakket med rådgiver i år, men jeg gjorde det 2-3 ganger i slutten av første året. Da ville jeg gå VG1 om igjen og gå på Idrettsfag (jeg liker veldig godt å være fysisk aktiv) men dette var foreldrene mine i mot, og derfor endte jeg opp på VG2 Elektro.. Noe jeg mistrives med. Endret 30. desember 2014 av Sindruz Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Har du snakket med rådgiver på skolen? Det kan finnes andre muligheter. Det er vanskelig å få jobb som 17-åring, også i Posten, på butikker og liknende. Det er stor konkurranse om de jobbene som ikke krever utdannelse. Hvis du dropper ut av programfagene, kan du fortsette med fellesfagene slik at du ikke må ta dem på nytt neste år. Du må i hvert fall ikke slutte helt på skolen før du har en jobb. Dette hadde jeg ikke tenkt på! Takk for et godt svar! Men hvem skal jeg gå til for å da skrive meg ut av yrkesfagene? Jeg har ikke snakket med rådgiver i år, men jeg gjorde det 2-3 ganger i slutten av første året. Da ville jeg gå VG1 om igjen og gå på Idrettsfag (jeg liker veldig godt å være fysisk aktiv) men dette var foreldrene mine i mot, og derfor endte jeg opp på VG2 Elektro.. Noe jeg mistrives med. Svaret på hvem du må prate med står i bold. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Har du snakket med rådgiver på skolen? Det kan finnes andre muligheter. Det er vanskelig å få jobb som 17-åring, også i Posten, på butikker og liknende. Det er stor konkurranse om de jobbene som ikke krever utdannelse. Hvis du dropper ut av programfagene, kan du fortsette med fellesfagene slik at du ikke må ta dem på nytt neste år. Du må i hvert fall ikke slutte helt på skolen før du har en jobb. Dette hadde jeg ikke tenkt på! Takk for et godt svar! Men hvem skal jeg gå til for å da skrive meg ut av yrkesfagene? Jeg har ikke snakket med rådgiver i år, men jeg gjorde det 2-3 ganger i slutten av første året. Da ville jeg gå VG1 om igjen og gå på Idrettsfag (jeg liker veldig godt å være fysisk aktiv) men dette var foreldrene mine i mot, og derfor endte jeg opp på VG2 Elektro.. Noe jeg mistrives med. Og gi en lang faen i hva foreldrene dine måtte mene om utdannelsen din. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Har du snakket med rådgiver på skolen? Det kan finnes andre muligheter. Det er vanskelig å få jobb som 17-åring, også i Posten, på butikker og liknende. Det er stor konkurranse om de jobbene som ikke krever utdannelse. Hvis du dropper ut av programfagene, kan du fortsette med fellesfagene slik at du ikke må ta dem på nytt neste år. Du må i hvert fall ikke slutte helt på skolen før du har en jobb. Dette hadde jeg ikke tenkt på! Takk for et godt svar! Men hvem skal jeg gå til for å da skrive meg ut av yrkesfagene? Jeg har ikke snakket med rådgiver i år, men jeg gjorde det 2-3 ganger i slutten av første året. Da ville jeg gå VG1 om igjen og gå på Idrettsfag (jeg liker veldig godt å være fysisk aktiv) men dette var foreldrene mine i mot, og derfor endte jeg opp på VG2 Elektro.. Noe jeg mistrives med. Og gi en lang faen i hva foreldrene dine måtte mene om utdannelsen din. Hør på foreldrene dine! - Men forklarer at hvorfor du ville ha valgt idrettsfag istedet for elektrofag. Spill på skyldfølelse Lenke til kommentar
brukar2341 Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Er litt enig med Star Fox, gjør hva du selv vil, og drit i hva foreldrene dine sier, de har lite peiling, ta deg heller en prat med rådgiver, jeg går VG2 Elenergi selv og er møkka lei, skal gå IKT selv til neste år, og er også usikker om jeg skal droppe ut. ulempen med å droppe ut nå er at du mister året på CVen, som ifølge min rådgiver ser veldig bra ut kontra et tomrom(droppe ut). Har du stipend må du også tilbakebetale alt du har fått til nå, uansett om dette er rentefritt, og du trenger basically ikke betale det tilbake før du er 40.. Det jeg ville gjort er, gå på skolen inntil videre, snakk med rådgiver osv, søk jobb som bare faen, og får du en jobb så dropp ut, det er ihvertfall min plan Lenke til kommentar
Sindruz Skrevet 5. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2015 (endret) Jeg snakket med læreren i dag, han sa at visst jeg skriver meg ut så vil jeg havne på NAV? Og Oppfølgingstjenesten (OT) får beskjed om at jeg er blitt skreven ut av skolen og at de da finner en kjedelig jobb jeg må holde på med dette skoleåret, fordi det er skoleplikt i Norge? Er dette sant? (Trodde ikke det var tvang om å gå på vgs.) Planen var liksom ikke å NAVe men bytte utdanningsprogram neste år.. Syntes ikke det gjør så mye å ta et år ekstra liksom.. Endret 5. januar 2015 av Sindruz Lenke til kommentar
brukar2341 Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Det er ikke sant i det hele tatt, ihvertfall ikke i mitt distrikt (Rogaland). Det er ditt liv, og dropper du ut, har du ikke nødt til å gjøre noen ting, men NAV gir deg tilbud å jobbe hos dem, for snaue 30 kr i timen eller noe, 240kr dagen tror jeg. Du kan jo heller prøve å skaffe deg en bedre jobb på Coop eller noe lignende Tror jeg selv bare dropper ut, jeg vet det hadde vært en stor fordel å fått med seg dette året, men blir bare håpløst når det er så lite interessant som det er akkurat nå.. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Det finnes en oppfølgingstjeneste som forsøker å fange opp elever som dropper ut, men det høres ikke riktig ut at det er noe tvang. Skoleplikten gjelder bare grunnskolen i Norge. Det er alltid noen som dropper ut av et studieprogram for å begynne på et annet senere. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå