sinnaelgen Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Jeg betaler 350kr i mnd for 1/1 Gbit/s noe jeg måtte betale 1500 for hvis jeg ønsket den hastigheten og forutsett at det er tilgjengelig i nettet Lenke til kommentar
Busternor Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Jeg betaler 350kr i mnd for 1/1 Gbit/s noe jeg måtte betale 1500 for hvis jeg ønsket den hastigheten og forutsett at det er tilgjengelig i nettet Ja jeg betaler 499,- pr mnd for 4.5 mgb til Telenor. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg betaler 350kr i mnd for 1/1 Gbit/s noe jeg måtte betale 1500 for hvis jeg ønsket den hastigheten og forutsett at det er tilgjengelig i nettet Ja jeg betaler 499,- pr mnd for 4.5 mgb til Telenor. Det er ikke riktig. For den hastigheten skal du betale 329 kroner pluss 89 kroner i linjeleie, totalt 418 kroner i måneden. Eventuelt pluss fakturagebyr, men det er det jo ingen som bruker lenger... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) I stedet for å betale 50 til 100 kr pr måned for lav hastighet ( kanskje 5-10 mbit ) Det er ikke realistisk å betale så lite, du har en kabel som skal vedlikeholdes, utstyr i begge ender og alt av service/support/fakturering. En montør som må bytte noe som er defekt eller en liten gravejobb og tusenlappene flyr fort. Det forsvinner 100-150.000 kunder i året fra fasttelefon, det er et digert kobbernett som skal vedlikeholdes for stadig færre kunder. Og det er særlig kundene i byene der folk bor tett som forsvinner. På den andre siden har du fiber som er dyrt. Kabelen koster mer og tåler mindre, utstyret koster mer og det å terminere fiber er komplisert. I tillegg så har kobbernettet den fordelen at det ligger der, fiberselskapene må grave opp og legge nytt fra bunnen av. Det blir ikke billig av å strupe hastigheten til nesten ingenting. Jeg synes fiber absolutt er verdt det, så jeg betaler gjerne. Så får nå de som ikke vil ha fiber betale for hva kobbernettet koster... Den beskrivelsen kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg har altibox og betaler 450 kr måden for 35 mbit ( ikke det at jeg trenger den hastigheten men stabiliteten ) i tillegg betaler jeg for tv i alle de åren jeg har hatt dett har kun tv dekoderen vær byttet en gang gratis på grunn av utfasing samt at dekoder eller strømforsyning til dekoder har vært byttet på av feil Kabelen jeg betale for ( inkludert graving ) bli noen få år etter flytte opp i luften så når man har betalt på dette siden 2007 så sitter man der med følelsen at man betaler mye for ikke så alt for mye tjenester mye av dette er også ting man ikke bruker Egentlig skulle jeg betale for utskiftning dekoderne men slapp dette da de gamle skulle fases ut Så hva er det man betaler nesten 2 høvdinger for ,annen hver måned ? Har prisen økt i løpet av denne perioden? For det har internetthastigheten (som du hardnakket hevder at du ikke har bruk for). I tillegg betaler du for TV. Den kan du si opp, og eventuelt kjøpe deg et rikstv-programkort til den nette sum av 225 kroner. Eller du kan la være, og spare 2729 kroner i NRK-lisens i tillegg. Da betaler du 449 per måned, og du er alene her på forumet om å mene at DET er for dyrt. Selv de billigste ADSL-abonnementene nærmer seg 400 kroner i måneden inkludert linjeleie. Sånn sett er disse fiber-abonnementene GRISEBILLIGE i forhold til hva man får. Hastighet og pris på de forskjellige abonnementene henger ofte ikke helt sammen, enkelt og greit fordi kostnadene til ISP'en heller ikke øker parallelt med hastigheten som tilbys. En viss kostnad er det uansett, derfor vil det aldri være lønnsomt å selge 3,5 Mbit/s for 44,90, mens 35 Mbit/s for 449 kroner KAN gå rundt. EDIT: Et siste alternativ er å si opp Internett også. Da betaler du ingenting i måneden, og slipper å diskutere med så mange slitsomme forumbrukere som uforholdsmessig ofte er uenige med deg... Endret 1. januar 2015 av Ar`Kritz 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Når noen sier at det er billig så er det fordi dere har lit for mye penger å bruke på ting og tang , det blir ikke dyrt nok for der slik at dere får brukt opp pengene så sier dere at det er billig men hav sammenligner dere det med da ? Det er flere måter å sammenligne det på Dere sameligner det med pris per hastighet som ikke alltid er gyldig i denne sammenhengen Man må også sammenligne det hvilken hastighet man har bruk for at noe tilbyr en tidende del av den hastigheten til omtrent samme pris betyr bare at de er veldig mye dyrere på prisen . Det er også for dyrt selvfølgelig forøvrig så har jeg ikke noe annet alternativ når det gjelder Internet hvis de skal være stabilt Når det gjelder tv kanalen så er det bare kabel som er stabilt . parabol som vi hadde før ramlet alt for ofte ut og riks tv er også lit ustabilt for ordens skyld så jeg har ikke noe problem med å betale hvis det var det dere trodde Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Når noen sier at det er billig så er det fordi dere har lit for mye penger å bruke på ting og tang , det blir ikke dyrt nok for der slik at dere får brukt opp pengene Spar meg, virkelig.... Du utviser jo en tilnærmet komplett mangel på forståelse i nær sagt hvert eneste innlegg du skriver! 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 og du viser lite respekt for folks økonomi. Nå krever også samfunnet at man skal være tilgjengelig på nettet , mer eller mindre hele tiden samtidig så er det et krav om minste hastighet ( som er dyr nokk i utgangspunktet ) og så kommer andre å krever både 10 og 20 ganger mere . disse i toppen vil ikke betale alt selv og da går det ut over resten . de får dyre abonnement bare fordi noe krever veldig , veldig mye raskere nettlinjer Er det nå så rettferdig at de som ikke krever så raske nettlinjer må betale utbyggingen for disse ? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Den logikken holder bare hvis utbyggingen av en 100 Mbit/s internettlinje er 10 ganger så dyr som utbyggingen av en 10 Mbit/s internettlinje. Det har imidlertid ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er utbyggingen og driftingen i seg selv som er dyr, ikke hastigheten. Endret 2. januar 2015 av Ar`Kritz 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Den logikken holder bare hvis utbyggingen av en 100 Mbit/s internettlinje er 10 ganger så dyr som utbyggingen av en 10 Mbit/s internettlinje. Det har imidlertid ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er utbyggingen og driftingen i seg selv som er dyr, ikke hastigheten. nå tror jeg bare delvis på det du skriver her Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Jeg har jobbet med dette i noen år nå, og er ikke spesielt religiøs av meg, så det er noe jeg VET, og ikke tror. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Jeg har jobbet med dette i noen år nå, og er ikke spesielt religiøs av meg, så det er noe jeg VET, og ikke tror. Tar du da virkelig hensyn til at mange av under leverandøren vet å ta godt betal for seg ? Det tror jeg nemlig at ikke alle tenker på her Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Både utbygging og drifting er konkurranseutsatt, og det finnes for eksempel alltid flere graveentreprenører i et gitt område. Alt i Norge er dyrt, men vi tjener faktisk så bra at vi har råd til det. Det ene henger sammen med det andre. Hvis du skal sammenligne med noe, så sammenlign prisene i andre land med Big Mac-indeksen, eller med minstelønna eller gjennomsnittslønna. Da tror jeg faktisk ikke (uten at jeg har sjekket) at vi kommer så galt ut her i Norge likevel. "500 kroner er mye, og 100 kroner er lite" holder ikke helt. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 jeg kan si det på en annen måte Det er foreløpig ønskelig at alle har tilgang til Internett . men for få til en hastighet som funger tilfredstilene så må man opp i ca 10 mbit. man har mange tilbydere , og de er flere som påstår at de har 3G eller 4G på det mobile nettverket problemet er her at det er ganske ustabilt hvis jeg ikke tar for mye feil så koster dette 2-300 kr måneden , som forsatt er lit dyrt hvis man også tar hensyn til stabiliteten Går man så over til kabel så påstår dere at det samme skal koste ca 500 kr måneden og å gå opp til høyere hastigheter er tilnærmet gratis for mange så er 500 kr måneden for et Internett de trenger ganske mye , til tross for at vi liksom er så rike her i landet da må man også huske på at mange har en familie å ta vare på som koster penger Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Man kan jo la dette skli over i en diskusjon om hvorvidt internett er en menneskerett mer enn en luksusvare, men prisen på de fleste internettlinjer er helt reell. Alternativet er at det blir sponset av staten, og da ender vi jo opp med å betale likevel. Det finnes også MANGE stønadsordninger for folk som har et behov for det. Mange i Norge lever også over evne, og har derfor dårlig økonomi. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Internett er nå definer som en folkerett ( man skal på en eller annen måt ha tilgang til det ) på grunn hvordan staten og offentlige etater kun legger mange opplysninger der . alt blir jo flyttet fra papir til Internett Mange lever også på trygd eller mangler god nok inntekt til dekk behovet De lever under det som regnes som minstestandard her i Norge disse har ikke råd til Internett Å søke etter støtteordninger gir mange ikke rett til de støtteordningen de burde få Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå