Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Polo 2004 begynner å gå dårlig på tomgang?


skroppen

Anbefalte innlegg

Bilen min har begynt å gå ujevnt på tomgang. Jeg la vel egentlig skikkelig merke til det for en uke siden. Hadde kjørt i to timer og stoppet og stod og ventet med bilen på tomgang. Tomgangen gikk da opp og ned og jeg kunne se at turtalltelleren på displayet gikk opp og ned. Helt ned i 10, og så opp i nesten 40.

 

I sted så hadde jeg kjørt i 25 minutter, og stopper innom butikken. Starter så bilen og kjører ut til veikrysset og står og venter. Da sloknet bilen.

 

En time senere så startet jeg bilen igjen, da sluknet den også når den var startet.

 

På meg virker det ikke ut som at det er selve startingen som er problemet. Det virker ut som at den starter som vanlig, så da kan man vel utelukke dårlig batteri, og tennplugger? Men når den har startet, så virker det ut som at den sliter med å holde seg selv gående med motoren i gang, på tomgang. Jeg må gi ekstra gass, for at den ikke skal slukne liksom.

 

 

Hva sier dommerpanelet? Hva kan dette være?

 

Skulle kjent en nevenyttig mann med erfaring som mekaniker. Noen som kjenner noen mekanikere som er interessert i ekstraoppdrag? Må være pålitelig, seriøs og flink. ( I Kristiansand og omeng-området).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Du kan begynne med en billig bluetooth OBDII-adapter og Torque på mobilen hvis du ikke vil betale 500kr med det første.

 

MAF og Lambda er mye mulig, og det skal slå ut en feilkode om jeg ikke tar feil. Det kan også være veivaksel-sensoren, tomgangsregulatoren, dårlig drivstoff og en drøss med andre ting.

 

Om TS vet motoren han har så er det kanskje noen som har erfaringer med disse, og kan peke ut typiske årsaker, men akkurat nå så kan man bare gjette.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken motor har bilen din? Se i vognkortet dersom du ikke vet det.

 

Vanlig feil på bensinmotorer med dette symptomet er tomgangsregulatoren. Demontering og rengjøring kan hjelpe (men ofte må den byttes). Det kan også være en annen sensor som gir feilen, eller hull i en slange som gir feil trykk/vakuum. Avhengig av feilen behøver det ikke å bli så dyrt, men bytte av selve tomgangregulatoren blir fort over 5.000. Ikke alltid denne type feil gir feilkoder, og da må man feilsøke på "gamlemåten".

Lenke til kommentar

Tja. Du kan begynne med en billig bluetooth OBDII-adapter og Torque på mobilen hvis du ikke vil betale 500kr med det første.

 

MAF og Lambda er mye mulig, og det skal slå ut en feilkode om jeg ikke tar feil. Det kan også være veivaksel-sensoren, tomgangsregulatoren, dårlig drivstoff og en drøss med andre ting.

 

Om TS vet motoren han har så er det kanskje noen som har erfaringer med disse, og kan peke ut typiske årsaker, men akkurat nå så kan man bare gjette.

 

TS er ikke han, men henne.

 

I følge vognkortet så har jeg en Polo 9N.

Det står at slagvolum ( m3) er 1198.

Motorytelse/effekt er 47/ 64HK.

 

Tror det ellers er en 1,2 liters ( om det er slik det uttales). Det er i alle fall det som står bak på bilen.

Lenke til kommentar

Her mistenker jeg gasspjeldet. Litt usikker på hvordan dette er på akkurat din motor. Men hadde samme problem på en 2000 modell 1.4.

 

Veivhusventilasjonen ånder inn i luftfilterboksen, og dette legger en legering i gasspjeldet. Dette kan føre til at selve spjeldet ikke klarer å reagere raskt nok etter signaler fra tomgangsstyringen.

 

Og hvis dette er tilfellet på din bil så er det en ganske easy fiks. Enten ta av gasspjeldet og rense det, eller kjøpe et nytt på ebay.

Lenke til kommentar

Ikke begynn og bytte deler uten å få lest ut feilkoder.

Feil på bil med elektronisk ECU

Punkt 1. få lest ut feilkoder.

Punkt 2. få lest ut feilkoder.

Punkt 3. få lest ut feilkoder før du gjør noe annet.

Det kan være feil på :

luftmengemåler.

lambdasonde.

gasspjeldet.

eller en sensor.

Er ikke sikker på om din bil har egen tomgengs dyse.

 

Derfor få lest ut feilkode før du spør om hjelp.

Lenke til kommentar

Har du rette softwaren er det mulig å lese ut feil på gasspjeldet men du må ha VW software for å gjøre det, husker ikke hva den heter men registrer du deg på VW forumet er det sikket noen som kan hjelpe.

Da får du live data og ser om noen av verdiene er utenfor hva de bør være.

Lenke til kommentar

Har feilkodelesere for stort sett alle bilmerker her, inkl vagcom med software. Men når ikke engang VW forhandlere vet hva de skal lete etter så blir det ren gjetting. Hvis ikke enheten slår ut feilkode så skal du jobbe hardt og google mye for å finne feilen. :) Da er det faktisk enklere og raskere å bare skru av noen komponenter og se med øynene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...