Gå til innhold

Sende lyd trådløst mellom rom

Anbefalte innlegg

Hei.

I stua har jeg en Yamaha RX-V2067 forsterker koblet til tv og multimedia pc.

Høytalere koblet til den er Yamaha 2stk NS-333, 1stk NS-C444, 2stk NS-555 og 1stk sub XTC 99 w 12.16.

Har også en annen stue jeg gjerne skulle hatt mulighet å spilt samme musikk samtidig fra. Har allerede 2stk NS-777 høytalere og 1stk sub XTC 99 w 12.16 klare men må overføre signalet trådløst fra den ene stua til den andre.

Forsterkeren er koblet på nettverket.

Er det noen der ute som har noe greit tips til hva jeg må kjøpe for å få dette til å fungere?

Vet forsterkeren har multirom funksjon men skjønner ikke helt hva dette betyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multiromsfunksjonen til forsterkeren er som regel at du kan bruke surround back utgangen som en ekstra sone, slik at du kan bruke ett sett stereohøyttalere der uten å ha egen forsterker. Tror din totalt har 3 soner, slik at du kan ha 3 forskjellige, men Sone 3 (og fler) normalt krever egen forsterker.

Det er flere måter du kan fikse det du ønsker på.

Beste løsning: Sonos Connect, og kan enkelt bygges ut til flere rom også. Men denne løsningen blir litt dyr.

Billigste/Enkleste løsning: Audio pro sin: http://www.audiopro.com/products/living-wf100

Den funker på 2 metoder, fra PC bare plugg inn i USB, men for deg så tror jeg Yamahaen har en USB utgang for strøm, ellers så trenger du en strøm adapter ved siden av. Så plugger du en 2xRCA til 3,5mm plugg fra "AV Out" utgangen til Audio proen, så i mottaker enden så bruker du samme type kabel, og kobler RCA delen til en av inngangene du har der og velger den. Da skal de spille det samme.

Hvis jeg ikke husker feil, så kan Audio Proen sende til flere enheter samtidig.

Bare husk at trådløse signaler blir dempet av vegger, slik at man ofte ikke vet hvordan signalet blir før man tester. Beste løsning ville vært en RCA kabel mellom forsterkerene direkte, men det er ikke alltid mulig.

Lenke til kommentar

Hei Anders.

Takk for godt svar, men jeg må vel kjøpe en billig forsterker å ha i den andre stuen uansett om jeg går for Sonos eller Audio pro sin løsning?

Om jeg velger Sonos Connect, hvordan kobler man egentlig opp dette da? Må jeg kjøpe en sonos connect til hver forsterker da?

Sonos gjør det vel også enklere for å utvide til flere rom etterhvert med å kjøpe Sonos høytalere da?

Lenke til kommentar

Sonos har løsninger til det meste.

-Har man forsterker fra før, så holder det med Sonos Connect.

-Har man høyttalere fra før men mangler forsterker, og kun skal ha stereo, så kjøper man Sonos Connect:amp (Sonos med forsterker).

-Har man ingenting, og kun ønsker enkel lyd så kjøper man Sonos Play 1,3,5 eller Playbar som har alt innebygd. Størrelsen velger man etter rommet. Playbar kan bygges ut til surround med sub og play 1 og 3. Men den har sine begrensninger (støtter ikke DTS, eller HD lyd).

Ønsker man støtte for høyoppløst lyd (24-bit) så støtter ikke Sonos dette, da må man over på Bluesound som har så å si de samme løsningene (minus Playbar). Men Sonos er hakket enklere å sette opp, og funke mot en stor musikk samling (Har hatt Sonos, og har Bluesound pr.dags dato, men mulig går for en blanding av dem når jeg skal fylle ut hele leiligheten).

Oppkobling

Det enkleste er å ha en Sonos til hver, da man enkelt kan spille forskjellige ting på de forskjellige stedene om man ønsker. Å ha samme lyd på alle er meget enkelt i appen (Man må ha smarttelefon eller nettbrett for styringen. Her er Android bedre enn Apple sine etter det jeg har testet både i oppsett og bruk, selv om begge funker).

Oppkobling er enkelt, man velger bare utgang etter hvilken inngang man har, Sonos Connect har analog, og 2 typer digitale utganger så du skal ha gammelt og sært anlegg hvis du ikke finner noe å koble til med.

Det som er viktig er at man må koble det til sitt nettverk. Sonos har etter mye press gitt etter for å kunne koble direkte til Wifi nettverket ditt. Men det er bedre å bruke deres eget system. Den nye oppkoblingen deres har jeg ikke testet, men regner med den er som Bluesound sin, som tar litt "fikling". Enkelt hvis man kan det, litt irriterende første gang man gjør slikt.

Den beste løsningen er å gå for Sonos sitt eget nettverk. Dette gjøres på 2 metoder. Har du kablet nettverk i nærheten av der du setter 1 Sonos komponent (kun en trenger dette, ikke resten) så løses alt, ellers trengs Sonos Bridge (ca 400,-) som man setter der man har kablet nett. Bridgen (eller Sonosen man kabler) lager nettverket som alle komponenter tar i mot og sender videre. Når man bruker dette nettverket så plugger man bare en Sonos komponent til strøm, åpner appen og velger legg til ny komponent. Så trykker man Play og Mute samtidig på komponenten (vises i Appen), så er denne koblet til nettverket, og man velger navnt på den (soverom, kjøkken, bad, osv), og den er klar til bruk.

Det samme gjøres for å legge til styreenheter osv. Kjapt å legge til en kompis på besøk osv

Det som er å anbefale med Sonos og andre slike typer anlegg, er å ha en egen NAS hvis man har mye egen musikk, da slipper man å ha PCen på for å få tilgang til musikken. Bruker man Spotify, Wimp osv så er det bare å legge de til i appen, så funker de rett mot anleggene via Sonos Appen.

Har du en gammel telefon så kan du bruke denne som fjernkontroll uten å være avhengig av å bruke din normale telefon (litt irriterende når det ringer osv syntes jeg) (Enkelte telefoner krever Sim-kort for å fungere, men sim-kortet trenger ikke ha ett aktivt abonnent, ett gammelt utgått funker like fint).

Grunnen til at jeg tidligere nevner at det er enklere med Android enn Apple, så er det når man skal legge til egen musikk mye enklere da Android gir tilgang slik at man kan lete seg frem på nettverket (fil-tre slik som i Windows Utforskeren osv), mens hos Apple så må man vite nettverksplasseringen direkte og skrive denne inn. Samt det var noen styringer som var enklere på Android enn sist jeg brukte Apple til å styre (Har en iPod Touch som var ment for slik styring engang i tiden, som jeg måtte ha for å styre noe annet jeg testet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...