Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeide i julen, sen beskjed

littforskjellig

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber i et firma der jeg er ute hos privatpersoner og gjør jobber. Jobben er en 08-16 jobb.

Før jul fikk jeg spørsmål om å jobbe i romjulen og svarte da at om det var behov så kunne jeg jobbe.

Dette fikk jeg beskjed om at var bra.

På grunn av dårlig informasjon og beskjed om andre arbeidslister på kort varsel tidligere, ga jeg beskjed om at før jeg utfører noe arbeid i romjulen så skal jeg ha en epost med oversikt over hvilket arbeid som skulle gjøres og hvor det skulle gjøres. Og at om jeg ikke fikk dette så stiller jeg ikke på jobb.

Det var greit fikk jeg beskjed om. På julaften fikk jeg en epost om at jeg kunne ta fri mandag 29.12.14. Har på dette tidspunkt ikke fått noe beskjed om hvor og hvilket arbeid som skal gjøres. I kveld (mandag) så fikk jeg en SMS fra min teamleder der han skriver følgende:

"Hei, husker du at du har en jobb i morgen?"

Denne meldingen fikk jeg kl 23.

Sjekket da eposten min, og der var det også kl. 23 kommet en mail med et oppdrag.

Det er booket en avtale med kunde kl 08:00 tirsdag 30.12.14.

Mailen jeg fikk var videresent fra de som har booket avtalen. Mailen fikk han tilsendt mer en 8 timer før jeg fikk den.

Spørsmålet mitt her er om dette er holdbart? Har de lov å gi beskjed på så kort varsel, og så sent? Er vel ingen som kan forvente at jeg sitter å sjekker jobbmail/telefon så sent på kvelden? Hva kan skje dersom jeg ikke stiller på jobb i morgen tidlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne sittet i festlig lag kl 23 den 29 desember og ikke sjekket telefon/epost før utpå dagen 30. desember og ikke hatt mulighet til å kjøre i hele arbeidstida (til kl 16 den 30.)

For meg virker dette som en kommunikasjonsbrist.

- Du har krevd å få spesifisert liste over arbeid i romjula

- Arbeidsgiver har gitt deg en "omvendt liste", hvilke dager du ikke trenger å være på jobb, altså 29. desember

Arbeidsgiver har kanskje tenkt at han hadde gitt deg den listen du ønsket eller tenkt at "det kan da ikke være så nøye med hvilket arbeid som skal utføres, så lenge du møter som avtalt" osv. Jeg vet ikke hvor mye du har å tjene (goodwill) på å krangle med sjefen, men jeg ser tre utveier:

1. Møte opp, med eller uten kommentar til sjefen om kravet om opplistet arbeid.

2. Egenmelding

3. Ikke møte, referere til det skriftlige kravet ditt.

Lenke til kommentar

Så lenge du har arbeid faste dager og tider, har du ikke fri med mindre du har fått innvilget fri, ut over for røddager. Arbeidgiver kan eventuelt sette opp arbeidstaker for ferieavvikling, noe som er vanlig dersom arbeidsplassen holdes stengt i romjulen, men da skal det varsles i forkant.

Det skal da ikke være nødvendig for arbeidsgiver å lage en liste om viser at du jobber 8-16 mandag og tirsdag i romjulen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget her er at uten den listen så har jeg ingenting å gjøre på jobb. Da kan jeg sitte meg inn på kontoret eller i firmabilen og tvinne tommeltottet fra 08-16.

Det er ikke en grunn til å være hjemme fra arbeidsplassen. Arbeidsgiver har ansvar for å sørge for at du bruker din arbeidsdag, mens du har ansvar for å være disponibel for arbeidsgiveren i det tidsrommet du normalt har arbeidstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...